Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jan 2018, 05:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Altrnativ til vedfyring?
InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 10:50 
Avlogget

Jeg lurer på om hvis det blir en krise en gang. Vil da vedfyring føre til at man tiltrekker seg folk fra nabolaget som har skjønt at i dette huset er det noen som har kontroll på sakene? Er det da alternativ til vedfyring?

Topp

Innleggets emne: Re: Altrnativ til vedfyring?
InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 11:01 
Avlogget

På sørlandet tror jeg en kan klare seg med varme klær og en god sovepose.

Ellers er kanskje en propan varmeovn en mulighet. En frittstående er ikke så dyr.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 11:13 
Avlogget

Jeg har og tro på at det finnes andre alternativer. Jeg lurer på om mange andre har tenkt over det at man faktisk nesten sender røyksignaler som indikerer at man har god varme i huset og alt på stell :)

Jeg skal sjekke ut priser på en propanovn :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 13:05 
Avlogget

Én ting er jo at dét å fyre med ved er jo ikke et ukjent fenomén her i Norge, så jeg tror ikke fyring ville - i første omgang, tiltrekke seg så mange folk. Og dagens moderne ovner brenner jo såpass rent at har man tørr, god ved, så vil det heller ikke være så mye røyk ut av det; bortsett fra idét man fyrer opp...

Men ja, en gassovn er et godt alternativ - for en kortere krise iallefall; det vil nok bli vanskelig å anskaffe gass etterhvert som man går tom, ville jeg tro... Og dagens regler setter jo en grense for hvor mye man kan bunkre hjemme av gass... 22kg er det vel. Vi har rundt 100kg her på tomta, men vi har da skaffet tillatelse fra brannvesenet, siden min mor er keramiker med en 22kW gassovn... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 13:14 
Avlogget

Jeg leste at man kunne ha ca 40kg tilgjengelig uten ekstraordinær tillatelse og det holder sikkert noe. Jeg er ikke så kjent med bruken og varighet av slike ting da.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 17:09 
Avlogget

Jo, du har rett; man kan ha 22kg inne i huset, og i tillegg 18kg oppbevart i uthus/garasje o.l. http://www.yarapraxair.no/Global/Norway/Brosjyrer/Propan/R%C3%A5d%20og%20regler%20ved%20bruk%20av%20propangass.pdf

Edit;
Jeg bruker en av de mest vanlige billig-gassovnene til rundt 1k,-, og den bruker ca. 100 gram/t på det laveste, og 300 gram/t på max. Den gir ca. 4,2kW på max...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 17:58 
Avlogget

Hvis man har en ovn med stor termisk masse type gammeldagse ovner med
keramiske fliser på utsiden så kan man jo fundere på å fyre om natta hvis det er overskyet.
Problemet er hvis det blir klarvær, måneskinn og svinkaldt ute.
Men da er det kanskje ikke så mye folk ute.
Kanskje noe opplegg med passiv jordvarme og stor termisk masse
type en god kjeller.
+13 grader er mye bedre enn 0 grader.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 14:32 
Avlogget

Lag telt/hytte i rom, og ha en slik som dette i midten av rommet : http://www.youtube.com/watch?v=bus9EUMUmJM Så trenger du ikke tenke på at noen kan se eller lukte røyk fra ditt hus. Så en eller annen video av dette, og han klarte å varme opp et kaldt rom som var ca:15 kvadrat på 1 times tid. Med bare en slik ovn og 4 t-lys.

Har planer om å handle det inn selv, og teste ut. Men det blir nok ikke før etter sommeren.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 14:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Som flere nevnte, gassovn. Bråker ikke, og varmer opp på kort tid.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2014, 16:41 
Avlogget
Brukerens avatar

flytende brennstoffovn kan også være et alternativ. Dette er mer brannfarlig, men samtidig kan man ha ganske mange liter diesel/parafin stående på eiendommen i forhold til gass. Disse gir også så og si ingen røyk om de brenner rent.

Grunnen til at jeg ikke liker gassovner innendørs er fordi noen i min nærmeste omgangskrets holdt på å dø av oksygenmangel da en slik ovn ikke brant skikkelig, og fylte hytta hans med CO. Det var bare såvidt han klarte å krabbe ut igjennom døra før han besvimte.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 00:02 
Avlogget

Har brukt gassovn i nærmere 10 år, man skal være forsiktig å sjekke etter lekasjer ofte. Fyrer man lenge med gass så er ikkje lukten og luften inne noe serlig i lengden. Starinlys soter veldig i lengden også det ser man fort i taket.
Men i et krisse tilfelle over en lang lang periode bryr man seg ikkje så mye om sånt. Men husk at ved vil man aldri gå tom for så lenge man har en øks, er du redd folk trekker til deg i en krise situasjon så er det ingen som har lov å trenge seg inn i huset ditt. Så da er det bare å sørge for at du har noe som kan stoppe de med.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 10:21 
Avlogget

Jeg og har brukt gassovn i mange år.

Nå har jeg heldigvis fått vedovn, men gassovn var et ypperlig alternativ, og jeg hadde alltid noen ekstra flasker med propan på lageret.
Under stormen Dagmar var den et must.
Jeg har fremdeles gassalarm i huset, den hyler som et uvær når den blir testet, men den gir meg litt trygghet for at jeg hvertfall skulle oppdage det, om det var noen lekkasje.
Ovnen var på service annahvert år, det og gav litt trygghet.

Men i en situasjon der en helst vil være usynelig er nok ikke en gassalarm så kjempelurt å ha.... :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2014, 21:38 
Avlogget

finne frem lista over ting jeg trenger, føre på mer....... (eventuelt flytter jeg ut i campingvogna...;))

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 12:14 
Avlogget

Eventuelt så kan man fyre etter mørkets frembrudd, røyken vil være mindre synlig da.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 13:06 
Avlogget
Brukerens avatar

lukta er like dramatisk, da...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet