Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 11:19 
Avlogget

Jeg lurte på hva folk her vil komme til å gjøre når de blir syke som f.eks. ved en influensa, hoste og lignende?

Selv kjører jeg standardløp: paracet 2x3 pr døgn som er anbefalt maxdose og ibux 2x3 pr døgn som er maxdose.
I tillegg prøver jeg å kjøre på med c vitaminer, nok søvn m.m.

Jeg merket og at selv om jeg var kjempedårlig så hjalp det faktisk med 1 time intens utholdenhetstrening for å få opp adrenalinet og rensket opp i halsen. Da gikk hjertet på høygir og jeg pustet som en hvalross, men dagene etter ble det betraktelig bedre.

Jeg tror vi alle har ulike ritualer i forhold til hvordan vi tror vi blir friske. Stikkord er nok: Nok hvile og nok næring.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 16:53 
Avlogget

At du legger inn trening har faktisk aldri falt meg inn, men det var interisant syn på det. Sikkert ikke dumt, for etterpå å legge inn nok hvile.

Jeg forsøker å droppe paracet, bortsett fra natten. At man får hvilt seg nok er nok viktig.

Jeg har en veldig snill venn fra Sørvest Asia som lager en curry til meg som får vulkaner til å virke som et kjøleskap! :mrgreen:

Ved omgangsyke er beholdere med håndsprit samt klorin viktig så resten av familien ikke blir syke. Extra desinfisering.

Bilde

Denne er fin å ha i bakhånd.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 17:52 
Avlogget

Den strtegien kan ta livet av deg. I allefall skaffe deg et nytt hjerte – et donorhjerte.

Det finnes ikke noen prosedyre for generell sykdom. Og hva er generell sykdom egentlig? Følger du det over alltid har du i beste fal et overforburk av medisiner og forlenger tiden før du blir frisk igjen. I verste fall kan hard trening med en halsbetennelse med streptokokker føre til så alvorlig hjerteskade at transplantasjon er eneste utveg.

Feber er ikke farlig før den er godt over 40. Med mindre du blir skikkelig dårlig pga feberen er det bare bra med høyere kroppstemperatur. Immunforsvaret fungerer bedre da. Feberen har en hensikt. Rutinemessig knasking av febernedsettende er derfor ikke bra.

At du tilfeldigvis ble bedre etter den timen, betyr ikke at det gjelder neste gang. Kanskje hadde du bare griseflaks som ikke ble dårliger.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 19:51 
Avlogget

Nå har jeg akkurat kjøpt spillet plague inc. Dette er et spill som har fått 96% positive tilbakemeldinger fra brukere av steamnettverket. Spillet er et strategispill og omhandler pandemi m.m. Dette blir fryktelig spennende å se om dette spillet er bra og lærerikt ;)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 19:52 
Avlogget

Siden vi engang er på dette forumet vi er, så er det vel mér naturlig å spørre - hva gjør man når det ikke finnes paracet og ibuprofen å få tak i? :?

Selv har jeg fattet en gryende interesse for alternativer fra naturen - f.eks. Mjødurt, som inneholder Salisylsyre, Ryllik er god for sår hals og ustabil mage, osv...
Hver sommer lager jeg en Mjødurt-tinktur som jeg har god nytte av utover vinteren hvis jeg merker en sår hals og etterfølgende gørr nærmer seg... :mrgreen: Den kurerer ikke alt, men den demper godt... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 19:58 
Avlogget

Jeg har en plan om å en gang bli god på hva man kan bruke i naturen for å komme seg gjennom sykdom :) I "gamle dager" kunne enkle sykdommer være livstruende.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 20:02 
Avlogget

Cornelius skrev:
Siden vi engang er på dette forumet vi er, så er det vel mér naturlig å spørre - hva gjør man når det ikke finnes paracet og ibuprofen å få tak i? :?

Selv har jeg fattet en gryende interesse for alternativer fra naturen - f.eks. Mjødurt, som inneholder Salisylsyre, Ryllik er god for sår hals og ustabil mage, osv...
Hver sommer lager jeg en Mjødurt-tinktur som jeg har god nytte av utover vinteren hvis jeg merker en sår hals og etterfølgende gørr nærmer seg... :mrgreen: Den kurerer ikke alt, men den demper godt... ;)

Vil du har en annen kilde til salisylsyre kan du bruke bark fra selje. Det omtales ofte som "willow bark" på engelsk, men det finnes rikelig i barken på selje også, og det er enklere ettersom pil ikke er en så vanlig tresort her til lands. http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/salix_cap.htm

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 20:22 
Avlogget

Ja, jeg tenkte jeg skulle nevne pile/seljebark, men det smaker ikke så godt som faktisk Mjødurten gjør... :) Og Mjødurt vokser i fleng heromkring. ;)

I én av episodene til 'Victorian Pharmacy', så trekker de ut den rene Salisylsyra ut av Pilebark ved hjelp av kjemi, og lager hodepinetabletter av det etterpå... Kunne vært morro å sette seg inn i akkurat dét... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2015, 12:54 
Avlogget

Årets batch med Mjødurt-tinktur:
Vedlegg:
Mjødurt.jpg
Mjødurt.jpg [ 111.7 KiB | Vist 1318 ganger ]

Et 2 liters glass, stappet med mest blomster, men óg blader og lett knuste kvister av mjødurt. Fylt opp med 45% sprit; dette skal nå trekkes i 2-3 uker før man filtrerer bort urten gjennom et kaffefilter e.l.

Jeg pleier så å tynne den ut med 50% vann, slik at den havner på rundt 22% (kalles for ekstrakt ved den styrken), for at den skal være lettere å få i seg. Én slurk 4-6 ganger daglig ved gruffen hals/mage/gryende forkjølelse. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: