Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: GASSMASKER
InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 20:24 
Avlogget

De store bokstavene i overskriften er til ære for journalistene som følger forumet.

Er gassmasker kun egnet til å anonymisere bilder uten å ødelegge tabloideffekten, eller er de nyttig forberedelse til krig og kjemiske ulykker? De står ikke høyt på min innkjøpsliste, men min katastrofetilnærming er først og fremst basert på et scenario med økonomisk sammenbrudd og påfølgende plager.

Topp

Innleggets emne: Re: GASSMASKER
InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 20:45 
Avlogget

Hvor effektive er de ved brann?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:04, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 22:27 
Avlogget

Nytte ved gassmasker er jeg usikker på... Men jeg ser jo fordeler for de som bor nær industri som driver med diverse kjemiske ting som kanskje ikke er så sunt. Atomavfall er vel mindre trolig, men det spørs jo litt hvor man bor. Skader vel ikke og ha akkurat. Beskytter kanskje også mot ting som pepperspray?

Jeg eier faktisk en gassmaske. Jeg kjøpte meg den nye varianten som forsvare bruker/brukte inntill nylig; og har ikke så mye og klage på. Den har drikkeslange som gjør at man kan drikke uten å ta av seg masken, noe som jo er et pluss. Det at den kom bare med støvfilter så jeg ikke som noe stort problem, men hvis noen vet hvor jeg kan få kjøpt filter for ABC så blir jeg takknemlig. Skader vel ikke å ha liggendes tenker jeg.

Men skal jeg være ærlig, kjøpte jeg masken samtidig som jeg kjøpte håndjern, og det var ikke for preppingen sin skyld jeg kjøpte dem hvis dere forstår hva jeg mener. 8-)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 23:12 
Avlogget

Vurderer sterkt å kjøpe gassmasker til familien i bursdagsgave til meg selv i år. Grunnen er to kjemiske bedrifter som ligger drøye 2 km herfra, hvor begge har store klortanker. Begge har vel ulike uhell minst hvert 10. år. Selv om alt har gått greit så langt, så vil nok et stort nok uhell i kombinasjon med feil vindrettning bli farlig nok.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 13:03 
Avlogget

Jeg har handlet inn 20 SARS masker til bruk i familien i tilfelle epedemi av noe slag. Disse vil også filtrere ut det meste av ABC type greier, men det er ikke noe jeg ser som veldig sannsynlig. Kjekt å ha likevel:)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 17:09 
Avlogget

Så billig som gassmasker er, hvorfor ikke.
Jeg har en og to ekstra filtre.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 17:36 
Avlogget

Har dere link til hvor dere kjøpte deres?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:59, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 19:22 
Avlogget

Min kommer i fra forsvarsbrukt, ser at de har to typer gassmasker inne akkurat nå.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2012, 08:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Kommer helt an på typen maske og i alle fall type filter. De fleste militære masker tåler det meste, og filterene er laget til å filtrere ut det meste av C, B og R-våpen (Chemical, Biologica, Radiological). Det betyr IKKE at det gjør deg immun mot alt mulig. Enkelte former for kjemikalier kan finne på å trenge igjennom. Les filterets kapasitet nøye.

Det som skal sies er at levetiden på et filter ikke er det store. Det er snakk om timer, ikke dager. Om man virkelig vil være superforeberedt bør man ha et godt lager med filter.
M.t.p. aske- og støvvern, bør man skifte ut det militære filteret med et vanlig støvfilter for å spare kostnader.

De fleste NATO-maskene har en standard størrelse på filtrene sine (40 mm), slik at forskjellige filtere kan brukes på forskjellige masker. Valg av maske bør gjøres ut i fra bruksområde. Er det bare for å traske rundt i et støvete klima kan man fint klare seg med en storvisirmaske (mye glass), men om masken skal tåle en trøkk bør man holde seg til ordinære militære masker.
Et annet tips er at desto eldre maskene er, desto større sjans er det for at de lekker, pga. morken gummi.

Gullars skrev:
Hvor effektive er de ved brann?

Ikke særlig. Vanlige masker filtrerer ikke ut kullos. Da må du ha et lukket respiratorsystem med egen oksygentilførsel, type dykketank. Det er fullt mulig å koble ekstern lufttilførsel på en vanlig NATO-vernemaske, om man har rett overgang og rett ventil.

PS:
Det fine med forsvarets vernemaske er at man også kan drikke med den på. Man har et rør som går fra fronten og inn i masken, som kobles på feltflasken.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2012, 23:45 
Avlogget

Strelok: Jeg har forsvarets vernemaske, men jeg mangler filtre til den. Det filteret som fulgte meg et et vanlig støvfilter, men jeg skulle likt og ha noe som tar mer enn bare det også. Har du noen tips og komme med om hvor man kan få tak i filtre til den sorten masker?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2012, 23:30 
Avlogget

Gassmasker er ingen garanti mot nervegass. VX, Tabun og Sarin og kanskje de fleste G og V-agensene trenger inn i kroppen gjennom huden. Antar at Novochok-agensene og andre nye agenser også går via hud.

Burde funke mot enkle kjemiske gifter som klor- og ammoniakk gass.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 16:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Må man bruke vernemaske er det nesten en selvfølge at man også bruker vernedrakt, om det ikke er snakk om bare støvfilter.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 15:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har kjøpt et lager av 3M sine FFP3 "high risk" masker (effektive også mot virus), tilhørende googles og en del drakter.
Det er i første rekke omfattende virusepedemi jeg tenker å beskytte mot.
Et minus er at disse maskene har holdbarhetsdato. Da må man vel bare kjøpe nye (Claes Ohlsson har de beste prisene på slike masker).

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 19:21 
Avlogget

Netbird skrev:
Jeg har kjøpt et lager av 3M sine FFP3 "high risk" masker (effektive også mot virus), tilhørende googles og en del drakter.
Det er i første rekke omfattende virusepedemi jeg tenker å beskytte mot.
Et minus er at disse maskene har holdbarhetsdato. Da må man vel bare kjøpe nye (Claes Ohlsson har de beste prisene på slike masker).

Du verden, det skulle jeg likt å vite mer om! Har brukt 3M masker, riktinok ikke av den sorten der, men jeg har aldri syntes de fungerte riktig godt. Men såklart, det er forskjeller der også. @Netbird, Hvordan fant du frem til dem, og er det noen som anbefaler dem? Eller stoler du fullt og helt på selskapet?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2013, 17:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Problemet med vernemasker og brann er at man fortsatt puster inn CO, og dør like kjapt av det som folk uten maske. Man må ha et lukket sirkulasjonssystem (det som EGENTLIG heter gassmaske, fordi man får tilført gass/O2) for å unslippe CO-gass. Det er derfor brannmenn går inn med oksygentank, og ikke bare filtermasker.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: