Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Aug 2018, 22:19

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 94 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Byttehandel
InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 09:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Nja, sølv og gull har nok vært ettertraktet (bejært) byttemiddel i mange tusen år før det ble laget mynter av det. Men tror også at folk som sulter heller vil ha hermetikk enn sølvmynter/barrer.

Jeg tror sølv og gull absolutt vil bli ettertraktet til byttehandel, men da evt noen år etter vifta har stoppet opp.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 22:01 
Avlogget

Frøyatro skrev:
For og komme tilbake til trådens hovedformål (takk for utfyllende svar om våpen forresten) så lurer jeg nå på tobakk. Hvordan skal man lagre tobakk over lengere tid? I mitt hus ville rotasjonsgraden på dette være minimal, om jeg bestemmer meg for å begynne med det. Dessuten er det jo pris kontra mengde... Er det noen andre som har tanker rundt dette?

Tobakk kan du dyrke selv. Jeg planlegger faktisk å gå igang med det snart. Det er helt lovlig enn så lenge. :D Driver og sparer penger til et bra drivhus, som tåler vinden her i fjellheimen. Det var veldig mange som dyrket tobakk under krigen også. Ellers har jeg tro på at f.eks. ved vil være en meget attraktiv byttevare. Alt som har med primærbehovene å gjøre. Mat og varme. Selv i Oslo under krigen klarte noen å ale opp griser, og hadde poteter og grønsaker på små jordlapper.

Kunnskap og mulighet til å utøve dem (les f.eks eget gårdsbruk), vil være en meget attraktiv ting å besitte og da fortinnsvis om emner som tar sikte på å dekke primærbehov, mat, klær, varme. Ellers vil et lager av sukker, salt, gjær og mel, kanskje ikke være så dumt å ha. Slike ting kan fort bli mangelvare og rasjonert.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 22:24 
Avlogget

Ingen som har tenkt på hvor verdifullt kvinner i krisesituasjoner vil finn sanitærbind????
Må jo være "gull" verdt i SHTF tilstander...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 22:25 
Avlogget

Joa, hvis de ikke har kjøpt seg MoonCup fra før, så. Da slipper man bind og tamponger og sånt.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:10 
Avlogget

Wynja skrev:
Joa, hvis de ikke har kjøpt seg MoonCup fra før, så. Da slipper man bind og tamponger og sånt.

Så den brukt i et tv program (Pinlige sykdommer), men visste ikke navnet.

Er det noen her som har erfaring med Mooncup?
(I tilfellet jeg skulle anskaffe dette til nødlagret for kona)

http://www.mooncup.com/photographs.html

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:39 
Avlogget

Det finns en del inlegg om alterantive løsninger til bind på forumet. Søk og bli vis :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 00:38 
Avlogget

Logman skrev:
Frøyatro skrev:
For og komme tilbake til trådens hovedformål (takk for utfyllende svar om våpen forresten) så lurer jeg nå på tobakk. Hvordan skal man lagre tobakk over lengere tid? I mitt hus ville rotasjonsgraden på dette være minimal, om jeg bestemmer meg for å begynne med det. Dessuten er det jo pris kontra mengde... Er det noen andre som har tanker rundt dette?

Tobakk kan du dyrke selv. Jeg planlegger faktisk å gå igang med det snart. Det er helt lovlig enn så lenge. :D Driver og sparer penger til et bra drivhus, som tåler vinden her i fjellheimen. Det var veldig mange som dyrket tobakk under krigen også. Ellers har jeg tro på at f.eks. ved vil være en meget attraktiv byttevare. Alt som har med primærbehovene å gjøre. Mat og varme. Selv i Oslo under krigen klarte noen å ale opp griser, og hadde poteter og grønsaker på små jordlapper.

Kunnskap og mulighet til å utøve dem (les f.eks eget gårdsbruk), vil være en meget attraktiv ting å besitte og da fortinnsvis om emner som tar sikte på å dekke primærbehov, mat, klær, varme. Ellers vil et lager av sukker, salt, gjær og mel, kanskje ikke være så dumt å ha. Slike ting kan fort bli mangelvare og rasjonert.

Har fått med meg at det ble dyrket tobakk under krigen, men mitt inntrykk er at det smakte gjeitebukk for å si det mildt. Håper du får til noe Logman, hadde vært morsomt å høre førstehånds info om temaet. :) Litt inspirasjon til deg:http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=5&t=448&hilit=tobakk

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 02:23 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Har fått med meg at det ble dyrket tobakk under krigen, men mitt inntrykk er at det smakte gjeitebukk for å si det mildt. Håper du får til noe Logman, hadde vært morsomt å høre førstehånds info om temaet. :) Litt inspirasjon til deg:http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=5&t=448&hilit=tobakk

Takk for linken Frøyatro, hadde ikke fått med meg den tråden ennå.

