Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Sep 2018, 02:07

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lafting
InnleggSkrevet: 15 Feb 2015, 20:42 
Avlogget

JKHoem skrev:
noen som har erfaring med hvilke lafteteknikker man bør begynne med?
ser mange varianter. men litt usikker på hvilke som er best for en nybegynner
men som likevel holder. Også om noen har en link eller tilsvarende
til en lafting for dummies :p hadde det vært fint :-)

Svarer deg i denne tråden, den andre handlet om sagbruk. Her kan vi snakke om rundtømmer!

Jeg skal lafte neste sommer, planene ligger i Fossegrims byggetråd. Jeg prøver å velge meg et laftekurs for sommeren nå. Egentlig spekulerer jeg litt på "amerikansk motorsaglaft", der det ikke hogges lafteknuter men bare sages en halvsirkel på undersiden av stokken. Jeg skal ta et laftekurs allikevel, for det er alltid noen gamle hus som skal taes vare på, og det er vel en grunn til at vi bygger på norsk måte her i landet.

Topp

Innleggets emne: Re: Lafting
InnleggSkrevet: 15 Feb 2015, 22:34 
Avlogget

hvor stabilt blir det ?
hehe, prøvde å google meg frem til hva det var, men american chainsaw joint gav ikke noe direkte :-)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 14:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Har en kamerat som har bygd slik hytte i Alaska. Den tåler vind, vær og bjørneangrep, så da bør den være ganske stabil :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 17:24 
Avlogget

Om du søker etter log house på youtube finner du mange som bygger sånn. De bruker treplugger boret ned gjennom stokkene for å holde knutene på plass. Jeg synes det virker som en bra teknikk, fordi det er lettere å bygge med enkelt verktøy.

Det letteste er å bare sage stokken flat i endene og stable stokker med store sprekker, litt som å bygge hus av fyrstikker. Etterpå er det bare å tette sprekkene med leire. Det var sånn nybyggerne i statene satte opp hus for å klare den første vinteren. Dette kalles chinking. På denne måten kan to mann med ei motorsag bygge et lite hus på et par dager, ettersom det ikke er nødvendig å tilpasse stokkene.

Store norske leksikon har en god artikkel for å finne ord å søke etter, for de som vil lære mer om lafting.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2015, 16:04 
Avlogget

JKHoem skrev:
hvor stabilt blir det ?
hehe, prøvde å google meg frem til hva det var, men american chainsaw joint gav ikke noe direkte :-)

De kaller vanligvis metoden for "saddle notch". Amerikanerne bruker det ofte med runde stokker uten meddrag - som i den klassiske "Alone in the Wilderness". Samme metode kan brukes med meddrag også. Ulempen er at det ikke blir tett i hjørnene, det må stappes mye laftevatt inn der for å få det tett.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2015, 18:27 
Avlogget

det servfor meg ut til at bygget ditt er ett grindverk, fossegrim. har du tenkt å lafte imellom stavene?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2015, 18:33 
Avlogget

ulja skrev:
det servfor meg ut til at bygget ditt er ett grindverk, fossegrim. har du tenkt å lafte imellom stavene?

Grindverket er bare for å få et tak over materialene når de tørker, og etterbruk blir vel som en blanding av tak for traktoren og lagerplass for materialer. Jeg skal lafte neste sommer, for jeg vil helst bygge med stokker som har fått tørke en stund.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2015, 11:17 
Avlogget

mener å ha lest at det bør tørke godt i 2-3 år, kan det stemme?

også lest at å snitte stokken inn mot senter på undersiden
kan hjelpe mot å få dype sprekker på sidene.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2015, 12:59 
Avlogget

Ja, tørketiden er lang for rundtømmer. Jeg satser på at jeg sparer litt tørketid ved å felle tømmeret om vinteren, men det vil nok fortsatt ikke være helt tørt til jeg skal bygge neste sommer.

Det er vanlig å margsprenge tømmeret som du sier, for å få pene, runde stokker. Jeg kommer nok til å gjøre det jeg også, men jeg er ikke helt sikker. Jeg har bestilt et par bøker om lafting nå, for å se hva det står om saken der.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2015, 18:58 
Avlogget

må man splitte eller sage når
du margsprenger stokken.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2015, 00:53 
Avlogget

Begge deler er mulig. Å margsprenge er ikke tradisjonelt håndverk, såvidt jeg forstår. Det er noe som folk har kommet på nå i det siste, nå som alle hyttene i hyttefeltet skal være beiset oransje. Det kan gjøres med kiler, men risikoen er at da kan det gå for langt og kløyve hele stokken. Å sage et snitt med motorsaga er det enkleste og raskeste - og derfor det vanligste.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: