Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Nov 2018, 10:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Okt 2013, 09:02 
Avlogget

Jeg har merket meg at her på forumet,og mange andre plasser også , drøftes det mest hvilke utstyr og dibbedutter som er lurest å ha , skulle krisen oppstå. Mye viktigere er spørsmålet: Hva trenger jeg å lære meg? Hvilke ferdigheter bør jeg lære meg ?
For ett par generasjoner siden ble det som vi i dag kaller "survivalskills" på nynorsk ,bortlært fra fedre til sønner og fra mødre til døtre , som noe som var hverdagsferdigheter. Bare dette meg "friluftsklær" , som er blitt ett enormt marked , var helt ukjent for min bestefar. Det som ble brukt i heia den gangen, var hverdagsklærne , og de visste at hvis det blåste kaldt så hjalp det å tre en avis ( den gangen var det ikke tabloidformat) over hodet som en poncho under ullgenseren og dette både isolerte og fungerte som en vindstopper. Hvor mange her har brettet seg en avispapirsåle for kalde dager ? Det hender jeg gjør det enda.

Ett eksempel: I 1743 befant en russisk fangstskute seg innesperret av isen oppe ved Svalbard , nær Edgeøya. Fire mann ble sendt på land over isen for å utforske muligheten for en overvintring der. De fire hadde med seg mat for noen dager, en muskett med ammunisjon nok til 12 skudd , øks , kniver , en kjele og knusk til å gjøre opp ild med. Mens disse fire var på land , løste isen seg opp og , og mannskapet på båten benyttet anledningen til å komme seg unna og de fire ble overlatt til seg selv. Det skulle gå mer enn 6 år før disse ble berget. I mellomtiden greide de seg med det de hadde. Det fortelles at de felte mer enn 250 rein med pil og bue. Som de måtte ha laget seg av drivved på den treløse øya. De smidde seg harpunspisser av gamle tønnebånd de fant i fjæra og de drepte 10 isbjørner i selvforsvar antagelig med harpunene eller spyd. De 12 skuddene kan ikke ha vart lenge. Alle overlevde og man kan selvfølgelig spørre om de behøvde å bli berget. Men de ville nok hjem.

Disse hadde ikke gått på noen survivalkurs, men de kunne ting som ikke jeg kan eller er vanlig å kunne i dag for ett hverdagsmenneske. De må ha laget seg trekull av rekved for å kunne smi noe som helst, de må ha visst hvordan man lager seg en bue og piler, og noen av dem må i allefall ha visst hvordan man skulle bruke dem.

Det er slike mennesker jeg beundrer og jeg har etterhvert forstått at den viktigste vi kan gjøre for å være forberedt på å takle en krise er å tilegne seg kunnskap og ferdigheter.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2013, 10:00 
Avlogget

Jeg tror at de viktigste egenskapene en kan ha dersom en skal klare seg selv er evnen til å se muligheter, evnen til å ikke gi opp, og evnen til å holde humøret oppe.
Disse danner grunnlaget for hvordan en tilegner seg alle andre kunnskaper.
Kort og greit.

Ifølge meg, er evnen til å overleve først og fremst ett mentalt spørsmål, det er plenty av eksempler i dagens samfunn der folk legger seg ned for å dø selv om de har alle materielle og fysiske ting på plass.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2013, 10:23 
Avlogget

Lærer hver eneste dag, leser bøker, samler bøker på felter jeg enda ikke har fått begynt, bygger nettverk der summen av kunnskap vil gjøre oss selvgående fra dag 1, børster støv av gammel kunnskap som bruk av smekastikke, bruk av hjå, til å lage kølmile eller bruk av feller.

Dette kommer på toppen av snekring, mekking på kjøretøy, jakt, fiske, radio, sensor systemer, osv som man driver med mer til daglig.

Da løper timene i fra en, og man ender ut i å drømme om enkle konkreter som bob eller fiskeutstyr.

Kort og godt så har det blitt ett alt-opp-slukende-liv med prepping, greit for denne familien, men...

Som forrige poster grenser inn på så kunne jeg tenke meg å lære om det mentale. Ser at selv om vi som gruppe er godt rustet både utstyr og kunnskapsmessig, og vi har holdt på i mange år så er det flere og flere i gruppa som nå ønsker å forlate (melde seg ut) samfunnet som de fleste kjenner det. Dette gir utfordringer mentalt for de som ikke helt er der enda, eller bedre halvdeler som ikke er helt klart for å gå så langt. Gruppen får utfordringer hvis noen bestemmer seg for å flytte fryktelig øde, eller hvis forhold går i oppløsning.

Vi så på oss selv som godt forbredt, men selv erfarne preppere går på en smell av og til, våres var og er at lite og ingenting ser ut til å endre seg så det blir stort behov for sånne som oss.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2013, 11:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
The law of diminishing returns (also law of diminishing marginal returns or law of increasing relative cost) states that in all productive processes, adding more of one factor of production, while holding all others constant ("ceteris paribus"), will at some point yield lower per-unit returns.[1] The law of diminishing returns does not imply that adding more of a factor will decrease the total production, a condition known as negative returns, though in fact this is common.
http://en.wikipedia.org/wiki/Diminishing_returns

Slik tror jeg det også er med prepping. For ensidig satsning på et område fører etter hvert til lite ekstra nytte. Og etter hvert vil det føre til neglisjering av viktige områder som med enkle midler KUNNE vært dekket. Men ressursene er i stedet brukt på det området som faktisk allerede var svært godt dekket.

Derfor er jeg av den mening at både kunnskap, ferdigheter, mental innstilling OG fysisk utstyr er viktig. Men det må være en balanse. Det dreier seg om å bedre oddsene sine så bredt som mulig med den tiden og de ressursene man har tilgjengelig, materielle som mentale. Da hjelper det lite at man er garantert med 99,999999 prosent sikkerhet ikke å fryse i hjel dersom man i stedet tørster i hjel fordi man ikke har tilgang på vann. Osv ad infinitum.

Etter min mening er det altså like lite fornuftig ensidig å satse på det ene som på det andre. Og det er viktig å prioritere innsatsen først der det er sannsynlig at den vil ha størst nytte. Det betyr for eksempel at et scenario som har svært liten sjanse for å bli virkelighet ikke skal prioriteres før de som har stor sannsynlighet. Derfor har jeg skjenket zombiene få tanker så langt mens jeg er rimelig godt forberedt dersom jeg blir stående fast i grøfta på Dovrefjell en vinternatt. Da hjelper det lite å vite akkurat hva man burde gjøre og hvordan, dersom man sitter der dresskledd med tom tank og ingenting i bagasjerommet.

For øvrig er jeg langt fra sikker på at den historien fra Edgeøya er absolutt korrekt og ikke den berømmelige fjæra som ble til fem høns. I det jeg har lest om den var det for øvrig ikke slik at alle fire overlevde, bare tre skulle visstnok ha klart seg. Og uansett; av 1000 slike skipbrudd med og uten adekvat utstyr i TILLEGG til kunnskaper og ferdigheter, ville antakelig et av tusen UTEN utstyr ha klart seg, mens 990 MED utstyr ville gjort det – sånn cirka.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2013, 17:25 
Avlogget

Jeg synes ikke det er så rent få tråder og poster her som går på nettopp kunnskap, men et lite problem er kanskje heller at de ikke utvikler seg. Men det har kanskje den naturlige sammenhengen at det er enklere å lære bort hvilke dingser som fungerer, enn å lære bort faktiske kunnskaper på et tekstbasert forum?

Men som Bamse vil jeg si at det må være en både og. Denne karen her kunne sikkert fått en mer behagelig opplevelse om han hadde stilt litt mer forberedt utstyrsmessig, selv om jeg må si at han imponerer særlig alderen tatt i betraktning:
http://edition.cnn.com/2013/10/14/us/ca ... ssing-man/

Og likeledes som det finnes de som fokuserer for mye på utstyr, finnes det sannelig dem som overvurderer kunnskaper. Som denne brukeren på survivalistboards har skrevet et innlegg om i hej Danmark tråden på før nevnte forum:
Jeg har tænkt meget på hvordan man bedst prepper og er kommet til den konklusion, at jeg ikke kan preppe mig til alle tænkelige scenarier. Derfor, prepper jeg kun meget lidt udstyr. Men bruger mere tid på at finde ud af, hvordan man kan leve af naturen. Derfor indeholder min BoB bag kun; en dolk, en karton cigaretter (til at handle med), 1 par uldsokker, et par m/58 støvler og en uldponcho.
Det er mit mål at få så meget viden om natur overlevelse at disse genstande er alt jeg behøver.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2013, 12:57 
Avlogget

Draugjeger og jeg klarte faktisk å skape en glo som holdt seg ved å bruke buedrill rett ned i ei kreftkjuke. Kjuka var tørr, så det viser igjen at det å bruke råmaterialer i skogen krever litt forberedelse uansett. Men hvor tørr den må være vites ikke.
Så litt ledig plass i lommer må til for å sanke nyttige ressurser på sin ferd for morgendagen. :-)
Det å finne noe brukbart der og da kan være vanskelig og i en vanskelig situasjon så har du kanskje ikke den luksusen å kunne bruke tid å leite der og da.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2013, 15:31 
Avlogget

Noen tips her kanskje???

http://villmarkslivet.com/tenne-b-l-i-regnv-r.html
http://www.friluftsliv.tbt.no/tenne_bal_i_regnvaer.htm

http://www.ofa.no/Forum/tabid/133/aft/15006/Default.aspx
Min løsning for å lære å fyre bål, var å lese Lars Monsens "Villmarksboka". Men skal gjengi hovedpoengene her etter hukommelse og erfaring: Skaff deg en buesag og en øks! Begge kan fås hos Clas Ohlson. Buesag til 100 kr og Fiskars øks til rundt 250, husker jeg riktig.. Mtp. øks, ikke kjøp noen som er tyngre enn den på 0,9 kg. Man klarer seg nok med den som veier 0,5/0,6 kg også. Finn så et veltet grantre i nærheten av teltplassen, altså et tre som har blåst over ende og som ser noe dødt ut. Evt. furu. Hold deg unna bjørk. De holder veldig lenge på fuktighet og kan være råtne inni. Grana er som regel tørr inni. Det beste er om treet ikke ligger tett inntil bakken, da fuktighet lettere trenger inn slik. Ta sagen og sag deg to 50-60 cm lange stokker. Disse kaller vi for "slitere" (ikke kløyv disse!). Kommer tilbake til det. Du kan gjerne barke disse hvis barken er veldig våt. Sag deretter flere kubber i passe lengde som kløyves i passe stykker. Det er nå du vil oppdage at de innerste områdene i trestammen er tørre - såkalt kjerneved. Og det er denne veden vi trenger til opptenning! Spikk 0,1-1 cm tykke pinner av kjerneveden. Til opptenning trenger vi gjerne noe never fra bjørketreet. IKKE skjær inn i treet for å få tak i dette. Finn helst et veltet bjørketre og ta av noe fra det. Evt er det ofte at det er løse, tynne og skjøre neverbiter som henger på treet. Dette kan du med trygghet samle sammen, uten å bruke kniven. Finn så noen tørre småkvister fra grantrærne. Ofte, helt inne ved stammen finner man millimeter tynne kvister. Ta med deg en bunt av disse. De skal være så tørre som mulig. Dvs at de knekker lett. Det gjør ikke så mye om de er litt fuktige - det damper fort vekk. Legg evt noen bunter i bukselommene! Så legger vi grunnlaget: - Legg de to sliterne i en V. Inni dette hjørnet skal vi fyre opp. Varmen reflekteres fra sliterne, samt at sliterne gjør at bålet varer lengre (derav navnet) - Legg noe av den kløyvde veden som et gulv vi skal fyre bålet på. Og dette er VIKTIG! Glemmer man gulvet, vil ofte kondens fra bakken gjøre bålet umulig å få i gang. Tørre siden opp.. - Never legges på gulvet og en fin bunt med den tørre grankvisten oppå. - Bygg på med noe av de avspikkede tørre pinnene fra kjerneveden - Sørg for at det er LUFTIG blant opptenningsmaterialet nå - Ta en fyrstikk og tenn på rundt omkring ved neveren Når flammene har begynt å ta, legg på litt og litt av den tørre kjerneveden og gradvis større biter av den kløyvede veden. Tålmodighet er en fin ting. La bålet få tid til å bygge seg opp. Etter at jeg begynte med dette, går det stort sett med én fyrstikk... Herav en gang hvor det hadde regnet konstant i marka 1 uke før vi dro ut.. Så nå trenger jeg ikke kunstige opptenningsmidler eller "hjemmeved" Krever litt innsats da... Men er verd det hvis du skal overnatte og kose deg noen timer foran bålet! Lykke til!

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 12:55 
Avlogget

Soom en person som har noen år på baken, er det en ting jeg har merket meg: Det er en tendens blant noen av de yngre til å overvurdere betydningen av kunnskap. Dette sier jeg ikke for å nedvurdere kunnskp, men for å få fram at ofte er kunnskap kun et første skritt. (Og nødvendig skritt selvfølgelig)

Kunnskap er mest verdt først når den er koblet eller omsatt til ferdighet. Og det som skiller de overmodige (og kanskje mindre begavede?) fra de som lykkes best, er at de siste praktiserer. Dermed omsetter de kunnskapen til det som i alle fall for en prepper er mest verdt, ferdigheter.

Det er vel og bra å vite hva en bør gjøre, men det kan være et veldig langt steg derfra til å klare å gjøre det. Imellom der er det ofte mange små skritt med uventede vanskeligheter.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 13:02 
Avlogget

du har viktige poenger, det holder skjeldent med en ide om hvordan man lager ild uten fyrstikker. Her er det både kunnskap og erfaring som bringer frem resultater. Og som noen av oss driver å lærer. Råd fra tmepererte soner i utlandet er ikke alltids gjeldende i Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 17:30 
Avlogget
Brukerens avatar

@Kim Ja, du sier noe der. Det er meget stor forskjell på bare å ha kunnskap om noe og det å ha ferdigheter på området det gjelder. (Det ga meg en ide til en ny tråd. Jeg håper du ikke har noe imot at jeg stjeler poenget ditt.)

Dette dreier seg egentlig om det vi kaller kompetanse:
Sitat:
Kompetanse kommer av latin competentia, og refererer til «å kunne noe», «å være i stand til», men begrepet brukes gjerne i flere ulike betydninger. Kompetanse står i motsetning til inkompetanse som tilsier manglende kompetanse, ofte brukt i betydningen udugelighet.

.........

I dagligspråket defineres kompetanse gjerne som evnen til å klare en oppgave eller beherske et yrke i møte med komplekse krav, situasjoner og utfordringer. Man deler gjerne inn kompetanse i kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Noen tar også med begrepet evner. Vi skiller ofte mellom teoretisk og praktisk kompetanse, hvor teoretisk dekker at man skriftlig eller muntlig kan svare for seg på et visst kunnskapsnivå, mens en altså også må vise dette i praksis, eksempelvis til førerprøvens to deler. Realkompetanse slår disse begrepene sammen uten at det snakkes om formelle krav.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kompetanse

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 10:07 
Avlogget

Jeg har alltid ønsket meg en "bestefar" som kan ta meg med på overlevelsesturer ute i skogen! Det er jo så utrolig mange muligheter der ute, så det er så synd at det eneste en lærer er å bli flinkere på teknologi!

Bruker mer og mer tid ute i naturen, men føler meg så utrolig kunnskapsløs.
:)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet