Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Medisinsk prepping
InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 12:21 
Avlogget

Jeg har heletiden hatt et stort fokus på førstehjelp i min prepping og har flere små og større førstehjelps kit.

I det siste så har det utviklet seg til mer generelt medisinsk prepping.
Da jeg har virkelig tatt inn over meg at majoriteten av hendelsene nok ikke vil kreve tourniqet.
Men at faktisk sykdom vil i en krise situasjon kreve flere liv enn et avrevet lem.

Så da ville jeg bare høre med folk hva lagrer dere på dette området?

Jeg tenker her at hygiene vil være et viktig område for å forebygge.
Så såpe og antibakk er viktige ting og lagre.

Hva mer har folk på listen eller i boden.

Ellers skulle jeg gjerne hatt et underforum som gikk på alt som hadde med medisinsk prepping å gjøre.
Hint hint moderator...

Topp

Innleggets emne: Re: Medisinsk prepping
InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 12:33 
Avlogget

Jeg er ikke kommet så godt i gang, men her er tankene mine:

1. Medisiner til mannen. De er på resept, og må derfor snike ut en boks hver gang, slik at han får ny resept osv. Kan jo ikke få resept for mer enn en kort stund av gangen :(
2. Masse klor. Klortabletter til vann, klor til gulvvask, desinfisering av klær, av hus, og i verste tilfelle til å desinfisere sår med.
3. Listerine. Tannhygiene kan bli helt prekært! Listerine desinfiserer godt, og dette hjelper faktisk hvis man begynner å få halsbetennelse og. Gurgling med noe desinfisernede vil kunne stoppe et bakterieanngrep i halsen. Jeg bruker det alltid når jeg begynner å kjenne noe og sammen med 4. nesespray, så vil en forkjølelse aldri ta knekken på meg.
Når man åpner luftveiene, så slipper man trykket i hodet. Det er dette trykket som gjør at man får bihulebetennelse, får vondt i hodet og blir svimmel og slapp. Ved å holde det åpent unngår jeg alltid å bli skikkelig dårlig av en forkjølelse.
5. klisterbandasjer. Billige, lette å bruke
6. Bleier er billige og flotte kompress til sår. Bruker det også på hest, under bandasje.
7. Allergitabletter. Har ikke allergi selv, men det kan være bra å bruke ved en del problemer, og er reseptfritt
8. Smertestillende. Trenger kanskje ikke nevne alle tingene man trenger det til
9. betennelsesdempende Ingenting er så ødeleggende som senebetennelse i armene, skuldrene, osv. Aspirin er den "sunneste", men Voltaren fungerer bedre (og er på resept)
10. Idoform. Gode bakterier for magen. Tenk når du skal spise all den gamle hermetikken, og syltede maten du har laget. Ikke dumt å ha litt god tarmflora :D
11. En skikkelig god urtebok. Jeg har gått urtekurs, men det er noe man aldri blir utlært i. Ønsker å kunne bruke mye mer av naturens apotek.
12. Førstehjelpskurs. Har gått, og planlegger å gå flere!

Desinfisering er egentlig mye av cluet. Jeg bruker selv ikke antibiotika, da jeg får så kjempevont i magen av det. Vil derfor heller være forberedt med desinfisering. F.eks er blærekatarr et problem vi damer lett kan få. Ved å helle noen dråper teetreolje i trusa ved de første symptomene, så dreper man effektivt infeksjonen før den får utviklet seg.

Dette høres kanskje litt "tinfoilhat"- ut, men jeg har altså ikke vært hos legen siden jeg var gravid for 9 år siden.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 13:09 
Avlogget

Mye bra i innlegget ditt Tulla, så da skal jeg skrive lit mer jeg også, ikke bare såpe og vann

1 - har en sønn med diabetes, så har alltid en del utstyr ekstra til han i hus, og en egen san veske, som vi tar med på tur, eller hvis man må ut fort.
2 - såpe
3 - desinfiserings middel
4 - imodium og aktivt kull

Ser ikke noe vits å skrive det som allerede er nevnt på en bra måte.

Tenker på medisin, tabletter og lignende, dette vil gå ut på dato, noen måte å lagre dette, så det forlenger levetiden?

San kurs har jeg hatt en del av gjennom årene, der mye av de er gjennom Forsvaret, bla nivå to kurs.
Føler jeg har bra kursing, men har aldri hatt behov for mer enn å plaster barn, så jeg har jo ikke testet det ut.

Lite problem med blærekatar, så bruker ikke mye teetreolje i trusa :D

Legger ved en YouTube link, selvsagt er dette amerikansk, så alt passer jo ikke her, men samtidig, så liker jeg en del av de generelle tankene http://youtu.be/SkrJem8cyd4

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 13:36 
Avlogget

Insulin kan lagres ganske lenge om det er lagret kaldt, har jeg forstått. Og så er det en del man kan gjøre for å redusere insulinbruket, som å spise regelmessig og holde seg i god form. Min far bruker mye mindre insulin nå, enn for noen år siden, fordi han er ute og går to timer på et lite fjell, hver dag.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 13:51 
Avlogget

Insulin kan etter det jeg vet lagres ca 1 år, men sikkert mye lengre når legene sier det.

Vet du hvordan det er med medisin som smertestillende og allergi tabletter ?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 14:34 
Avlogget

Mange smertestillende og allergipiller kan lagres lenge, men blir noe svakere i virkningen. Noen antibiotikaer blir giftige med tiden, så langtidsoppbevaring av dem er ikke å anbefale, så vidt jeg vet.

Men det finnes en mengde planter med smertestillende effekt som er veldig god, så jeg ville brukt tiden mens jeg hadde dem til å lære meg mer om det, og sanke, tørke og bearbeide disse. :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2015, 09:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er som sagt over her at smertestillende generelt kan miste noe av effekten etter utløpsdatoen som står på pakken. Optimal lagring, tørt, mørkt og kjølig, kan forsinke degraderingen.

Når det gjelder smertestillende så er det ikke så nøye. Hvorvidt 2 gamle Paracet gir samme effekt som 1,5 nye ga, er ikke vesentlig. Mye verre er det med preparater som Insulin og medisiner mot lavt stoffskifte. Disse er dessverre langt mindre stabile og mister effekt over tid. Holdbarheten som er garantert av produsenten er lav, og nærmere det reelle enn for slikt som Paracet som kanskje til en viss grad er undermerket av produsenten.

Det kan være vanskelig å få riktig dosering når effekten har gått ned. I tillegg er det ikke sikkert at den har gått like mye ned i alle forpakningene. Kanskje er den bedre i en pakke enn i en annen. Faren for overdosering blir da overhengende.

I tillegg er det dette med hvordan man bestemmer rett dose. Vedrørende Insulin så må det hyppige blodsukkerprøver til. Og hvor mye Insulin man trenger varierer også med hva slags mat man spiser, aktivitetsnivå og sykdom eller ikke. I en krisesituasjon hvor man kunne tenke seg at medisiner ble en mangelvare, vil også disse andre tingene kunne bli et problem. Også ved medisinering for lavt stoffskifte må man justere/kontrollere doseringen med jevnlige blodprøver. Ved å prøve å bygge opp et lager av medisiner ved å holde unna noe, ikke være åpen om hvor mye man bruker, risikerer man å forvirre både legen og seg selv. FARLIG......

Det å gjemme unna av slike medisiner er derfor en risikosport.

Når det gjelder antibiotika er det riktig at noen typer, nærmere bestemt sulfapreparater, kan bli giftige når de lagres for lenge, eller feil....

Men med mindre du er infeksjonsmedisiner og har tilgang på et biomedisinsk laboratorium, så glem å legge deg opp et lager av antibiotika. Legfolk som prøver å selvmedisinere seg selv (og sine nærmeste), vil mest trolig gjøre en eller flere av disse feilene: 1) Velge feil antibiotika i forhold til den bakterien som er problemet. 2) Overbehandle, dvs gi antibiotika når infeksjonen ikke er så alvorlig at antibiotika er nødvendig. Da vil et lager fort tømmes! 3) Gi antibiotika i tablettform for seint slik at infeksjonen har utviklet seg så mye at tabletter ikke er kraftig nok kost. 4) Avslutte en antibiotikakur for tidlig for å spare. Sykdommen kommer så tilbake, gjerne i kraftigere form. 5) og 6) osv Slikt som jeg ikke kommer på i farten......

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2015, 09:52 
Avlogget

Jeg har nå klart meg gjennom en bihulebetennelse uten antibiotike på tross av at flere i min omgangskrets har hatt samme sykdom og symptomer. Slike ting er med på å forsterke immunforsvaret og det fryder meg når jeg seirer uten antibiotika. :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2015, 10:29 
Avlogget

Hos oss bruker vi "aldri" antibiotika. Har mest tro på kroppens egenskaper til å heale seg selv.
Hverken jeg, kona eller ungene har noen gang brukt antibiotika.
Hos oss er det sterkeste som brukes paracet eller nesespray.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2015, 12:07 
Avlogget

For en diabetiker å holde tilbake på dosen, er helsefarlig. Og vil ha alvorlige langtidsvirkning.
Så det gjør man ikke
Man sørger for å ha et lager som man rulerer

Har også nylig oppdaget at det finnes urter som kan hjelpe med diabetesen.

Jeg setter pris på moderne lege vitenskap, deriblant medisin.
Tar vaksine og antibiotika ved behov, så gjør mine barn.
Viktige her er ved behov og ikke for slt mulig, og da går det år mellom hvergang det brukes.
Bygge immunitet er viktig, men samtidig skal man ha god livskvalitet i dag.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2015, 15:13 
Avlogget

Takk for mange gode råd, Tulla!

Du nevner Listerine. Et alternativ er vel gode, gamle Vademecum. Kan brukes både til å gurgle halsen (tann- og munnhygiene), som bakteriedrepende middel (vademecum er sterkt!) og jeg har dessuten funnet ut av Vademecum er uovertruffent på å kurere munnsår. Før hendte det man var plaget med verkende munnsår på leppene i dagesvis, nå tar jeg bare så fort jeg kjenner at det er på vei, noen dråper vademecum på en fuktig bomullsdott, og stryker over munnsåret. Det tørker ut munnsåret i løpet av en dag, og så er du kvitt det!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 08:06 
Avlogget

Fortify: ja, det kan man så klart også bruke! Jeg pleier også å bruke Listerine mot munnsår, og kjøper den sterkeste.

Er også enig med dere som ikke bruker antibiotika. Jeg bruker det så godt som aldri. Man har jo overhengende fare for resistens, også, og jeg vil spare kroppen min til jeg ligger etter en operasjon og har fått en farlig infeksjon. Da vil jeg at antibiotikaen skal virke!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: