Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Feb 2015, 20:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
E24 har bedt bransjetoppen se inn i spåkulen og forklare tre store trender han tror vil vise seg i nordmenns elektronikk-innkjøp i år.

Helse-bonanza

– Dette er kanskje den største. Vi blir bare mer og mer opptatt av hva vi drikker og spiser. Jeg tror vi vil se mer av «back to basic»-trenden: Vi skal male vårt eget mel og male vår egen kjøttdeig. Og vi skal lage juicen selv: I fjor så vi 120 prosents økning i juicemaskinsalget, forteller Røsholm.
http://e24.no/privat/elektronikkbransjen-disse-tre-trendene-vil-prege-2015/23392643

Endelig, etter så mange år blir jeg trendy... :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2015, 21:34 
Avlogget

forrut din tid? :-)
apropo, tips til hvor jeg kan finne en malestein?
sett på anno sist og liten og handy å bruke :-)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 01:31 
Avlogget
Brukerens avatar

finfint...da sitter jeg på gjerdet og venter til trend-nissene har kjøpt, prøvd og forflyttet kvernene sine til kleskottet, før de sender den til den lokale skolens loppemarked, der jeg tar den for 50 spenn :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 20:22 
Avlogget
Brukerens avatar

JKHoem skrev:
apropo, tips til hvor jeg kan finne en malestein?
sett på anno sist og liten og handy å bruke :-)
Jeg antar de var produsert på bestilling enten til NRK-produksjonen eller til lokalene de brukte fra tidligere. Men jeg tviler meget sterkt på at de er bedre og enklere i bruk enn en moderne manuell kornkvern. Jeg er sterkt for at man ikke gjør terskelen for å lære nye ting for høy. Da er faren stor for at det ikke blir noe av det man prøver å gjøre eller lære seg. Slik jeg ser det er det mange fordeler med å gjøre ting gradvis vanskeligere (i alle betydninger av vanskelig) i stedet for å starte med det desidert vanskeligste. Litt som krype-gå-løpe i grunnen. Men det er nå meg…..

Teknologien bak de steinkvernene er på et meget lavt nivå. Det er mulig de steinene er keramiske, ikke tilhugget naturstein. I så fall har de tatt steget opp et par nivå teknologisk. Dessuten er det nok noen praktiske detaljer i utformingen som gjør at steinene holder seg på plass. Moderne kverner gir ganske sikkert finere malt mel, men i alle fall mer mel med mindre kraftbruk. Tipper jeg.

For øvrig kunne jeg godt tenkt meg en slik de hadde der…… 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 20:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
finfint...da sitter jeg på gjerdet og venter til trend-nissene har kjøpt, prøvd og forflyttet kvernene sine til kleskottet, før de sender den til den lokale skolens loppemarked, der jeg tar den for 50 spenn :)
Da får du nok konkurranse om de kvernene… ;) De kan bli førsteklasses kapital i et samfunn med mere byttehandel enn i dag. Og jeg ser ikke bort i fra at vi nærmer oss et slikt samfunn noen år etter disse loppemarkedene du skriver om.

Men seriøst, dette er som alt annet i livet et spørsmål om å tilegne seg kunnskap og så omsette den til ferdighet. Og det er nå greit, synes jeg i alle fall, å ha vært gjennom den prosessen på så mange felt som mulig, før man trenger den kompetansen på alvor. Bare tenk på alle “jegerne” som planlegger å spe på kosten med hjelp av børsa dersom tidene blir trange….. Hvilke odds vil du gi dem til å felle noe som helst?

Egenprodusert mel er ikke riktig slik som det man får i butikken. Det er det vel skrevet opp, ned og i mente om i blant annet “Korn og mel-tråden”. Så å ha lært seg å lage og bruke slikt mel er ikke helt bortkastet. I tillegg til alle de andre positive tingene ved det. Skjønt terskelen for å bake med eget mel er vel ikke så høy for akkurat dere som baker så mye til daglig.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 22:18 
Avlogget

må så absolutt ikke være gammel stein.
meeen om jeg skal kjøpe "nymotens" manuell
maler så må det være god holdbarhet med sterke
slitedeler.
Om du har noen tips til typer o.l.
så kom med dem:-)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 23:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vil anbefale "The Country Living" kornkvern blant de manuelle. Begrunnelsen finner dere i tråden Kornmølle.

Elektrisk kvern: Dersom man har en kjøkkenmaskin fra før er det greit å sjekke om kvern finnes som ekstrautstyr til den. Hvis ikke er det masse gode kverner der ute. Dette firmaet har jeg god erfaring med og de har et bredt utvalg: Getreidemuehlen De har også den manuelle kvernen Diamant som skal være like god som den jeg anbefaler, bare dyrere. Og i alle fall tidligere - med dårligere utvalg av reserve slitedeler.

Hos oss blir størstedelen av melet malt på elektrisk kvern. Hvorfor ikke benytte seg av de fordelene elektrisitet gir? Den manuelle blir brukt innimellom for avvekslingen, treningen og at den ikke skal støve ned f.eks.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2015, 09:54 
Avlogget

Jeg vurderer også å suplere Country Living kværna med en elktirsk. Rett og slett for å øvee mer på å bake og mindre på sveive...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: