Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Des 2019, 12:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 00:49 
Avlogget

7

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 10:53 
Avlogget

Viajar skrev:
Jeg tror ikke det blir mayhem over natta. Mennesket er tross alt veldig tilpasningsdyktig.

Mennesket er helt klart tilpasningsdyktig. Erfaringer fra de 41 politistreikene vi har opplevd (globalt) siden 1918 viser at det som oftest går ca. seks timer før mennesket har tilpasset seg lovløse tilstander og utløst mayhem. Det står mye om dette på Wikipedia.

Det er derfor alle land jeg har sjekka har forbud mot streiker i politiet.

Og da kommer du inn på nærpolitireformen. Hvordan ligger vi an i et samfunn uten lensmann til stede i lokalsamfunnene? Greit med mobilt nintendopoliti med pad og bil, men hva vil skje hvis kommunikasjonen svikter?
Det var en grunn til at Norge var organisert i små kommuner, hver med sin lokale stolthet og hver med sin lensmann. En ordning opparbeider over århundrer, ofte ut fra korteste sambandsveg med båt og hest. Vi var organisert etter hvem som snakket sammen.
Nå har vi fått store enheter med flytende grenser og svak identitet, som folk ikke har noe kulturelt fothold til. Enheter som vil være håpløse å holde styr på med et sentralisert politi uten hjul.

Det kan gå veldig fort hvis plutselig alle sammen innser samtidig at vi er fucked og får panikk, every man for himself. Da kunne det ha vært smart å ha et par lokale øvrighetspersoner med kalde hoder, som for eksempel en lokal, folkevalgt ordfører og en lokal, statlig oppnevnt lensmann.
Slik det er i dag vet du ikke navnet på en eneste lokal, statlig tjenestemann, for de finnes ikke lenger.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 13:53 
Avlogget

Det med statlige tjenestemenn kommer det bare til å bli færre av. Grunnen til det er datamaskiner. De effektiviserer bort en masse offentlige arbeidsplasser innen saksbehandling osv.
Vi kommer sannsynligvis til å ha datamaskiner etter oljenedturen også. I hvert fall til statlige og kommunale formål.

Politiet er litt spesielt, da de til en viss grad er avhengig av tilstedeværelse og lokalkunnskap.

Større kommuner betyr færre ansatte. Folk kommer stort sett til å bo i byer.

Men noen må nødvendigvis bo på landet. Jeg tror på stordrift av gårdsbruk der det er mulig. Mange steder i Norge ble gårder delt opp i mindre bruk da levealderen økte på 1800- tallet. Det er ikke noe poeng i å opprettholde en slik struktur i dag. Andre steder i Norge ligger det ikke til rette for at de som driver med landbruk kan drive stort.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 14:18 
Avlogget

Men da forutsetter du at det digitale samfunnet fortsetter i samme gata med strøm, internett og tilgang til olje intakt?
Jeg lufta litt tanker omkring plutselig panikk i befolkningen (utløst av at noe uventa skit skjer) som gjør at tilgangen til disse innsatsfaktorene forstyrres.
Da tror jeg det blir det vanskelig å være datamaskin og traktor, for å si det sånn.
Det skal ikke lange fraværet av massekommunikasjon til før folk blir redde og rotter seg sammen i grupper med fokus på oss og dem. Et slikt samfunn vil fungere dårlig uten lokale øvrighetspersoner til å lede utviklingen.
I det svenske eksperimentet "Slukket land" (på norsk), tok det bare et par dager før folk ble redde for å nærme seg hverandre.
https://www.svtplay.se/nedslackt-land

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 14:38 
Avlogget

Staten kommer til å ha noe som ligner på internett i fremtiden også. Selv om oljen forsvinner.
Kanskje ikke alle og enhver kommer til å ha datamaskin i fremtiden.

Men, de kommer i hvert fall til å ha et slags identitetskort med QR- kode eller noe slikt.
Slik jeg ser for meg at datamaskiner blir brukt i fremtiden av det offentlige, kan være etter modell fra hvordan de som driver med kryptovaluta ser for seg at den skal brukes i U-land. En i landsbyen har en smarttelefon. - Og de andre har plastkort for kaldlagring.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 15:03 
Avlogget

At elnettet blir ustabilt, slik at datamaskiner og vår elektriske bilpark stopper, eller at matimporten blir mer uregelmessig slik at det bli mangel på mat i Norge, det ser du kanskje som en uaktuell tanke?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 15:15 
Avlogget

Bilen lever på lånt tid og jeg ser egentlig ikke på elbilen som noen løsning.
Er enig i at strømnettet kan bli ustabilt mange steder.
Matmangel kan vi også oppleve.

Men at det offentlige og større bedrifter ikke skal holde seg med datamaskiner anser jeg som helt usannsynlig.
De gjør et så stort arbeid for relativt små ressurser. Kanskje ikke alle steder vil ha internett og lignende. Men større befolkningssentra vil ha det.
La gå at noen i grisgrendte strøk kanskje må gå over fjellene med en minnepenn, for å levere bygdas informasjon til staten av og til.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 15:37 
Avlogget

Samfunnet du skisserer der omfatter begreper som massearbeidsledighet, fattigdom og sult. Dette er forhold vi i Norge har liten erfaring med. Hvordan vil folk i Norge reagere på det?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 16:18 
Avlogget

Akkurat når det gjelder oljekrise og ressursmangel, så tror jeg krabben blir kokt sakte.

Etter hvert som det blir mindre ressurser i verden kommer goder til å forsvinne. Det blir mindre olje i verden. Men det blir ikke mangel på for eksempel naturgass i min levetid tror jeg. ¨
Det er ikke snakk om et sjokk ala svartedauden. Folk kommer sakte men sikkert til å omstille seg til den nye normalen.

Det kommer ikke til å bli mangel på jobber. Men godt betalte jobber kommer til å være mangelvare....

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 17:24 
Avlogget

Interessante tanker. Hva mener du man bør gjøre i dag for å forberede seg på et slikt samfunn?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 19:33 
Avlogget

Hvis scenariet er økonomisk resesjon, en sakte destabilisering av samfunnet, tiltakende matmangel, etc, så tror jeg en kan se til Sør-Amerika: Liten tillit i befolkningen, veldig fokus på sikkerhet med murer og vakter overalt, veldig store forskjeller på fattig og rik, høy kriminalitet og mye våpen i omløp. Folk trekker seg innover, mot familie og slekt, korrupsjonen øker da risikoen for å bli tatt kanskje blir mindre. Offentlige tjenestemenn og kvinner vil føle mindre lojalitet til arbeidsgiver. I situasjoner der folk i dag vegrer seg for å bryte loven blir terskelen for å gjøre det lavere.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 19:58 
Avlogget

En ting jeg har lagt merke til i forskjellige land jeg har besøkt og bodd i er mangelen på tillit. Mange slapper aldri helt av, de forbereder seg på alt mulig rart. Eller tar forbehold er vel rettere sagt; når de er på reise, når de bygger hus, etc. De tenker generelt mye mer på sikkerhet, å ha et alternativ, ikke sette seg selv i en situasjon de ikke kan komme seg ut av. Som oppvokst i Norge lurer jeg på hva dette gjør med folk. Går de konstant med en uro i kroppen, eller blir det bare en hverdag? Det er så totalt forskjellig fra en hverdag med nok mat, jobbmuligheter, personlig sikkerhet og rettsikkerhet.

Hovrdan forberede seg på dette?
Gå ut og bli kjent med naboene dine, gjør dere gjensidig avhengige av hverandre slik at terskelen for å bryte tillit blir større. Stå fram som en person det går an å stole på. Vær noen for folk rundt deg. Det tror jeg vil betale seg i det lange løp.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2019, 00:26 
Avlogget

Hva folk kan gjøre for å forberede seg på ressursmangel er ikke mye. En kan holde seg i brukbar fysisk form. Dessuten kan man med de ressurser vanlige mennesker har forberede seg på å klare seg i en skjøt. Jeg tror ikke en kan klare å preppe for hele krisen og resten av livet.

Enkelte kan nok bo på småbruk med relativt stor grad av selvforsyning. Men økonomisk er samfunnet basert på samarbeid og arbeidsdeling stort sett. Dersom alle skulle slippe alt de har i hendene og begynne å grave i jorda. Så tror jeg det ville bli en slags Røde Kmher bygge opp samfunnet på nytt affære. - Ikke særlig vellykket.

Jeg er selv relativt ivrig på å betale ned gjeld. Men om det er så lurt er en annen sak. Hvis du virkelig tror på ressursmangel så er det ikke så sikkert at det er så lurt. For en krympende økonomi kan aldri forsvare de rentene vi hadde på sent 1980-tall og tidlig 1990-tall. Det vil ikke gå i lengden.

Og gjeld kan brukes til å kjøpe realverdier som kan øke i verdi. De som har fått mest lån og kjøpt de beste boligene har vunnet de siste årene. Det er en viss risiko for at den trenden fortsetter. Men personlig er jeg ikke glad i å ha gjeld.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2019, 10:04 
Avlogget

Ved en gradvis forverring av økonomien tror jeg vi har bedre tid enn en skulle tro; dvs at som det ble skrevet her så vil krabba kokes sakte. Og folk i byene vil ha større utfordringer enn de som bor på landet.
Spesielt to forhold tror jeg vil utsette problemene noe:
- Det ligger et matoverskudd i det store matsvinnet i spesielt vesten. Regner en inn dette svinnet så har vi mye mer mat enn det som faktisk blir fortært i dag.
- Folk blir veldig oppfinnsomme når nøden setter inn. Selv om det i utgangspunktet ikke ligger til rette for matauk i byen, så klarer folk å dyrke veldig mye på de arealene som finns; inne i husene, i hager, på tak.

Det blir en anseelig andel av befolkningen som pga manglende evner, ressurser, frykt, sykdom, sult, etc vil bli en sikkerhetsrisiko.

Denne tråden skulle vel egentlig handle om psykologiske reaksjoner. Jeg føler på usikkerheten. Tenker at det er kanskje teit? Vi har det jo bra, hvorfor skal det ikke fortsette slik? Det har jo aldri vært viktigere å holde på den positive innstillinga enn nå. Det finnes grupper på feks facebook der utgangspunktet er at det er for sent, verden går mot katastrofe. Deep adaptation. Vi kan diskutere i det vide og det brede de praktiske forberedelsene som det er mulig å gjøre, men er det i det hele tatt mulig kognitivt å ta inne over seg konsekvensene av feks en økologisk katastrofe? Mennesket har ikke engang funnet ut hvorfor vi er til, og nå skal det liksom være for sent? En skal være rimelig planta på jorda for å ville dykke ned i disse spørsmålene uten å bli gal.

Uten å virke for blaut: Jeg tror virkelig det er en god investering å være et godt menneske i dag, i en hverdag med overskudd. Jeg tror ikke all samvittighet, empati, medfølelse, kjærlighet blir blåst bort selv i en dyp krise. Ja, folk kommer til å bli uforutsigbare, styrt av frykt og egoisme, men ikke blottet for "humanitet".

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2019, 11:35 
Avlogget

Viajar skrev:
Det blir en anseelig andel av befolkningen som pga manglende evner, ressurser, frykt, sykdom, sult, etc vil bli en sikkerhetsrisiko.

Uten å virke for blaut: Jeg tror virkelig det er en god investering å være et godt menneske i dag, i en hverdag med overskudd. Jeg tror ikke all samvittighet, empati, medfølelse, kjærlighet blir blåst bort selv i en dyp krise. Ja, folk kommer til å bli uforutsigbare, styrt av frykt og egoisme, men ikke blottet for "humanitet".

Når det gjelder å beskytte seg mot andre mennesker som utgjør en trussel, så er det egentlig bare en liten del av befolkningen som har fysikk og psyke stå i alvorlige selvforsvarssituasjoner på en adekvat måte. I middelalderen var det adelen som stort sett tok seg av volden, og de andre var bønder eller håndverkere.

Den franske revolusjonen styrtet adelen i Frankrike, fordi folk fra lavere stender kunne slå adelen i feltslag ved hjelp av rifler. Det at noen kan skyte med rifle, betyr ikke at de kan lære seg å stå i sivile selvforsvarssituasjoner på en adekvat måte. Kampsporttrening krever for eksempel at en er over gjennomsnittlig sterk, og dessuten at en er født med en god andel raske muskelfibre i forhold til utholdende muskelfibre.

Sosiale ferdigheter, og å ikke være på feil sted til feil tid er det mange mennesker reelt sett kan gjøre for å beskytte seg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: