Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Aug 2018, 15:10

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Mai 2018, 07:28 
Avlogget

Dette var bare mitt forslag til et minimalistisk førstehjelpssett. Har også litt større førstehjelpssett med mer utstyr.

Det førstehjelpsutstyret det etter min mening går mest av til daglig er sårrenseservietter, plaster, tape, ibuprofen tabletter og immodium tabletter. Pinsetten blir også brukt en del.

Hvis jeg bare kunne ha med en type piller ville jeg valgt å ta med immodium. Diare kan i verste tilfelle ta livet av folk, mens reseptfrie smertestillende bare er "kjekt å ha". Noen foretrekker kulltabletter framfor immodium, men disse tar mer plass enn immodium.

Enkelte survival bøker anbefaler å pakke om tabletter for at de skal ta mindre plass i små sett. Dette går helt greit hvis du gjør det innenriks i Norge. Men jeg ville ikke gjort det hvis jeg skulle på ferie til utlandet. Er ikke så kjekt å ha et reagensglass med mystiske tabletter i tollen mange steder. Det går sikkert greit for militære da...

Tanker om enkeltmannspakker.

Mange fancy enkeltmannspakker har kort holdbarhet, dette på grunn av elastikk og lignende. Har flere typer fancy enkeltmannspakker, britisk, israelsk osv., men de er i ferd med å gå ut på dato. Disse enkeltmannspakkene er sikkert en kjempefordel hvis du er i en krigssone en kort periode. Men samtidig vet jeg at for eksempel tyske enkeltmannspakker fra andre verdenskrig ofte fremdeles er fullt brukbare. Disse er uten elastisk gasbind. Elastisk gasbind er sikkert kjekt, men det betyr at du må kjøpe nytt etter en kort periode. Norske militære enkeltmannspakker fra forsvarsbrukt burde vare lenge tror jeg.

Jeg ville kjøpt en militær enkeltmannspakke. Plasten enkeltmannspakken er pakket inn i er også viktig. Ifølge wikipedia kan trekket til enkeltmannspakken vrenges og festes med tape over et sår som punkterer en lunge.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2018, 15:21 
Avlogget

Dapper Dan skrev:
Ruger skrev:

http://www.ebay.com/itm/Minor-Surgery-K ... 3a784d94ab

Lite "kirurg sett" med nål og tråd for å kunne sy sammen små skader.

Med mindre du syr folk til daglig vil jeg ikke anbefale dette. Jeg jobber i "bransjen" selv og tok med utstyr fra jobb for å resuturere ett sår som de hadde gjort en dårlig jobb med på legevakta. Lærte mye av det, som at suturering er ikke lett.

Amen til dette. Min svoger kuttet seg godt i armen for noen år siden , og i ungdommelig overmot fikk han storebror til å sy med noe bommulstråd de fant i strikkekurven til mor. Bare fordi begge hadde tatt seg ett par øl. De var ikke beruset , men kunne ikke kjøre. Det skal de ha , de vasket arm og sår i noe vodka de hadde og forsøkte det samme med nålen . Men han fikk alle betennelsers mor etter en dag , og dro opp på legevakten med en svært hoven arm. Der oppe ble de rett og slett forbannet , og sa de kunne ikke ta opp amatørstingene fordi armen var så hoven. Han fikk en hestekur med antibiotika for å berge arm og liv , men stingene fikk være til såret grodde. Arret ble ikke pent for å si det slik , men veldig macho...

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2018, 16:46 
Pålogget
Brukerens avatar

Strips holder lenge til du kommer deg på legevakta. Sant å si bruker de ganske mye strips på legevakta også. Sutur er et fag som trenger mye trening og deretter vedlikehold, så om man ikke gjør det ofte blir det ikke så bra. Tape er lettere, sånn sett.

Prøv forøvrig å få tak i sårvask med klorhexidin framfor bare steril saltløsning (natriumklorid). Derimot er det veldig bra med noen små flasker med steril øyeskyll. De kan også brukes til å spyle sår med, om du vil ha ut noe som sitter inni der. En steril skalpell, eller i det minste en krafig saks (gjerne en sånn som man bruker på sykehus) er bra (til å klippe f.eks fiskeliner).

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: