Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Sep 2018, 14:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 19:10 
Avlogget

Kjellz;
Jo, har noen bilder. :) Generatoren og Propellen
Vet ikke om jeg har noen bilder av den helt ferdige varianten (lakkert og det hele). Den 'masta' som knakk, var bare et 2" tynnvegget alu-rør som jeg hadde satt generatoren på som et test-stand. Kraftigere saker må nok til enn som så ja. :)

Tegninger, planer, forum osv. er best her: http://otherpower.com/ med deres tilhørende forum; http://www.fieldlines.com/

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 20:08 
Avlogget

Ser ut som et fantisk prosjekt @Cornelius :)
Jeg prøvde meg med en dynamo fra bil og blader av PVCrør. Som du ikkert sjønner må jeg starte forfra igjen... :|
Propell av PCVrør sprekker og er ikke egnet, dynamoen fra en bil kan fungere bra, men problemet er at den må gires opp for å yte noe i det hele tatt, denne er tross alt laget for å jobbe på ca 2000 o/min og oppover... Blir et prosjekt til sommertiden igjen vil jeg tro :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 22:12 
Avlogget

Man må som regel slite for å få til noe fungerende med vind og bildynamo... Til hydro derimot har de større potensiale, hvor man ofte har god og jevn torque, og dermed kan gires bra.

Men la oss nå ikke kapre denne tråden... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 23:24 
Avlogget

Kjempebra tråd :)

Kjenner jeg blir inspirert til å strekke meg litt her :mrgreen:

Jeg er ikke med i offentlig renovasjon. Og det undrer meg alt avfallet som kan bli i løpet av ei uke. Men nå før helga bestemte jeg for å ta et tak.
Søppelmengden skal ned. Alt som kan resirkuleres skal resirkuleres.
Kildesortering har jeg drevet med lenge før det hadde et navn. Men jeg håper at jeg kan bli enda bedre. :P

Jeg har fått et nytt ord i mitt vokabular :mrgreen:
Punktkompostering :ugeek: Det funker som bare det. :D
Det siste halve året har jeg demontert alt matavfall og gravd ned rundt om i diverse bed. Det har overrasket meg hvor fort det da blander seg med jorda.

Men det hadde vært deilig å bli heeelt selvberget. Er det et oppnåelig mål for meg tro?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 06:57 
Avlogget

Helt selvberget er nok et langsiktig mål, og et som man skal passe seg litt for å bli hengt opp i. Man blir så lett skuffet om man ikke kommer frem raskt nok, og da kan man gi opp alt. Men selvberget på enkelte områder er mulig og det er fine mål som bidrar :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 09:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Pil vokser som et uvær - så råvarer til kurver får man på kort tid om man har plass til å plante litt av det. (Min mor stakk noen pil-kvister i jorda for noen få år siden. Nå ser hun ikke nabohuset lenger... :D )

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 10:31 
Avlogget

Vi har ei hengepil i hagen; kanskje ta noen grener av den og stikke i jorda? :roll: Blir kanskje ikke det samme som rett pil?
Min mor er (var - er pensjonert nå) jo formingslærer; hun har sikkert noen bøker om kurvfletting... Må spørre henne. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 18:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Synes ikke noen skal være redd for å "kapre" noen tråd, bare fordi det var meg som startet den betyr ikke at den er designert som husflidsaktig-håndarbeidstråd;-)

Hva mener du med helt selvberget Tausa?
Slik som jeg ser det; helt selvberget vil jeg aldri bli, fordi det er mange ting jeg vil ha, som jeg ikke kan lage selv. Samtidig vil jeg gjerne ha forutsetniger for å klare meg relativt fint på egenhånd, om jeg må. Jeg kan ikke spikke meg en iPhone eller et tastatur; og uten disse er det veldig vanskelig for meg å gjøre store deler av jobben min. Men! Jeg jobber, og med pengene jeg tjener kjøper jeg ting og andres tjenester. Noen regninger kommer uansett; husleie/lån, strøm, internett, telefon, bil, drivstoff, etc. Endel av dem igjen, som strøm, kan man påvirke hvor mye man må betale for ved å regulere daglig bruk. Og så kommer det ting og mat, som jeg trenger å bruke mer penger på jo mer jeg jobber; for jo mindre tid jeg har hjemme jo mer lettvinte og effektive løsninger "må" jeg gå for. Jeg trives godt i jobben min; men kan regulere arbeidsmengden(og dermed lønn) ganske fritt. I balansen mellom å bruke tid så jeg trenger mindre penger/jobbe så jeg tjener til det jeg trenger er det et stort rom for utvikling av selvberging for meg, på mange arenaer. Mat er ett eksempel, jo mer jeg dyrker selv jo mindre må jeg kjøpe. Samtidig er min tid "mer verdt" økonomisk på jobb enn i kjøkkenhagen, fordi mat er billig. Det samme gjelder ved; jeg jobber tre dager på min vanlige jobb for å betale for et vintersforbruk av ved. Å kappe den av egen skog ville kostet meg mye, mye mer tid. Det er interessant å kjenne på prioriteringene og vurdere hvor man egentlig vil putte energien sin, om man er heldig og fri i situasjonen sin som meg. Eksempelvis har jeg i november 7-8 arbeidsdager der jeg rett og slett ikke jobber; jeg er hjemme og prioriterer også å trene mye. Samtidig har jeg en en ambisjon om å lage alle julegaver i år, og bruker mye av tiden tilbragt (støl) hjemme på dette. På den måte slipper jeg flere tusen kroner i utgifter på julehandel, og har mer tid hjemme. Med god tid trenger jeg færre enkle løsninger, kan lage mer mat fra bunnen og trenger ikke betale for mange snarveier. Jeg har mange arenaer der jeg vil prøve mer selvberging og se hvordan jeg trives med forskjellige typer arbeid, og miljøregnskap er absolutt også en faktor i de prioriteringene. Og å kunne være hjemme og pusle med hage, håndverk og håndarbeid har en stor verdi for meg, selv om det kanskje ikke er lønnsomt i et kortsiktig perspektiv.
Dette ble litt i sirkel kanskje; men jeg håper det er forstålig :-)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 20:41 
Avlogget

Frøken skrev:
Synes ikke noen skal være redd for å "kapre" noen tråd, bare fordi det var meg som startet den betyr ikke at den er designert som husflidsaktig-håndarbeidstråd;-)

Åja, nei - Tenkte bare på at hvis Kjellz og jeg fortsatte med en teknisk utredelse om dynamoer, propeller og det som verre er, så blir tråden så rotete... ;) Men en vindmølle laget fra bunn av - med for det meste med resirkulert materiale er definitivt et håndarbeide; dog av den mekaniske sorten, så den følte jeg hørte til her... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 21:28 
Avlogget

Cornelius skrev:
Åja, nei - Tenkte bare på at hvis Kjellz og jeg fortsatte med en teknisk utredelse om dynamoer, propeller og det som verre er, så blir tråden så rotete... ;) .....
Stemmer, det finnes jo en egen tråd om energi utvinning vi kan bruke til den biten :D

Men for å fortsette denne tråden:
Det er ikke bare såpe vi kan lage av middagsrestene. Nå som mørket og kulden sniker seg innpå oss er noen t-lys helt nødvendig.
Spar fettet, kok det opp med vann og la det kjøles ned og sil av vannet (for å få bort urenheter) Linken forklarer litt bedre :
http://www.ehow.com/how_7687178_make-fat-candles.html

Utolig hva man kan lage av "søppel" :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 23:00 
Avlogget

Frøken skrev:

Hva mener du med helt selvberget Tausa?

:mrgreen: ser at jeg har greid det igjen.....
Jeg er god på halve setninger, regner lett med at folk hører det jeg tenker. Jeg hører det jo :lol:

Det jeg mente med selvberging gikk på mat.
Dessuten syr jeg og strikker mye av klærne mine selv...... ikke alltid for å spare penger, men fordi det er gøy. og jeg kan gjøre det når det passer meg :mrgreen:
Når en har passert middagshøyden, er det mange ting som ikke er like nøye som før. Så jeg har lyst til å utvikle mulighetene i det med å bytte tjenester og varer. Jeg må ikke lenger ha det ene spesielle. Det holder med tilsvarende varer av ikke like populære merker.

Jeg liker jo å være på både nett og mobil, så jeg har ikke tatt helt av ennå :lol:
Men jeg ser at jeg greier meg veldig godt uten TV og div andre ting som før var "livsnødvendig" mao: mitt fokus har endret seg...... og jeg liker at det kjennes så greit ut. :)

Jeg liker å ha et mål, og syntes det er inspirerende å tenke på at selvberging er et oppnåelig mål. Men det betyr som sagt ikke at jeg må dyrke alt selv. Bytting av varer og tjenester kan funke fint for meg :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2013, 12:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Enig med deg - TV er ikke en nødvendighet. Vi har ikke hatt TV-signaler i huset siden de kuttet de analoge signalene. Savner det ikke. MEN har jo internett, så ungene ser barne-TV via nrk.no, og vi voksne ser det vi vil når vi vil (deilig å ikke måtte følge klokka når en vil se på "TV"..).

Men å klare seg uten internett hadde vært hardt...

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2013, 22:48 
Avlogget

Brød er noe jeg/vi nesten har slutet å kjøpe. Hjemmebakt og fersk smaker mye bedre. Sparer sikkert en tjuekroning per brød også.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2013, 13:42 
Avlogget

LUT

Hjelp! :lol:
Jeg har forsøkt 2 ganger nå, men ingen lut... Jeg bruker ren bjørke-aske, koker det 10 min. i destilert vann (like mengder vann og aske) Lar det stå noen timer, og siler av gjennom et håndkle. Vanner som nå skulle hatt en gulaktig farge (altså lut) er like rent og blankt som før det havnet i gryta .... Noen som kan dette og kan si meg hva jeg gjør galt?? :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2013, 13:51 
Avlogget

Kanskje det er boken som sier at du kan lage lut av bjørkeaske, som ikke er til å stole på. Når det gjelder fremgangsmåten.
Tror det skal stå over natten.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support