Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ebola.
InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 16:21 
Avlogget

Enten blir man smittet eller så blir man det ikke. Det finnes mennesker som er immune mot ebola, mens andre er immune mot svartedauen. Man kan ikke gjøre noe fra eller til, man vil bli smittet en eller annen gang.
Vaksiner og om man blir smittet, behandling.
Verdens helseorganisasjon sier at en eller gang vil det komme en sykdom som vil ta livet av minst 50-60% av alle menneskene på denne jorden.
Svartedauen tok livet av ca 60% av alle i Norge. Tallet kan være høyere ingen vet med sikkerhet.
Det som er sikkert er at hele bygder i Norge ble lagt øde og at alle døde.
400-450 år tok det før folketallet var det samme som før svartedauen.
Det å sikre seg mot svært smittbare sykdommer som svartedauen eller noe lignende som vil komme, er svært vanskelig om ikke umulig.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 19:35 
Avlogget

Litt perspektiver. Kan ikke garantere for regnestykket. Totale antall mennesker + smittede og døde er ihvertfall rett.

Guinea: 10,3 millioner
Liberia: 3,7 millioner
Sierra Leone: 5,2 millioner
Nigeria: 0,9 millioner
Totalt ca 20 millioner mennesker tilsammen i de rammede landene.

Antall døde totalt: 3439
Antall smittede totalt: 7500

Så ca 20 mill delt på ca 11000 (døde+smittede) = 1818.
Så for hver smittet/død er det 1818 som (enda) ikke er smittet.

Tar man Norge, 5,2 mill og deler på 1818 = ca 1430 døde og 1430 smittet i Norge hvis man sammenligner der nede med tilsvarende stor epidemi her.

Så legger man til umulige variabler.
- Håndspåleggelse ved begravelse
- Pleie i hjemmet uten beskyttelse
- 1 lege pr 200.000 innbyggere(?)
- Skepsis til info fra hjelpearbeidere

Tror vi ville "gjort det bedre" her i landet. Altså færre smittede og døde.

På den annen side. Prøv å ringe fastlegen utover høsten og si du har feber, er svak, oppkast osv. Du får time etter 4 uker.

På den annen side 2. De har plass til 10 pasienter på Ullevål. Kommer det 20 personer med symptomer, så kapasiteten sprengt.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 20:03 
Avlogget

Fiskebolle skrev:
Litt perspektiver. Kan ikke garantere for regnestykket. Totale antall mennesker + smittede og døde er ihvertfall rett.

Guinea: 10,3 millioner
Liberia: 3,7 millioner
Sierra Leone: 5,2 millioner
Nigeria: 0,9 millioner
Totalt ca 20 millioner mennesker tilsammen i de rammede landene.

Antall døde totalt: 3439
Antall smittede totalt: 7500

Så ca 20 mill delt på ca 11000 (døde+smittede) = 1818.
Så for hver smittet/død er det 1818 som (enda) ikke er smittet.

Tar man Norge, 5,2 mill og deler på 1818 = ca 1430 døde og 1430 smittet i Norge hvis man sammenligner der nede med tilsvarende stor epidemi her.

Så legger man til umulige variabler.
- Håndspåleggelse ved begravelse
- Pleie i hjemmet uten beskyttelse
- 1 lege pr 200.000 innbyggere(?)
- Skepsis til info fra hjelpearbeidere

Tror vi ville "gjort det bedre" her i landet. Altså færre smittede og døde.

På den annen side. Prøv å ringe fastlegen utover høsten og si du har feber, er svak, oppkast osv. Du får time etter 4 uker.

På den annen side 2. De har plass til 10 pasienter på Ullevål. Kommer det 20 personer med symptomer, så kapasiteten sprengt.

Det kan nok stemme det du skriver ..... men spredningen og alvorligheten kan overgå den vi ser nå om den muterer ved dråpesmitte som man har ved influensa.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 21:18 
Avlogget

Synes det er unødvendig risikabelt å flytte pasienter smittet med ebola til hjemmlandene sine.
Trolig går det bra, men igjen; plutslig gjør det ikke det og da har "vi selv" bidratt til spredning til eget land.
TV2 forteller nå om legevakten i Oslo som forbereder seg på mulige smittede, selv om risikoen er liten er den langt større nå enn den var forrige uke. (!) Selv prepper vi litt ekstra nå innenfor smitteforebyggende. Jeg har tidligere avfeid ebola som lite trolig til å kunne få fotfeste i landet, men igjen; bedre føre var ;)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 21:28 
Avlogget

viking77 skrev:
men spredningen og alvorligheten kan overgå den vi ser nå om den muterer ved dråpesmitte som man har ved influensa.

Personlig tror jeg når og ikke om.

Ca 10-12% av Norge bor i Oslo. Lurer på hvordan det hadde sett ut i Oslo nå i kveld hvis det var opp mot 180-200 døde og like mange smittet i hovedstaden. Antagelig veldig stille i gatene.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 22:03 
Avlogget

http://www.dagbladet.no/2014/10/07/nyheter/ebola/sykdom/epidemi/helse/35629721/

Jeg vet egentlig ikke om jeg skal le eller gråte. Hjelpes meg!

Aldri vært så glad for å bo i en vestlandsfjord.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 22:46 
Avlogget

Tja... det er nå ganske lite å gråte for... jeg tror det er mest å le for, og da på grunn av vinklingen til tabloid pressen... det er ikke slik at den pasienten bare ligger der og kan spre smitte heller... Hun ligger i en kuvøse variant. Slike kontrolerte tilfeller er det nok lite å bekymnre seg for...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 23:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har det kommet fram en del som gjør det lettere å forstå hvordan den spanske sykepleieren kunne bli smittet. De har jo ikke selv konkludert, så det jeg sier blir kun spekulasjoner. Men det later ikke til at utstyret deres har vært så godt som det burde. Dessuten synes jeg det er merkelig at den aktuelle sykepleieren kun var involvert i pleien av de to syke to ganger. Det vitner i mine ører ikke om godt innarbeidede rutiner. Kanskje tar jeg feil, men hadde jeg hatt ansvar ville jeg brukt så få som mulig og de som ble brukt skulle vært skikkelig drillet. Og selvfølgelig vært involvert kontinuerlig. Måten de har behandlet smittefarlig avfall på virker også lite forsvarlig, transport av dette i personheiser bl.a. Men igjen, jeg har ikke inside information, kun slikt som er videreformidlet (og kanskje galt)av pressen.

Norske myndigheter har også godt ut og forklart hvorfor de har valgt et så høyt sikkerhetsnivå, nivå 4 i stedet for nivå 2 om jeg har forstått rett. Det er kanskje isolert betryggende for de som er involvert i dag, men de får et forklaringsproblem dersom vi på noe tidspunkt får fler smittede enn kapasiteten på Ullevål. Det vil kanskje minne litt om hvordan HIV-smittede og AIDS-syke ble møtt på 80-tallet. Ok, ikke så mye, men litt, bitte litt..... Men jeg er i grunnen optimist til at vi klare å takle dette helt fint.

Og ebola smitter ganske sikkert ikke slik som influensa. Da ville langt fler vært smittet allerede. Jeg har fått forklart at i den grad den smitter ved annet enn direkte kontakt, kan det f.eks. være ved sprutbrekninger som virvler opp små dråper nært den syke. Da kan man bli smittet uten å berøre, men det er ikke det man tenker på med luftsmitte vanligvis.

Og jeg synes at vi selvfølgelig skal fortsette å ta hjem alt norsk helsepersonell som drar ut i verden for å forsøke å slå tilbake denne epidemien. Smittede så vel som friske. All ære og takk til dem som risikerer livet for å hjelpe andre, og oss, med å stoppe ebolaen.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 13:05 
Avlogget

De er sikkert bare proaktive. Jeg mener, de har jo sagt at ebola ikke kommer til vesten.

160.000 smitteverndrakter ute på anbud i usa.

(Andre avsnitt)

http://finance.yahoo.com/news/lakeland- ... 00024.html

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 16:00 
Avlogget

De har vel sagt at det er 75% sjanse for at vi får ebolatilfeller i frankrike innen få uker. Men vi har helt andre rutiner, kapasieter og skunnskap (Samt forhold til døde..) en i Vestafrika.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 21:00 
Avlogget

http://en.wikipedia.org/wiki/File:AverageIQ-Map-World.png

Vi får satse på at dette også hjelper :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 21:52 
Avlogget

Sitat:
This article's factual accuracy is disputed. Please help to ensure that disputed statements are reliably sourced. See the relevant discussion on the talk page.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 22:52 
Avlogget
Brukerens avatar

i tillegg til at konseptet "IQ" er ganske omstridt også, siden mange IQ-tester favoriserer vestlige, velutdannede mennesker som ikke hadde overlevd en halvtime i jungelen. IQ og overlevelsesevne er absolutt ikke det samme.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 22:53 
Avlogget

Det er riktig det.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1127012/Police-arrest-goat-accused-armed-robbery.html

Det kan jo hende testen er litt feil :D

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 22:58 
Avlogget
Brukerens avatar

kan jo hende at avisartikkelen er ganske tendensiøs også...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support