Jo, hva jeg har hørt, så var det ymse kvalitet på tobakken de dyrket. Men de fleste dyrket nok på solsiden av låveveggen og benyttet en tobakkstype som klarer seg utendørs her i norden. Jeg tenker på å benytte drivhus og regner med at jeg da kan importere frø av noen mer smakfulle planter.

Jeg er i planleggingsfasen og har ikke undersøkt så mye om de forskjellige plantene ennå, og mye må læres i tørkingen og prepareringen etter innhøsting. Har skummet litt instruksjoner på u-tube, samt aktuelle steder å kjøpe frø, men først er det å spare til et bra drivhus som gjelder. :lol: Jeg bør antagelig legge ca 25- 30 000,- i dette, slik at jeg får meg et hus som står for kraftig vær. Hvor mye jeg skal benytte til tobakksproduksjon har jeg heller ikke bestemt meg for. Bør jo egentlig produsere noe mer matnyttig også som f.eks. tomater. :D Fordelen min er at jeg ihvertfall har god tilgang på husdyrgjødsel til tobakken.

Et drivhus ser jeg på som en veldig god investering mot vanskeligere tider. Jeg tror ikke mye på de verste skrekksenarioene, som f.eks. doomsday preppers i USA, men mer på at det kan bli knapphet på endel viktige varer. Norge er jo ikke selvforsynt med mat lenger og har heller ikke det målet. Dette prisverdige målet om selvberging var tuftet på dyrekjøpte erfaringer under okkupasjonen, men dagens politikk er dessverre å satse på å kjøpe fra utlandet, uten tanke på at de vi skal kjøpe av kanskje trenger den maten vel så mye. Egoistisk tankegang fra et rikt land, ja ja. Det kan vise seg å ha vært en meget dårlig politikk med store konsekvenser for mange.

Uansett helt selvforsynt kunne vi ikke blitt, men langt mer enn hva tilfellet er i dag. Dyrka mark har blitt lagt ned i et skremmende tempo i løpet av min livstid og gårdsbrukene står som spøkelseshus rundt omkring. Matjord har blitt ekspropriert til fordel for veier, flyplasser og jeg vet ikke hva. I et selvbergingsperspektiv med naturalhusholdning og byttehandel, vil en mindre gård eller et småbruk selvfølgelig være ideelt for de som har skaffet seg det, men å produsere mat til Norges befolkning i Norge, er det ikke lenger mulighet til.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2012, 06:38 
Avlogget

Vi er jo en kaffetørst nasjon, det drikkes jo helt enorme mengder. Det er vel ikke videre sannsynlig at denne kaffedrikkingen kan fortsette inn i fremtiden, så hva slags kaffeerstatninger kan vi dyrke/høste her i landet? Forskjellige former for te blir vel også noe å satse på, jeg ser for meg at urtete kommer til å erstatte mye av kaffen som drikk man serverer når gjester kommer. Noen gjetninger om hva som vil være de beste urtene og satse på i fremtiden som nordmenn vil drikke? Her er jeg vel i et klart mindretall siden jeg knapt drikker hverken te eller kaffe mer enn en svært sjelden gang, så jeg kan dessverre ikke komme med noe mer en ville spekulasjoner, så jeg satser på smakløkene deres i stedet for. :)

Kamille-te er vel det eneste jeg kan se for meg selv.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2012, 09:26 
Avlogget

Her et alternativ til kaffe.

http://en.wikipedia.org/wiki/Barleycup

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2012, 22:27 
Avlogget

nettvenninnen skrev:
Er ingen paganist. Jobber med intensjon og intuisjon :) Og passer derfor litt ufrivillig inn i den såkalte "malen" som heks. Tenk deg selv: en dame med langt hår som bor så og si i et lite hus skogen. Hun har en sort katt, samler og tørker medisinske urter og har healing og mediumskap som en del av sitt levebrød. Det at jeg dyrker grønnsaker og nå har begynt å samle mat som står tørket i glasskrukker, gjør ikke at saken ser noe særlig bedre ut... Og det her er i grunn bare halvparten av hva jeg til daglig holder på med... ha ha... :lol: Tipper at jeg ville ha blitt brent på bålet rimelig kvikt, hvis det hadde vært vanlig. Venninnene mine kalte meg bare for "skapheks" før jeg gikk litt mer offentlig ut med ting.

Anbefaler denne linken for de som kanskje vil sette seg litt inn i norske medisinplanter: http://www.rolv.no/urtemedisin/norske_planter.htm Eksempelvis Bjørkeløv fungerer ganske godt som smertestillende og febernedsettende. I hvertfall for meg. Faktasidene der er veldig gode. Jeg har også sans for utenlandske urter som indianere har brukt til alle tider. Mange av disse kan man kjøpe ferdig tørket fra e-bay. Men jeg har bare ikke kommet så langt. Har kun forsøkt å sette meg en del inn i det. Mat er for tiden førsteprioritet. Og nå som brenneslen har kommet (brennesle er også ypperlig gjødsel!) så har jeg fokus på å samle det. Rekker desverre ikke så mye som jeg skulle ønske.

Og ja, jeg er definitivt enig i det du nevner om at åndelige egenskaper snart får en oppsving. Akkurat dette har jeg tatt en del såkalte oppkoblinger på. Og selv har jeg merket at åndelige evner har blitt sterkere. Og det kommer antageligvis til å bli "trenden" hos de som er åpne for det nå videre. Faktisk ser jeg lyst på fremtiden, men man må ikke glemme at det er her man lever og at den fysiske kroppen behøver næring.

Jeg tror at mange av oss såkalte åndelige mennesker glemmer dette. Og at det er alt for lett å være så positiv til at "alt går bra". Men problemet er at slik det har vært under de fleste paradigmeskifter, så må det en stor krise til før alt blir bedre. Og om enn så lenge har vi alle en fysisk kropp med en felles ting. Og det er at vi trenger mat for å overleve. Mat, lys, god helse og vann er alfa og omega uansett hva som skjer. Det å kunne kunsten med intuisjon og intensjon er bare en bonus ;) Og det samme er overlevelsesegenskaper i form av å være litt "føre var".

PS: apropos vond lukt. Prøv edikk. Edikk er også ypperlig til å pusse vinduer med. Og tar du edikk i vaskemaskinen, så fjerner den svettelukt fra gymklær. Har du edikk i en skål tar den over natta knekken på alle typer vonde lukter. Skal du selge en bil som lukter vondt gjør edikk susen også der. Da bør du ha edikk i en rensemaskin. Edikk er også litt billigere å preppe... ;)

Jeg skulle veldig gjerne gått i lære hos deg!
Jeg er nemlig en liten skapheks jeg også. Langt hår, hus i skogen og katt (riktig nok gul, så jeg er nok noen levler under deg)
Jobber med både praktiske og åndelige ting selv og syssler litt med urtebehandling og Bachs blomstermedisin :)

Jeg vil også bruke urter som byttemiddel :). Det kan jeg jo få tak i hver sommer :lol: . Har også tenkt på alkhohol siden jeg ikke drikker det selv så det blir ikke borte. Sjokolade ville derimot vært totalt tåpelig å bytte bort for meg :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2012, 22:46 
Avlogget

Dopapir
Tobakk
Whisky
Stearinlys
Fyrstikker
Bleier
Kaffe
Krydder

-Dette er det jeg jeg prepper ekstra av for å ha å bytte med.
Prepper også mye 22.kal skudd og hagleammo, men som det tidligere er nevt her, så er det ikke alltid smart å bytte bort noe som kan brukes mot deg.
Men jeg tenker selv at jeg bør ha mye ammo, for dette kan være vanskelig å bytte til seg.

Alt overnavt her er billig og har så å si ubegrenset holdbarhet. Når det kommer til whiskyen så prepper jeg stort sett canadisk whisky kjøpt i sverige, da det er den billigste.
Skal man preppe alkohol bør man holde seg til sprit, og ikke vin og øl da dette kan fryse og dermed sprekke/knuse og bli ødelagt.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2012, 00:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Tenkte bare en liten heads up for dere som lagrer bleier, mange av de har faktisk en best før dato.
Pga de ofte putter i div ingredienser som skal være mykgjørende og pleiende.
Så bleier kan faktisk mugne i posene hvis de blir lagret i flere år.
Oppdaget det da jeg fant en pakke som var ligget i et skap på gjesterommet hos besteforeldrene til mine barn, de hadde tatt vare på bleier etter et eldre barnebarn, og de var fulle av sorte muggsporer.
Er ikke sikkert dette gjelder alle typer bleier men bare så dere er obs.
Så jeg ville heller kjøpt inn tøybleier å lagret.
Jeg bruker engangs (latskap), men nå til sommeren er det operasjon bleiefri på begge to.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2012, 00:11 
Avlogget

Sitat:
Jeg er nemlig en liten skapheks jeg også. Langt hår, hus i skogen og katt (riktig nok gul, så jeg er nok noen levler under deg)

So fricking Awesome! Nerrd power FTW :D
I det minste kan vi spille ropllespill men svi venter på at ting skal bli bedre :ugeek:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2012, 22:42 
Avlogget

Filbert skrev:
Sitat:

So fricking Awesome! Nerrd power FTW :D
I det minste kan vi spille ropllespill men svi venter på at ting skal bli bedre :ugeek:

Hehe, rollespill no problemo! :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 94 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support