Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Sep 2018, 23:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Apr 2016, 08:24 
Avlogget

Må innrømme at jeg falt for en 12V trykkvannspumpe til 599,- hos Biltema igår. :roll:

Uten pumpen igang, så er det ikke så mye futt i en spreder:
Vedlegg:
Filkommentar: Spreder uten pumpe på.
20160426_083538s.jpg
20160426_083538s.jpg [ 159.24 KiB | Vist 1673 ganger ]

Men med pumpen igang - som skal kunne levere ca. 11 liter/min med et trykk på inntil 3 bar, så kom strålene ca. 4m opp i lufta - hvilket er helt greit til vanning. :) (tok bilde av det og, men man ser ikke strålene på bildet pga. gråvær og vegetasjon, så jeg gadd ikke å legge det ut her... :roll: )

Hva partikkelfilteret angår, så er det ikke mye graps der enda - etter noe over én kubikk...
Vedlegg:
Filkommentar: Filter etter ca. 1 kubikk vann.
20160426_083245s.jpg
20160426_083245s.jpg [ 122.88 KiB | Vist 1673 ganger ]

(Brunfargen er der fra tidligere bruk av filteret...)

Edit;
Pumpen er forøvrig overraskende stillegående - jeg har en tilsvarende liten membranpumpe som leverer ca. 4 liter/min, og den høres ut som et lite pressluftbor når den er igang! :lol:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2016, 11:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjekt å "følge med", Cornelius. Savnet en "liker"-knapp nå. :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2016, 09:45 
Avlogget

Ja, det er morro å følge med på sånne ting; særlig når det funker. ;)

Nå gjenstår snart bare det kjedelige igjen... Slangen fra trykkstøtpumpa opp til dunken, ligger langs et gammelt steingjerde, og der ligger den fint, men den går over ca. 10m med plen før den går opp i heia til dunken - og det er jo en upraktisk permanent løsning, så man må vel grave en liten grøft og legge slangen nedi der... Nåvel - skulle ha drenert litt der, uansett... ;)

Kommer vel til å slå ned en stolpe ved foten av heia, og montere pumpen og en kran på en plate der - kanskje med et lite takutstikk óg, for å værbeskytte pumpen litt... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2016, 11:26 
Avlogget

Veldig moro.

Har du fått til en grei løsning slik at fyllingen slutter automatisk når tanken er full?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2016, 15:40 
Avlogget

Nei, ingen automatisk stopp her... 8-)
Selv om jeg hadde hatt en flottør som stengte vannet fra trykkstøtpumpen oppe ved tanken, så ville trykkstøtpumpen fortsette å klikke lykkelig videre... Og dét er jo ikke så nødvendig, så her blir det å bare holde et lite øye med tanken, og stoppe pumpen når den er ca. full.. :)

Jeg kjenner jo ca. hastigheten tanken fyller seg opp, og det er jo merker for hver 100 liter på tanken, så det er ikke så vanskelig å si f.eks. 'det er 300 liter igjen på tanken, og da bruker pumpen ca. 15 timer på å fylle den'... Skjer jo ikke så fort dette her, og skulle den flyte over, så er det jo ikke store mengdene det er snakk om i timen. :)

Hadde jeg bodd Offgrid, så ville jeg la tanken fylle seg helt opp og latt pumpen gå 24/7, og hatt et overløpsrør som sørget for irrigasjon der hvor man trengte det.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2016, 06:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg blir rent ut sagt misunnelig! Hadde jeg bare hatt rennende vann med litt fall på eiendommen....

Ellers så skjønner jeg entusiasmen godt. Å lage ting og tang selv, ikke fordi en må, men fordi en kan, er en tilfredsstillelse i seg selv. Nå til dags er det alt for lett å bare gå i butikken(eller bestille på nett) straks det er noe en trenger. Lært hjelpeløshet er en interessant term som stadig blir mer aktuell. Nå til dags skal alt være så lettvint at man ikke en gang skal lage salaten selv, eller skjære opp sin egen frukt. Nei, det skal kjøpes ferdig i butikken. Sukk, hvordan skal det gå med dagens ungdom (sitat fritt etter Sokrates).

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2016, 06:03 
Avlogget

En liten oppdatering...

Må innrømme at jeg ikke har brukt systemet noe særlig, tross vanningsrestriksjoner. Grunnen er at jeg helt tydelig ikke fikk gjort tanken skikkelig ren. Det er noen små brunsvarte oljeklumper igjen i tanken som jeg ikke fikk bort (av den typen man sér på stranda etter et oljeutslipp...), men jeg tenkte at de vil vel ikke gjøre noe skade...

Det er en markant 'kjemisk' lukt/smak av vannet fra tanken, allerede etter noen timer etter fylling, så jeg har ikke tatt sjansen på å bruke det til vanning. (Og ihvertfall ikke til drikking!) :(

Og vannet ved demningen - gjør dét vann gjør best; lage en lettere vei rundt hindringer... :D

Nåvel!
Helt bortkastet har det nå ikke vært. Jeg har brukt trykkstøtpumpa direkte til vanning istedet - med en slangelengde på over 80 meter, har jeg tuslet rundt i hagen, og lagt slangen fra meg i diverse bed i noen timer om gangen. Pumpa har jo nå 5-6 meter mindre å løfte, og det førte til at mengden økte til ca. 1,2 liter/min. Etter en god uke uten regn, og fortsatt restriksjoner, så ble flow'en i bekken min så liten, at trykkstøtpumpa ikke klarte å holde seg igang. (Den 'bruker' jo mye mér vann enn dét den pumper.)

Da tok jeg en liten inline pantrypumpe fra biltema og koblet til demningen istedet, og koblet til et lite 40W solcellepanel direkte til den pumpa - som leverte akkurat nok strøm til å holde pumpa igang på full guffe. :) (I full sol, så var det rundt 13.8V med pumpa igang.) Med da de 80 meterne med slange, så kom det rundt 9 liter/min. med vann.
Et helt greit alternativ, mao., men med et direktekoblet panel uten batteri, så må man jo passe på å flytte panelet med sola iløpet av dagen. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2016, 15:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Hadde det virkelig knepet, ville du kanskje brukt vannet likevel???? Uansett så er dette bare et eksempel på at det beste er å prøve ut ting og tang før det blir alvor. Litt fiksing på inntaket og en ny tank til lagring, så har du vann til både vanning, drikke og dusj om du vil.

Godt jobbet!

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2016, 07:03 
Avlogget

Hadde helt klart brukt vannet i en krise. :) Dog - har jo en dam her og, med 8m3 med vann som noen koi svømmer rundt i - tror jeg hadde brukt den som drikkevannskilde først... ;) (Dammen har jo et sandfilter + et biofilter og UV-filter, som går døgnet rundt, så dét vannet burde være greit nok til drikkevann. Et kullfilter før konsum ville nok gjøre at det smaker godt og... ;) )

Jeg testet faktisk å filtrere vannet fra tanken gjennom et vanlig 10" kullfilter, og det hjalp betraktelig, men man kunne fortsatt ense diesel-smaken; to filtre hadde nok tatt alt. Uansett, så har jeg jo et Omvendt Osmose filter jeg ville ha brukt for å produsere drikkevann, uavhengig av kilde... 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2016, 15:57 
Avlogget

Det er ei trykkpumpe. Dersom du har en tett tank med et lite hull til å slippe ut luft, 1mm, da vil pumpa holde tanken full samtidig som minnimalt med vann lekker ut når den er full.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support