Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Insulin
InnleggSkrevet: 04 Jun 2016, 21:51 
Avlogget

Hva pokker gjør man om noe skjer, slik at det blir stans i medisiner, og man er insulinavhengig diabetiker?

Jeg har mine medisiner, som jeg er relativt avhengig av. Bruker derimot mindre enn hva legen har skrivd ut, så har planer om å hamstre. Greit nok ...

Men datteren min har diabetes. Hun bruker det hun får resept på, og det er jo heller ikke et særlig hamstringsvennlig produkt.

Jeg har tenkt mer og mer på dette med prepping det siste halvåret, og hadde en plan om hvordan jeg skulle sette igang. Men så ... Uten insulin vil datteren min dø. Og hvorfor skal jeg da forberede meg på å overleve etter det? Så da mistet jeg litt piffen ...

Tenker faktisk så langt som til at dersom noe skjer så kan jeg bryte meg inn på apotek og stjele insulin der jeg kan.

Ser nå at vi får utlevert insulin for et par måneder av gangen. Så må enten ha flaks med når en katastrofe skulle skje, eller være føre var og hente ekstra om man aner at noe er på gang ...

Og så håpe at ting normaliseres innen lageret er tomt

Topp

Innleggets emne: Re: Insulin
InnleggSkrevet: 05 Jun 2016, 07:35 
Avlogget

Etter litt søking på nett, så leser man at Bukkehornkløver kan være ganske effektivt til å senke blodsukkernivet, både hos type 1 og type 2 diabetikere. Stevia skal og være nyttig... Ellers, så er jo kosthold/lavkarbo en god hjelp mot diabetes type 2...

Å (over)leve uten (syntetisk) medisin er nok ikke lett for en diabetiker, men mulighetene er nok der. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2016, 12:45 
Avlogget
Brukerens avatar

En av de personene jeg vil ønske velkommen til å bo hos oss dersom noe svært alvorlig skulle hende og behovet oppstå, har diabetes type 1. Så dette er noe jeg tar svært alvorlig. Men det gjør også norske og internasjonale helsemyndigheter (og medisinprodusenter). Så jeg er helt overbevist om at produksjon og distribusjon av insulin vil være meget høyt prioritert i en krisesituasjon. Derfor må vi nok over på «End of the World»-scenarioer før det virkelig blir stopp i tilgjengeligheten.

Likevel kan det nok være lurt at man ikke setter siste injeksjonen man har før man skaffer ny forsyning. Det langsomt men sikkert å bygge opp beholdningen til man har noen uker eller måneders forbruk i reserve, tror jeg er lurt. Kortvarige distribusjonsproblemer kan jo teoretisk oppstå selv om ikke verden går i oppløsning som sådan. Men det er grenser for hvor lenge insulin tåler å lagres. Etter hvert blir virkningen dårligere og doseringen vanskeligere når man går over holdbarhetsdato.

Så selv om der er bortimot umulig å forberede seg 100 % for det aller verst tenkelige i forhold til diabetes type 1, så er det nok av andre scenarioer som det går an å gjøre mye i forhold til. «Alt eller ingenting» er ikke mitt motto i alle fall. Start i det små med det jeg betrakter som hverdagsproblemer og øk på så langt du synes det er verdt innsatsen.

Beklager, men det er ingen enkel eller skånsom måte å si dette på: Diabetes type 1 er en dødelig sykdom uten insulin. De som hevder noe annet vet ikke hva de snakker om. Før insulin ble oppdaget og for første gang framstilt i laboratorier, var typisk overlevelse for (sikker) type 1 i beste fall omkring et år om jeg ikke husker feil. Men da på ekstreme dietter hvor de syke etter hvert så ut som belsenfanger. Dette er tragisk, men langt fra unikt. Også mange andre sykdommer vil uvegerlig føre til en for tidlig død og/eller lidelse uten medisinsk behandling.

Det som kan komplisere bildet er at det i motsetning til hva mange tror, ikke bare er to typer diabetes, type 1 og 2. Det er andre varianter som oppfører seg annerledes, spesielt den første tiden. Dette fører til at du på nettet kan finne personer med påstått diabetes type 1 som forteller at de ikke bruker insulin og har varierende «oppskrifter» til løsning. Men i virkeligheten kan de for eksempel ha LADA, en variant som utvikler seg langsomt og hvor det de første årene fortsatt er noe egenproduksjon av insulin. Her kan dere lese litt om slike diabetesvarianter: http://www.diabetes-info.no/hva-er-diab ... -diabetes/

En ting dere alltid bør huske når dere googler dette og hint er kildekritikk. For det første blir det som skrives liggende for evig og alltid, i alle fall så lenge man sørger for å betale webhotellet….. Det som noen skrev og trodde var sant, og som faktisk var sant for akkurat denne personen der og da, kan fortone seg annerledes når det får gått litt tid. I dette tilfellet kan en med LADA-diabetes som klarte seg uten insulin den første tiden, for eksempel etter fem-seks år være helt og fullstendig over på insulin som viktigste regulator. Det er ikke sikkert vedkommende hadde fått riktig diagnose i utgangspunktet, eller ikke hadde forstått hva diagnosen faktisk var og hva den innebar.

Det andre er at det foregår mye rart i menneskesinnet – for eksempel fornektelse og rent ut sagt bedrag. Noen ganger er det selvbedrag. Uansett er det ikke nødvendigvis sant alt det man kan lese. Og i forbindelse med diabetes kan slikt være livsfarlig.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2016, 16:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette temaet blir behørig (og tragisk) behandlet i William forschtens "one second after", der enav døtrene i huset har diabetes. (Anbefales). I utgangspunktet er problemet kjøling av insulin. Den skal helst holdes på langt kaldere temperaturer enn det som er tilgjengelig uten elektrisk kjøling. Å ha et solcelledrevet kjøleskap hadde kanskje vært noe?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2016, 00:26 
Avlogget

Dette er en av grunnene til at også jeg er på dette forumet. Samme problemstilling: Noen jeg er glad i er helt avhengig av medisin. Jeg har hatt mange mareritt om at noe skjer, slik at apotekene ikke lenger får tak i nok medisin.

Jeg har kommet til omtrent samme konklusjon som deg: Skulle det skje noe alvorlig er noe av det første jeg ville gjøre å rane ett eller flere apotek!

Streng kost- og livsstilsregulering kan redusere behovet for medisin kraftig, som for insulin. En annen mulighet jeg har tenkt på er å skaffe medisin på svartebørsen via internett til å ha i kriselager. Det er ulovlig, men mulig, jeg vet flere som har importert selv. Jeg er skeptisk til kvaliteten og innholdet, men i en krisesituasjon ville det vært bedre enn ingenting.

Til slutt er det en slags mulighet for å framstille medisinen selv. Den første fremstillingen av insulin skjedde ved å isolere proteinet fra ulike dyrs bukspyttkjertel. Både hund, storfe, gris og fisk kan brukes! Men det er langt fra enkelt, og krever mye laboratorieutstyr og tilnærmet dyremishandling. Vitenskapelige artikler beskriver framgangsmetoden.

Sprøyter og desinfeksjonsutstyr er også viktig å ha.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2016, 14:47 
Avlogget
Brukerens avatar

holdbarheten, selv om du har et minikjøleskap og solceller er vel neppe mer enn i høyden noen år for insulin, så etter det...

litt som http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=41960065, et bilbatteri og et solcellepanel?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2016, 23:34 
Avlogget

Ei venninde av meg spurte fastlegen, og fikk skrevet ut en måneds ekstra insulin. Hun er ikke prepper, men begrunnet det med (som sant er) at hun ville ha litt reserver hos familie og venner, siden hun er litt distre og noen ganger glemmer å ta med seg når hun drar bort og sånt. En penn står i kjøleskapet mitt, sammen med noen ekstra spisser og strips til måleren. Det skader vertfall ikke å spørre legen, kanskje kan man få en måned eller to ekstra.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2016, 10:05 
Avlogget

Kan bli enklare att lagra insulin i framtiden . Man har nu kommit på ett sätt att ge insulin i tablett-form . Det är alldeles nytt nu och testas på människor .
Det är inte medicin för diabetes typ-2 det handlar om utan de som kräver insulin via sprutor varje dag .

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 084250.htm

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2016, 16:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg hadde, uansett hvilken medisin jeg var avhengig av, skaffet et solcelledrevet kjøleskap. Medisin liker jevn, lav temperatur.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2016, 18:39 
Avlogget
Brukerens avatar

dweomer skrev:
Kan bli enklare att lagra insulin i framtiden . Man har nu kommit på ett sätt att ge insulin i tablett-form . Det är alldeles nytt nu och testas på människor .
Det är inte medicin för diabetes typ-2 det handlar om utan de som kräver insulin via sprutor varje dag .

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 084250.htm

Dette er absolutt interessant, men det er alt for tidlig å si at det kan komme til å erstatte Insulin i sprøyteform. Hva holdbarheten på Insulin i denne formen kommer til å bli om de lykkes, er det ingen opplysninger om. Men jeg vil prøve et råtips om at holdbarheten vil være akkurat som for Insulin i dag. Mitt andre tips er at denne administrasjonsformen kun vil kunne erstatte langtidsvirkende Insulin. Det vil dermed ha begrenset verdi for svært mange diabetikere som setter huritigvirkende Insulin mange ganger for dagen ut i fra målt blodsukker, matiinntak og aktivitet.

Likevel tror jeg dette vil kunne være svært aktuelt i en SHTF-situasjon hvor man etter hvert går tom for utstyr for blodsukkermåling og sprøytespisser. Men det vil resultere i en grovere regulering av blodsukkeret. Men likevel, meget positivt.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2016, 18:12 
Avlogget

Min sønn har diabetes type 1, og er avhengig av å få tilført insulin daglig.
Jeg sørger alltid for å ha et lite lager insulin og utstyr, men det er bergensen hva man kan lagre, og hvor lenge.
Hvis noe skulle skje, så har vi så vi ville klart oss en periode, stopper tilgangen til insulin og utstyr.
Så tror jeg ikke et sunt kosthold er nok for å holde sykdommen i sjakk.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2016, 12:33 
Avlogget

Hei, jeg må starte med å si st jeg ikke har diabetes så har ingen personlig erfaring med dette, ville bare dele noe jeg har hørt, så kan dere jo selv velge å undersøke nærmere.
Vet ikke hvordan dette er på diabetes type 1 og barn, men jeg var for litt siden en aktiv lav karbo spiser. Altså gikk på lchf diett eller steinalder kost, og flere inne på Facebook gruppen jeg var med på, som hadde diabetes,fortalte at etter de startet på lavkarbo hadde behovet for insulin gått betraktelig ned, noen sa til og med at de ikke lenger brukte dette. Nå kan man argumentere med at diabetes type 2 ofte kan komme av overvekt og at vekt nedgang er en faktor. Men allikevel verdt å undersøke, på lavkarbo opplever man ikke at blodsukkeret går veldig opp og ned, det holder seg veldig stabilt.

Jeg fikk også høre om en Facebook gruppe som het ulydige diabetikere( eller noe i den dur) der de delte tips og råd ang kosthold for å stabilisere. Fordi som jeg har skjønt er rådene fra lege ang diabetes å spise som normalt og regulere med insulin.

Som sagt ingen egen erfaring, men kanskje verdt å se på.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 12:59 
Avlogget

I avsaknad av insulin är nog strikt diet det enda som kan fungera, så det här kan kanske vara till hjälp.

http://runeberg.org/svkokbok/0442.html

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2016, 10:53 
Avlogget

En diabetiker typ ett har en autoimunsjukdom som gör att kroppen reagerar och attackerar de celler som tillverkar insulin . Men deras kroppar har normal känslighet för insulin när det tillförs i sprutform .
De kan alltså inte tillverka kroppseget insulin . Men med den normala känsligheten kräver de ofta lägre halt insulin än typ tvåan .

Typ tvåan har förlorat känsligheten för sitt insulin och kan även ha en nedsatt tillverkning av insulinet . De kräver då mer insulin . De klarar sig oftast med enbart tabletter i alla fall så länge som tillverkningen inte är störd . Nu finns det även en typ av insulin för typ tvåor som bara ges en gång per dag i sprutform . Det insulinet ligger i depå och ska pytsas ut av sig självt efter kroppens behov .

Finns mycket att läsa på svenska kostdoktorn.se

Finns även en kokbok på nätet från 1917 för diabetiker som är en äldre variant på dagens LCHF-kost . Mycket väl värd att läsa . https://archive.org/details/diabeticcookeryr00oppeiala

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2016, 03:41 
Avlogget

Diabetes type 1 er vrien. Diabetes type 2 er ikke en sykdom men en konsekvens. Finn tak i filmen som heter "Simply Raw". Løs problemet så godt som det lar seg gjøre før tilgangen på insulin opphører. Før eller siden går man tom for alt man ikke kan dyrke eller høste.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: