Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jan 2018, 19:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Mar 2015, 21:31 
Avlogget

Enkleste løsning på vanning i drivhus er vel å grave ned noen store krukker av leire - de slipper ut passe mye vann slik at plantene får sitt, og de kan fylles opp og stå alene i noen dager. Beklager å komme med low-tech løsninger i en tråd som handler om dingser fra Biltema (alle elsker dingser fra Biltema), men dette kan jo være litt praktisk!

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2015, 23:26 
Avlogget

Hvorfor bruker du ikke "ram-pump"en du frakter vann med rett inn i trykktanken/vvberederen? så kan timeren bare dosere etter behov? hvorfor ha en 30 liter i mellom?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2015, 08:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Fossegrim skrev:
Enkleste løsning på vanning i drivhus er vel å grave ned noen store krukker av leire - de slipper ut passe mye vann slik at plantene får sitt, og de kan fylles opp og stå alene i noen dager. Beklager å komme med low-tech løsninger i en tråd som handler om dingser fra Biltema (alle elsker dingser fra Biltema), men dette kan jo være litt praktisk!

Mener du å grave ned en leirkrukke i bedet? Og så fylle den med vann - og så siver det ut vann gjennom den porøse keramikken?

:?:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2015, 18:13 
Avlogget

relax skrev:
Hvorfor bruker du ikke "ram-pump"en du frakter vann med rett inn i trykktanken/vvberederen? så kan timeren bare dosere etter behov? hvorfor ha en 30 liter i mellom?

En av 'svakhetene' til Rampumpa er at den går kontinuerlig, og den starter som regel ikke av seg selv om den stopper. Jeg er faktisk ikke sikker på om den stopper når den oppnår maks. av den den kan bygge opp av trykk. Hvis den gjør det, så kan man jo ikke forlate drivhuset så lenge om sommeren. :)
Et annet poeng er at akkurat min pumpe på den plasseringen jeg har med lav fallhøyde frem til pumpa, så oppnår jeg ikke noe særlig høyere trykk enn litt over 1,5 Bar.

Og hvorfor ha en 30 liter imellom?
Skulle gjerne hatt noen tusen liter imellom jeg, slik at jeg kunne bruke det til vanning av større bed i nærheten når det er vanningsrestriksjoner om sommeren, osv. ;)

Dette er jo like mye for å ha det gøy på et lavt budsjett - og for å teste om dette vil kunne fungere praktisk til f.eks. en hytte, eller nødvannforsyning til huset... :)

Fossegrim;
Jeg spør som VikingKong - eller tenkte du på bare fordamping?
Ikkeno' i veien med LowTech, men her er det altså like mye for å teste ut en idé, og ha det morro samtidig. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2015, 18:50 
Avlogget

VikingKong skrev:
Fossegrim skrev:

Mener du å grave ned en leirkrukke i bedet? Og så fylle den med vann - og så siver det ut vann gjennom den porøse keramikken?

:?:

Ja, nettopp.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 19:47 
Avlogget

Kan du plassere tanken noen meter høyere enn drivhuset, med uttak i bunn til vanningen? Da vil jo vekten av vannet i tanken gi en del trykk alene, men jeg er verken mattematiker eller fysiker så jeg vet ikke om det er nok... Hvis du har et overløp på toppen av tanken vil det ikke bli noen stor forskjell for pumpa annet enn litt ekstra løftehøyde...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 20:55 
Avlogget

Jo, teorien er vel at for hver meter opp, så øker trykket med ca. 0,1 bar... Så hvis jeg vil ha litt over 2 bar, så måtte den tanken rundt 20m høyere enn drivhuset - hvilket er litt upraaktisk på tomta mi... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2015, 13:55 
Avlogget

Ah, må man så mye opp blir det litt upraktisk ja!

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2015, 16:51 
Avlogget

du bruker en vv tank som trykktank og setter på en overtrykksventil som drenerer overskuddsvann tilbake eller et annet egnet sted (30literen?)-da kan du bestemme trykk og pumpa kan gå kontinuerlig.
dette er jo "piece of cake". ;)

Sist endret av relax den 09 Apr 2015, 16:55, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2015, 18:03 
Avlogget

Varmtvansberedere har jo overtrykksventil uansett, men mulig den slår ut for høyt? Kommer vel an på hvor mye mottrykk pumpa klarer, om det blir nok trykk i tanken? Spennende prosjekt uansett!

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2015, 05:33 
Avlogget

Med bare 1,2m fall og lett flex'ende tilførsels-slange i plast, så tror jeg ikke min trykkstøtpumpe klarer så mye over 1,5 bar. Trykket i springen ligger vel vanligvis på 2,5-4 bar?
Det kan jo være nok trykk til de Gardena's 'Micro-drip' jeg har tenkt til å bruke; det følger jo med en trykkreduksjons-ventil der. :)

Overtrykkventilen på en vanlig vv-bereder tror jeg ligger ganske høyt - 5-6 bar eller noe?

Tanken med å ha et 'mellomlager' av vann i en dunk oppe ved drivhuset, er at da har man nok vann tilgjengelig til å kunne vedlikeholde et greit trykk i trykktanken med en 12V pumpe, når man har behov for å bruke litt større mengder vann en kort periode.
Den 12V trykkpumpa jeg har, skal klare ca. 5 liter/min, mens min trykkstøtpumpe klarer ikke mér enn ca. 1 liter/min ved 0,7 bar - antagelig mindre ved høyere trykk... :)

Én får se hvordan det utvikler seg; man har da endel å styre med ellers i hagen, nå som våren er her - og jeg har enda ikke skaffet meg en trykktank... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2015, 07:19 
Avlogget

Cornelius skrev:
Med bare 1,2m fall og lett flex'ende tilførsels-slange i plast, så tror jeg ikke min trykkstøtpumpe klarer så mye over 1,5 bar. Trykket i springen ligger vel vanligvis på 2,5-4 bar?
Det kan jo være nok trykk til de Gardena's 'Micro-drip' jeg har tenkt til å bruke; det følger jo med en trykkreduksjons-ventil der. :)

Overtrykkventilen på en vanlig vv-bereder tror jeg ligger ganske høyt - 5-6 bar eller noe?

Tanken med å ha et 'mellomlager' av vann i en dunk oppe ved drivhuset, er at da har man nok vann tilgjengelig til å kunne vedlikeholde et greit trykk i trykktanken med en 12V pumpe, når man har behov for å bruke litt større mengder vann en kort periode.
;)

justere fjæra i ventilen litt så er du der(den ligger rundt 10 bar).ellers finnes andre ventiler.
returen fra ventilen fyller opp mellomlagret-ved å bruke pumpa "direkte" på forbruk fra mellomlagret bruker du ikke unødvendig strøm og vanningen foregår uforstyrret og stabilt.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2016, 16:04 
Avlogget

Nytt år, og tiden går... :)

Men nå har jeg iallefall fått satt Trykkstøtpumpen til et fornuftig arbeide. :)

Først, så har jeg bygd en ny 'demning' - med en sluse som jeg har åpen når pumpen ikke er bruk, slik at belastningen på demningen er minimal. (Ikke supert grunnarbeid her, nei; 2 planker lett gravd ned i kanten av bekken... :D )
Vedlegg:
Filkommentar: Ny Demning.
20160424_161614s.jpg
20160424_161614s.jpg [ 175.33 KiB | Vist 1078 ganger ]

Så har jeg satt på et lite partikkelfilter på utgangen av pumpa, slik at evt. sand osv. ikke følger med opp.
Vedlegg:
Filkommentar: Filter på pumpen.
20160424_161701s.jpg
20160424_161701s.jpg [ 181.46 KiB | Vist 1078 ganger ]

Og så - En IBC tank på 1000 liter plassert litt oppi heia, litt over 6m over plen-nivå. Plukket med meg en ferdiglagd le-vegg av pil - ca. 1m høy, og 4m lang, fra Hageland, som jeg surret rundt dunken, slik at den blir minst mulig synlig. :)
Vedlegg:
Filkommentar: Stor tank oppi heia.
20160424_161920s.jpg
20160424_161920s.jpg [ 189.36 KiB | Vist 1078 ganger ]

Fra pumpa og opp til dunken er det en høydeforskjell på ca. 8 meter, og tilførselslangen er en billig (grønn) 1/2" hageslange på tilsammen 60 meter. Oppe ved dunken, så fylles et litermål med 0,8 liter vann på ett minutt - mao., ca. 1150 liter i døgnet. :)

Nede på plenen, så får jeg nå ca. 0,6 bar trykk i en slange - nok til å tusle rundt og vanne manuelt, men ikke nok til en spréder, f.eks... Vurderer en 12V trykkpumpe - men de koster, skal man ha en som leverer nok trykk (2,5bar++) med nok vannmengde... (Vannmengdebehov med en spreder - ikke testet.)

Jeg har en tank til, men den er det endel seig oljeguf i bunnen av... :? Uansett, så kan nå sommeren med vanningsrestriksjoner komme... :mrgreen:

De som har lyst til å lage en trykkstøtpumpe selv, så minner jeg om guiden her på forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2016, 07:02 
Avlogget

Morsomt prosjekt !
Hvor ofte må du tømme partikkelfilteret?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2016, 10:22 
Avlogget

West skrev:
Hvor ofte må du tømme partikkelfilteret?

Nei, det gjenstår jo å se - og avhenger av hvor mye vannet rotes til ved kilden. Vannet oppe ved demningen er ganske stille og klart, og inntaket er ca. 15cm over bunnen, og ca. 7cm under overflaten. Jeg så det var noe bøss i filteret i går kveld, men det er nok fordi jeg rotet litt rundt oppe ved demningen ved oppstart...

Jeg har heller ikke fått på plass en grovsil oppe ved inntaket - en netting med 3-5mm maskestørrelse burde holde. :)

Jeg skal ned å kikke der senere i dag; jeg åpnet slusen (og dermed stopper pumpen), siden tanken var ca. full ved 9 tiden idag (startet pumpen kl. 13:00 igår).

Men det er ikke noe gøy å gå ut idag, fordi det har kommet 4-5cm med &#!&$ snø! :evil:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support