Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Okt 2018, 10:33

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Nov 2013, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har ingen erfaring med å lage lut, men kanskje denne smarte karen kan ha noen tips som kan hjelpe deg? Forøvrig anbefalelsesverdig side :-)

http://sjolberga.org/ga-for-lut-og-kaldt-vann/#more-317

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2013, 20:13 
Avlogget

Takk, jeg får forsøke å la det stå over natten ja...
"Selvberga" og mange andre videoer og skriverier har jeg studert til detalj, og det skal jo egentlig ikke være noe problem... :/

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 14:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Har et par små ting å legge til listen over "greier jeg kan lage istedet for å kjøpe", som har kommet som resultat av at jeg lager julegaver og prøver å bruke den anledningen til å lære meg å lage nye ting av restegarn og greier jeg allerede hadde liggende hjemme, nemlig:
*Kjøkkenkluter/vaskekluter, som er superenkelt å steikke selv av bommulsgarn.
*Sjabracker/salunderlag og en hel del annet tekstil-hesteutstyr, bandasjer og bandasjeunderlag.
*julepynt, utrolig mye fint en kan lage med papir :)
*Lokk. Istedet for plastfolie, som lager masse unødvendig søppel, har jeg begynt å sy tekstillokk i voksduk til boller/former som har manglet lokk. Legger et bilde som vedlegg. Det er fryktelig enkelt gjort å lage, kan vaskes og brukes igjen ørtåbørti ganger, og en bra måte å bruke rester på. Det er ikke kompliserte greiene, men oppskrift finnes eventuelt her: http://www.pinterest.com/pin/311592867940203872/

*Jeg kan ikke skalere bildet via telefonen så jeg får ikke lastet det opp allikevel.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 22:30 
Avlogget

Kjellz skrev:
LUT

Hjelp! :lol:
Jeg har forsøkt 2 ganger nå, men ingen lut... Jeg bruker ren bjørke-aske, koker det 10 min. i destilert vann (like mengder vann og aske) Lar det stå noen timer, og siler av gjennom et håndkle. Vanner som nå skulle hatt en gulaktig farge (altså lut) er like rent og blankt som før det havnet i gryta .... Noen som kan dette og kan si meg hva jeg gjør galt?? :roll:

Hvordan går det med LUTEN Kjellz?

Er litt nysgjerrig på om du finner ut av det. :)

Jeg fikk en tanke her idag,...og det er veldig mye mulig at jeg er helt på jordet.
Men hvis det må være ren aske av bjørk, blir det da feil i kjemien om en bruker tennbriketter av noe slag? :oops:

Noen som vet det?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2013, 12:35 
Avlogget

Lut er ikke nødvendigvis gulfarget som jeg har skjønt. Luten vi brukte til vannbehandling var klar, men virket litt mer tungtrennende enn vann. Å bruke bålaske vil jo kunne tilføre blandingen noe farge men er jo en kjent måte å lage lut på. Men jeg tror ikke renhet spiller noen rolle ( tennbrikketter) men skal en bruke det til mat så bør det vises litt omhu.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support