Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Nov 2018, 11:04

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Altrnativ til vedfyring?
InnleggSkrevet: 15 Sep 2014, 22:08 
Avlogget

Med moderne rentbrennende vedovner, er ikke røyken alvorlig om veden er tørr, eller?
Lukta derimot.. ikke sikker...
Rent personlig ser jeg ikke det store problemet her midt i Hedmark da annenhver nabo har vedmaskiner og ved nok til å fyre døgnet rundt i ti år stående i låven.. røyken vil ligge tjukk som ertesuppe om strømmen går.. da vil jeg være godt kamuflert..
Værre vil det kansje være om det lukter mat rundt husa her når naboene er tomme for mat..?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2014, 08:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Skjønner tanken, men om vi skulle komme i situasjon der samfunnet er gått så skeis at en utsetter ser for "røvere" ved å fyre med ved, så er kanskje akkurat det en at de mindre bekymringene?

Ellers følger jeg lemming; der hvor vi bor ville det vært mistenkelig å IKKE fyre med ved ;)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2014, 01:18 
Avlogget

Vurderer en dieselmotor av eldre type som kan "putre og gå" og lage strøm og varmt vann til radiator-denne kan jeg stappe i garagen og støydempe slik at den knapt kan senses.
Disse er også mulige å benytte med filterert brukt matolje(gratis fra serveringssteder)-eneste ulempen er litt gatekjøkkenlukt av eksosen. :?
Dette er en tanke jeg har tenkt sett ut i fra økonomi også -ikke bare som backup.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2014, 04:09 
Avlogget

Mange eldre hus har jo fortsatt oljefyr, og selv om de er blitt litt upopulære de siste årene så er det jo et alternativ. Mine foreldre har beholdt oljefyren som reserve, med halvfull 2000-liters tank har de varme en stund. Olja er 10-15 år gammel, men ovnen er testet nå og da og fungerer fortsatt ypperlig så holdbarheten ser ut til å være god selv om den brukes lite. Har man en i huset bør man absolutt vurdere å holde den ved like og ha litt på tanken!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: