Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Apr 2018, 06:04

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Beste bil?
InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 13:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvilken type bil tror dere ville holdt lengst i et alt-har-gått-til-helvete scenario?
Begrunn og reflekter.
Jeg har en kompis som mener Toyota Hilux (de nyere modellene) på grunn av mobilitet, solid og lite feil.

Topp

Innleggets emne: Re: Beste bil?
InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 13:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror jeg har bestemt meg på mitt valg av den ultimate apocalypse bil. Landrover Defender. Det er den mest standhaftige bilen som er blitt laget. De brukes til å krysse et kontinent hvor hovedveiene er hjulspor i søle, stein og bæsj. De er laget for å ikke gå i stykker, de er kraftige og har en veldig trofast firehjulstrekk. Man kan sove der og den kan krysse elver.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 13:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Kommer kanskje litt ann på hvilket scenario du ser for deg. Mest sansynlig så vil de fleste bilene man har i dag klare seg godt, da man mest sansynlig kjører etter veien. Selvfølgelig er det å foretrekke med 4x4 om man skal komme seg litt bedre frem. Større bil med bedre plass gjør at man får med seg mer, og som du sier, kan sove noen lunde greit i.
Skulle scenarioet vedvare lenge så vil det bli viktig å kunne få tak i deler. Da er det ikke sikkert at det er den tøffeste bilen med de største hjula man finner lettest deler til ;)
Å skal man blende inn mest mulig så vil den vanlige bilen i gata være den beste. Kanskje noe kjedelig og halvgammelt, noe som ingen bryr seg om.

Hilux er en veldig solid bil, ( har selv hatt en Arctic Trucks i mange år) og om den ikke er helt ny så er det masse deler å oppdrive til den. Jeg har tidligere nevnt HiAce med 4x4. Mest pga kassebil preget der man kan oppholde seg tørt og man har plass til mye. Veldig god tilgang på alt av deler.

Jeg ville valgt en solid bil som jeg kan bruke til annet en bare å kjøre med. Den bør kunne dra en solid henger. Ha vinsj og annet utstyr man finner praktisk.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2018, 18:30 
Avlogget

Hiace er bunnsolid, men ikke så god fremkommelighet som en 4x4 burde ha da den mangler høy/lav gir samt differensial sperre.

Om man trenger hilux fremkommelighet og tørt lagringsplass er nok en Toyota 4Runner det ultimate kompromisset.
90hk sugediesel er ingen uting da de går evig. Tåler dårlig kvalitet på dieselen og generelt ikke så kravstore på vedlikeholdet.

Suzuki SJ kommer seg fram over alt. Men dårlig med lagringsplass og ikke noe særlig å trekke henger med.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2018, 22:03 
Avlogget

TMB skrev:

Suzuki SJ kommer seg fram over alt. Men dårlig med lagringsplass og ikke noe særlig å trekke henger med.

Og ikke minst, livsfarlig å kjøre fort på asfalt med ;)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2018, 09:19 
Avlogget

Biler med moderne elektronikk krever ett nettverk av moderne verksteder for å fortsette å fungere. Jeg jobbet i Mauretania , i det nordvestlige Afrika , for drøyt 10 år siden . En ørkenstat ved den vestlige kanten av Sahara. Og der havnet mange biler stjålet i Europa , BMW , Mercedes , Volvo , dyre og fine biler. Kjørte man en tur ut av byen , stod de langs de dårlege veiene , uten hjul , ribbet for alt. Saken var at de rike der nede , det var noen få av dem , kjøpte disse stjålne bilene. Men siden det ikke fantes noen bilverksteder sluttet bilene stort sett å virke etter en stund og da var den største verdien på dem hjulene , som ble brukt på eselkjerrer . Jeg snakket også med noen hjelpearbeidere som arbeidet lenger sør i Afrika , og de fortalte at den foretrukne bilen var Landcruiser , men det krevde at det var organisert ett verkstedsystem. Derimot stod det Landrovere rundt omkring på landsbygda , overalt. Noen var delebiler , noen ble reparert av lokale handymen. Han påstod at på en Landrover kunne mye fikses med noe ståltrå og en vannpumpetang . Så kanskje er det ikke så dumt med en Defender ?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2018, 00:40 
Avlogget

Ja Landrover Defender er koselige biler, jeg kunne faktisk tenkt meg en Defender.
Jeg pratet med en Landrover entusiast en gang som fortalte litt om Defender motoren, Landrover var vist litt smarte og leverte en annen motor på bilene i Afrika en Europa.
I Europa er det strengere krav til utslipp og miljø en enkelte land i Afrika, derfor har Landrovere som selges her i Europa mye elektronikk, elektronisk motorstyring, airbag og elektroniske hjelpemidler som ABS ++ mye mer.
Etter hva jeg har forstått leveres det fremdeles nye Landrovere til Afrika som er omtrent fri for unødvendige ting som elektronisk motorstyring og annet elektronisk utstyr, Defender ble visst jeg ikke husker feil levert med en gammeldags 2,8 D i Afrika, her i Europa med 2,5 D og elektronisk motorstyring.
Så mye av grunnen til at Defender er så populær i Afrika er vist at den er enkel å reparere siden den er uten alt dette elektroniske utstyret.

Vist jeg skulle velge bil her i Norge til bruk i krisetilfeller uten tilgang på verksted ville jeg valgt en eldre bil uten mye elektronikk som kan fikses uten pc eller annet diagnoseutstyr, en gammel Land Cruiser, Geländewagen eller en Defender. Det er selvfølgelig mange andre eldre biler også som er enkle å reparere, men disse tre har 4WD og kommer seg bra frem i terreng og dårlig vei og har plass til noe bagasje.

Til hverdagsbruk vil jeg heller ha en nyere bil med noe elektronikk og selvfølgelig 4WD.
ABS, EBS, airbager og alt dette her er veldig greit å ha i en bil som skal brukes i hverdagen, vi bør jo tenke trafikksikkerhet og miljø når vi velger bil.
Så kan vi heller ha en eldre bil i beredskap i garasjen klar til bruk vist en har muligheten for det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: