Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ebola.
InnleggSkrevet: 23 Sep 2014, 22:56 
Avlogget

Det er en enorm trafikk av ulovlige innvandrere som tar seg over fra Nord Afrika til Spania, Italia og Hellas.

Dette er jo tilfeldivis landene som er bankerupt, så det spørs hvor mye midler Kystvakten har fått.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 00:01 
Avlogget

Ja, det er ikke så lett å isolere Afrika, så dette kommer nok til Europa etter hvert. Inntil videre er jo problemene sør for Sahara, og det er ikke gjort i en håndvending å krysse den ørkenen. Problemene tror jeg kommer om tre måneder eller så, når tallet på smittede runder hundre tusen. Da er sykdommen tilstede i mange av nabolandene, og etter at dette har nådd Dakar i Senegal og Lagos i Nigeria tror jeg spredningen geografisk vil gå mye raskere. Det er ikke mange land mellom Egypt og Sør-Afrika som er i stand til å håndtere en pandemi.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2014, 21:33 
Avlogget

http://www.fhi.no/tema/ebola/sporsmaal-og-svar

Grunnen til det store utbruddet av ebola i vest Afrika er dårlig utbygget helsevesen og infrastruktur.
Dette føres til at informasjon ikke kommer ut til befolkningen, og siden veldig mange ikke har tilgang til helsevesen, så blir syke behandlet hjemme av familie som ikke har god kjennskap/mulighet til god nok hygiene i møte med en slik sykdom.
Og det hjelper selvfølgelig ikke at i en del grupper, så skal de døde både kysses og røres før de blir begravet.

Som nevnt tidligere, ebola smitter ved væske, så normale hygiene forhåndsregler vil nå langt.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2014, 21:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Men i USA da, hvordan kan det være 10 smittede på et døgn? er det dårlig rutine?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2014, 22:41 
Avlogget

Problemet er vel at selv om folk har Ebola så får de lov til å komme hjem til hjemlandet.

I tillegg så har man inkubasjonstiden på ca en måned hvor de kan smitte folk uten at de selv vet de er syke.

Deretter har man også faren på legekontorer og sykehus. Jeg var selv hos legen her en dag. Ingen der bruker hansker ved undersøkelser, blodprøvetaking eller crp tester. Kun håndvask etterpå.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2014, 23:25 
Avlogget

10 smittede i USA? har du en kilde?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2014, 00:08 
Avlogget
Brukerens avatar

er saken slettet tro? bladde nedover vg i går hvor det sto at det var det :?:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2014, 08:31 
Avlogget

Sjekk og dobbeøt sjekk alle kilder. Og lsdet gjerne mer en en gang. Det er ikke alltid inneholdet er det samme som som det gir inntrykk av. Vg tjener penger på klikke (som det mest av tabloid pressen) så overskriftene er laget for å få folk til å klikke seg inn, ikke for å repesentere innholdet inartikklene,

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2014, 08:37 
Avlogget

Og et annet tips; Legg gjerne inn lenken til opplysninger uanswtt. Ikke end opp med å bli en som bare sprer rykter,

En person hàr Ebolami Usa, men er ikke smittet der jfr dagbladet: http://www.nrk.no/verden/kritisk-for-eb ... 1.11968074

Det er overens med hva andre nyhets media sprer av informasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2014, 08:42 
Avlogget

Når det gjelder inkubasjons tid for Ebola (dvs den tid det tar før man blir smittet til sykdommen bryter ut og man selv er en smittebærer) 2 - 21 dager i følge denne kilden http://no.m.wikipedia.org/wiki/Ebola

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 09:13 
Avlogget

75% sjanes for at smitten når frankrike innen få uker... men jeg er litt suikker på om de snakker om syke pasienter (som jeg tror) elelr at det er snakk om at folk faktisk smittes der...http://www.nrk.no/nyheter/1.11969389

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 09:48 
Avlogget

Burde det ikke være slik at er man blitt smittet kan man like greit være der man er smittet? Ja det er strengt, men av hensyn til resten av de som ikke er smittet. Det blir alltid en glipp.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 12:21 
Avlogget

Husker ikke formuleringen fra nyhetene ang Dallas.
Men noe ala "en strøm av mennesker oppsøker sykehus for å sjekke seg selv/andre for ebola"

Dette har potensiale til stort kaos den dagen det blir bekreftet at førstemann er smittet i selve landet, og at det ikke er en som har vært på reise i vest afrika. Det være seg Frankrike, Usa eller Norge.

Jeg tror ebola kommer, men ikke til Norge med det aller første. Andre land får det før oss.
Således er det interessant å se på nyhetene om hvordan befolkningen der reagerer.

Plutselig kan det være relevant å holde seg hjemme, med alt av ferdigpreppet mat og stæsj.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 16:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskebolle skrev:
Jeg tror ebola kommer, men ikke til Norge med det aller første. Andre land får det før oss.
Således er det interessant å se på nyhetene om hvordan befolkningen der reagerer.

Da viste det seg at du var en smule optimistisk, dessverre. Mindre enn fire timer senere har vi fått melding om at den første norske kvinnen er smittet. Riktignok ikke i Norge, men det er nok bare et tidsspørsmål før hun evakueres, selvfølgelig.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 16:39 
Avlogget

I følge VG er en norsk kvinne smittet og kommer til Norge idag eller morgen.
Om man skal regne dette som at ebola har kommet til Norge, eller om man skal anta at myndighetene har kontroll på dette tilfellet er jeg ikke sikker på.
Så lenge norske helsearbeidere i utlandet blir smittet, så er det vel risiko for at helsearbeidere i Norge også kan bli smittet?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ebola ... /23310455/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support