Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 00:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sagbruk:
InnleggSkrevet: 15 Aug 2012, 21:29 
Avlogget

Sagbruk tråden! :) Alt som har med sagbruk og gjøre, merker, erfaringer, også videre. Må innrømme at sist gang jeg saget planker var jeg ti år gammel, og det er lite jeg husker om temaet nå... Forhåpentligvis finnes det andre der ute med mer erfaring enn meg! ;)

Har funnet denne linken: http://www.logosol.no/sagbruk/

Noe fra youtube: http://www.youtube.com/watch?v=HjNa7HbzLVA

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Sagbruk:
InnleggSkrevet: 16 Aug 2012, 06:57 
Avlogget

Har ikke prøvd den selv ennå, men denne lille rakkeren bør fungere greit til grovskjæring i allefall:
http://www.jula.no/sagjigg-til-motorsag-129009

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2012, 22:24 
Avlogget

Gjallarhorn skrev:
Har ikke prøvd den selv ennå, men denne lille rakkeren bør fungere greit til grovskjæring i allefall:

Jeg har tømmerjiggen til Logosol og bruker den med en Stihl 660. Kjempefornøyd! Her en demovideo http://www.youtube.com/watch?v=vJOvnsMJHJ8

Det blir ikke noe justert trelast av det men mer enn bra nok og du kan i prinsippet bygge hytte/hus av materialene du får ved hjelp av kun motorsag, tømmerjiggen og en selvsnekret linjal. Patenten til Jula har jeg hatt i hendene en gang da jeg var i butikken, den koster småpenger og er mindre solid (dermed ikke sagt den ikke holder til brukbare materialer).

Jeg bestemte meg for dette enkle sagbruket (dermed ikke sagt billig) fordi jeg satser på å være mobil og uavhengig av bil og henger og alskens utstyr å passe på. Jeg kan kutte plank og bjelker omtrent nøyaktig der treet blir felt. Derfra bæres materialene bort til byggeplassen.

De som har større byggeplaner og vil være selvforsynte med materialer må vurdere et mer avansert opplegg og satse på å enten kjøre stokker til byggeplassen, eller kjøre sagbruket til hogstfeltet.

Så var det selve saga, og som er viktigst: Skal du kun ha utedass, et gjerde og noen brødplanker så kan det holde med vanlig sag til hage og hyttebruk. Utover det ville jeg gått opp til minst 60 kubikk. Og kraftigere enn det hvis det gjelder hytte på 75 kv.m. Sage stokker på langs krever enormt av en motorsag. Og en skal hogge mange trær og sage mye på langs før virket til hytta ligger ferdig til tørk! Til en enkel jordgamme på 10 kv.m jeg har kuttet ferdig til gikk det med 10 større furuer. "Større furutrær" er de som du får 3 x 3m lange stokker ut av på 30-35 cm i diameter i gjennomsnitt. Jeg ville ikke satt igang med slikt med den gamle sagen min (en Jonsered på ca 35 kubikk), selv om den er grei nok til sitt bruk.

Til større trelast prosjekter vil jeg også ha spesial-sverd og 4 stk tilhørende kjeder som kjøres på omgang (fordi drevet da skal vare dobbelt så lenge - du bytter drev etter å ha brukt opp 4 kjeder - istedet for 2 kjeder vanligvis og der du bytter kjede først når du har utslitt et).
Og selvsagt egnet fileutstyr. Holder du ikke sverd og kjeder i toppstand så blir det mer banning enn planker. File for hånd fungerer utmerket, Logosol har noe hendig utstyr til det også, til kjedene de selger vel å merke.

En Stihl 660 er muligens overkill til mitt bruk. 95 kubikk hvis jeg husker riktig. Men sagingen går utrolig smidig og saga tar ikke kvelden med det første. Den kostet meg like under 10.000 for 2 år siden. Tømmerjiggen, 3 ekstra kjeder og fileutstyr kom på ca 3000 i tillegg. I allerhøyeste grad fornøyd med mitt sagbruk og som får plass i sekken, inkludert bensin og kjedeolje. Linjalen tas på skulderen.

Fysisk krevende og ikke ufarlig arbeid. Kjør deg inn på små trær.

Til slutt: Skogen og naturen ellers bugner av materialer gode nok til at de kan brukes som de er. Gjelder det kun en enkel BOL så holder det faktisk lenge med håndsag, øks og spiker, og presenning. Jeg skaffet meg et "sagbruk" fordi jeg er flasket opp med at ting skal være vannrett og i vinkel, hvis ikke får du sparken :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 11:07 
Avlogget

tillegg ang demovideoen til Logosols tømmerjigg:

Der ble det vist hvordan du får flest mulig like brede bord ut av stokken. Dermed endte ca 1/3 deler av stokken opp som kapp (det er imidlertid mulig å sage opp dette kappet til lekt og smale bord).

-Trenger du ikke like bredder og kan bruke det meste av dimensjoner så holder det med de 2 første snitt der du ved hjelp av linjalen får en 90 graders vinkel på stokken (du behøver strengt tatt ikke kappe bort så mye av stokken ved de 2 første snitt heller - det gjør ikke noe med et noe avrundet hjørne, tømmejiggens kurs hindres ikke av det).
Når du har fått en rett vinkel så kan du starte plankekjøringen. Du får da relativt brede bord med en såkalt villmarkspanel-kant på borteste kant, men disse kan du "kante" bort etterhvert ved å klemme 4-5 bord isammen med limtvinger med linjalen på toppen og fest det hele forsvarlig (feste oppreist, noe ut av lodd fra deg på kraftige nok lekter - lektene kan skrues på -og også avstives på stokkene du bruker til arbeidsbord). Kjør så sagen gjennom toppen av de ujevne barkkantene og plankene er ferdige.

-For å få stokken til å ligge mer stabil og slippe en del oppkiling kan en trekant sages ut av stokkene som brukes til arbeidsbord. Legg stokken som skal skjæres opp i gropene. Men stiv av stokken med lekt uansett, helst mot arbeidsbord-stokkene.

-Ellers kan du ofte slippe å styre med montering av linjalholderne på endene av stokken. Fjern en rett stripe bark over hele stokklengden med barkspade, evt øks. Da blir det ofte en tilstrekkelig bred flat stripe som linjalen kan skrues direkte på. Blir det noe ujevnt så linjalen ikke sitter ordentlig kan det settes noen kiler mellom stokk og linjal.
Feller, kvister og deler du opp treet på sølete mark så jord, sand og stein fester seg i barken så er det best å fjerne barken før plankesaging, hvis ikke kan du ende opp sittende og file kjeder mesteparten av tiden. Er all barken fjernet vil du ikke komme unna linjalholderne ved første snitt. Ved andre snitt slipper du uansett linjalholderne fordi det da er blitt en rett side på stokken som linjalen skrues på.

-For å minke på utstyr å drasse på og unngå tomme batterier kan batteridrillen byttes ut med svingbor http://www.slojd-detaljer.dk/product.as ... &deptid=72 Sett i bitsholder med bits i, gi skruen et bank med øksa så de første gjengene får tak, og skru i vei.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 18:38 
Avlogget

Gjallarhorn skrev:

Forresten, med den tømmerjiggen til Jula vil du sitte igjen med forholdsvis mye stokk og lite plank om den brukes som vist i annonsen (en 2"4 festet på stokken som fungerer som skinne). Kan ta feil men tror du er nødt til å lage et stativ som gjør det mulig å flytte linjalen for hver planke du sager. En fordel om du kan justere høyden på dette stativet i tillegg. Alternativt flytte på stokken for hver planke. Da vil du evt kunne utnytte hele stokken. Fullt mulig men ville blitt alt for mye styr for meg nå som jeg er vant til Logosol sin jigg.
Si ifra om den er mer anvendelig enn det jeg klarer å se herfra.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2014, 22:45 
Avlogget

Tenker på å prøve det litt mer old school.

https://www.youtube.com/watch?v=Y12PN8gaQ4Y

;)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 00:17 
Avlogget
Brukerens avatar

I skogen her hjemme, så er det en dyp bekk med en demning til. Der har det hvert et sagbruk for 60 år siden. Deler av sagbruket ligger der fremdeles, men jeg tenkte å rive dette, for så å bygge nytt der. Ville det hvert en mulighet for å lage et slikt sagbruk, bruker kun vann for å få bladet til å gå rundt. Kommunen gir antageligvis støtte til dette, så penger skal det nok ikke stå på :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 12:51 
Avlogget

I nærheten er det restaurert en gammel oppgangsag, der det er både sag og kvern. Vet at de har behov for frivillige for å holde istand dette anlegget så jeg tenkte å engasjere meg litt der. Det ligger mye dyktig ingeniørarbeid bak maskineriet der alt drives av vannkraft. Å holde slike anlegg i stand kan være en viktig beredskapsfunksjon for lokalmiljøet i SHTF-situasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2015, 10:18 
Avlogget

noen som har erfaring med hvilke lafteteknikker man bør begynne med?
ser mange varianter. men litt usikker på hvilke som er best for en nybegynner
men som likevel holder. Også om noen har en link eller tilsvarende
til en lafting for dummies :p hadde det vært fint :-)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2015, 20:44 
Avlogget

JKHoem skrev:
noen som har erfaring med hvilke lafteteknikker man bør begynne med?
ser mange varianter. men litt usikker på hvilke som er best for en nybegynner
men som likevel holder. Også om noen har en link eller tilsvarende
til en lafting for dummies :p hadde det vært fint :-)

Svarer deg i en ny tråd om lafting, ettersom denne tråden handler om sagd tømmer.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 21:37 
Avlogget

Sagbruk er noe som står på ønskelista, MEN, vandreren, bruker du hjemmesnekra linjal, eller har du laget deg en sjøl? Har sett på logosol sin M8, men den er ALTFOR Dyr, 35 laken kan jeg kjøpe masse planker for, men når det gjelder grovere dimensjoner, 4x4 og oppover ser jeg for meg at det er god økonomi i å investere i ett enkelt motorsagbasert sagbruk.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 21:48 
Avlogget

ulja skrev:
Sagbruk er noe som står på ønskelista, MEN, vandreren, bruker du hjemmesnekra linjal, eller har du laget deg en sjøl?

Vandreren er nok ikke her lenger, han har ikke skrevet innlegg siden oktober 2012.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 23:55 
Avlogget

pokker, det glemte jeg å sjekke..... Andre som har erfaring med motorsagbasserte sagbruk?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2015, 22:33 
Avlogget

Snaaaart :). Snart ryker løvet og det står mye flott arbeid i høst :)
Blir nok tømmerjigg fra logosol.
Må tette igjen litt på naust og låve, og siden vedlageret er "fullt" så bedre å lage plank av de største enn ved ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: