Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Sep 2018, 00:31

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 10:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei!
Jeg har vært inne på det før i tekstil-tråden, men vil gjerne høre andres forslag som ikke er telstil-relatert også!
Så: Ting du kan slutte å kjøpe og begynne å lage.
Veien til en mer selvberga livsstil er bygd med mange små steg, ofte en liten ting om gangen. Å redusere forbruksvarer er en måte å bli mer selvhjulpen på, om det går på kjøkkenhage og egen matproduksjon og konservering, snekkerarbeid, kurvmaking, lysstøping, grovsmiing, jeg vet ikke hva. Så hva har du trengt i det siste som du lot være å kjøpe men heller lagde deg selv? Hvilke ting har du laget rundt om i hus og heim, hvilke ting har du lyst til å lære deg å lage? Og det trenger ikke bare være laging; hva med ting du heller kan kjøpe brukt og gi litt kjærlighet og et malingsstrøk? Lager noen youghurt selv, samler ting ute, baker brød, eller kanskje bare ting man reparerer istede for å gå til innkjøp av noe nytt?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 11:44 
Avlogget

De fleste av oss foretrekker å slå rot på et sted uten videre planer for flytting.
Da ser jeg på at det nærmeste kontaktnette "burde" være naboer.
Jo lengre man kommer fra bykjerner, og lengre nordover er slike nettverk lettere å danne.
Kanskje jeg skulle sette opp skilt til sommeren....
"Kom nabo og hils på meg. Jeg har kaffe, og vil gjerne hilse på deg."
Bare en tanke jeg har....

For ikke alle naboer er snekkere osv.
Men i et godt nabolag er den ene tjenesten den andre verdt.
Jeg ville heller ikke basunere ut at jeg går med "preppertanker".
For det er ikke blitt "stuerent" enda. Mange vrangforestillinger der ute enda.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 12:16 
Avlogget

Jeg lager alle treskaftene mine selv, det samme med trekilene. Jernkilene må jeg innrømme at jeg enda kjøper, men det håper jeg det blir en slutt på snart. Stekespader, grøttvarv, o.l er utmerkete ting å spikke selv. Jeg lager også en del drikkebegre i tre, samt skåler. Ikke utstyrskrevende i det hele tatt, jeg bruker stort sett tappjern, skjekniv, spikkekniv, og eventuelt en drill. Og så er jeg så lite dyktig at jeg tyr til sandpapir... :oops:

Ellers anbefaler jeg alle og lære seg å slipe, det er noe alle vil ha behov for uansett. OK, kanskje ikke de med litt for lange trøyer som jeg innbiller meg får plastkniv til middagen, men de fleste andre bør ha det behovet. :P

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 15:34 
Avlogget

Bra tråd frøken
Jeg har jo laget "forage bag" so jeg hadde med på turen selv, og kan selvsagt lage litt belter osv. Burde vel finne frem lær-stasjet igjen ja.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 17:01 
Avlogget

Bra at du nevner lærarbeider Filbert-. Hvis en tenker seg om så finnes det svært lite av plast og slikt som ikke kan lages i lær. Men krever dessverre mer forarbeid for å skape råmaterialer sjøl. Men for den som vil trene litt, så fikk jeg kjøpt 3,5mm lær hos C.Hemsen i Oslo for 40 kr pr fot.:-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 19:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Når du sier sliping Frøyatro, regner jeg med du tenker sliping av kniv/øks/redskaper, etc? Jeg begynte med kunnskap på absolutt null i forbindelse med dette i sommer; med en haug med arvede gamle verktøy jeg ville få i brukbar stand og ivareta. Etter mye mailing med smedkompiser ble jeg venn med både WD-40, pussemaskinen, annet slipeverktøy, autosol, fil og sandpapir. Og selfølgelig linolje-terpentin for skaft. Det er ganske utrolig hvor mye rust det går ann å fjerne; og hvor skape ting blir, kostet meg nesten en fingertupp da jeg fant det ut! ;-)

Hva slags ting har dere laget i lærarbeid og hva slags ting har dere lyst til å lage Filbert/Norseman? Vesker er jo en superpraktisk ting, men det må jo være veldig mye en egentlig kan lage selv, av lær?

Jeg fant ut av at trekkfulle gulv som mitt burde ha mer tepper. Og tradisjonelt har filleryer vært saken; og de jeg har er jeg megafornøyd med: de blir jo aldri utslitt og er lette å vaske. Så jeg tenkte jeg skulle lære meg å veve filleryer. Har fått låne en passeliten vev jeg må få hentet(og enda værre: satt opp!), og har begynt å fundere over hva jeg har av passende restestoff til filler. Utslitte tekstiler som man tenker ikke egner seg til noenting er visst perfekt til filleryer, utslitte laken og gamle store tskjorter, samt stoffrester/avklipp: som jeg har en helt anstendig mengde av. Fikk noen store sneller renningstråd for noen år siden, så slik det ser ut nå kan jeg komme ganske langt før det koster noe. Filleryer er verken rocketscience eller spesielt dyre greier, men hvorfor betale noen på andre siden av verden luselønn for noe jeg kan pusle med selv?
Det er et prinsipp som selvfølgelig ikke er overførbart til alt, ved kjøper jeg for eksempel fra naboen. Det er hyggelig at det er kortreist, men selv om jeg har tilgang på skog å hugge hadde det ikke vært hensiktsmessig for meg å bruke tid og energi på å være selvforsynt med ved. Så lenge det er mulig begynner jeg i de endene av gjør-det-selv tilpasset mine forutsetninger og interesser :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 21:30 
Avlogget

nå ble jeg litt betenkt over de sekkene med utslitte klær jeg har kastet ja... :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 23:27 
Avlogget

Lærting kan jo være seletøy, arbeidshansker, reim til vannhjulet eller slipesteinen. Slirer og futteraler til verktøy. Tillogmed sko av noe slag og klær. :-) lær er også bra til fleksible sammenføyninger som hengsler på vinduer og kasser. Skibindinger. Fantastisk å jobbe med. Og varmere å ta på i forhold til plast.:-)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 07:31 
Avlogget

Bakeverk er noe vi skulle laget selv, og jeg finner mange oppskrifter på enkle brød, men ingen jeg lykkes med å lage. Noen som kan dette og har en enkel oppskrift ognoen baker tips? Jeg tenker at et brød må inneholde et minimum av ingridienser da jeg tviler på at moderne gjær, div frø, oljer og sirup vil være tilgjengelige under en litt lengre krise. Så igrunnen bør vi ha en enkel oppskrift basert på grovmalte korn som er "lett" tilgjengelig eller kan dyrkes selv, havsalt, vann, egenprodusert gjær av en eller annen type ??

Ellers trosser jeg alle "sosiale-nødrop" (siden jeg er en mann) å stikker ullesokker til meg selv og barna. :lol:
Såper skal vi prøve oss på nå etter forespørsmål fra 5 åringen i huset faktisk :) Planlegger å gjøre dette helt fra bunnen, fett fra middagen og lut fra peisen. Hvordan vi skal få litt go-lukt blir en utfordring kansje??

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 08:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Ang brød - man trenger ikke gjær. Man kan lage sin egen surdeig - som er metoden som er blitt brukt i tusenvis av år. :)

Så har man mel, salt og en vedkomfyr, kan man bake brød. :)

http://www.brodogkorn.no/oppskrifter/ty ... d/surdeig/

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 09:05 
Avlogget

Takk HelenE :D Dette blir vi å prøve ut ja :))
Krever nok litt prøving og feiling, så er bare å sette igang.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 10:08 
Avlogget

Ærlig og redelig stjært fra nettet:

Den store BRØDBAKER-TRÅDEN! (for oss harde GUTTA). Kaker er ikke LOV!
« på: 29. August 2010, 15:21:56 »

Ok folks! Da starter vi med baking igjen utover høsten, ok....

Fluefisker og brødbaker, joda...

Derfor tenkte jeg det atte...atte...jeg kunne bidra med med
noe jeg virkelig kan, BAKE BRØD.
For ordens skyld må jeg presisere at dette er på ren hobbybasis,
jeg er ingen proff. MEN;

Jeg har baka brød ukentlig nå i 2,5 år. Eksprimentert mye, måtte
kaste mange misslykka brød før jeg endelig TRAFF FORMELEN!
Jeg har selvfølgelig rappet mange tips på nettet, men mye er
også egne opptagelser og erfaringer.

Og dii som mener at brødbaking er FEMI!!
Fuck it! 90% av alle bakere i verden er MENN med schvÆÆÆre muskler!
Det er j----- mandig å baka brød. Det oooser mann av deg...
Fluefiske er langt mer kjerring! Så det...

Så derfor tenkte jeg det atte...atte...jeg kunne spare de
interesserte her for mye frustrasjon SÅ, kom igjen og BAK BRØD!
Det kan bli en besettelse like mye som fluefiske, i know.....

Jeg skal ikke gå inn på alle de vitenkapelige tingene rundt brødbaking,
men heller fortelle deg hvordan du får til ekstremt gode brød, ENKELT.
Og med godt resultat, HVER GANG!

Ok, da setter vi i gang.....:

Finbrød/helgebrød (driiitgodt, farlig, farlig godt)

Dra til IKEA og kjøp deg en brødbakerOVN, rettere sagt en
støpejerngryte 3,5L til kr,500. Denne gryta må du ALDRI bruke til anna

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 12:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjellz skrev:
Ellers trosser jeg alle "sosiale-nødrop" (siden jeg er en mann) å stikker ullesokker til meg selv og barna. :lol:
Såper skal vi prøve oss på nå etter forespørsmål fra 5 åringen i huset faktisk :) Planlegger å gjøre dette helt fra bunnen, fett fra middagen og lut fra peisen. Hvordan vi skal få litt go-lukt blir en utfordring kansje??

Applaus for dette!
Jeg har bare laget såler i tovet ull, men det er klart de mer tradisjonelle måtene blir mer slitesterke! :) Fortell gjerne hvordan det går, det er veldig spennende greier. Skulle ønske jeg var en habil sokkestrikker; men jeg nålebinder sokker istedet. Det tar litt mer tid, men det fungerer bra.

Kurvlaging er noe jeg virkelig gjerne skulle lært meg, for en husholdning ser aldri ut til å ha tilstrekkelig med kurver(ihvertfall ikke i mitt hus!). Det stiller først på listen over kursambisjoner for 2014.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 14:11 
Avlogget

Kurvlaging kunne jeg og tenkt meg å lære; så hu Ruth lagde kurv i en Wartime Farm episode, og det så jo ikke så ille ut. :) Kanskje starte med å plante endel Pil, så man har ferskt råmateriale tilgjengelig? ;)

Én ting som kanskje ikke er så vanlig, som jeg har gjort - er å lage en vindgenerator helt fra bunnen av. :) Lage en rotor hvor man fester magneter, ut av en bremseskive og nav fra en bil, og vikle spoler selv og sveise alt ihop. Og så spikke propell. :D
(Denne mølla ble på 2,2m i diameter, og ga ca. 600W ved frisk bris - helt til masta knakk... :? Selve generatoren er fortsatt ok, men propellen ble pinneved. :mrgreen: )

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 16:41 
Avlogget

Kurv-makeri skulle jeg også gjerne prøvd meg på.. Finnes vel pil å få kjøpt trodde jeg? Men egenprodusert er jo ikke feil nei :)
Enn så lenge tar vi prosjekt såpe og dette med tova såler var jo en super ide, den skal jeg også slenge meg på :D

@Kornelius : Har du tilfeldigvis et par bilder eller en oppskrift på generatoren? Kunne vert interesant å se andre prosjekter for innspill og ideer. Masta bør nok være ganske solid ja, gjerne i metall ?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: