Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Sep 2018, 00:23

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Fossegrims byggetråd
InnleggSkrevet: 01 Apr 2015, 08:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Sagt det før - men sier det igjen - stå på! Dette er inspirerende :ugeek:

Du skal bygge badstu? Kan du fortelle litt om utforming/tekniske løsninger?

Topp

Innleggets emne: Re: Fossegrims byggetråd
InnleggSkrevet: 01 Apr 2015, 17:38 
Avlogget

Tekniske løsninger er det vel ikke så mange av, jeg prøver å holde det enkelt. Spekulerer på om jeg skal gå for støpt såle i betong med en påmurt grunnmur. Hele golvet kan flislegges og jeg slipper fuktproblemer i golvet når snøbaderne kommer inn fra kulda. Med litt fall og en åpen kanal ut i det ene hjørnet blir det lett å holde rent der inne, gulvet kan spyles med hageslangen.

Benker i osp, brede nok til å kunne ligge godt på. Ryggstøtter helt opp til taket, ettersom tømmerveggene kommer til å svette mye kvae de første årene. Varm kvae på ryggen gjør vondt.

Vegger i laftet rundtømmer uten annen isolasjon enn laftevatt i meddragene. Ei dør, ikke noe vindu annet enn kanskje glass i døra. Vedfyrt ovn med mye stein på, stålpipe ut gjennom veggen. Jeg vil ha torvtak, det holder veggene på plass. Kanskje setter jeg opp en skillevegg inne i badstua, så det blir et lite forrom. Selve badsturommet blir nok 3x3 meter innvendig, det bør være rikelig plass.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal isolere taket. Sannsynligvis blir det himling, fuktsperre rett over himlingen og så litt glava før takbordene. Oppå der blir det asfaltpapp, knotteplast, ei grind av impregnerte lekter for å holde torva, og så 15-20 cm torv. Hvis jeg trenger mer isolasjon finnes det isopor-plater som kan ligge oppå knotteplasten rett under torva.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: