Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: søvnapne
InnleggSkrevet: 19 Nov 2015, 23:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om noe som har gjort en endring her hjemme hos oss.
Mannen min har gjennom et opplegg på sykehuset hatt med seg og vært koblet til et apparat som måler antall pustestopp om natten. (Noe jeg har masa mye på om at han skulle gjøre pga snorking, men det er rart med det en hører mer på andre enn den som "maser" hjemme :lol: )
Enden på visa var at når han leverte fra seg apparatet og ga beskjed om at nei, han hadde sovi godt han og følte seg uthvilt. Så leste de av apparatet på sykehuset og kunne ikke skjønne at mannen fortsatt var oppreist.
Han var langt over ekstrem graden.
For å stille diagnosen søvnapné skal det være minst fem pustestopp per time. Hvert pustestopp skal vare i minst 10 sekunder og oksygenmetningen i blodet skal gå ned med minst 4%.
Mannen min hadde over 116 stopp i timen! Noen få under 10, men de fleste var på 10 og over 10 sek.
Hvordan det er mulig aner jeg ikke, og de på sykehuset klødde seg i hodet og skjønte ikke hvordan den mannen fysisk og psykisk fortsatt kunne være oppegående og fungere i en hverdag.
Og han følte seg helt fin, han hadde ingen andre symptomer som viste ham at dette pågikk.
Ikke no høyt eller lavt blodtrykk eller andre symptomer, ikke noe annet enn at jeg og mange andre kommenterte at han snorket høyt og med rare lyder. (Jeg kunne våkne av at han stoppet og måtte dytte i ham for å få ham til å puste igjen. Han trudde jeg tulla.) Mannen min er også veldig sterk, hadde han løfta vekter og trena på treningssenter så hadde han sikkert blitt en av de "kaktus" typene. Men han gidder trene slik, ikke da han gjennom sitt arbeid både går og løfter mange 100 kilo om dagen og i høyt tempo.
Mannen min er også overvektig, (burde egentlig være umulig med den jobben han har) noe vi trodde var grunnen til snorkingen. Men det var faktisk omvendt han ble overvektig pga søvnapneen.
Nå går han sakte men sikkert nedover i vekt igjen.
Det som skjedde med kroppen hans er at den ble fylt med adrenalin hver gang han stoppet å puste for å få vekket kroppen til å ragere slik at han pustet igjen. Og dermed gikk kroppen i konstant alarmberedskap å hamstret og lagret nødreserver, det vil si han la på seg og ble veldig anspent i musklaturen. Mannen min har alltid hatt og vært plaget med spent kroppsmusklatur og mye vann i kroppen. Noe som ant. var på grunn av dette, han er mye mer avslappet nå når han får sove natten gjennom.
Det endte opp med at mannen min fikk med seg apparat hjem samme dagen han fikk lest av målingene på apparatet. Så nå sover han med puste apparat. Det er helt fantastisk å se endringene som er gjort på ham.
Han våkna dagen etter og kikka på meg og sa bare.
" Jøss.. Så det er sånn det føles å våkne etter å ha sovi en hel natt."
Mannen hadde jo aldri opplevd å sove en hel natt uten pustestopp, han har snorket siden han var ung gutt! og antagelig med pustestopp.
Jeg også måtte bare smile for jeg også fikk min første natt uten å våkne om natta av å måtte dytte i ham x-antall ganger for å være sikker på at han pustet.
Og pustemaskinen han bruker.. Den er lydløs! (Deilige nye teknologien :D )
Det eneste jeg merker er samme lyden som når du hører en sommervind som suser stille i trekrona over deg, eller hvis jeg ligger på armen hans så kan jeg kjenne det blåser i luggen fra maska han har på seg. (Helt genialt når en blir varm i toppen.)
Så dette innebærer jo litt mer forberedelse i forhold til shtf og evt. strømstans, men ikke mer enn at vi kan rigge til et bilbatteri med nødvendig utstyr. Og innkjøp av ekstra deler til maskina. ;)

Derfor ville jeg gi litt info om dette her nå. Og dette kan ramme alle! Både store og små, kvinner og menn.
Så ta en kikk på sidene.

http://www.sovnapne.no

http://pustestans.no

Topp

Innleggets emne: Re: søvnapne
InnleggSkrevet: 20 Nov 2015, 11:06 
Avlogget

Jeg har hørt at søvnapne er noe som kan forekomme i forbindelse med overvekt. I alle fall har jeg skjønt at en god fysisk helse vil kunne være hovedfaktor for å ha god søvn om natten.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2015, 12:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Mr I skrev:
Jeg har hørt at søvnapne er noe som kan forekomme i forbindelse med overvekt. I alle fall har jeg skjønt at en god fysisk helse vil kunne være hovedfaktor for å ha god søvn om natten.

Helt riktig, de vil være ekstra utsatte for å få søvnapne. Men det er viktig å å få frem at alle kan rammes av det.
På søvnapne nybegynnerkurset hvor jeg og mannen min var, var bare 3 av 12 overvektige av de tilstedeværende av de som hadde søvnapne.
dette er hentet ut fra sovnapne.no: " Overvekt er ikke bare en betydelig risikofaktor for å utvikle søvnapné (opp til 40% av alle som veier for mye risikerer å rammes). Mange ganger blir søvnapnéen også en del av en ond sirkel der den som kjenner seg trett, spiser for å holde seg kvikk, går opp i vekt og forverrer søvnapnéen. Trøttheten gjør det ekstra vanskelig for en person med søvnapné og overvekt å orke å legge om sine kost- og mosjonsvaner.
Behandling for søvnapné kan hjelpe mange overvektige til å skaffe seg den energien som trengs for å begynne et mer aktivt og sunt liv. Antallet pusteopphold minsker ofte betydelig, og de kan i noen tilfeller opphøre helt hvis vekten går ned."
Mannen min har hatt dette problemet med apne mest sannsynlig siden tenårene (ifølge hans mor) men kunnskap om apne var ikke god da, for han sov jo, og snorket (noe som blir ansett for at da sover man godt).
Så ingen antok at han var rammet av det han har fått vite om nå.

Mannen min har det som heter Obstruktiv søvnapné
Akkurat som i resten av kroppen, slapper musklene i de øvre luftveier (nese, munn, svelg og strupehode) av når du sover. Om musklene slapper for mye av kan det føre til at det blir trangt i de øvre luftveiene, og dette gjør at mange mennesker begynner å snorke. Av og til blir det til og med vanskelig å puste.
Hvis luftveiene blokkeres helt oppstår det forbigående stans i åndedrettet. Denne pustestoppen kalles apné. Pustestoppet kan vare fra noen få sekunder til mange minutter. Obstruktiv søvnapné er den vanligste formen for søvnapné, og innebærer at man rammes av gjentatte pustestopp under søvn. I visse tilfeller opptrer pustestoppene flere hundre ganger hver natt.
Ved pustestopp synker oksygennivået i blodet. Hjernen reagerer med en oppvåkningsreaksjon som gjør at man begynner å puste igjen. Reaksjonen skjer helt automatisk. Den som rammes husker vanligvis ingenting av oppvåkningene når han eller hun våkner om morgenen.

Så snorker man så det durer i huset vil jeg anbefale å be om henvisning til å sjekke dette.

Her har jeg hentet ut fra sovnapne.no.

"Det har lenge vært en oppfatning at ca 4% av menn og 2% av kvinner har søvnapné. En nylig publisert norsk studie anslår OSA-forekomst på 16 % for AHI ≥5 og 8 % for AHI ≥15 hos kvinner og menn mellom 30-60 år. Dette gjør søvnapné til en av de vanligste folkesykdommene i Norge. Forekomsten er aller høyest blant kvinner etter overgangsalder og blant overvektige menn mellom femti og seksti år.

Hvem rammes av søvnapné?

Alle kan rammes av sykdommen, enten man er ung, gammel, kvinne eller mann. Noen grupper har større risiko for å få søvnapné og vanlige årsaker er:
– Fysiske hindre i deler av luftveiene.
Dette kan være store mandler, tranghet i nesen, svelg eller luftveier. Liten hake, smal nese og bred hals og nakke kan være tegn på slike fysiske hindre som ofte er arvelige.

Søvnapné og snorking

Et av de vanligste symptomene hos mennesker som lider av søvnapné er snorking. Snorking skyldes at svelget blir trangere under søvn når musklene i svelgveggene slapper av. Luftstrømmen gjennom svelget nedenfor kan da føre til at visse deler, oftest den bløte ganen, begynner å vibrere. Det er disse vibrasjonene som gjør at det blir lyd. I ekstreme tilfeller kan lyden av en som snorker komme opp i 80 desibel. "

(80 desibel =lyden av hårføner, barnegråt, en sterkt traffikert gate, :shock: en gressklipper ligger på 85db
Dette har jeg sovi inntil i over 13 år :lol: unnskyld gubbis.)

"søvnapné - delvis blokkert
Når frie luftveier er blokkert, ser det slik ut. Snorking oppstår når luftveiene er delvis blokkert.

Søvnapné er vanlig

Søvnapné er en av de sykdommene som rammer flest mennesker i Norge, og kunnskapen har i de senere årene steget blant folk flest. 20-40 % har søvnapné eller andre pusteforstyrrelser under søvn, og forekomsten er sterkt stigende på grunn av ulike trender i samfunnet som økende overvekt og stillesittende liv." "

Så hører du noen som snorker anstrengt, fortell om at du "har en kompis" en kar som hadde søvnapne, og si at snorkingen minnet litt om den du hørte fra han, og kansje han burde ta en tur til legen.
ikke bare for sin del men andre også.
fra sovnapne.no:
"Det er en svært høy risiko for å være innblandet i en trafikkulykke hvis du lider av søvnapné. Studier viser at overdreven trøtthet er den vanligste årsaken til trafikkulykker. Mange vil først informere sin lege om potensiell søvnapné når de har sovnet ved rattet for første gang.

Søvn er ikke bare en viktig faktor i trafikkulykker, men er også en viktig faktor ifm. stress og risiko for ulykker på arbeidsplassen.

Fakta:
En person med søvnapné har 6-7 ganger større risiko for å bli innblandet i en trafikkulykke.

Ulykker på veiene

Personer som lider av søvnapné har sju ganger større risiko for å være involvert i en trafikkulykke. De som lider av søvnapné og søvnmangel kan være like farlige på veiene som en person som har alkohol i kroppen. Yrkessjåfører har naturlig større risiko for ulykker fordi de tilbringer mer tid bak rattet enn andre mennesker. Trafikkulykker påvirker ikke bare folk som sitter bak rattet, men også tredjeparter.

Ulykker på arbeidsplassen

Som du sikkert vet, er du mer sliten i løpet av dagen hvis du sover for lite om natten. Noen ganger kan man også døse av, noe som kan utgjøre store farer. Ikke minst på arbeidsplasser hvor mangel på konsentrasjon kan føre til store feil og ulykker, f.eks. som i prosessindustrien, sykehus, transport etc.

Snorking kan være søvnapné!"

Så damer og menn følg med på partneren eller barna, og ved mistanke dytt de i riktig retning.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2015, 17:42 
Avlogget

Hei, jeg har tydeligvis noe lignende, spiser ikke mye, men blir ikke mindre aerodynamisk av den grunnen :lol:
Snorker og holder pusten, har visstnok holdt pusten siden jeg var liten ifølge min mor :shock: Jeg er mye anspent også :roll:
Skal sjekke ut detta tror jeg.

Takker for tipset ;)

Mvh Harrybonde

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 14:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjempeflott Lovise! God innføring i hva problemet gjelder og flott at mannen din har fått hjelp! :D

Det jeg lurer på er om kirurgisk inngrep har blitt vurdert og evt utelukket. Tidligere ble ganske mange operert for dette problemet.

Dessuten synes jeg dere skal se på muligheten for å ha en reserveløsning i tillegg til maskinen i form av søvnapnéskinne. Siden han alt har fått maskin og denne fungerer godt, er det ikke sikkert det er noen stor vilje til å i tillegg gi tilpasning av skinne. Men det går jo an å argumentere med aktivt friluftsliv, hytte uten strøm og veg, hytte-til-hytteturer i påskefjellet og så videre. Med en slik skinne har dere en ekstra reserveløsning i tilfelle strømbrudd. Søvnapnéskinne

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 21:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Kjempeflott Lovise! God innføring i hva problemet gjelder og flott at mannen din har fått hjelp! :D

Det jeg lurer på er om kirurgisk inngrep har blitt vurdert og evt utelukket. Tidligere ble ganske mange operert for dette problemet.

Dessuten synes jeg dere skal se på muligheten for å ha en reserveløsning i tillegg til maskinen i form av søvnapnéskinne. Siden han alt har fått maskin og denne fungerer godt, er det ikke sikkert det er noen stor vilje til å i tillegg gi tilpasning av skinne. Men det går jo an å argumentere med aktivt friluftsliv, hytte uten strøm og veg, hytte-til-hytteturer i påskefjellet og så videre. Med en slik skinne har dere en ekstra reserveløsning i tilfelle strømbrudd. Søvnapnéskinne

Definitivt noe jeg skal mase litt på ham om.
Kirurgisk inngrep er noe han avventer litt med, fordi han helst ikke vil bli operert. (noe skrekk derfra i barndommen mistenker jeg, og han er litt sånn "ja.. men nå fungerer jo detta så bra. " :lol: ).
Men skinne skal jeg få ham til å kikke på. Han er mye ute å reiser og må ha med seg apparatet.
Kjekt å ha noe slikt i bakhånd i tilfelle det skjer noe med apparatet under reise. :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 21:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Harrybonde skrev:
Hei, jeg har tydeligvis noe lignende, spiser ikke mye, men blir ikke mindre aerodynamisk av den grunnen :lol:
Snorker og holder pusten, har visstnok holdt pusten siden jeg var liten ifølge min mor :shock: Jeg er mye anspent også :roll:
Skal sjekke ut detta tror jeg.

Takker for tipset ;)

Mvh Harrybonde

Da er det definitivt lurt å sjekke det :)
Så vet du jo da i etterkant om det er derfor. Og hvis ikke, så vil de nok helt sikkert hjelpe deg med å finne ut om det er andre årsaker. :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 12:36 
Avlogget

Jeg har ikke hørt at det finnes noe inngrep mot dette....

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 16:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er en link:
Sitat:
Kirurgisk behan​​​​​dling

En mindre andel av OSA pasientene har anatomiske avvik i kjeve og øvre luftveier som kan avhjelpes med operasjon. Spesielt er fjerning av mandler hos barn effektivt.

Nesetetthet behandles ofte effektivt med kortison-spray, men større skjevheter i nesen, polypper og forstørrede nesemuslinger kan nødvendiggjøre mindre kirurgiske inngrep.

Dette kan også være nø​dvendig som supplement til CPAP-behandling, for at luftstrømmen skal kunne passere nesehulrommet uten for stor motstand. For øvrig gjøres ulike plastiske operasjoner på den bløte ganen med laser eller radiobølgekniv. Effekten er variabel ved obstruktiv søvnapné og ikke endelig klarlagt. Det er viktig med høy kompetanse, grundig utvelgelse og oppfølging.

Trakestomi (hull på luftrøret) eller kirurgisk framflytting av kjeven kan løse problemet dersom pasienten har alvorlig OSA og annen behandling ikke har ført fram.​
https://helsenorge.no/sykdom/sovnproble ... g-sovnapne

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 17:14 
Avlogget

Det var det jeg trodde :) Det er mulig å bruke apparater for å bedre situasjoenn, men ingen spesielle kirurgiske inngrep vil kunne ha god effekt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: