Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 03 Mar 2016, 19:14 
Avlogget

Registrert: 16 Nov 2012, 11:46
Innlegg: 82
De siste to årene har jeg sakte men sikkert trent for å komme i bedre form. Er noe opp i årene, og var i helt elendig forfatning. Også lagt meg ut en del kg. Så om noe hadde skjedd som gjorde at jeg måtte gå/løpe langt og i bratt terreng hadde jeg vært ille ute. En systemisk sykdom, har den for så vidt enda, gjorde at jeg måtte begynne meget forsiktig.

Dette har jeg gjort: For to år siden begynte jeg å sykle på ergometersykkel. Korte økter med lav belastning. Etter hvert skrudde jeg opp fart og motstand. Høsten 14 torde jeg å snøre på joeggeskoene for første gang på mange år. Deprimerende. Problemer med å jogge sammenhengende. Ble jogging noen hundre merter og så gåing. Pulsen var skyhøy. Men jeg fortsatte regelmessig. Når vær og føre var dårlig ble det ergoen.
I høst somvar begynte det å løsne. Sammenhengende jogging gikk greit. 4 km – 5 km 7,5 km uten å se ut som et slakt undervegs også tror jeg. Rekordene falt. Nå er jeg der at problemet er å begrense meg. Er redd for belastningskader. Har vel løpt 12 km på det lengste, men kroppen, ledd og slikt, heger ikke helt med. Har derfor vært nødt til å begrense belastningen. Må være mer tålmodig tror jeg slik at kroppen får tid til å byge seg opp. Vekten er nå 8-10 kg ned siden toppen. Det mangler fortsatt noen kg før jeg er fornøyd. Men forberingen er massiv. Det nytter å ta i et tak.

Jeg oppfordrer derfor dere som ikke er på topp allerede til å gjøre noe med det. Kanskje å skrive litt om utgangspunkt og framgang her kan motivere?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 04 Mar 2016, 10:51 
Avlogget

Registrert: 28 Aug 2013, 13:25
Innlegg: 507
Bosted: Sørlandet
Jeg har dessverre tapt meg i form pga skade i beinet. Jeg tror kanskje noe må knekkes på plass i løpet av våren.

Jeg driver med spinning og målet er å gå ned 10 kg.
Jeg starter for fullt igjen til uka og skal holde det gående daglig da.
Jeg kommer også til å trene styrketrening.

_________________
War don't decide who's right. Only who's left.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 05 Mar 2016, 12:24 
Avlogget

Registrert: 16 Nov 2012, 11:46
Innlegg: 82
Så flott. Men vær forsiktig. Form mye, for fort og for hardt er opppskriften på SKADE. Akkurat nå har jeg hatt en periode hvor jeg nesten har gått i den fella. Balanserer på kanten av et stup føler jeg. Har så lyst, men må holde igjen pga vondter både her og der.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 29 Okt 2016, 11:52 
Avlogget

Registrert: 25 Jun 2012, 16:35
Innlegg: 282
Jogging/løping er den beste treningen når det gjelder overlevelse. Godt jobba, trådstarter! Hvordan går det nå?

_________________
Forbereder meg først og fremst for å ha fred i sinnet. I tilfelle.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Okt 2016, 17:09 
Avlogget

Registrert: 16 Nov 2012, 11:46
Innlegg: 82
Wynja skrev:
Jogging/løping er den beste treningen når det gjelder overlevelse. Godt jobba, trådstarter! Hvordan går det nå?

Helt enig. Foretrekker jogging. Men har problemer med å klare rolig nok tempo, blir gjerne all out med jogging. Og slik skal det ikke være har jeg hørt fra de som forstår seg på det. Mye av kondistreningen skal være med relativt lav puls. Så derfor ahr jeg syklet en god del i det siste. Da holder pulsen seg lettere der den skal være.

Treningen går bra. Ingen skadeproblemer utenom kjynninger om man kan si det slik. Men litt småvondt skal man jo ha. BMI-en er nede på 25-tallet, men jeg er ikke fornøyød før jeg ser 24. Men kanskje ikke da heller. BMI er jo ikke nødvendigvis helt å stole på. Vekten har i det siste ikke gått så voldsomt ned, men jeg tror en del fett er erstattet av muskler. Tester viser god til excellent O2-opptakj ut i fra alder.

Har investert i tredemølle og er meget fornøyd med det. Vær og føreforhold, og dårlig tid, er ikke noen unnskyldning nå for å hoppe over trening. Deesuten er det MYE enklere å ta lette økter på mølle. I alle fall for meg. Så den er en god investering.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Jan 2017, 12:30 
Avlogget

Registrert: 28 Aug 2013, 13:25
Innlegg: 507
Bosted: Sørlandet
Sommeren 2016 ble beinet godt nok igjen til å trene. Jeg har trent squash flere ganger i uken. Jeg trenger bedre kondis uansett og har som mål å komme i bedre form.

Er noen flere med på å sette noen mål som f.eks. klare å jogge 3km på f.eks. 15 minutter ?

_________________
War don't decide who's right. Only who's left.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Jan 2017, 16:07 
Avlogget

Registrert: 13 Mar 2012, 20:10
Innlegg: 171
Bosted: Rett side av Randsfjord.
Klassikeren er jo innrykstesten som de fleste av oss har vært gjennom. 3 km på 15 min er ett godt utgangspunkt. Å få den redusert ned til 12 min kvalifiserer til mer enn godt nok i mine øyne.

Selv er kondisen min god når det kommer til skog og mark, litt løping kan jeg også men sliter veldig på en stram bånd i legg/hofte som gjør at jeg får s----- vondt om stegene blir for lange. Dette kommer av for mye sitting på jobb og er ikke noe som er lett å få gjort med all den tid jeg er på jobb.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 20:38 
Avlogget

Registrert: 23 Jul 2012, 20:05
Innlegg: 1814
Usj... også se denne tråden rett etter nyttår da. Men joda, en kan ikke lengere unngå å inse at jeg er min største fiende...


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 03 Jan 2017, 00:54 
Avlogget

Registrert: 16 Nov 2012, 11:46
Innlegg: 82
Mr I skrev:
Sommeren 2016 ble beinet godt nok igjen til å trene. Jeg har trent squash flere ganger i uken. Jeg trenger bedre kondis uansett og har som mål å komme i bedre form.

Er noen flere med på å sette noen mål som f.eks. klare å jogge 3km på f.eks. 15 minutter ?

Blir med på den!

En varm og vindfull julidag i fjor prøvde jeg på akkurat det på en friidrettsbane. Dvs jeg prøvde å jogge så langt som mulig på 15 min, ikke nødvendigvis 3 km. Men målet var tilfeldigvis 3 km. Holdt akkurat presis 5:00min/km tempo i en runde, DVs 2 min blank. Så blei det tregere ogtregere. Det ble så vidt under 2,8 km på 15, dvs ca 5:22 per km. Så å klare 3 på 15 er midt i bliken for meg.

En slik 15 minutterstest var en del av opplegget i min ungdom. Vi hadde en formel vi brukte for å regne ut O2-opptak ut i fra hvor langt vi løp. Kanksje jeg finner noen gamle treningsdagbøker på loftet hvor det står vordan vi regnet? Skal prøve å finne ut av det.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 03 Jan 2017, 01:02 
Avlogget

Registrert: 16 Nov 2012, 11:46
Innlegg: 82
hugthemtrees skrev:
Klassikeren er jo innrykstesten som de fleste av oss har vært gjennom. 3 km på 15 min er ett godt utgangspunkt. Å få den redusert ned til 12 min kvalifiserer til mer enn godt nok i mine øyne.
Mimre.... Det var en gang jeg klarte 5 tre-km på rad uten stans i det 12 min-tempoet ditt. Eller 15 km på så vidt over timen. Alderen har satt spor så det er nok fullstendig urealistisk å komme dit igjen. Men for dere yngre, eller som har et bedre utgangspunkt, kan det kanskje være et fint mål. Uansett er det viktig ikke å være urealistisk. For ikke lenge siden var målet å klare 3 km uten stans uansett tid. Ikke noe problme nå. Da er det tif for nye mål.


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support