Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Feb 2018, 05:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hund
InnleggSkrevet: 13 Jun 2013, 00:24 
Avlogget

Legger denne under selvberging men noe usikker på om det er riktig sted å legge det så det må bare flyttes av moderator om det anses upassende.
Den senere tiden har jeg kommet på tanken om å anskaffe hund. Hunden var såvidt vi vet i dag det første dyret som ble temmet av mennesket. Tidligere enn både ku og sau faktisk. Innledningsvis gjorde de nok nytte både som vakthunder og som hjelp i forhold til jakt. Senere ble det avlet frem egenskaper som gjorde dem egnet også som gjeterhunder og egen raser ble avlet til ulike former for jakt. I dag finnes det en rekke ulike spesialiserte raser å velge i alt etter hvilken jakt du driver med. Samtidig er noen raser utviklet/avlet til andre spesialiserte formål.
Fra oppveksten av har jeg erfaring med Schæfer, Dobermann og Bichon Frise. I tillegg har jeg en onkle som alltid har hatt border collie. Veldig ulike hunder der ingen kan anses som nybegynnerhunder men av egen erfaring må jeg definitivt peke ut Bichon'en som den staeste, særeste og mest utfordrende hunden! Makan til viljestyrke! Og samtidig ei helt fantastisk vaktbikje/innbruddsalarm. Utmerket selvtillitt også. Husker jeg holdt på å le på meg brokk da den kjeppjaga en st.bernhards av plena med tennene på tørk. Den var like tøff i trynet mot elgen som ofte beita på bærbuskene våre også.

Siden jeg flytta hjemmefra for godt etter litt on/off gjennom tjueårene har jeg ikke eid egen hund men har tidvis lånt jaktkameraters hund mens de sløvet av seg forrige kvelds alkoholkonsum på hytta/teltet og har erfart hvor fantastisk lettvint en irsk setter gjør rypejakta.
Nå har jeg både savnet ei bikje i huset noen år og jeg har savnet ei bikje som kan hjelpe til med jakta generelt og delta som turkamerat og tanken om anskaffelse har kommet sigende nå som jeg bor noenlunde permanent til og også veldig landlig med masse friområder og til og med tiurspill rett utenfor døra.
Tanken om en hund som kan bidra i jakta på en eller annen måte enten det er for å peke ut fugl eller lete opp påskutt elg har kommet sigende. Har tenkt både i retning norsk elghund og irsk setter av den grunn. Men ideelt vil jeg i tillegg ha en hund som kan fungere som vaktbikje med et visst vokterinstinkt slik familiens bichon hadde men gjerne med et noenlunde potent/aggressivt uttrykk noe "støvmoppen"/bichon'en manglet. Jeg mistenker dessverre at bøller med balltre vil undervurdere Bichon'ens krefter betraktelig og drite seg ut i overmot. Tanken har derfor streifet tilbake i retning Dobermann og Schæfer som jeg hadde god erfaring med som familiehund i oppveksten og som vekker en viss respekt selv i det mest amfetamindopa huet som kan komme i nærheten av meg og mine.
Kan nevne en historie der min mor måtte gå ut av leiligheten som snarest og ga bikja beskjed om å passe på to år gamle meg. Da hun kom tilbake satt jeg i en krok av stua og lekte, bikja (dobermann) sto midt på gulvet og knurret og siklet mens en heller utpissa og frekk selger (som bare hadde spasert inn) sto i det andre hjørnet og skalv. Dobermannen var også hesten min og lot meg ri på ryggen hans. En utmerket familiehund med andre ord. Har lignende erfaring med Schæfer selv om jeg da var blitt for stor til å sitte på ryggen. Bikja henta meg daglig på busstoppen da jeg gikk av skolebussen og fulgte meg hjem.
Som vaktbikjer er de geniale og avskrekkende selv om en Bichon etter min erfaring ser ut til å ha langt bedre hørsel og "alarmvarslingsevne". Derimot så jeg under et opphold i Sør-Afrika en Boerboel komme stormende mot meg med tennene flekket og det var langt mer skremmende enn noe norske hundeførere i forsvar og politi har sendt etter meg! ----- for ei bikje! Heldigfaenmegvis var den dressert nok til å bråstoppe ved tomtegrensa!

Har noen erfaring med Dobermann, Schæfer eller andre typiske "vaktbikjer" som jakthunder? Jeg har i alle fall aldri sett eller hørt noen som har prøvd det kunststykket å få lært opp en Dobermann til å peke ut hvor rypa gjemmer seg eller en Schæfer til å jage hare og rådyr mot posten. Men herrefred så genialt det ville vært å få til noe sånt.

Eller må man i preppersammenheng innse at man rett og slett ikke kommer utenom å ha flere ulike bikjer til ulike formål?
I såfall trenger jeg en Bichon til å vekke huset og de andre hundene, en Schæfer til å se morderisk ut, en Dobermann til å tygge på tyver og annet pakk, en irsk setter til å peke ut og hente rypa for meg, en norsk elghund til å "fryse" elgen og lukte blodspor for meg, en St. Bernhards til å bære whiskyen min, en boerboel til å passe naboens kyr mot ulv og bjørn (og spise opp rovdyrene). Da mangler bare Julius til å spise bananer så er dyrehagen komplett.

Med andre ord: Hva tenker DU er den optimale "prepperbikja"?

Topp

Innleggets emne: Re: Hund
InnleggSkrevet: 14 Jun 2013, 07:41 
Avlogget

Ikke personlig erfaring, men Østsibirsk Laika er blitt ganske populær i Norge siste årene slik jeg forstår det. Den ser ut til å dekke områdene du spør om. Vekt mellom 20-30 kg.

Fra Wikipedia:

Østsibirsk laika er en jakthund med stor jaktlyst, men den er også en god kløvhund, trekkhund og vakthund. I hjemlandet brukes denne laikaen først og fremst som jakthund på skogsfugl og mindre pelsdyr som ekorn, mår, røyskatt og mink, samt sørre vilt som elg, reinsdyr, bjørn og villsvin. I Norden brukes den denne laikaen først og fremst som løshund på elgjakt, men den kan også stille bjørn og gaupe. Nordmenn bruker den både som løs- og bandhund.

I hjemlandet lovprises laikaen for sin allsidighet og tette kontakt med jegeren, mens man i Norge premierer og avler på spesialister – elghunder som ikke skal være altfor kontaktsøkende.

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98stsibirsk_laika

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=10183 Tråd for Laika på norsk jaktforum.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2013, 09:43 
Avlogget

Hvilken rase burde man ha.
La meg pirke litt i samvittigheten til dere...
Vi bor i Norge.
Hvorfor ikke være med på å berge en eller flere Norske hunderaser.
De er vel Norske hunderaser fordi de er tilpasser Norske forhold.
Norsk vakthund???

Noen som han tenke seg å utfordre en Norsk elghund???

http://no.wikipedia.org/wiki/Norske_hunderaser

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2013, 10:42 
Avlogget

Har alright jakterfaring med Norsk elghund sort. Har forstått det går en del sykdommer innenfor Grå Norsk Elghund.

Skulle jeg dog måtte velge ville det no uansett blitt en Laika.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2013, 20:35 
Avlogget

Hva med lundehund? De skal visst fungere bra som vakthund og apporterende figlehund, og er en gammel norsk rase som desverre er blitt veldig skjelden og nesten utryddet ved et par anledninger. Har hørt rykter om at det finnes en svenske som avler dem til jaktbruk... Og som normenn må vi jo falle litt for tradisjonen og alle særtrekkene til disse hundene!

Edit: Buhund må jo også nevnes når vi snakker tradisjonelle norske hunder, den er tradisjonelt vakt og gjeterhund.

Når det kommer til hva en hund er avlet til og hva den kan brukes til så har jeg hørt flere historier om hunder som gjør det bra på områder de ikke skulle, og "gatemix"er som gjør en bedre jobb enn mange rasehunder, selv om det er ganske tilfeldig hva man får av en sånn mix. Jeg vet av en grå elghund/gordonsetter mix ryktes å fungere bra på både elg og rupe, men blir litt forvirra innimellom. Den hunden er hovedsakelig familiehund så den har litejakttrening, men jeg tror eier har planer om å begynne å trene litt mer jakt så det kan bli gøy å se!

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2013, 22:07 
Avlogget

Ingen over, og ingen ved siden.
Alaska Husky.
Er ikke annerkjent som egen rase.
Ingen kjente arvelige sykdommer (siden den er avlet KUN på arbeids egenskaper)
Ofte Ulvelignende utrykk (for uvitende) /Avskrekkende/
Er veldig familiekjær
Ikke kjent for å være aggresiv, men kvir seg ikke på å forsvare "Flokken sin"
Klarer å bære mat selv (ved kløv)
God trekk hund
Ingen problemer med minusgrader.
Lettdressert
VELDIG effektiv på ytelse fra inntak.
Indianerne hadde også "villhunder" som lignet mye på alaskahusky, som når de ikke skulle brukes i arbeid, fikk de streife fritt rundt på området,
noe som fjerner rotter, mus og annet skadedyr du ikke vil ha i nærheten av matlager og annet lager.

*Anbefaler dog INGEN å skaffe hund kun for prepping, og sett deg inn i hundehold før du skaffer deg hund. Hund er et heltidsarbeide!

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2013, 22:11 
Avlogget

JKHoem skrev:
*Anbefaler dog INGEN å skaffe hund kun for prepping, og sett deg inn i hundehold før du skaffer deg hund. Hund er et heltidsarbeide!

Enig i mesteparten av setningen din, men for min del vil jeg påstå at en hund er en del av familien. Min eldste hund er for tiden 16 år gammel, så hvis du adopterer en hundevalp bør du vite at du vil ha hund de neste ti-femten årene. Mye det samme som å få barn egentlig. Mye arbeid, mye glede. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: