Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Psykisk helse
InnleggSkrevet: 03 Mar 2016, 22:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg starter en tråd for temaet psykisk helse. Det er et tema det ikke blir snakket mye om, men som er noe av det viktigste i de fleste situasjoner som det blir nevnt her. Å det er viktig det blir snakket om hva en kan gjøre i situasjoner som faktisk går utover noen psykisk. Sjokk, anfall, depresjon, angst osv...

Det er i tillegg viktig å starte en forebygging når en skjønner at noe er på veg. Har du en grei psykisk helse, så kan du klare deg ganske bra i de fleste situasjoner. Å komme opp i en SHTF-Situasjon, for eksempel Draugejeger sin med en EMP, hvor det kan hende du mister familie eller noen som står deg nær. Samtidig så må du få kontroll på alt det andre som er rundt deg. Har du da en dårlig psykisk helse. Så kan det gå utover evnen din til å klare deg videre.

Om det ikke er et tema de fleste ikke liker, så er det allikevel et tema som må diskuteres og snakkes om.

Fiskeren ut.

Topp

Innleggets emne: Re: Psykisk helse
InnleggSkrevet: 04 Mar 2016, 10:39 
Avlogget

Jeg kan godt starte opp med interessant erfaring angående psykisk helse.

Jeg har arbeidet i 13 år i helse/sosialsektoren. Jeg har videreutdanning i psykisk helsearbeid, psykologi grunnfag og bachlor i helse/sosialfag.

Jeg ser en interessant lærdom i survivaløyemed som er selve essensen i psykisk helse i survivalperioder; latent vold og hvordan dette påvirker mennesker.

Latent vold er ikke en form for aktiv vold som er mot oss mennesker i noen fysisk form. Det er trusselen om at vold kan inntreffe på et hvilket som helst tidspunkt ved at f.eks. noen bryter inn i huset og tar fra deg verdier, mat osv.

Hvordan denne latente volden over tid påvirker preppere er interessant. Hvem finner løsningsstrategier, hvem klarer ikke dette presset osv. Dette handler om mennesketyper. Noen takler det og noen takler det ikke.

Jeg har sett folk som har løpt avgårde i panikk da de ikke taklet latent vold. Andre evaluerer kontinuerlig situasjoner og mulig tenkte scenaerier for å hele tiden ha en slags kontroll.

De som kommer best ut av en slik situasjon er de som klarer å slappe av selv om latent vold finner sted.

Det er sikkert mange som mener mye om psykisk helse og latent vold. Noen kan sikkert slå på stortromma og si at de ikke blir redde i en tenkt situasjon. Men det er først når man er i en slik situasjon at man ser hva man takler og ikke takler.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2016, 17:10 
Avlogget

Om et slikt SHTF-scenario drar ut i tid vil vi i tillegg få en mengde folk som slipper opp for psykofarmaka. Ja, selv i en kortvarig affære kan folk som virkelig trenger slikt miste tilgangen. For eksempel om de ikke kommer seg hjem eller om de som vanligvis gir dem medisinen ikke er der. Skremmende når en slik situasjon nok øker medisinbehovet heller enn minker det mildt sagt.

Selv om mange er kritiske til den slags medisiner, så gjør de nok livet levelig og hverdagen overkommelig for mange, mange tusen nordmenn. Noen ganske få vil kanskje bli farlige for andre, men dette er hovedsakelig snakk om lidelse og fare for dem det gjelder. Både de som trenger medisinene og de pårørende. Men vi vil kanskje se en del mere merkelig adferd enn vanlig, kanskje.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2016, 23:50 
Avlogget

Absolutt et viktig tema ja. Jeg har selv slitt med psykiske problemer (angst og depresjoner) i mange år, og sliter fortsatt, men har med tiden fått bedre kontroll og forståelse for hvordan jeg skal takle hverdagen og det uforutsette. Ved å utsette meg selv for situasjoner jeg ikke takler så godt (under "kontrollerte" omstendigheter), har jeg blitt bedre på disse også. Jeg liker dem ikke, men kommer igjen det langt lettere og med færre ettervirkninger enn tidligere. En annen ting er at jeg gjennom hjelpekorpset har lært en del om hvordan man håndterer personer med psykiske problemer, og fått brukt kunnskapen i praksis. Kurset "psykososial førstehjelp" holdes fra tid til annen for allmennheten og kan absolutt anbefales som en kort innføring i temaet.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2017, 09:27 
Avlogget

Dette med å leve med latent vold / trussel om å miste alt tror jeg er et stikkord hvis du snakker om å klare deg i en krisesituasjon, enten den er langvarig eller kortvarig. Det hadde vært veldig spennende om noen kunne sagt noe mer om dette, selv føler jeg meg rimelig kunnskapsløs. Jeg leser at de som slapper av klarer seg best, - det er nok rett, men hvordan kan man slappe av. Og en annen ting: er det noen som vet hva som skjer med folk som har masse innbilte, psykologiske redsler (forfølgelsesvanvidd etc) når det blir sånn at masse av det de er redd for plutselig blir reelt?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2017, 23:54 
Avlogget

Jeg har litt erfaring med det som kalles latent vold her. Kona er veldig "husredd" og syns det er veldig ubehagelig å være hjemme når jeg er på reise, selv om barna er hjemme. Jeg fikk derfor installert innbruddsalarm med betjeningspanel på soverommet. Når vi legger oss, skrur vi på alarmen og den er akiv om natta. Har bevegelsessensor i kjeller og første etg. Det har hjulpet betraktelig på angsten men det koster noen kroner.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2017, 01:44 
Avlogget

kroken skrev:
Jeg har litt erfaring med det som kalles latent vold her. Kona er veldig "husredd" og syns det er veldig ubehagelig å være hjemme når jeg er på reise, selv om barna er hjemme. Jeg fikk derfor installert innbruddsalarm med betjeningspanel på soverommet. Når vi legger oss, skrur vi på alarmen og den er akiv om natta. Har bevegelsessensor i kjeller og første etg. Det har hjulpet betraktelig på angsten men det koster noen kroner.

Noen har såkalt skallsikring av huset f.eks. verisure alarmsentral. Dette gjør at man kan surre rundt i huset uten å sette i gang alarm men dører og vinduer er sikret mot innbrudd :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: