Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 20:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rent 12-48volts anlegg
InnleggSkrevet: 08 Jan 2015, 21:03 
Avlogget

Er inne på tanken med å bygge om et driftsbygg til å
kjøre kun 12-48 volts anlegg.
Og har med det fundert videre på "motorisering" av
forskjellig redskap og utstyr.

Det jeg stopper på er sag, og foreløbig løsning er å få
transformert opp til 230ac.

Noen som har erfaring med slike anlegg??

I forhold til lading er det sol, vind, damp og
ved høy vanføring vannkraft jeg ser mulig.
(prøver å holde meg unna fosilt).

Lest litt her og der. Men tenkte å føre en egen tråd på det
vil belyse ting mer.

Topp

Innleggets emne: Re: Rent 12-48volts anlegg
InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 06:33 
Avlogget

Hvilken type sag? :?:

Man får jo nå mindre sirkelsager og stikksager som er batteridrevet; de er det jo ikke allverdens futt i, men holder fint til småarbeid.

En 230V inverter behøver jo egentlig ikke å være noe midlertidig, siden det er endel verktøy som ville være uhensiktsmessig å konstruere for lavvolt. Det viktigste ville vel være at kilden til energien er fra 'alternativ'/selvprodusert energi. (?)

Når man velger en inverter til drift av verktøy, så må man huske at 230V motorer har en start-strøm som er mye høyere enn oppgitt effekt; ofte over 2 ganger høyere, så da bør man velge en inverter som kan takle den høyere effekten i noen sekunder. Den 'peak' effekten er som regel oppgitt i spec'en til inverteren.

Når det gjelder type inverter - Ren-Sinus eller Modifisert-Sinus - så er jo en ren-sinus inverter det beste; den gir den samme strømmen som fra stikk-kontaktene. Men den er jo dyrere - ofte 2x til 3x dyrere enn en modifisert-sinus-inverter.
En modifisert-sinus inverter vil i de aller fleste tilfellene fungere greit på el-verktøy, men verktøyene vil 'dure' endel mér, og også bli noe varmere enn når de kjører på ren-sinus.

Jeg har i flere år nå kjørt et lite verksted på en 1000W modifisert-sinus inverter, tilkoblet en 1060Ah 12V bank uten noen problemer, men det har da igrunn bare vært småmaskiner jeg har brukt på den (søylebor-maskin på 230W, en liten bandsag på 250W, smergelskive på 200W osv...).

Jeg fikk problemer med den 1000W inverteren når jeg skulle kjøre en sementblander på den med en 800W motor - da røyk sikringen i inverteren ved start. :) Men jeg fikk den igang ved å dreie på sementblanderen for hånd mens en annen satte i kontakten - da ble ikke start-strømmen så stor at sikringen røyk... :mrgreen:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 09:43 
Avlogget

blir bordsag og tror det blir båndsag for å kappe plank.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 14:45 
Avlogget

2 til 2,2kW er vel ikke uvanlig for en bordsag, så da bør man ha en inverter på minst 2,5kW kontinuerlig, og den må da kunne levere 3,5-4kW peak...

Forøvrig, med de effektene, så kan det nok lønne seg å gå for et 24V anlegg med en gang - eller 48V hvis man ikke har så stort behov for å bruke led-lys, mobil-ladere osv. direkte på batteribanken. (Mange ledlys og ladere osv. kan ofte kjøre på både 12V og 24V, men de færreste kan kjøre på 48V.)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 16:40 
Avlogget

ellers bruk vil være led-belysning. og resten av el-anlegget med kabel og stikk fordelt utover bygget.
deriblandt vil dette i vanlig tid bli gjestebolig og derfor være utstyrt med tv/kjøleskap og evt fyser ved
behov. så generelt bruk blir det bare arbeidsstrøm. og andre ganger blir det et mye større forbruk.
*blir vel helst sommertid ved høyere forbruk*

skal forske mye mer fremover før det investeres.
Ettersom det bygget er lengre ned på pri-lista.

Det blir kostbart siden alt skal handles.
Vurderer også to batteribanker som jeg kan veksle på.
et av hovedspørsmålene må likevel være hvor mye kraft
jeg kan hente ut her.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2015, 00:49 
Avlogget

hvilket tverrsnitt er det på lederne i et 12-48volts anlegg??
antar amperen blir høyere ettersom spenninga er lav??
og spenningsfall over avstander får jo vel mer å si??

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2015, 07:12 
Avlogget

Ampére går opp når spenningen er lavere ved en gitt effekt ja; her er Ohm's lov ufravikelig. ;) Effekt = Spenning * Strøm, eller når vi vil finne Ampére'n; Strøm = Effekt / Spenning.
(Så med en glødepære på 60 Watt ved 230 Volt, så vil det gå en strøm på 0,26 Ampére gjennom en kabel; ved 12,7 Volt, så vil strømmen være på 4,72 Ampére med en 60 Watt glødepære.)

Og siden det er Ampére'n som bestemmer hvor tykke kabler man må ha, så må vanligvis kabeltykkelsen opp i et 12-48V-anlegg i forhold til 230V.

Spenningsfall har óg en større betydning i et 12-48V anlegg ja. I et 230V anlegg, så ville f.eks. et spenningsfall på 3 Volt ha liten betydning, men i f.eks. et 12V anlegg, så ville et fall på 3 Volt medføre at mye utstyr ikke ville fungere.

Så hvilket tverrsnitt man bør velge når man legger opp et 12-48V anlegg, bør baseres på hva man vil bruke på de enkelte kurser, og hvor langt kabelstrekk det blir. Når man legger en kabel pent opp langs en vegg i et rom, så går det fort noen meter. så et absolutt minimum ville jeg si er 2,5mm2 ved 12V.

15 meter med en to-leder 2,5mm2 vil ha et spenningstap på ca. 2 Volt ved en belastning på 10 Ampére.
En typisk 12V-230V inverter har som regel en shut-off spenning på 10,5V, så hvis man ikke brukte mér enn 120W ut av en sånn inverter gjennom ovenfornevnte kabel, så ville den fungere - såvidt... ;)

For en tid tilbake, så lagde jeg et lite program som regner ut kabel-lengder og kabeltap i en to-leder.
På den første tab'en, så kan man regne ut hvor tykk kabel man må ha ved en gitt strømstyrke og lengde med et oppgitt maks. spenningsfall.
På den andre tab'en, så kan man regne ut tapet i en spesifisert kabel ved en gitt lengde og strøm.

Jo lavere spenning, jo tykkere kabler må man ha ved en viss effekt, så man sér jo fort at både 24V og 48V er mér tiltalende enn 12V, siden man kan halvere kabeltykkelsen for hver dobling av spenningen for en gitt effekt. :)
Men så er det jo dét igjen, at man får jo så mye små-utstyr som kan kjøre rett på 12V da... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2015, 10:31 
Avlogget

http://www.elektroimportoren.no/12-48v- ... tml?Page=1

Liten nettside regarding 12-48volt anlegg.
"MED tverrsnittkalkulator"
Fiffige greier :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2015, 13:19 
Avlogget

Flertallet tror at Amish er teknologifiendtlig men det stemmer ikke.
De er bare selektive med hensyn på hvilken teknnologi de tar i bruk.
De har ikke fjernsyn. men det har ikke jeg heller.
Mobiltelefon og laptop er vanlig men den lar de ligge igjen på jobben.
Det er arbeidsverktøy.

Ta en titt på de valg Amish har gjort.
En kombinasjon av solceller, vindmølle og gass generert med hjelp fra materiale
fra egen fraukjeller.

Alt fra oppladbar elektrisk drill til verktøy drevet med trykkluft.
Det er vanlig at Amish har snekkerverksted for å sikre sysselsetningen om vinteren.

En del informasjon ligger på Internett:
http://www.npr.org/blogs/alltechconside ... -thoughful
http://ohiosamishcountry.com/article/am ... -life.html
http://www.discoverlancaster.com/towns- ... nology.asp
http://www2.etown.edu/amishstudies/Technology.asp

Det finnes bøker på amazon.com
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss? ... technology

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2015, 18:00 
Avlogget

http://www.alternativenergi.no/vannturbin.html

Noen som har noen formening på denne?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 06:37 
Avlogget

Kikket på den når jeg var innom der tidligere i sommer en gang, og de sa at de hadde testet den litt med vann fra en hageslange, og den hadde da ikke gitt så mye effekt.
Men hvor høyt trykk slangen hadde da, og om de brukte 1 eller 2 slanger, fikk jeg ikke med meg... :) 1 bar tilsvarer jo en fallhøyde på ca. 10 meter, så et vanlig trykk på 3-4 bar fra en hageslange ville jo være ca. 30-40 meter - men brukte de bare én lang 12mm hageslange, så blir det jo en del friksjonstap i en så tynn slange, og halv effekt ved bruk av bare én dyse osv...

En Peltonturbin krever sin fallhøyde, og også sitt tilførselsrør/slange, for å unngå for mye friksjonstap. :) Skulle gjerne ha lekt meg litt med den der - men den har litt for høy pris til 'å bare leke seg med'... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 18:44 
Avlogget

Blir uansett mye forarbeid for å sjekke hvor mye jeg får ut av å omgjøre bekken en liten anelse

Kan ikke slakte den fine bekken helt til min fordel :)
Da blir nok fruen litt snurt :)

Og igjen. Om noe skal gjøres så blir det mye arbeid I å legge rører skjult og en demning som er dekorativ x)
Ække barebare å gjøre seg selvberget. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: