Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Apr 2018, 18:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fossegrims byggetråd
InnleggSkrevet: 16 Jun 2014, 20:08 
Avlogget

Jeg har kommet i gang med sommerens prosjekt, det lukter kvae av både armer og bein for tiden. På lang sikt skal jeg lære meg å lafte så jeg er selvberget med hus og ly som duger ei hvilken som helst vinternatt.

Første trinn på veien mot selvbygget badstu er å smelle opp et tak til materialtørke. Jeg bygger ca. to ganger seks meter for å kunne tørke tømmer under tak. Byggverket er et grindhus av rundtømmer fra egen skog, og jeg håper å få det opp i løpet av uka. Til nå har jeg felt tre høye furuer til byggemateriale, og de er kvistet og barket - alt med håndmakt. Øks, buesag og barkespade. Det koster både svette og timer å gjøre dette uten motorisert verktøy, men jeg har lyst til å lære meg metodene og få et inntrykk av hva det krever.

Eneste jeg har juksa med er at jeg har dratt frem tømmeret med traktor, siden jeg er alene om jobben. Hadde jeg hatt en hest eller fem kamerater med meg skulle det også gått uten å brenne noe drivstoff. Oppdateringer og bilder kommer i løpet av uka, nå skal jeg sette meg og tegne litt!

Topp

Innleggets emne: Re: Fossegrims byggetråd
InnleggSkrevet: 16 Jun 2014, 20:35 
Avlogget

Rock n' roll :mrgreen:
Jeg er impregnert!

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2014, 22:32 
Avlogget
Brukerens avatar

gleder meg til å se, Fossegrim.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2014, 06:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Fossegrim skrev:
Til nå har jeg felt tre høye furuer til byggemateriale, og de er kvistet og barket - alt med håndmakt. Øks, buesag og barkespade. Det koster både svette og timer å gjøre dette uten motorisert verktøy, men jeg har lyst til å lære meg metodene og få et inntrykk av hva det krever.
Ja, og så gjør den slags prosjekter at man blir realitetsorientert i forhold til hva livet virkelig krevde av folk før i tiden. Alt for ofte virker det som folk tror livet var like enkelt før som nå. Det gir folk urealistiske ideer om at det er lett å bli «selvberget» bare man har noen bøker, litt råvarer og redskaper. I alle fall er det den slags tanker som ofte renner meg i hu når jeg leser om prepperes planer for tiden etter SHTF – selvfølgelig på utenlandske fora…  :)

Det blir interessant å følge oppdateringene dine på dette prosjektet! Noen og enhver av oss burde prøve dette og hint for å få en føling av hva som egentlig kreves.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2014, 20:25 
Avlogget

Jeg må innrømme at i dag brøt jeg med middelalderen. Det ble for mye saging, så jeg starta opp motorsaga. Da blir det mer tid til å gjøre det som er gøy i stedet for bare å dra sag. Ikke har jeg noen skikkelig svans for å sage i ferskt tømmer heller...

Med motorsaga i sving gikk det radig å få ferdig hjørnestolpene (stavene) til byggverket, og den første tverrliggeren (bete). Det kosta litt sleggefett å få tverrliggeren på plass! Det er tungt å bygge med ferskt tømmer, hver eneste gang en stokk skal flyttes krever det løfting med hele kroppen og noen ganger spett.

Bilde

Bilde

Jeg vil ha en port i den ene kortveggen som er stor nok til å få inn traktoren, så da må skråbåndene på den veggen være små. For å få mest mulig styrke på lite plass bruker jeg noen timer på å felle inn skråbånd. Det tar tid, og her er det ikke mulig å jukse med noen maskiner jeg har for hånden, så det er hoggjern og håndmakt som gjelder!

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2014, 17:42 
Avlogget

Ikke så mye nytt i dag, jeg sov lenge og tok en joggetur, så det ble ikke start på håndarbeidet før i fire-tida. Det var for varmt å sitte i sola med et hoggjern midt på dagen. Bare gale hunder og engelskmenn... Fikk allikevel jobba et par timer, og ble ferdig med det ene skråbåndet og kom godt i gang med det andre - før kveldsmyggen kom og gjorde det ulevelig ute i enga.

Ingen nye bilder i dag, dessverre, men det kommer mer i løpet av uka!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2014, 19:41 
Avlogget

morsomt å følge med på, stå på..

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2014, 21:18 
Avlogget

Ser frem til å følge denne tråden. Du kommer nok til å svette av deg noen kg vil eg tro.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2014, 08:00 
Avlogget

Lite framgang, jeg har vært på noen fine turer på fjellet i stedet for å bygge. Det har blitt noen få timer med sag og hoggjern, men de store jobbene går ikke fremover. Nå har det pissregna i noen dager, så jeg har holdt meg inne og brygget øl i stedet.

Satser på å få satt opp bygget om et par uker!

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2014, 18:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Stå på! Kjekk tråd å følge med på.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2014, 18:51 
Avlogget

Det har vært stille i denne tråden lenge nå, for jeg har hatt mye annet å jobbe med i sommer - for eksempel å legge klikk-laminat og montere et IKEA-kjøkken hjemme hos foreldrene mine. Nå har det endelig blitt action igjen, og i dag var fattern med meg å fikk reist rammeverket. To mann og en gammel traktor med hydraulisk løft framme gjorde jobben!

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 19:09 
Avlogget

Ny oppdatering - nå står skuret ferdig med tak, og venter på tømmerhogst til vinteren!

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 12:56 
Avlogget

da ventes det i spenning til tømmeret er tørt og materialet skal lages :D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2015, 19:48 
Avlogget

Nå er det meste av tømmeret felt, jeg har vært noen dager i skogen og har stokker nok til å få bygget opp i snaut to meters høyde. For tiden ligger de spredd rundt i skogen i hauger som dette, jeg skal trekke det på plass under tak når snøen går. Traktoren mangler kjetting, så den er ikke noe tøff på snøføre. Femten furuer har blitt til fem hauger nå, så om jeg må fortsatt felle fem til for å ha nok tømmer til

Bilde

En ekstra bonus med dette prosjektet er at lageret med vinterved blir anstendig, etter at dette er ferdig har vi ved for minst to år på lager. Jeg tok vare på alle greiner som var tykkere enn en finger, og det ble masse ved ekstra. Det gikk også med en god håndfull småbjørk og selje som sto i veien for motorsaga og mannen, de havnet også på vedlasset, sammen med alle topper som er for tynne til å bygge med.

Dessuten blir haugen med kvist som ligger igjen i skogen mye tettere og mindre, og den kommer til å råtne på fire år i stedet for fjorten.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2015, 22:10 
Avlogget

Jeg bruker påsken på å skrelle tømmerstokker. Barkespade tar unna det verste, og ellers handler det om stor kviv og bile for å ta unna bark, underbark og all den kvisten som er i veien. Jobben mot rett og pent laftetømmer begynner nå, så jeg tar meg tid til å pynte litt ekstra nå.

Alt som ikke er kjedelig rutinearbeid er verdt et fem-minutt ekstra!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: