Når du sier sliping Frøyatro, regner jeg med du tenker sliping av kniv/øks/redskaper, etc? Jeg begynte med kunnskap på absolutt null i forbindelse med dette i sommer; med en haug med arvede gamle verktøy jeg ville få i brukbar stand og ivareta. Etter mye mailing med smedkompiser ble jeg venn med både WD-40, pussemaskinen, annet slipeverktøy, autosol, fil og sandpapir. Og selfølgelig linolje-terpentin for skaft. Det er ganske utrolig hvor mye rust det går ann å fjerne; og hvor skape ting blir, kostet meg nesten en fingertupp da jeg fant det ut!
Hva slags ting har dere laget i lærarbeid og hva slags ting har dere lyst til å lage Filbert/Norseman? Vesker er jo en superpraktisk ting, men det må jo være veldig mye en egentlig kan lage selv, av lær?
Jeg fant ut av at trekkfulle gulv som mitt burde ha mer tepper. Og tradisjonelt har filleryer vært saken; og de jeg har er jeg megafornøyd med: de blir jo aldri utslitt og er lette å vaske. Så jeg tenkte jeg skulle lære meg å veve filleryer. Har fått låne en passeliten vev jeg må få hentet(og enda værre: satt opp!), og har begynt å fundere over hva jeg har av passende restestoff til filler. Utslitte tekstiler som man tenker ikke egner seg til noenting er visst perfekt til filleryer, utslitte laken og gamle store tskjorter, samt stoffrester/avklipp: som jeg har en helt anstendig mengde av. Fikk noen store sneller renningstråd for noen år siden, så slik det ser ut nå kan jeg komme ganske langt før det koster noe. Filleryer er verken rocketscience eller spesielt dyre greier, men hvorfor betale noen på andre siden av verden luselønn for noe jeg kan pusle med selv?
Det er et prinsipp som selvfølgelig ikke er overførbart til alt, ved kjøper jeg for eksempel fra naboen. Det er hyggelig at det er kortreist, men selv om jeg har tilgang på skog å hugge hadde det ikke vært hensiktsmessig for meg å bruke tid og energi på å være selvforsynt med ved. Så lenge det er mulig begynner jeg i de endene av gjør-det-selv tilpasset mine forutsetninger og interesser