Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 19:37 
Avlogget

Det at kroppen trenger mat og vann er grunnleggende. Like grunnleggende er det at mat og vann også passerer gjennom. Og da får vi et avfallsproblem. Eller som jeg velger og tenke på det: Gratis gjødsel! :mrgreen:

Så dette er tråden for toaletter og annet som har med urin og avføring og gjøre. Hvordan vil folk løse dette, særlig i tettsteder? For min del er ikke dette noe problem, jeg kan fort sette opp en utedass. Men det er sikkert andre som er mindre lysten å kjenne vinden fryse på det ene og det andre av når man setter seg ned? ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 20:08 
Avlogget

Jeg er vant med både utedo og kjemikalie toalett fra diverse hytter og støler. Slik jeg forstår det på kjemikalie toalett så blir dette brudt ned til en slags jord/aske. Kan dette brukes som gjødsel mon tro.

Etter å ha sett Victorian og Edwardian Farm så var det en selvfølge at mannskiten skulle brukes på åkeren. Kombinert med dette ble alltid latrinen plassert nærmt der grisen opphold seg uten at jeg husker helt grunnen.

Ellers så har BBC en veldig god dokumentar serie som heter Filthy Cities, som omhandler hvordan det sanitære var i London, Paris og New York fra begynnelsen frem til i dag. Meget interisant. Jeg forstår også hvorfor levealderen var så lav på denne tiden. Mannedrit og dyremøkk etc ble bare kastet rett på gaten! Samt alt annet de laget i disse industri-byene.

Jeg ser for meg at i byene i dag, med et lengre strømbrudd vil ting bli som det. Fytti grisen!

Dokumentarene var riktig nok 1 time pr stk, men de er god lærdom.

http://www.youtube.com/watch?v=PZgHXAek0NoLondon

http://www.youtube.com/watch?v=qNSg1mk1pUs Paris

http://www.youtube.com/watch?v=Wy_ynQtguvY New York

Like viktig er vel kjemikalier, såpe eller urter til å rengjøre og holde toalettet noen lunde rent.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:04, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 00:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Det øyeblikket vannet svikter ser dere meg grave en solid grop i hagen og bygge en dass av pallekarmer rundt. Har allerede 20 sekker strø under verandaen etter at vi kverna opp en gran som sto her, så det kan jo fint brukes som dekkbark. Lagvis med bæsj blir det prima kompost på ett år, blandet med matavfall og hageavfall til etterkompostering i ett år er det sikkert for kjøkkenhage-bruk.

Om man attpå til bedriver urinseparering slipper man mye av lukta fordi det tørker inn rimelig fort.

"Utedass", eller som oldeforeldrene kalte det, "dass". (ripoff av "Try organic food, or, as your grandparents called it: "food"")

Har sett luftfoto fra 1937 av huset til mor og far med utedass i hagen, midt i oslo, så dette er jo ikke akkurat noe nytt, da. De som bor i blokk, derimot....stakkars dem.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 11:19 
Avlogget

Sidenotat: Det sies at mye av grunnen til at Rommel og hans Afrikakorps tapte slaget om Nord Afrika var pga de elendige sanitære forholdene i tyske leiren. En av punktene Rommel ikke tok innover seg. Det at Rommel også ikke ville høre på sine Italienske allierte som tross alt hadde vært i Afrika litt lengre hjalp heller ikke.

I tyske leiren ble folk mer og mer syk med mageproblemer og dysentri da tyskerne bare gravde ned avføring i stedet som britiske som brukte latriner. Dette endte med at Rommel også ble meget syk og måtte for en periode forlate Nord Afrika.

Og ja, jeg bor i blokk. Jeg er screwed! Må finne hus pronto!

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 15:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Det fins jo komposttoalett for de litt mer dedikerte. Den svenske versjonen (mener jeg å huske) var et klosett hvor skåla hadde en skillevegg, hvor bimmelim gikk i en tank og bommelom i den annen. Urinen fordamper i tanken og dritten komposterer, og blir verdig kalt "humanure" og brukt til gjødsel.

Så har man jo biodigester som produserer metangass av dritten som man kan bruke til å produsere strøm til huset eller fyre opp en gassovn eller gasskomfyr. Mange fiffige løsninger, altså :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 15:40 
Avlogget

Bifallet Draugjegers innlegg. Utedass har fungert i lange tider og vil fungere godt igjenn. Hygiene biten ved siden av ser jeg derimot ingen grunn til å gå tilbake til tidligere århundrers nivå på. Toalettpappir prepper jeg derimot ikke. Ser mangelen på sådan som et av de minste eventuelle problemer.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 16:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Snurredass er planen på sikt her:
Bilde

Må bare passe på å ha mange nok ekstrabeholdere ettersom jeg regner med mange langtidsgjester om ting spisser seg til.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 17:28 
Avlogget

Hyttetorget har mange løsninger i denne gaten:
http://www.hyttetorget.no/article.php?a ... cAodaA0AYw

Også dette med kompost fra utedassen: En historie som går igjen i mitt hjemfylke (nå vet jeg ikke hvor sann den er) går ut på at en tømrer skiftet en vegg på en kirke. Dette tok vel en del dager, og til betaling krevde han retten til kirkens utedass! Og åkeren hans skal ha gitt fantastiske avlinger i de senere år.

Og metan kan brukes til så mangt. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 08:36 
Avlogget

Så sent som i 2003 fantes det utedoer i bruk i gamle bygårder i Oslo, som ble tømt jevnlig av folk fra renholdsetaten.
Rein møkk er en ressurs, men problemet i dag er at vi spiser så mye dritt at møkka vår er for sepsialavfall å regne.
En skremmende stor del av tilsettningstoffene og kunstige søtningsmiddel er ikke nedbrytbare, og vil hope seg opp i en kompost basert på (dagens) bæsj.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 10:16 
Avlogget

Gullars skrev:

Og ja, jeg bor i blokk. Jeg er screwed! Må finne hus pronto!

Til Gullars og andre blokkbeboere: Legg deg opp et lager av (solide) plastikksekker, plastikkposer og kattesand!
Plastikkposene kler du doskåla med hvis "nedoverveien" ikke funker, samler opp et hyggelig lite lager av de fulle små posene i en søppelsekk og drar avgårde med dette jevnlig til et sted du kan grave det ned. Kattesanden er fin til å strø litt av i posene som lukt- og bakterie-brems.

Det er ihvertfall ikke uten videre greit å hive ubehandlet menneske-møkk på jordet: pga. visse parasitters levemåte kan det være meget farlig! Mennskeskit må man enten kompostere etter alle kunstens regler og/ eller behandle med EM http://www.emmiljo.com/www.EMmiljo.com/Velkommen.html (nei - jeg har ingen forbindelse til de som selger dette produktet, bare fant denne linken på nettet nå). I ukompostert versjon duger den sannsynligvis bare til rosegjødsel (hvis du ikke vil bruke rosene til noe annet enn å sette i vase).
Det å spise egen skit er generelt ikke bra for andre enn marsvin - det fine ordet "beitetrykk" illustrerer jo bl.a. at hvis f.eks. sauer går for tett på beitet spiser de for mye av egen arts skit - og parasittbelastningen blir for høy. Dette er altså bare hakket mindre farlig enn kannibalisme (som jo kyr på noen sorter kraftfór (som bl.a. inneholder oppmalte kyr) tvinges til: http://no.wikipedia.org/wiki/Kugalskap BSE finnes også hos kannibaler i menneskeslekta ( :ugeek: til vår kannibalistisk innstilte "helsearbeider" her i forumet: hvis du spiser naboen -særlig hans hjerne eller benmarg - venter det deg muligens en veldig ubehagelig død. Prioner drepes bare ved bestemte temperaturer i tillegg til å måtte behandles kjemisk pluss kokes under trykk i følge denne artikkelen: http://today.msnbc.msn.com/id/5479931/n ... HVEoq7joig , altså kan du glemme koking og steiking. Mannen min mener å huske at prioner må behandles under et visst maksimum siden de kapsler seg inn over disse temperaturene. Nettopp av den grunn var det tilfeller av at man begravet mennesker med "CJD" http://no.wikipedia.org/wiki/Creutzfeldt-Jakobs_sykdom i bly-kister. Advarsel: uapetittelig lesning: http://www.hpa.nhs.uk/webc/HPAwebFile/H ... 0660055286

Urin er en het annen greie - i utgangspunktet steril (hvis du ikke er syk) og som gjødsel for f.eks.gressløk uovertruffen! (Historie fra hytte på Sørlandet: En av de mannlige gjestene blir bedt om å hente gressløk "ved siden av trappa- der vokser den så fint". Gjesten oppdaget at akkurat der var hans "kvelds-tisse-hjørne" :lol: Ingen ble syke av den gressløken ihvertfall...

Sist endret av FruIsbjørn den 10 Okt 2012, 11:54, endret 5 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 10:18 
Avlogget

Hjertelig takk for tipset!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 12:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg anbefaler de som er interessert i selvbærende kloakk og avfallsystemer å lese seg opp på økoløsninger, hvordan det blir lagt opp i økolandsbyer og i økohus og lignende da det gjerne er designet for å være off the grid og samtidig ha multifunksjonelle løsninger.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 19:33 
Avlogget

Kan du være så snill og komme med noen linker Cybele? :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2012, 11:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Det kan jeg, så fort jeg kommer meg på en PC :) har bare telefonen å være online med for tiden men skal se hva jeg får til i dag:)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 23:28 
Avlogget

En løsning som ble brukt her på gården før, var at utedoen var i låven, rett over møkkakjelleren slik at alt sammen ble blandet sammen med kumøkka. Om det da skulle være noen skadelige stoffer i vårt eget avfall, så vil jeg jo tro at det vil bli blandet ut til en ufarlig prosent med kumøkka, og ikke utgjøre noen fare.

Dette er selvfølgelig en lite aktuell løsning i byer, men kan jo vurderes for dem som bor på gårder rundt forbi.

Vidar

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet