Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ebola.
InnleggSkrevet: 31 Jul 2014, 21:57 
Avlogget

Heisann!

Ny på siden, men ganske så interessert i det dere driver med. vi lever i en verden som stadig er i forandring, man vet aldri hva som kan oppstå.

Jeg er blitt oppmerksom på ebola viruset/sykdommen som herjer i vest- Afrika, og at det er mulig at den kommer til Storbritania via Liberia sier eksperter, og har den kommet til Storbritania så er ikke sjangsene små for at den kommer hit:P jeg er bestemt på å være klar ved evt et utbrudd, som senere kan føre til en Apokalypse, kaos, et land ute av kontroll hvor alle må berge seg og sine og staten er mer eller midre slått ut eller hjelpesløs. Jeg er 18 år skal i Militæret i Januar, men er allerede med i Heimevernsungdommen og har fått en del opplæring i overlevelse, og utstyr, har også mye privat utstyr og har nå pakket en "bugout bag" en nødsekk med ting som er viktig å ha.

Sekken inneholder foreløpig: (skal skaffe mer, bla 8 stk gassmaske filtere er på vei)

Gassmaske.
ett gassmaske filter. (9 stk snart)
Koke/stekeutstyr til mat, kjeler, stekepanne osv.
3 stk Feltrasjon poser.
Kniv med tennstål.
litt klær.(i sekken, og på rommet her, tar det som jeg skulle trenge om en situasjon hadde oppstått.
Bok fra Forsvaret (Soldaten i Felt)
Førstehjelpsutstyr og smertestillende osv.
Kamo Kremer.

Slenger inn ett bilde her: http://postimg.org/image/dpw3yyb4p/dc4b3454/

Er dere forbredt? hva tenker dere om Ebola, evt en potensiell apokalypse?

Topp

Innleggets emne: Re: Ebola.
InnleggSkrevet: 31 Jul 2014, 23:04 
Avlogget

Jeg tror at det ideelle om det blir ebola i Norge, er å holde seg hjemme og lukke dørene og være hjemme så lenge at viruset har gitt seg. Jeg tror ikke man trenger å gjøre ting mer komplisert enn det det er :D

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 23:19 
Avlogget
Brukerens avatar

om det blir ebola i norge kan man begrense omgangen sin med døde mennesker og avstå håndspåleggelse i begravelser, så er man for det meste sikra.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2014, 15:50 
Avlogget

Leste at han som oppdaget ebola ikke ville være redd for å sitte ved siden av en ebolasmittet på bussen, så lenge han ikke ble spydd på.
Støtter siste taler, dersom du overlater til andre å håndtere evt. Personer som er døde pga ebola, så er du trygg.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2014, 22:42 
Avlogget

Og... så ville jeg kansje sladdet navnet på den sekken på bildet... Opsec vet du. Men å ha nok mat til å slippe å måtte gå ut i noen ukers tid er nok også en riktig god ide... Har forøvrig lest et sted at den viktigste årsaken til at Ebola er så smitsom og vanskelig å behandle, er at det så langt har vært et problem for Afrika...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2014, 14:24 
Avlogget

Er alltid en fare for at sykdommer som blir mer utbredt muterer. Hvis Ebola blir luftbåren slik som forkjølelse er det mange som ligger tynt an.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2014, 20:08 
Avlogget

Ebola er klart en farlig og fryktet sykdom, men i grunnen tror jeg ikke den vil kunne utgjøre noen trussel mot et moderne samfunn, men kun mot enkeltindivider som skulle være så uheldig å bli smittet. Dersom ebola i fremtiden muterer slik at smitte kan fårgå "enklere" har vi nok et langt større problem. Dersom ebola i dag skulle tatt turen til Norge tror jeg ikke vi ville sett mange tilfeller uansett. Nå har jo amrikanerne funnet en vaksine som virker til å fungere også, selv om denne er så vidt testet.

Men jeg er nysgjerrig på den BearGrylls kniven din :) Har vurdert en slik selv, er den noe åsatse på? En survival-kniv bør kunne brukes veldig allsidig og derfor være både lett å spikke med så vel som tøff nok til å kløyve småved ol.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 03:27 
Avlogget

Det er en Ganske bra kniv det! den er akkurat passe stor, har bla tagger, følger med slipesten eller hva jeg skal kalle det, og tennstål! :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 23:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Når det gjelder vernemaske (som det egentlig heter. En "gassmaske" har intern pusteluft tilkoblet), så ville jeg heller investert i et godt munnbind eller lignende, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig mtp. ebola. Sykdommen smitter med væskesmitte, det vil si enten sår, kroppsvæsker (diaré, blod, oppkast, etc), ikke dråpesmitte. Dråpesmitte er f.eks. en klassisk influensa, som smitter ved hosting og nysing. Det gjør ikke Ebola.
Kjøp et knippe gode væskebestandige engangsmasker. Det vil hjelpe like mye, om det ikke bryter ut en enorm epidemi av et veldig smittsomt virus. En heldekkende vernemaske vil være mye mer effektivt i slike tilfeller, men da må den mest sannsynlig destrueres etter bruk likevel. Det gjelder forøvrig det meste annet beskyttelsesutstyr.
Har sett folk som har investert i sinnsykt dyre drakter og pustesystemer for å preppe mot en biologisk katastrofe. Jeg mener dette er skivebom, da utstyret vil være kontaminert og dermed ubrukelig til gjengangsbruk uten GRUNDIG rengjøring med midler vanlige folk ikke har tilgang til.
Finn heller engangsutstyr med god kvalitet.
I stedet for camokrem og bok ville jeg heller hatt med tau, sammenleggbar vannbeholder (vannpose) og vanndesinfeksjonstabletter. Om du ikke har fjellduk eller lignende ville jeg også gått til innkjøp av det, eller et overlevelsesteppe (ser ut som aluminiumsfolie).

Når det gjelder klær er det essensielt å ha et skallsett (f.eks. goretex-klær) på kropp, og et sett med ull i sekken, samt en hals/lue til å dekke til hals og hodet. Det er tross alt mesteparten av varmen tapes om man har klær på. Ekstra ullsokkeskift er også essensielt.

Ellers, les rundt i trådene. Jeg er kanskje litt "militær" i tilnærmingen min, mens andre her har andre måter å se det på. :)

Uansett, godt utgangspunkt likevel.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 23:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Men om det skulle bli ebola i Norge, ville det hvert lurest å flyktet langt vekk fra folk?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2014, 21:48 
Avlogget

Strelok skrev mye bra her, om hvordan dette smitter og hva som egentlig er nødvendig utstyr. Naturligvis kan du komme unna en pest ved å stikke langt fra folk, og i den forbindelse kan jeg anbefale Giovanni Boccaccio som en tidlig autoritet innenfor emnet.

Om det kom en stygg sykdomssituasjon her i landet ville jeg dratt til BOL fort, ettersom det er i et område med lite folk, men norsk helsevesen er av et helt annet kaliber enn det som finnes i Liberia. Ebola i Norge vil jeg ikke bekymre meg noe særlig for, med mindre det muterer slik at det kan smitte via luft (les Rainbow Six av Tom Clancy om du vil ha lettbeint underholdning og biologisk krigføring).

Vi ser jo bilder fra de som jobber for Leger Uten Grenser i Afrika nå, og de går med det utstyret som funker: munnbind og slalombriller, pluss en tett drakt som kan gjenbrukes etter rensing. Når de kommer ut fra salen med syke er det grundig spraying med desinfeksjonsmiddel, jeg hørte det var snakk om at sykehuset brukte en kubikkmeter sterk klorløsning i døgnet.

Det stygge med en situasjon som dette er ikke når en tilfeldig fyr på bussen har fått ebola, det er bare å la være å puste inn hosten hans. Problemet kommer når mora di har fått ebola, skal du da bare la henne ligge og stikke til skogs? Det er dette som fører til at hele landsbyer utslettes i Liberia og andre steder i Afrika nå, at de har fått sykdommen inn i den gruppen som er bundet til å ta vare på hverandre. De har ikke noe helsevesen til hjelp, så de velger å gjøre det beste de kan. Dessverre har de ikke kunnskap og utstyr til å gjøre det uten å risikere sitt eget liv.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2014, 21:10 
Avlogget

Nå har denne tråden ligget stille i en måneds tid, og på den tiden har antallet tilfeller økt til 6 000 med 2 800 døde, i følge aftonbladet.se. Antallet tilfeller dobles hver tredje uke, og nå blir det fort så mange at det krever mye å stanse en videre forverring.

Dette kan bli en stygg epidemi, tenk på hva som kan hende når denne sykdommen når byer med folk som har råd til å rømme i fly, men som kanskje allerede bærer sykdommen. Til nå har det sett ufarlig ut fordi det er fattige på landsbygda i Liberia som er syke, men når dette når afrikanske storbyer er det straks et annet risikobilde.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2014, 21:56 
Avlogget

For å være kjip.... Hva skjer når det treffer haji....

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2014, 22:25 
Avlogget

Filbert skrev:
For å være kjip.... Hva skjer når det treffer haji....

Haji? Snakker du om Hajj, pilgrimsferden til Mekka?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2014, 22:31 
Avlogget

Jepp

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support