Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Aug 2018, 02:42

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gjør det sjøl...
InnleggSkrevet: 30 Mar 2012, 14:40 
Avlogget

Flere i dette forumet har vært inne på hvordan mentaliteten i befolkningen har endret seg. Som survivalist er det en fjern tanke for meg å sette meg ned i grøfta å vente på at "noen" skal komme til unnsetning når ting går galt. Det er hyggelig å få hjelp men jeg foretrekker faktisk å ordne opp sjøl.

Denne holdningen om at "noen" må "gjøre noe" irriterer meg kraftig. Alle surrer rundt i sin egen mer eller mindre fortreffelige verden og når noe går galt så må staten/politikerne/politiet/helsevesenet ta ansvar og ordne opp. Dette gjelder også helt ned på hverdagsnivå. Når fortauet er fullt av snø "så må kommunen komme og brøyte". Hva med å ta et spadetak sjøl? God trim er det også... Snø er nå en ting, men når sekundene teller, venter vi at andre skal ordne opp da også? Vist gjør vi det.

Her for noen måneder siden var jeg i på et kjøpesenter i en liten sørlandsby. På vei ned trappene ser jeg en eldre kvinne ligge strak på flisegulvet i første etasje. Jeg ser noen står rundt henne og tenker "godt det er noen som tar ansvar". Av gammel vane så spør jeg i det jeg er på vei forbi om de har kontroll eller om de trenger hjelp.

"jo, noen har gått for å hente Securitas" er svaret jeg får.
Jeg stopper opp og må anstrenge meg for å forholde meg rolig. "Securitas, hva skal de gjøre?"
- "De må ringa ambulanse..."
- "Har dere ikke ringt ambulanse ennå?"
- "Nei, altså Securitas..."

Jeg gidder ikke høre mer og bøyer meg over kvinnen mens jeg fisker frem telefonen og ringer 113. Hun er delvis bevist men sliter med å få puste. Hun er bleik og klam. En stram lukt av urin stiger opp mot meg.
- "Hvor lenge har hun ligget slik?" spør jeg i det 113 svarer.

Jeg presenterer meg, forklarer situasjon, sted og alt det der og blir guidet gjennom sjekklisten som 113 antageligvis har på gamle koner som faller om på kjøpesentre.
113 spør meg hvor gammel pasienten er og jeg anslå kvikt at hun er +/- 80 år gammel.
- " Ho e 92" sier en stemme bak meg. En av tilskuerne kjenner damen... "Ho heter Henny" sier damen igjen "og har en sønn som bor i Kristiansand, e har nommere hans om du vil ringha" fortsetter damen. «Hu har bare logge der i fem minutt sirka» legger hun til.

Jeg gir opplysningene om alder til 113. Henny ser ut til å være litt mer våken en da jeg satt meg ned med henne. Hun tar hånda mi og prøver å si noe.
- "..aldt" hører jeg
- "fryser du, er det kalt?" spør jeg
Hun lukker øynene og nikker svakt.

Damen som kjente både Henny og sønnen kommer bort til meg og jeg ber henne ringe sønnen og fortelle ham at moren er på vei til sykehus.
Jeg ber en annen av tilskuerne på inn på nille og ta med seg tre pledd og legge dem på benken rett ved siden av oss.
- "Kem ska betala for det?" spør damen og jeg må igjen bite meg i tungen for ikke å bli ufin i munnen. Jeg tar frem lommeboka mi og gir henne 200 kroner. Hun er snart tilbake med tre mintgrønne pledd.
-"Di hadde bare di grønne" sier hun med beklagelse. Jeg gidder ikke å svare men bretter to av dem ut på benken og får hjelp av noen tilskuere til å løfte Henny oppå benken. Hun er igjen bevistløs. Jeg legger det tredje pleddet oppå henne og legger min egen jakke oppå der igjen. Lukten av urin er stram. Henny våkner til igjen og tar hånden min.

- " Eg kjenner deg" sier hun mens hun holder hånden min.
- "kjenner du meg?" sier jeg undrende.
Henny lukker øynene og smiler. " Eg har steikt sild til deg. mange ganga. Huse du ikke?"
-"jo selvfølgelig.." lyver jeg "Du var flink til å steike sild"
- "E va flink til møe husa du vel" og jeg hører en liten klukkende latter.
Det slår meg at Henny på 92 som ligger flat på en benk i et kjøpesenter har vært skikkelig pen for 70 år siden. Blikket, øynene, måten hun ser på meg. Jeg forstår at hun en gang var vant til at menn snudde seg etter henne. Nå ligger hun på en benk og må la en fremmed mann hjelpe henne mens folk som vet hvem hun er kikker på. Øynene hennes ruller bakover i hodet og hånden hennes blir slapp. Hun puster svakt og uregelmessig.

Jeg har hele tiden hatt 113 på telefonen og nå forteller de at ambulansen står utenfor hoveddøren. Jeg sender en av tilskuerne ut for å møte ambulansefolkene, og de kommer snart inn og tar over Henny. Hun er bevisst igjen og smiler til meg når de legger henne på båren.

Jeg tar hånden hennes og forteller at sønnen har fått beskjed og at alt vil gå bra selv om jeg ikke har noe tro på det selv. Jeg tar jakken min under armen. Den lukter ikke så godt lenger. Noen spør om jeg vil ha pleddene mine med meg men jeg gidder ikke å svare.
Jeg kikker på klokken, det har gått 20 minutter siden jeg satt meg ned med Henny.

I det dørene glir igjen bak på ambulansen kommer et energisk fruentimmer i rask marsj gjennom kjøpesenteret med en ung vekter bak seg.

Topp

Innleggets emne: Re: Gjør det sjøl...
InnleggSkrevet: 30 Mar 2012, 15:08 
Avlogget

Fantastisk sterk historie! Viser jo bare mentaliteten!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 00:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2012, 16:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Herre fred! Hvor tafatte er det mulig å bli?

Velkommen, forøvrig!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2012, 16:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg bøyer meg i støvet. I en slik situasjon er det lett for å anta at alt er under kontroll og bare spasere forbi uten å forsikre seg. Takk for at du delte historien med oss!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2012, 21:25 
Avlogget

Jeg trodde denne tråden skulle gå på hvordan man kunne og skulle lage ting selv, men det var noe helt annet.

Takk for at du delte dette med oss.
Hvorfor er det så få folk som hjelper når noe slikt skjer?
Vet man ikke hva man skal gjøre, eller vil man ikke gjøre noe?
Det ser sikkert en kombinasjon av alle, men mest av alt, vi er et samfun der de fleste av vant til at slike ting tar andre seg av.
Og det er det jeg frykter mest.
Vi er et samfunn der man får hjelp og støtte til alt, det samfunnet og stat styrer alt. Et slikt samfunn vil få det hardt i en SHTF situasjon, men om det kommer eller ikke, så ønsker jeg ikke å bo i et slik samfunn.

Men tilbake til tråden, jeg mener det er en hver persons plikt å hjelpe når noe slikt skjer, og at det er forkastelig at man bare står og ser på.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2012, 10:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Kom til å tenke på en reklame for et forsikringbyrå der de sier noe sånt som at "er du trygg på deg selv kan du gi trygghet videre til andre" og det synes jeg er godt sagt. Hvis foreldre oppdrar barna sine til trygge og samvittighetsfulle mennesker så hadde vi ikke hatt 100 mennesker som står og ser på og venter på at andre skal gjøre noe. For i mine øyne er det ikke tvil om at mennesker som er usikre på seg selv vegrer seg for å gripe inn i frykt av å gjøre noe feil eller til og med av frykt for å trekke oppmerksomhet mot seg selv.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 03:58 
Avlogget

Jeg kjenner jeg blir kjempeprovosert og sint av å lese om erfaringene til trådstarter. Nok et eksempel på at det i hvertfall ikke blir ferre evneveike folk i dette landet. Satser på at en liten SHTF avvikler disse menneskene rimelig kjapt.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 21:22 
Avlogget
Brukerens avatar

regnhund skrev:
"jo, noen har gått for å hente Securitas" er svaret jeg får.
Jeg stopper opp og må anstrenge meg for å forholde meg rolig. "Securitas, hva skal de gjøre?"
- "De må ringa ambulanse..."
- "Har dere ikke ringt ambulanse ennå?"
- "Nei, altså Securitas..."

Helt utrolig!
En dag kan det være jeg som trenger hjelp - og da håper jeg virkelig at "publikum" er mer oppegående en dette.
Jeg synes forøvrig at myndighetene kunne kjørt på med mer info om nødnummerene for å få det enda mer inn i bevisstheten til folk. Effektive reklamesnutter på TV/kino/radio - ofte.

Velkommen til forumet regnhund!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 21:53 
Avlogget

Forrige uke, sertifiserte jeg meg i førstehjelp og grundig bruk av semi automatisk hjertestarter!

Var MEGET lærerikt! Sjekk om det er noe dere kan få noe slikt type kurs via jobben! Alle seriøste bedrifter burde ha en hjertestarter. De koster ca 12 000 kr.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:01, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 22:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Forrige uke, sertifiserte jeg meg i førstehjelp og grundig bruk av semi automatisk hjertestarter!

Var MEGET lærerikt! Sjekk om det er noe dere kan få noe slikt type kurs via jobben! Alle seriøste bedrifter burde ha en hjertestarter. De koster ca 12 000 kr.

Takk for den! Jeg skal tipse min arbeidsgiver i morgen!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 23:19 
Avlogget

Det å lære seg å være mann tror jeg er viktig for å takle slike situasjoner. I dag blir jo mannfolk generelt overkjørt etter min mening av venstresiden og feminister!

Lære seg å ta ledelsen og få i seg så mye kunnskap som mulig. Selv har jeg studert en del psykologi på fritiden, samt diverse ledelse!

Anbefaler forøvrig boken " No Excuse Leadership: Lessons from the U.S. Army's Elite Rangers "

http://www.amazon.co.uk/No-Excuse-Leade ... 104&sr=8-2

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:02, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2012, 07:32 
Avlogget

Gullars boka er bestillt, så den bør være god :)

Jeg har tatt noen ledelseskurs via forsvaret, og noe av essensen der er " Å ta kontroll og gjøre noe, er som regel bedre enn å ikke gjøre noe"
I denne historien så er det mye bedre å gå inn og hjelpe dama, enn å bare stå og se på, mens man venter på at noen andre skal komme å gjøre det, spesielt mye førstehjelp var heller ikke nødvendig, så dette kunne alle ha gjort.

Går du inn i en situasjon med autoritet og fremviser kontroll, gir folk beskjed om hva de skal gjøre, så vil folk gjøre det.
Folk generelt er som sauer, de går i flokk og må bli fortalt hva som de skal gjøre.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2015, 14:35 
Avlogget

.

Sist endret av JKHoem den 28 Feb 2015, 21:40, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2015, 19:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser dette er en gammel tråd, men uansett. Er det ikke en hovedregel de fleste har lært, at man skal ringe 113 før man henter noen andre?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 18:32 
Avlogget
Brukerens avatar

det finnes et fint finsk ord, jeg husker det ikke nå, men jeg tror det er noe i retning av "uusi avuttomuus", "ny-hjelpeløshet". Moderne mennesker (alt for mange av dem, i allefall) har så lite tro på seg selv og sine evner at de heller står og ser på at noen dør enn å risikere å gjøre noe feil..

Det skumle er at sjansen for at du får hjelp er omvendt proporsjonal med antall mennesker som ser på (det såkalte "Kitty Genovese-syndromet). Så om du skal falle bevisstløs om, så se til å gjøre det på et sted der bare en eller to ser det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: