Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Nov 2018, 11:01

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tekstil-tråden
InnleggSkrevet: 21 Jan 2013, 22:11 
Avlogget

Åh, da var det kanskje øl-mannen som sa det. (Det slår meg jo at man burde sette av en plass på gården til ham npr NUSS.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2013, 22:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Godt det viste seg å være feilsitert, Bøckman vil jeg nødig motsi, selv når jeg er uenig;-)
Håndsøm er en vanesak. Som nevnt tror jeg det faktiske behovet for å lage klær i kortere NUSSer er svært begrenset og selv i et lengre selvberget perspektiv er faktiske behov langt mindre enn hva vi forbruker idag. Ellers veldig kult å få hyggelig tilbakemelding, takk skal dere ha:-)

Fruisbjørn:

Muligens jeg misforstår men mener du at trikotasje(strikket tskjortestoff) er bra? For isåfall er det en sprikende smakssak, min erfaring med det putter det som nummer fem på listen over stoffer som, om fanden finnes, er spesiallaget for helveteskap;-P uten overlockekspertise rakner det som ingenting og er noe herk å håndsy.. Ihvertfall de kvalitetene jeg har prøvd meg på, har du evt noen anbefalinger hvisdet finnes trikotasje som ikke oppfører seg sånn? Jeg tenker bomullskyper/linkyper/silkekyper og flanell til undertøy, skjorter, bind og bleier ihvertfall:-)
Ja til symaskin, for all del, men ville bare si at man klarer seg god uten også! Helt enig med deg i at det er praktisk.

Det kan godt være at noe luksusklær blir ettertraktet som under krigen. Igjen går det på hva man ser for seg og prepper for; og jeg forstår absolutt greia selv om jeg tenker litt anderledes. Og har ikke busserullmønster desverre men skal lete litt. Litt ved siden av men allikevel: må jeg bare anbefale å dra på bibliotekutsalg, utrolig mye flotte gamle tekstil DIY bøker å få fått i! Kjøpte et par bæreposer med slike sist jeg var på bibliotekutsalg:-)

Gjallarhorn: har god erfaring med teksil.no, be om stoffprøver på de delene av sortimentet som er interssant for deg når du først bestiller:) mye er annensortering men det tror jeg og de oppgir, har bare fått bra kvalitetsvarer og rask levering derfra.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013, 08:12 
Avlogget

Vareprøver kom i går, og må si at servicen så langt har vært upåklagelig.
Når jeg evt. vil stå der med mine selvsydde vadmelsbukser vet jeg ikke, mulig det er et stykke frem i tid.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013, 13:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Ang. busserull kan jeg dele dette:
http://www.fiberandart.no/blog/?page_id=1192
(dette er mønsterkonstruksjon, og jeg har full forståelse for at ikke alle er like komfortable med densalgs, men anse det evt. som litt avansert geometri. Det er gøy når du kommer inn i det.)
Ellers har jeg fått tips om at Heimen Husflid i Oslo har solgt busserullmønster. Det kan være andre husflidsbutikker eller sybutikker kan være behjelpelige.
http://www.grinakervev.no/Busserull er selve norges busserullkonger, om de selger mønster vet jeg ikke men de produserer og selger tradisjonsrike busseruller.

Kan ikke unngå å nevne Klær for Barske Menn, et morsomt konsept men endel kule modeller inkludert busseruller.
http://www.sylviadenais.no/klaer-for-barske-menn

For generellt stoffhandel; husk å brennprøve stoffene du får tilsendt før du evt. kjøper i større kvanta. I en perfekt verden betyr "100% ull" på lappen også "100% ull" i innhold, men det er ikke alltid tilfelle i virkeligheten. Kort om brennprøver:

(NB: Legg stoffbiten du skal brenne på en overflate som tåler ild før du tenner på. Å holde biten i hånden er en veldig dum ide hvis du er i tvil - med ull går det forsåvidt greit, men det blir særdeles ubehagelig hvis det viser seg at stoffet var syntetisk og smelter i hånden din.)

Bomull
-Lett antennelig og brenner med gul flamme. Lukter brent papir og etterlater seg en lett, grå aske.
Lin
-Brenner hurtig med lys flamme og har en etterglød. Lukter som brent papir og danner en lys grå flygeaske.
Ull
-Ull brenner ikke, men gløder, og lukter som brent hår. Aska er en porøs sort klump.
Silke
-Silke brenner lett, lukter som brent hår og gir ei svart, porøs aske som forsvinner til støv når du er nær den.
Regenererte fibre/Viskose
– Brenner fort med lys flamme, ettergløder, lukter som brent papir og gir flygeaske.
Nylon(Polyamid)
– Blir termoplastisk ved 180 grader og smelter ved 250 grader. Flammen slukner og restproduktet blir seigt og hardt, det lukter som brent plast.
Polyester
– Blir termoplastisk ved 205 grader og smelter ved 250 grader. Smelter til en brunaktig klump, kaldt restprodukt er seigt og hardt.
Akryl
– Lett antennelig og krymper i flammen, smelter, brenner og drypper, soter kraftig og lukter stikkende.

(Alt dette er hentet fra "Materialkunnskap" boken som jeg ikke husker hvem som skrev men som ble brukt som grunnleggende pensum i faget da jeg gikk på skolen.)

Dette med smelting av syntetiske fibre er verdt å merke seg, brannskadene som kommer av det er ofte særdeles stygge. Ved åpen flamme bruk ull, ull, ull og ull. (Det finnes bromberte flammehemmere men det er en miljøversting av de sjeldne og ikkenoe du vil ha nærme kroppen din.)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013, 14:05 
Avlogget

Lurt!
Den er notert:-)
Takker og bukker.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013, 17:11 
Avlogget

Føkk!
Det var mye lekkert på Barske klær!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013, 12:22 
Avlogget

@Frøken: Takk for den branntest-lista, den er meeeeget praktisk - har brukt denne testen sjøl, men hadde ikke noen fullstendig liste -supert!

Ang. strikkestoff - har nå en maskin med dobbelnål for lusksus-sying av denslags - men brukte "i alle år" simpelthen en sikksakkmaskin av det enkleste slaget innstilt på "temmelig tette sting". I en strømløs situasjon ville jeg sy rettsøm først og enten doble den eller bruke håndsydd knappehullsøm etterpå - eller bruke skråbånd, alternativt "stryke-vlieseline" i kantesømmene (jeg er for doven til skråbånd og kan ikke utstå vlieseline, men dette er vel den "offisielle" metoden).
Ellers ang. material: Bomull generelt, hvis ikke det er biologisk/ fair trade, er et uhyre u-økologisk stoff - Aral-sjøen er jo allerede nesten tørket ut pga. bomullsdyrking:
http://no.wikipedia.org/wiki/Aralsj%C3%B8en
og "vanlig" bomull er dessverre oftest full av ting du ikke vil ha på huden!
Også derfor er f.eks. hampstoff bedre. Kanskje disse linkene til stoffsalg er nyttig for noen:
http://www.renmat.no/renmat/page.aspx?docid=10725
http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=197525

Tilbake til jerseystoff: Hvis det selges i tubeform (det finnes i forskjellige "tube-bredder") har du ved god planlegging (ihvertfall for kjoler, t-skjorter, barneklær) allerede spart mange sømmer, og det eneste brukbare for egenproduksjon er etter min mening stoff som er tykt nok til at det føles uventet tungt. Sydde om et loppemarkedskjørt av "jerseyfløyel" til en topp i gamle dager engang - den holdt evig med bare en dobbel rettsøm i kantene!
Og til slutt et tips jeg skulle ønske jeg hadde gitt meg selv for ørten år siden da jeg investerte i mengdevis av bomulls-sytråd på utsalg: Til sømmer som skal holde en stund er polyester eller silke best! Og til knapper: knappehullsilke, dvs. litt tykkere silketråd!
Og ellers: egendyrket/spunnet lintråd innsatt med bivoks eller tjære holder vel til plagget faller fra hverandre...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2013, 21:11 
Avlogget
Brukerens avatar

FruIsbjørn: Enig i bruk av knapphullssilke. Det er min absolutte favoritt tråd til håndsøm uansett, både til feste av knapphull, snørehull, knapphull og alle andre sømmer:-) Tynn silketråd er også bra til maskinbruk, f.eks med tanke på ild er det en god ide å holde hele plagget i naturlige materialer om man først har begynt. Kan ikke si jeg deler meningen om stretchstoffer, min erfaring er at resultatet aldri blir pent og slitestyrken tvilsom, men jeg er en skredder av den tradisjonelle skolen, som liker tettvevde ullstoffer aller best, så det er nok bare en meningsforskjell;) Har nettopp fått tak i ganske mye bomullsflanell og holder på å sy meg en ny morgenkåpe av det, forhåpentligvis en som holder til Dovre faller^^(Og som jeg ikke trenger å bekymre meg over skal antenne og smelte når jeg fyrer opp i peisen om morgenen, i motsetning til den jeg har akkurat nå.) Kommer til å kjøpe inn mer flanell neste gang jeg kommer over det, det er et stoff som er flott til hygienegreier(som jeg sikkert har snakket alt for mye om allerede), og ikke lett å gjenskape selv. Det kan være litt vanskelig å få tak i, men quiltebutikker har det iblandt(mer enn en type, ihvertfall), og et alternativ er selfølgelig å kjøpe flanellslaken eller sengetrekk og bruke stoffet derfra.

Ang. lintråd kjenner jeg mange som sier at lintråd kun er en tilstand av forråtnelse. Det er problemet med den, jeg vet om flere som har velbrukte ullplagg der lintråden disintegrerer før plagget er slitt ut, selv om det da selfølgelig er godt brukt. Jeg er en ganske sterk tilhenger av å bruke lin til lin, bomull til bomull(Men god kvalitet), ull til ull og ellers bruke silke. Tråd kan også krympe i vask(kokvask for eksempel), uten at stoffe i plagget gjør det, og det er veldig irriterende.

Neste syprosjekt i heimen er skikkelige vintergardiner, så dette lille gamle huset kan holde varmen litt bedre, ihvertfall neste vinter!

Et fabelaktig alternativ til hemp er brennesle. Kvaliteten er ca. det samme, og det vokser som kjent som ugress her til lands;-)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2013, 10:55 
Avlogget

Hei igjen Frøken - som sagt, du er eksperten og jeg har begrenset erfaring. Men: lintråd er ikke alltid det samme som lintråd ;-)
Lintråd til broderi faller jo fra hverandre hvis du ser strengt på den, en på den annen side har jeg fra svigermor informasjon om at hennes far brukte hjemmedyrket lintråd innsatt med tjære til seletøy og sko!
Tilbake til dette strikkestoffet jeg kommer trekkende med: Tynt og dårlig strikkestoff er et ------- å jobbe med, men det gjelder vel generelt. Som loppemarked-omsyer har jeg etterhvert skjønt at å sy med dårlig stoff er verre enn å ikke sy i det hele tatt pga. frustrajonsnivået! Til barneklær for eksempel er strikkestoff veldig behagelig, og for uprofesjonell "punk-omsøm" kan det være nyttig å klippe og sy nytt av gamle strikkeklær som for eksempel i en artikkel fra knitty.com i serien "frankenknits":
http://www.knitty.com/ISSUEwinter07/FEATwin07FK.html

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 09:04 
Avlogget

Bruker stort sett bare lintråd når jegsyr lær. Typisk Barbour 25/3 eller tilsvarende, vokses med bivoks. Har aldri opplevd at den har råttnet.
Etterhvert som jeg får hagen min oppe og gå har jeg planer om å så ei stripe eller to med fiberlin for å se om jeg klarer å foredle nok til en buestreng eller to.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 09:57 
Avlogget
Brukerens avatar

problemet med lintråd er jo at den gjerne fliser seg når voksen blir vasket ut. Det skjer skjelden med lær, men på vanlige klær kan det bli et problem. Personlig tenker jeg at for et post-oil + 50 år perspektiv vil bomullstråd fungere helt fint til bomullsstoff (klart, uten kunstgjødsel og aggressiv insektbekjempelse blir nok bomullsavlingene heller magre) og til ull går det greit med bomullstråd til maskin, men til håndsøm hadde jeg heller sydd med ulltråd. Greit med en tråd som beveger seg likt som stoffet.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2013, 13:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Vinteren kommer, er det flere husflidsindianere enn meg som har begynt vinterproduksjonen?

Noen ting lager man ikke simpelten fordi en ikke tenker på det! Jeg trengte nettopp nye innersåler til flere par vintersko og kikket i sportsbutikkene uten å se en god gammeldags ullsåle i mils omkrets. Det gikk opp for meg at dette må være en av verdens enkleste ting å lage selv, så jeg kjøpte inn garn og pinner: strikket en firkant, slang den i maskina på 60 grader med litt milo, tørket og klippet til etter orginal innersålen i skoene, kantet og voila; tykke gode ullsåler. Med eskimogarn ble de perfekt tykkelse, med Vamsegarn ble de litt tynnere og "slarkete" så jeg sydde på en bunn av grovt lerretsvevd ullstoff. Verdens enkleste ting, men noe jeg rett og slett ikke har tenkt på. Har også fått prøvd ut mer av fjorårets sokkeproduksjon og kan konstantere at nålebundne sokker(oslo-variasjon) i alpakka er minst dobbelt så varme som strikkede ullsokker. Som ikke er så rart med tanke på all lufta som legger seg i de doble lagene. Nålebundne sokker ble brukt av skogsarbeidere i norden frem til krigen(ihvertfall enkelte steder.) ett par i ull og et par utapå der i ragg. Jeg er ikke dit enda at jeg syr særlig av klærne mine selv, men det er koselig med litt småplagg som votter, luer, sokker og nå også såler.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2013, 17:09 
Avlogget

kult... ullsåler er nok bra å kunne lage. Har jo lært det med at man faktisk skal ha pappen opp på forsvarets, som var nytt for meg...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 13:52 
Avlogget

Vil også påpeke at når t skjortene og skjortene i bomulstoff er ødelagt så er som regel øverste delen av ryggstykket fortsatt godt brukendes til å sy undertøy eller en ny lappe t skjorte av. Har mye brukt pene stykker av klær som egentlig er ødelagte til dette, og for å lappe andre ting såklart. :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2014, 22:20 
Avlogget

Filbert skrev:
Føkk!
Det var mye lekkert på Barske klær!

Vi får ta ei syhelg da Filbert, høre med Norseman kansje. Han veit å svinge symaskina han og...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support