Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ebola.
InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 16:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Hun blir evakuert til Norge nå.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 17:04 
Avlogget

Det var raskere enn forventet. Det er i alle fall kommet til Norge i kontrollerte former. Jeg håper de tar gode forhåndsregler når de har henne på isolat. Inkubasjonstiden gjør at om noen av de omsorgspersonene rundt henne gjør EN glipp så kan vi ha pandemi på gang.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 17:09 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Da viste det seg at du var en smule optimistisk, dessverre. Mindre enn fire timer senere har vi fått melding om at den første norske kvinnen er smittet. Riktignok ikke i Norge, men det er nok bare et tidsspørsmål før hun evakueres, selvfølgelig.

Men hun blir bevisst innført og er smittet i utlandet.
Når mediene varsler om første smittede i Norge (som i ikke smittet i utlandet) så tror jeg kaoset bryter ut nærmest iløpet av timer.

Det som gjorde meg mer urolig i magen enn denne nyheten om den norske kvinnen i dag, var at forrige uke snakket vi om ebola, og jeg tippet at Frankrike ville bli første land ut.

75% sjanse.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 18:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskebolle skrev:
Bamse Brakar skrev:
Da viste det seg at du var en smule optimistisk, dessverre. Mindre enn fire timer senere har vi fått melding om at den første norske kvinnen er smittet. Riktignok ikke i Norge, men det er nok bare et tidsspørsmål før hun evakueres, selvfølgelig.

Men hun blir bevisst innført og er smittet i utlandet.
Når mediene varsler om første smittede i Norge (som i ikke smittet i utlandet) så tror jeg kaoset bryter ut nærmest iløpet av timer.

Det som gjorde meg mer urolig i magen enn denne nyheten om den norske kvinnen i dag, var at forrige uke snakket vi om ebola, og jeg tippet at Frankrike ville bli første land ut.

75% sjanse.
OK, slik å forstå. Ja, det vil nok ta en god stund før vi får det første tilfellet som har blitt smittet i Norge. Forhåpentligvis vil det aldre skje!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 20:12 
Avlogget

Pleier i Madrid smittet såpass lenge etter at pasienten døde.
Han døde 12 august, pleieren smittet nå.

Viser det seg at viruset holder ut så lenge, kan det bli i overkant spennende fremover.

http://ipad.dagbladet.no/2014/10/06/nyh ... /35614560/

Topp

Innleggets emne: Ute av kontroll?
InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 21:28 
Avlogget

Nå er potensielt Ebola ute av kontroll. Smitte skjedd i Spania

http://carlbore.blogg.no/1412619685_frs ... eover.html

Hvem vet hvor mange hjelpepleieren kan ha smittet?
Hvem vet hvilke fly de hun har hatt kontakt med kan ha tatt?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 04:15 
Avlogget

Hvordan forberede seg utstyrsmessig?

Jeg går ut i fra at de fleste av oss har lest oss opp på hvordan vi skal unngå smitte, men hva kreves rent utstyrsmessig?

I skrivende stund er ikke Ebola luftbåret og det er i følge eksperter ekstremt liten sjangse for at det skjer da de siste 100 årene har de enda ikke sett et virus som har mutert til den grad at overføringsmetoden har forandret seg.

Holder det da altså med en helt vanlig chemical suit og en vernemaske med støvfilter? Den beste beskyttelsen vil jo selvfølgelig være å holde seg unna smittede og døde, men om det ender opp med at dette viser seg å være vanskelig - hva trenger jeg?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 08:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Leckie skrev:
Hvordan forberede seg utstyrsmessig?

Jeg går ut i fra at de fleste av oss har lest oss opp på hvordan vi skal unngå smitte, men hva kreves rent utstyrsmessig?

I skrivende stund er ikke Ebola luftbåret og det er i følge eksperter ekstremt liten sjangse for at det skjer da de siste 100 årene har de enda ikke sett et virus som har mutert til den grad at overføringsmetoden har forandret seg.

Holder det da altså med en helt vanlig chemical suit og en vernemaske med støvfilter? Den beste beskyttelsen vil jo selvfølgelig være å holde seg unna smittede og døde, men om det ender opp med at dette viser seg å være vanskelig - hva trenger jeg?

Jeg tror det i praksis er vanskelig å forberede seg i utstrakt grad ut over generelle forberedelser mot smitte. Rikelig med såpe, desinfeksjonsmidler, engangshansker og kanskje noen munnbind, stellefrakker og lignende kan vel kjapt nevnes der. Med dette mener jeg at dersom samfunnet blir så overbelastet at vi ikke får hjelp til å ta oss av smittede og døde, så vil det vi som menigmann vil være i stand til å legge til side på forhånd av utstyr, fort være en dråpe i havet. Og da er man over på generelle tiltak mot smitteoverføring.

Jeg mener ikke å ta motet fra noen her - jeg vil nok ikke legge meg flat selv uten å prøve å få til noe - jeg prøver bare å si at det er en formidabel oppgave om man skal ruste seg på samme måte som vi ser hjelpearbeiderne i Leger uten grenser gjøre. Og selv de blir altså smittet. Om folk dør som fluer rundt oss, tør jeg ikke tenke på hvor svært lageret med utstyr trenger å være for at man skal komme seg gjennom dette uten å gå tom. Og da er det et åpent spørsmål for meg om den mest farbare vegen er forebygging.

Men det du sier om smitteoverføring har jeg lurt på. Dersom det virkelig er slik at smitten kun overføres ved direkte kontakt med kroppsvæsker, evt via gjenstander, hvordan kan det da ha seg at man blir smittet et sted som på en spesialavdeling i Frankrike? At helsearbeidere blir smittet under kummerlige forhold i Afrika kan jeg forstå. Selv om topp utdannede og velutstyrte vestlige fagfolk burde kunne klare å beskytte seg mot simpel kontaktsmitte. Kan det være at det er et element av luftbåren dråpesmitte her også?

Kanskje har det ikke skjedd de siste 100 år at smittevei har endret seg. Men for det første kan kanskje kunnskapen om tidligere smittevei ha vært ufullstendig. Og dessuten kan dette jo være første gang noe slikt skjer...... :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 10:00 
Avlogget

Jeg tenkte også litt på det med hvordan folk kunne blitt smittet på spesialavdelinger.

Men slik jeg har forstått det så er det vanskelig å drepe ebola viruset, så selv om du har beskyttelsesutstyr på deg og du blir sprayet/vasket på vei ut fra et karanteneområde så vil du fortsatt stå i fare for smitte når du er i kontakt med (utsiden av) beskyttelsesutstyret når du tar det av deg.

Det er nok vanskelig å utstyre seg til den grad de på ground zero har, men om det så blir et utbrudd i Norge så vil jeg jo ha noe liggende som kan gi meg en sjangs.

Det er bedre å ha det og ikke trenge det enn å trenge det og ikke ha det :p

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 10:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er nok som bamse brakar sier, ikke stort mer vi kan gjøre enn å være nøye hygiene messig og bare vente for å se om det kommer mer informasjon på om (bakterien eller er det virus?) har videreutviklet seg i smittemåte.

Jeg satser på å bare leve som vanlig, bare litt mer nøye på hygienen på jobb og mens jeg er ute blandt folk.
(Jobber som massør og hudpleier, regner med å ta en pause hvis ebolaen spres i norge) :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 10:27 
Avlogget

Er et virus ja. Hadde det vært en bakterie hadde vi nok vært totalt overkjørt :p

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 10:52 
Avlogget
Brukerens avatar

:D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 12:39 
Avlogget

Det som er bra er at så lenge viruset er i kontrollerte former i Norge er det ikke noe problem å begrense skadene. Om det blir noen som blir smittet i Norge som har hatt kontakt med et uvisst antall personer kan uroen begynne å råde.

Nå kan jeg i alle fall sjekke av på nok såpe, desinfesjonsmiddel og forebyggende beskyttelse mot viruset. Ellers vil jeg si at det å ha et godt matlager som holder lenge må være ideelt for da slipper man å være del av potensiell panikk i forhold til matmangel da folk pleier å hamstre i krisetider :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 13:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Altså, om noen har lest boka "the hot zone" om ebolavirusets gjesteopptreden i Reston i Virginia 1990 (anbefales) så fremgår det ganske tydelig at ebolavirus består av 8 proteiner og som således kan det bestrides hvorvidt det faktisk lever. Datavirus fyller visstnok flere kriterier for hvorvidt det lever enn ebola. I såfall er det jo vanskelig å drepe, da man må fysisk oppløse viruset eller evt. ødelegge arvematerialet, f.eks med UV-stråling? Virus har vel ikke DNA på samme måte som mennesker, (men RNA istedet, rett meg om jeg tar feil) men proteinene de består av er nok like utsatt for nedbrytning i friluft som alt annet.

Reston-viruset hadde forresten en skikkelig skummel egenskap; den kunne smitte ved luftbåren dråpesmitte (kan være feil, siden rengjøring av bur foregikk ved spyling). Om det er riktig har ebola muligheten til mutere til en mye kjipere sykdom.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 13:52 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Men det du sier om smitteoverføring har jeg lurt på. Dersom det virkelig er slik at smitten kun overføres ved direkte kontakt med kroppsvæsker, evt via gjenstander, hvordan kan det da ha seg at man blir smittet et sted som på en spesialavdeling i Frankrike? At helsearbeidere blir smittet under kummerlige forhold i Afrika kan jeg forstå. Selv om topp utdannede og velutstyrte vestlige fagfolk burde kunne klare å beskytte seg mot simpel kontaktsmitte. Kan det være at det er et element av luftbåren dråpesmitte her også?

Det er i alle fall skummelt når de snakker ned hvor smittsomt det er og hvordan det smitter når de trenger et fly med separat lufttilførsel til pasient og mannskap for å frakte henne til Norge. "Gjør som jeg sier – ikke som jeg gjør" er et uttrykk dere kansjke har hørt før??

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support