Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 04:45 
Avlogget

vidar skrev:
En løsning som ble brukt her på gården før, var at utedoen var i låven, rett over møkkakjelleren slik at alt sammen ble blandet sammen med kumøkka. Om det da skulle være noen skadelige stoffer i vårt eget avfall, så vil jeg jo tro at det vil bli blandet ut til en ufarlig prosent med kumøkka, og ikke utgjøre noen fare.

Dette er selvfølgelig en lite aktuell løsning i byer, men kan jo vurderes for dem som bor på gårder rundt forbi.

Vidar

Så enkelt, og så genialt! At jeg ikke tenkte på det selv! Jeg har jo til og med vært på en slik låvedass, (hvor jeg var sikker på at gulvet kom til og gi etter hvert sekund, og jeg svømme i...) og det sparer jo mye arbeid! Og alt blir samlet på ett sted, noe som er genialt! Tusen takk for uhyre godt tips! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 07:55 
Avlogget

Enig med FruIsbjørn
Det er en grunn til å ikke spise sin egen art. Ikke nok med det hun nevner, men man kan jo logisk også tenke seg til at dersom vi bare spiste hverandre ville vi aldri bli tilført noe nytt, men bare bruke akkurat de samme stoffene igjen og igjen.

Angeånde møkk så bør ikke menneskemøkk brukes til gjødsel (Fru Isbjørn har rett i det hun sier om stoffene). Hester spiser f.eks ikke gress der de har bæsjet, men dersom man vekselbeiter sau og hest så får man et mye mindre parasittproblem. Ikke bruk hunde- eller kattebæsj som gjødsel, heller. :)

Ellers har jeg en fin utedo på låven min. Med god, varmeisolerende isopor. Faktisk var det ikke kloakk innlagt da vi kjøpte småbruket vårt. Vi valgte å betale ned mest mulig på lånet først og kjøpte oss heller et billig elektrisk toalett som vi hadde i 5 år før vi begynte oppussingen og innlegging av kloakk. Riktignok lånte vi kloakk, bad (Var ikke noe bad) og nytt kjøkken, men da hadde vi betalt ned såpass at vi fremdeles fikk beste rente. Dessuten "fikk vi igjen" hver krone i verdistigning på småbruket. (Fra to hus uten kloakk til to hus med nytt bad (og kjøkken i det ene) var nesten en dobbling i verdi. )

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 00:09 
Avlogget

Tulla skrev:
Angeånde møkk så bør ikke menneskemøkk brukes til gjødsel (Fru Isbjørn har rett i det hun sier om stoffene). Hester spiser f.eks ikke gress der de har bæsjet, men dersom man vekselbeiter sau og hest så får man et mye mindre parasittproblem. Ikke bruk hunde- eller kattebæsj som gjødsel, heller. :)

Denne linken her skulle være ganske så bra til slikt formål.
http://humanurehandbook.com/ Det skal jo tross alt ikke komme i kontakt med plantene, og når jeg tenker på hvor mye menneskemøkk har betydd for matproduksjonen her og der så synes jeg det er rart at det skal være så farlig.

200 millioner brukte slik gjødsel i 2008 i følge denne studien. At det er helseproblemer knyttet opp til dette er jo klart, men komposthaugen er til for å brukes! :)
http://news.nationalgeographic.com/news ... waste.html

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 21:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har kjøpt tørrklosett fra Tyskland, og har lagret sanitærveske og separasjonsposer.
Disse har jeg planlagt å grave ned i hagen etter bruk.
Da klarer vi oss uansett!

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2013, 12:10 
Avlogget

Synes det er verdt å dele det som står i denne PDF-filen her:
http://survivingsurvivalism.com/Survivi ... lism3a.pdf

Hadde jeg vært mer teknologisk utviklet av meg skulle jeg ha klippet og limet det som skrives om Humanure under kapittel tjuefem "growing your own in a greenhouse", men jeg får nøye meg med å henvise til kapittelet.

Ellers anbefales det i boken Jord og kompost; gjødsling og jordforbedring på naturens vilkår å bruke sin egen urin i komposten. Fra en lærerinne av meg hørte jeg at manns urin skal være det beste måten å starte komposteringen på. Jeg så en referanse til dette på en tråd på survivalistboards også, men jeg har enda ikke hørt noen fullgod forklaring på om det stemmer eller hva som er virkestoffene i så fall.
http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8252924980

Det er også nødvendig å tenke nytt om menneskegjødsel og bruk av denne på jordene, rett og slett fordi fosformangelen vil tvinge dette frem.
http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7079750

Kort og godt, enhver med hage eller som ser for seg langvarige kriser hvor det å dyrke mat selv burde ikke tenke på det som betegnes som avfallsstoffer som avfall, men som ressurser. Hvis du ikke bruker det selv kan det til de som trenger gjødsel.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: