Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jul 2018, 09:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tamponger
InnleggSkrevet: 05 Jan 2018, 09:25 
Avlogget

Har hørt at man ikke skal bruke tamponger som er kjøpt i butikken (altså slike damer bruker til sanitære behov), til å behandle sår. Dette pga. at de er satt inn med diverse kjemikalier. Noen som vet dette sikkert?

Topp

Innleggets emne: Re: Tamponger
InnleggSkrevet: 05 Jan 2018, 14:19 
Avlogget
Brukerens avatar

du tenker til en trykkbandasje? om du trenger en trykkbandasje og valget står mellom en sur sokk med en knute på og etpar tamponger, så tror jeg tamongene vinner.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2018, 14:53 
Avlogget

De ryktene jeg har hørt går ut på at tamponger ikke må brukes til stapping av sår, fordi de inneholder et middel som motvirker koagulering. Når det gjelder trykkbandasje så satser jeg på kleenex, hvis jeg skulle være så uheldig å trenge en improvisert løsning.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2018, 16:53 
Avlogget

Har aldrig hørt om det. Prøvde å google meg til et svar uten å finne noe om slike stoffer i tampongene.
Kanskje man får sende en mail til Essity, Libress produsenten å spørre dem?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2018, 20:05 
Avlogget

Tror ikke produsentene er så veldig åpne om innholdet.

http://edition.cnn.com/2015/11/13/healt ... index.html

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2018, 01:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vet ikke hva slags situasjon du tenker deg at du har brukt for en tampong i sårbehandling, men som allerede er påpekt her: tamponger er i det minste sterile. Såvidt jeg vet består tamponger godkjent på det norske markedet av bleket bomull/rayon/viskose, og ikke noe mer hurlumhei enn det. Jeg ser også enkelte nettsider påstå at tamponger inneholder anti-koagulerende midler, men jeg er ganske sikker på at de som skriver dette aldri har brukt en...
Hvis du tenker deg litt om er det egentlig ganske innlysende hvorfor en tampong ikke ville inneholdt noe som har en "anti-koagulerende" -effekt.
Bind burde fungere som greie improviserte kompresser men jeg ville mye heller gått for en faktisk kompress om jeg hadde valget: og motsetning til tamponger er bind ofte lagd av en større bestanddel syntetiske materialer. Tamponger er ikke laget av dette etter bølgen med toxic shock syndrome da syntetiske superabsorberende tamponger kom på markedet (rayon og viskose er syntetisk fremstilte fiber fra naturmateriale og oppfører seg relativt likt som bomull).
Men det finnes også en haug førstehjelpsmaterialer som er spesialdesignet for å stoppe blødninger, som helt sikkert er mer effektive enn tamponger. Samtidig er tamponger sikkert mer effektive blødningsstoppere enn... agurk?

(Burde vært?)obligatorisk lesning på temaet:
https://www.personaldefensenetwork.com/ ... s-tampons/

Denne milforum-diskusjonen er muligens interessant: "Tamponger som stappemateriale"
https://milforum.net/archive/index.php/t-55022.html

Men!
- Å ha bind og tamponger i førstehjelpsskrin er bra! Det er uansett enten nødvendig, smart, eller solidarisk.
- Hvis det er en førstehjelp-relatert ting man burde vite om som angår tamponger så er det toxic shock syndrome: https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/ba ... kksyndrom/
- Jeg sier ikke at det er plass til en tampong i nesen min, men, Norsk Helseinformatikk presenterer tampong-i-nesen som en effektiv måte å stoppe voldsomt neseblod.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2018, 05:33 
Avlogget

Slike skader kan vel oppstå ved bilulykke?

Uansett, den vanligste dødsårsaken ved bilulykker er omfattende ribbeinsbrudd. Og da er det vel ikke så mye å gjøre for lekfolk, annet enn å ringe ambulanse og håpe på det beste...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: