Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Medisin på "grønn resept".
InnleggSkrevet: 04 Jan 2015, 13:55 
Avlogget

Tråd med oversikt over vekster i Norge med medisinske/helbredende effekt.
Vil etterhvert komme link til wiki/evt. nettside med bedre oversikt.

Del, men ha helst kilde-informasjon for å kunne hente den mht wiki/nettside.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2015, 23:53 
Avlogget

Grønn medisin med hilsen fra kiropraktoren.

Her er en liste over plantevekster som kan fungere som "alternativ" medisin hvis apoteket er stengt. Jeg deler her inn tre kategorier:

Planter som sannsynligvis virker.
Planter som sannsynligvis ikke virker.
Planter som definitivt virker men som er i mot norsk lov og fremstille.

Noen få ord før jeg begynner. Plantekstrakter innholder i motsetning til farmakologisk medisin flere aktive og inaktive komponenter. Planteekstraktes potens/styrke på planten er genetisk variabel for hver plante i henhold til plantens vekst sted/miljø, vilkår/jordsmond og på hvilken mote den er blitt plukket og håndtert påfølgende

Planter som sannsynligvis virker:
Johannesurt mot depresjon.
Hvit Pil/ Salix Alba mot smerter.
Chili/Capsicum frutescens mot smerter.
Berberis/ Berberis vulgaris mot diabetes type 2/Antibiotika.
Søt potet/Ipomoea batatas mot diabetes type 2.
Mariatistel/Silybum marianum mot diabetes type 2.
Bukkehornkløver/Trigonella foenum-graecum mot diabetes type 2.
Kava mot angst.
Baldrian mot søvnproblematikk.
Solhatt(rød)/Echinacea mot forkjølelse(på folkemunn influenza, men IKKE influenza virus).
Trollbær/Klaseormedrue/Actaea racemosa mot menstrasjonsproblemer.
Ginseng mot angina pectoralis.
Hvitløk mot forhøjet blodtrykk.

Plantemedisin som sannsynligvis ikke virker dette er noe som helsekost foretninger tar grov profitt på:
Koloidalt sølv mot sår.
Glukosaminsulfat mot artritt.
Kanel/Cinnamomum cassia mot diabetes type 2.

Plantemedisin som helt sikkert virker men som du ved kultivering bryter norsk lov.
Opium/Papaver somniferum mot smerter. Såvidt jeg vet er det ikke ulovlig å dyrke denne planten, men hvis du "melker" og tørker planten så bryter du loven.
Marijuana mot smerter. Ja alle hippier elsker denne veksten, men den vokster og blir lett ugress.
Destilert etanol. Dog vet alle i Trønderlag og på Hedemarken om noen som har et "apparat."

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer ... -4342.html
www.wikipedia.org.

Skriv hvis du vil vite mere;)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2015, 11:28 
Avlogget

For de av dere som eventuellt brenner selv vil jeg anbefale og krydre himkoken med johannesurt. Dr himkok.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2015, 12:54 
Avlogget

tyrion84 skrev:
For de av dere som eventuellt brenner selv vil jeg anbefale og krydre himkoken med johannesurt. Dr himkok.

Et godt og veletablert navn på dét, er Hirkum Pirkum. ;) Bruk friske blomster og modne knopper i 60%. Drikken skal bli klar blodrød i farge. :) Drikken er bitter, og bør tynnes noe ut før konsum.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2015, 13:12 
Avlogget

"Et godt og veletablert navn på dét, er Hirkum Pirkum. ;) Bruk friske blomster og modne knopper i 60%. Drikken skal bli klar blodrød i farge. :) Drikken er bitter, og bør tynnes noe ut før konsum."

Kunne vært spennende å se hvem som gjorde det best av Hirkum pirkum vs SSRIs. Tror jeg ville satt penger på Hirkum pirkum(gitt at det ikke er gamle utvannede blomster).

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2015, 14:48 
Avlogget

tyrion84 skrev:
"Et godt og veletablert navn på dét, er Hirkum Pirkum. ;) Bruk friske blomster og modne knopper i 60%. Drikken skal bli klar blodrød i farge. :) Drikken er bitter, og bør tynnes noe ut før konsum."

Kunne vært spennende å se hvem som gjorde det best av Hirkum pirkum vs SSRIs. Tror jeg ville satt penger på Hirkum pirkum(gitt at det ikke er gamle utvannede blomster).

Sålenge det er snakk om lette til moderate depresjoner, så er det ikke tvil; Perikum Perforatum er en vinner etter min mening...
En kjapp søk etter SSRI vs Perikum viser at Perikum har endel fortrinn fremfor en lykkepille... F.eks. http://www.vitalraadet.dk/304+M56d79284d24.0.html
Man bør dog ha i bakhodet at Perikum kan/vil redusere virkninger av andre medisiner - som blodfortynnende medisiner og f.eks. p-piller... :|

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2015, 15:14 
Avlogget

Personlig mening dette her har du en kjæreste/kone på p-piller, få henne til å slutte på dem. Med alt det antisterile vi spiser er det unødvendig.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2015, 14:59 
Avlogget

Denne siden har enormt med informasjon om medisinske planter og er på norsk.
http://www.rolv.no/urtemedisin.htm

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2015, 15:02 
Avlogget

mcnabux skrev:
Denne siden har enormt med informasjon om medisinske planter og er på norsk.
http://www.rolv.no/urtemedisin.htm

Ved første blikk, så blir man litt overveldet av mengden informasjon.
Jeg har akkurat funnet den, så jeg er overveldet.
Og prøver å då oversikt.

Det er så mange planter og informasjon, så det vil ikke kunne dekkes på en god måte i en forum tråd.

Men det som kunne vært nyttig er å få opp en liste på 5 - 10 av de nyttigste plantene.
Så oss ferskinger har et sted å starte.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2015, 07:55 
Avlogget

Jeg vil fremme to veldig viktige, og enkle urter : brennesle med masse vitaminer og antioksidanter (en skje tørket hver dag, så har du multivitaminer i orden), og mjødurt som smertestillende og betennelsesdempende. Begge finnes over alt og er veldig lette å plukke, tørke, og ha i te eller suppe.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2015, 09:26 
Avlogget

Tulla skrev:
Jeg vil fremme to veldig viktige, og enkle urter : brennesle med masse vitaminer og antioksidanter (en skje tørket hver dag, så har du multivitaminer i orden), og mjødurt som smertestillende og betennelsesdempende. Begge finnes over alt og er veldig lette å plukke, tørke, og ha i te eller suppe.

Jeg har ikke brukt Brennesle så mye, selv om jeg burde det, men Mjødurt har jeg brukt i mange år; noe tørker jeg, men for det meste lager jeg tinktur av Mjødurt.
(Blomst, blad og stilk fylles helt opp i et norgesglass, og så dekker man helt opp med 40% sprit. La stå å trekke i ca. 14 dager; vend daglig. Filtrér så gjennom et kaffefilter.)

Jeg tynner ut tinkturen med 50% vann, ned til 20%, slik at den er noe mér lettdrikkelig. ;) Jeg bruker Mjødurt mot lettere hodepine, sår hals og gryende forkjølelser, og lignende.

Ved siden av mjødurt, vil jeg óg fremme Ryllik. Den er god mot gruffen og urolig mage, og kan være til god hjelp ved forkjølelse bl.a.. Bladene er gode å bruke for å stoppe blødninger fra sår, og demper óg kløe fra myggstikk... :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2015, 15:57 
Avlogget

[quote="Cornelius"Ved siden av mjødurt, vil jeg óg fremme Ryllik. Den er god mot gruffen og urolig mage, og kan være til god hjelp ved forkjølelse bl.a.. Bladene er gode å bruke for å stoppe blødninger fra sår, og demper óg kløe fra myggstikk... :)[/quote]

Jeg vil være forsiktig med skjermplantefamilien. Mye skummelt der, for eksempel er hundepersille og giftkjeks forvekslingsarter med ryllik om du ikke er god og grundig i botanikken. Selsnepe er også i samme familie, og det vil du absolutt holde deg unna. Jeg har hørt om en biologi-student som var ute for å samle arter. Kutta selsnepe med kniv, og brukte samme kniven til å smøre brødskiva til lunsj. Ble liggende lenge på sykehus med alvorlig forgiftning - bare av litt plantesaft.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2015, 16:32 
Avlogget

Fossegrim skrev:
Jeg vil være forsiktig med skjermplantefamilien. Mye skummelt der, for eksempel er hundepersille og giftkjeks forvekslingsarter med ryllik om du ikke er god og grundig i botanikken.

Selvfølgelig skal man være forsiktig, og lære seg å kjenne urtene man skal bruke. Men jeg er ikke enig i at den er lett å forveksle med andre når man først én gang har funnet den og lært den å kjenne. Den har en helt egen duft, og den eneste forvekslingen jeg kan tenke meg er når den er ung før den får blomster - da kan bladene likne mye på Karve - og det er jo óg en god krydderurt. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: