Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ebola.
InnleggSkrevet: 09 Okt 2014, 15:57 
Avlogget

Leg forøvrig merke til vilket land som kommer best ut...

(Ya'll better go practice your mandarin now, boyz)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2014, 17:37 
Avlogget

Jeg har snakket med en infeksjonssykepleier jeg kjenner godt om dette. Blant annet fikk jeg tips om at Helse SørØst hadde god info her:

http://www.infeksjonskontroll.no/ikbVie ... 0feber.pdf

Sykepleieren mente alle infeksjonsavdelinger er i stand til å ta i mot ebolapasienter, men at det er uheldig at myndighetene ikke har vært klarere på at tiltakene nå egentlig er langt strengere enn nødvendig. Men erfaringsmessig skjer det glipp med rutinene de har. Det er menneskelig å feile. Med langt strengere sikringstiltak blir konsekvensene av feil kanskje ikke så alvorlig. Så dette blir som å ha flere lag med back-up. Greit når man kan, men OK uten så lenge minstekravene kan følges.

Problemet kommer om vanlige avdelinger etter hvert må ta i mot uten de spesielle ressursene som bare finnes få steder. Da vil noe av personellet som ikke er øvet og ikke har de tipp topp tilpassede ressursene, få problemer. Men denne infeksjonssykepleieren tror ikke det kommer dit.

En annen interessant link jeg fant:
http://www.fhi.no/tema/smittevern-i-hel ... verntiltak

Og dette er det åndedrettsvern av tilsvarende type som nevnes i linkene:
https://butikk.felleskjopet.no/Produktk ... erneutstyr
http://www.wi-ltd.com/safety/Medical_Sa ... Protection

Angående denne avsporingen over her så er kulturelt betingede evnetester uansett meget dårlig egnet til å predikere vellykkethet i andre settinger. En evnetest laget av og for inuitter for 100 år siden hadde blitt pinlig for dagens nordmenn. Dessuten er det neppe gjennomsnittet som avgjør. Spørsmålet er da heller om det er mange nok med svært høy score og ressurser til å realisere disse. Det viktigste for å bekjempe ebola er kunnskap om ebola, behandling og forebygging OG materielle ressurser til å gjennomføre dette. Det er det denne tråden handler om? Ikke??

Det hadde vært en fin utfordring å få laget en guide eller to ut i fra linkene her.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2014, 17:59 
Avlogget

http://www.dagbladet.no/2014/10/09/nyhe ... /35668650/

Det er sånn store farlige sykdommer begynner, sakte for så å øke kraftig for hver uke som går.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2014, 18:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Sciens skrev:
Det hadde vært en fin utfordring å få laget en guide eller to ut i fra linkene her.

Mener du at du kunne tenke deg å gripe fatt i den oppgaven? Ellers takk for interessante linker!

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2014, 18:40 
Avlogget

Jeg begynte på noe, men dette trenger vi nok flere folk på!

viewtopic.php?f=55&t=866

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2014, 10:05 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Sciens skrev:

Mener du at du kunne tenke deg å gripe fatt i den oppgaven? Ellers takk for interessante linker!
Jeg håper jeg ikke tar meg vann over hodet her. Dessverre er jeg ikke infeksjonssykepleier som den jeg har snakket med. Men jeg får bare hoppe i det. Og nå forstår jeg at vi i alle fall er to, noe som bør gjøre dette mer overkommelig.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2014, 10:33 
Avlogget

Jeg kan godt hjelpe til. Har av og til god tid.
Men jeg er usikker på formålet. Hvordan er sluttproduktet tenkt å se ut?
For meg er de linkene gode som gull som de er.

Av egenerfaring så er det ikke alltid jeg trykker på linker for å sjekke videre rundt et tema.
Men jeg leser skriften på veggen her inne. Er tanken å få det fra link til vegg?

(Det kom visst bare spørsmål fra han som kunne hjelpe til) :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2014, 14:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Flott! Her var det plutselig flere som kunne tenke seg å bidra. Egentlig har vi jo "Rugekassen", et underforum i guideseksjonen, forbehold dem som driver og jobber med forslag til guider. Men siden dere er flere, og kanskje det kan være enda fler som har innspill om ikke annet, kan dere jo prøve å få til noe i "Helse og livsfaser" først. Og du Fossegrim, som alt har erfaring med guider, kan kanskje dra sammen trådene og få potensielle guider flyttet over i "Rugekassen", evt redigert ned til brukbare guider og flyttet direkte over dit? Eller få dem flyttet når dere føler dere har nok innspill til å jobbe dem ferdig der. Men jeg skal ikke blande meg inn i hvordan dere går fram. Jeg er bare glad noen viser initiativ - denne typen spørsmål er mitt i blinken for en prepperside som vår. Si endelig i fra om det er noe jeg kan bistå med.

Jeg starter en tråd der slik at denne kan fortsette med ebolarelaterte spørsmål. Dette er jo strengt tatt en utglidning, om enn en muligens fruktbar en.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2014, 19:31 
Avlogget

Jeg lurer på om det er et ukjente element som gjør at folk blir smittet på sykehus i dag. Hvilket element kan dette være? Gitt at alle prosedyrer følges og at folk går med beskyttelse, hvordan kan da sykepleiere ha bli smittet i Spania og USA?

1. Delvis luftbåren virus?
2. Holdbarhet over normalen?

Noen som har noen hypoteser?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2014, 19:45 
Avlogget

"Svikt i rutiner" sies å være årsaken. Jeg tviler fortsatt på at ebola vil bli en alvorlig trussel i Norge, og jeg mener også selvsagt at vi må hjelpe di smittede landsmenn som tar slike risikoer for å beskytte verden og hjelpe. Det jeg frykter er at det kan være "svikt i rutiner" som igjen kan utløse en epedemi innenfor våre grenser (...)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 14:27 
Avlogget

http://www.dagbladet.no/2014/10/16/nyheter/ebola/utenriks/sykdom/epidemi/35757645/

Ut fra denne linken samtidig som vi har fått et tilfelle i Danmark ser jeg med argusøyne på utviklingen og funderer på hvordan dette viruset vil utvikle seg videre.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 22:16 
Avlogget

Et cruisskip har bekreftet at to personer har symptomer på ebola.

http://belizean.com/belize-confirms-pat ... oast-1814/

Får virkelig håpe at det viser seg å ikke stemme, men tenk dere den stemningen ombord mens de venter på resultatet :cry:
Ingen får forlate skipet.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 22:53 
Avlogget

Er det noen som vet om det er mulig å gjenbruke Hazmat suit hvis denne kommer i kontakt med Ebolasmitte? Kan man dekontaminere denne? I så fall: hvordan? Med kloroppløsning? Og hva er korrekt blandingsforhold vann/klorin?

Mener jeg leste et sted på nettet at Hazmat suits ikke kan brukes flere ganger hvis den utsettes for ebolasmitte. Hvis det er tilfelle, er det uaktuelt å kjøpe en slik, ettersom de er svindyre. I tillegg må man jo ha innvendig oksygentank, noe som er enda dyrere enn selve drakten. Da holder jeg meg heller til heldekkende sprutsikker vernedress, som kan byttes ut etter hver bruk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support