Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Barn og smertestillende.
InnleggSkrevet: 05 Aug 2012, 15:54 
Avlogget

Jeg vet ikke noe som er verre, enn når barn har smerter og man ikke har smertestillende. :cry: Jeg har noen råd : Kjøp inn Panodil stikkpiller for babyer, og Panodil stikkpiller for større barn. I tillegg vil jeg nevne, at Paracept er både smertestillende og feber nedsettende.

Hilsen Hjemme på Berget.

Topp

Innleggets emne: Re: Barn og smertestillende.
InnleggSkrevet: 05 Aug 2012, 17:10 
Avlogget

Heisann.

Jeg er delvis enig. Enig i at smerter er noe herk. Enten som barn eller voksen. Uenig i at paracet er løsningen. Også lagringsmessig er paracet lite egnet. Her i gården er det ingen barn som får smertestillende. Legen har bare sett snurten av gutten to ganger i løpet av 13 år. Den ene gangen med skadet rygg(etter en ulykke på skolen) og den andre gangen med skadet skinnlegg.

Det finnes urter som kan tas for å dempe smerter uten å forårsake tap av bevisstheten. Noen smertestillende midler er også krampeløsende, og disse demper smerten ved å redusere kramper i musklene. Eksempler på slike urter er : korsved (Viburnum opulus) og kinesisk kvann / dong quai (Angelica sinensis) som kan brukes eksempelvis ved menstruasjonskramper med tilhørende smerter.

Andre, som nellik (Syzygium aromaticum) og kava kava (Piper methysticum), påvirker nervene direkte og hemmer smertesignalene som sendes til hjernen!. Disse kan blant annet påføres for å redusere for eksempel tannpine. Og nellik er godt sammen med for eksempel kanel og ingefær. Om jeg ikke tar helt feil, så er det disse igrediensene som er i apotekets advents-te. Kava kava gir bivirkninger ved overforbruk, så nellik er kanskje det beste her.

Andre eksempler på smertestillende urter: Legevendelrot (Valeriana officinalis), kaliforniavalmue (Eschscholzia californica) og pasjonsblomst (Passiflora incarnata). En god smertestillende urt som bare skal brukes utvortes er solblom (Arnica montana).

Ellers så fant jeg nylig en veldig god urt som virker som antibiotika. Forskjellen er at den ikke dreper immunforsvaret ditt. Dette er astragalus. Den går for å være medisinsk her i Norge, men i land der den ikke går for å være medisinsk, så er det artig å se hva som går igjennom tollen hvis man kjøper det utenlands som te... *host* . Sitter akkurat nå og venter på en stor pakke fra Australia. Og jeg har aldri hatt problemer med innførsel av mine såkalte teer... Olivenblader er noe jeg har brukt som antibiotika i mange år. Det er også febernedsettende (!). Men astragalus er blant verdens beste medisinske urter. Og noe jeg eventuelt sammen med olivenblader vil anbefale langt mer enn antibiotika.

De fleste urter er det forsket mye på. Spesielt disse som går for å være medisinske. Og for de som gidder er det verdt å google bruken og forskningen rundt urter :) Og som sagt. Dette er lett å lagre og holder seg i minst 30 år ved fornuftig lagring. Billigere er det også. Koster ikke mye for et "lass" med urter. Og hvis man skal kjøpe seg ting og tang til lageret, så hvorfor ikke kjøpe urter/teer også? ;)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2012, 23:58 
Avlogget

Hei nettvenninnen. Takk for ett meget godt svar :) Du har tydeligvis greie på mye angående urter. Men hvor får man tak i slikt her i landet ?

Hilsen Hjemme på Berget.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 17:01 
Avlogget

Hei, bare mine par cent i denne sammenhengen:
Barn med øreverk: vattdott med lavendedråper i øret - hvis betennelsen av en eller annen grunn er gått lengre enn at det holder med "lavendelbomull" : En dråpe ricinusolje/amerikansk/castor olje olje helles inn i øret - helles ut igjen før den blir kald. Vattdott med lavendel igjen etterpå til smertene er helt borte.

Ricinus eller castorolje er et vidundermiddel for mye rart http://www.earthclinic.com/Remedies/castor_oil.html Denne oljen fikser forstuete ankler, bronkitt, føflekker (plaster med castorolje) og kan brukes som leppebalsam. Varme castorolje-omslag er bra mot menstruasjonssmerter.
Kortversjon av varmebehandlingsmetoden: stykke ullstoff dynkes i oljen, varmes i vannbad eller mikrobølgeovn - sjekk temperaturen før bruk - legg håndkle over og over det igjen kjøkkenfolie for å minimere sølet. Tas av når oljen begynner å kjølne. Vitsen med hådkle og plasikkfolie er også at dette kan holdes behagelig varmt lenge. Vaskes lettest av med natron blandet i vann.
Ullstoffet kan gjenbrukes noen ganger, men kan ikke vaskes. Kan jo desinfiseres i mikrobølgeovn mellom slaga.
Hvis dere googler Edgar Cayce vær forberedt på høyt tin foil hat-nivå... ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 17:25 
Avlogget

nettvenninnen skrev:
Det finnes urter som kan tas for å dempe smerter uten å forårsake tap av bevisstheten. Noen smertestillende midler er også krampeløsende, og disse demper smerten ved å redusere kramper i musklene. Eksempler på slike urter er : korsved (Viburnum opulus) og kinesisk kvann / dong quai (Angelica sinensis) som kan brukes eksempelvis ved menstruasjonskramper med tilhørende smerter.

Andre, som nellik (Syzygium aromaticum) og kava kava (Piper methysticum), påvirker nervene direkte og hemmer smertesignalene som sendes til hjernen!. Disse kan blant annet påføres for å redusere for eksempel tannpine. Og nellik er godt sammen med for eksempel kanel og ingefær. Om jeg ikke tar helt feil, så er det disse igrediensene som er i apotekets advents-te. Kava kava gir bivirkninger ved overforbruk, så nellik er kanskje det beste her.

Andre eksempler på smertestillende urter: Legevendelrot (Valeriana officinalis), kaliforniavalmue (Eschscholzia californica) og pasjonsblomst (Passiflora incarnata). En god smertestillende urt som bare skal brukes utvortes er solblom (Arnica montana).

Ellers så fant jeg nylig en veldig god urt som virker som antibiotika. Forskjellen er at den ikke dreper immunforsvaret ditt. Dette er astragalus. Olivenblader er noe jeg har brukt som antibiotika i mange år. Det er også febernedsettende (!). Men astragalus er blant verdens beste medisinske urter. Og noe jeg eventuelt sammen med olivenblader vil anbefale langt mer enn antibiotika.

Takk! Flott info! Vil bare sitere Frøytro fra dengang forumet var underforum hos survivalistboards: Laudanum (for krisetider uten lege tilgjengelig) http://en.wikipedia.org/wiki/Laudanum

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 19:20 
Avlogget
Brukerens avatar

eh...sitter du på mengder med opiumsekstrakt i heimen, nettvenninnen? ;)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2012, 15:25 
Avlogget

Draugjeger skrev:

Neida, ikke skyld på nettvenninnen for at jeg (eller heller Wikipedia) skriver om opium! Jeg bare siterte henne litt veldig langt fordi hun hadde så mange bra tips om smertestillende midler.

Til tannlegebesøk etter TEOTWAWKI går vel en slurk vodka også, men er jo ikke akkurat noe for barnemager.

Og apropos tenner og nelliker: nellikolje fåes på apoteket - en viktig del av hjemmeapoteket. Q-tip med en nellikolje virker hos mennesker og dyr (de kan jo få tannpine de også). Smaker sterkt, derfor bare en dråpe eller to dit smerten er.

Sist endret av FruIsbjørn den 17 Aug 2012, 11:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2012, 20:24 
Avlogget

[quote="FruIsbjørn"] Til tannlegebesøk etter TEOTWAWKI går vel en slurk vodka også, men er jo ikke akkurat noe for barnemager.quote]

Og, si ikke det. Her i Trøndelag har det vært vanlig med hjemmebrent på tåteflaska ganske nært opp til (om det ikke finnes det om gjør det enda) min fødsel i alle fall. Og jeg er født etter åttitallet! :shock:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 01:13 
Avlogget

FruIsbjørn skrev:
Draugjeger skrev:

Neida, ikke skyld på nettvenninnen for at jeg (eller heller Wikipedia) skriver om opium! Jeg bare siterte henne litt veldig langt fordi hun hadde så mange bra tips om smertestillende midler.

Til tannlegebesøk etter TEOTWAWKI går vel en slurk vodka også, men er jo ikke akkurat noe for barnemager.

Og apropos tenner og nelliker: nellikolje fåes på apoteket - en viktig del av hjemmeapoteket. Q-tip med en nellikolje virker hos mennesker og dyr (de kan jo få tannpine de også). Smaker sterkt, derfor bare en dråpe eller to dit smerten er.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 01:16 
Avlogget

hehe..... dette er jeg ikke noe god på :lol:

Men ser at flere her sier at nellikolje fåes på apoteket.
Jeg har spurt på flere, men ingen har, og de kan ikke skaffe.....

Hvilke apotekkjeder selger nellikolje?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 09:18 
Avlogget

Mine barn får heller ikke smertestillende. Kun skjedd en gang etter en operasjon og da syntes jeg legen ga utrolig mye.

Man kan fint bruke mjødurt som smertelindrende. Det vokser rundt om kring i grøftekanter over alt.
Selv har jeg så mye på gården at jeg aldri noen gang vil gå tom.
Bortsettfra at jeg har noen naboer som gjerne vil SPRØYTE DET VEKK fordi det kommer litt uti veien.

Da jeg var på urtekurs sa urtemannen at de urtene du trenger er rett utenfor døren. Du må bare lære hvilke du skal bruke til hva. Det er svært lett å lage te av dem. Man kan også lage tinkturer og slikt, men det er mye lettere å bare ta noen blader oppi den teen man allerede har. Kan brukes både fersk og tørket.

Urtemannen: (Her er alt du trenger å vite om urter- en fantastisk skrullete og herlig mann)
http://rolv.no/

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2015, 14:14 
Avlogget

Når det kommer til smertestillende så er helt klart mjødurt toppers! Virker både smertestillende,betennelsesdempende og febernedsettende. Best av alt,finnes i nesten hver eneste grøftekant (i østlands området) :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2015, 14:37 
Avlogget

Ildalv skrev:
Når det kommer til smertestillende så er helt klart mjødurt toppers! Virker både smertestillende,betennelsesdempende og febernedsettende. Best av alt,finnes i nesten hver eneste grøftekant (i østlands området) :)

Jeg har også veldig god erfaring med mjødurt over mange år :)
Pass bare på at man ikke er allergisk mot acetylsalisylsyre!

også helt enig i at www.rolv.no er helt fantastisk god kilde til urtemedisin!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2015, 19:33 
Avlogget

Orthrinos skrev:
Jeg har også veldig god erfaring med mjødurt over mange år :)
Pass bare på at man ikke er allergisk mot acetylsalisylsyre!

også helt enig i at http://www.rolv.no er helt fantastisk god kilde til urtemedisin!

Jeg og; dessverre har jeg feilberegnet beholdningen av mjødurt denne sesongen (les: glemte å høste, osv.); har akkurat klart å kvitte meg med noe halsvondt (gryende forkjølelse) på to dager med den siste skvetten min med Mjødurt-tinktur, men nå er det tomt... :( Godt det sér ut til at våren er i anmars her... ;) )

Bare for å presisere: Mjødurt inneholder ikke Acetylsalisylsyre, men Salisylsyre... De som er lett allergiske mot det førstnevnte, tåler ofte Mjødurt bedre... :)

(Vitenskapen i begynnelsen av 1900-tallet klarte ikke å produsere ren Salisylsyre (som er det betennelsesdempende virkestoffet i Mjødurt) syntetisk uten Acetyl; derav Acetylsalisylsyre... :) Forøvrig, så er Mjødurt også antiseptisk, noe Acetylsalisylsyre ikke er; dermed fungerer Mjødurt ofte bedre ved halsvondt og magetrøbbel osv., fordi den holder basselusker i sjakk i tillegg til å dempe vondt... :mrgreen: )

Rolv's Urtekildens Planteleksikon er en glimrende side - sålenge man klarer å filtrere mengden informasjon; det anbefales å legge mest vekt på avsnittene om 'historisk bruk' når hver urt beskrives... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2015, 23:14 
Avlogget

Har noen kjøpt og lest boken til urtemannen? er den noe man bør ha i preppoblioteket?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: