Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Mai 2018, 14:56

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 94 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Byttehandel
InnleggSkrevet: 18 Apr 2012, 07:54 
Avlogget
Brukerens avatar

I en skikkelig krisesituasjon er det en meget stor mulighet for at papirpenger vil miste sin funksjon som byttemiddel. Noen har tro på at gull og andre edle metaller vil kunne ta over en del av pengenes funksjon - og det vil de sikkert til en viss grad. Men hva er det ellers som kan egne seg? Helst bør det vel være billig og lett å skaffe i dag, men raskt bli vanskelig tilgjengelig etter en krise....? Og så må det være et åpenbart og viktig behov for disse sakene.

Og for ordens skyld: Vi holder oss til lovlige saker!

Mitt første forslag er: Synåler og fiskekroker med tilhørende tråd og sene. Når den verste stormen har lagt seg, vil mange oppdage at de faktisk kunne trengt en del av disse.

Topp

Innleggets emne: Re: Byttehandel
InnleggSkrevet: 18 Apr 2012, 10:43 
Avlogget

Tobakk, alkohol & dopapir.

Etterhvert kommer nok helt elementære ting som drikkevann og mat.

Om ting går veldig skaugum så kan man vel diskutere om loven gjelder. Jeg vil sansynligvis aldri bytte vekk ammo. Selv den billigste 22LR ammoen. Så sant det ikke for evnt antibiotika ved et stygt infisert sår etc. Sån veldig livsnødvendig type ting.

Jeg håper på mer på fisk mot mel/melk og grønnsaker type bytting.

Fra krigen i Bosnia så var kondomer veldig verdifulle byttemateriale. Når Røde Kors spurte hva medisiner og type mat de tregte så spurte de ofte først om de hadde kondomer.

Jeg antar i veldig harde tider vil man bli mer og mer primitiv i tenkemåte og handlesett. Derfor er jeg skeptisk til å bytte vekk ammo eller ting som KAN bli brukt i mot meg.

http://www.youtube.com/watch?v=OUM1r_444CY How far will a .22 LR Kill? Answer: A .22 will kill you farther than you can shoot it accurately.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:10, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2012, 11:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Om ting går veldig skaugum så kan man vel diskutere om loven gjelder. Jeg vil sansynligvis aldri bytte vekk ammo. Selv den billigste 22LR ammoen. Så sant det ikke for evnt antibiotika ved et stygt infisert sår etc. Sån veldig livsnødvendig type ting.

Men hadde du stolt på at vedkommende som solgte deg antibiotikaen hadde ekte vare? Selv i dag finnes det mye falske kopier på svartemarkedet, så jeg er usikker på hvorvidt jeg hadde klart å skille ekte vare fra falsk.

-----------------------------------------

Til trådens spørsmål så tror jeg at etter hvert som basisbehovene for mat og drikke er dekket at det er sanitære produkter som vil stå høyt i status. Dopapir er en vinner, men også andre ting som såpe, tannkrem, tannbørste, vaskekar osv. som i dag kan kjøpes for en slikk og ingenting vil bli meget verdifulle ved en total samfunnskollaps.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2012, 11:24 
Avlogget

Det er et veldig godt spørsmål zXc. Gjelder å få se på varen. Akkurat som person B ville se at person A faktisk gav han 22LR og ikke tommhylser.

Våtservietter/baby servietter. Bleier kanskje. Tannkrem og såpe. Sjokolade!

Utrolig hva folk heller vil bytte til seg i stedet for rent vann og basic mat.

Staten skal jo fixe alt uten at noen skal løfte en finger! ;)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:10, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2012, 14:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2012, 21:12 
Avlogget

Dette er det jeg tror folk flest vil savne.

Bleier.
Bind.
Såpe.
Kaffe.
Tobakk.
Alkohol.
varme klær.
fyringsved.
Toalettpapir.
Tannkrem/tannbørste.
Salt/pepper/krydder.
Medisiner/førstehjelp

Jeg har da systematisert innkjøpet og lagringen av ting jeg vil bruke til byttehandel/bestikkelser. Tingene jeg prioriterer er følgende:

Kaffe.
Sukker.
Toalettpapir.
Såpe.

Alle er noenlunde billige, og er luksusvarer som jeg tror det vil være etterspørsel etter i visse scenarioer. Jeg bruker ikke store deler av inntekten min på disse varene, men jeg synes nå det er greit og ha. Som nevnt synes jeg det er en god ide og stå på god fot med naboene mine, og en kaffekopp kan bidra mye med det her i Norge!

Medisinplanter og bruken av disse er vel noe og lære seg, ellers er det en del ting det er verdt og snuse litt på.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2012, 10:14 
Avlogget

Kan ikke se at noen har nevnt batterier her...
Hva med gammeldagse trekopp-klokker og armbåndsur?
Skinnkåper var ettertraktet blant flyktninger i 2 verdenskrig - gamle politisk ukorrekte kåper kan jo nå bli fine soveposer og vogntepper.
Angående mat versus hygiene-utstyr som byttemiddel: for å sitere Selco (fra Bosnia, shtfschool.com): "...you cannot shoot hand sanitizer."

For å spare Zalo og kompani: mikrofber-kluter vasker alt uten såpe - man må bare innimellom helle litt kokende vann over kluten for desinfeksjon.
Disse klutene tar jo liten plass og kan ikke hjemmelages, altså skulle de være et bra byttemiddel.
Leksika kommer vel til heder og verdighet igjen - de finner man jo nå på loppemarked - ikke engang Encyclopedia Brittannica produseres i bokform lenger. Hvis man har noen ekstra leksika eller oppslagsverk i kjelleren kan det vise seg å bli ekstremt verdifullt.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2012, 22:30 
Avlogget

Prøver å tenke på hva jeg vil trenge selv til meg og min familie, fremfor hva jeg kan benytte til bytting i en krisesitusjon. Om jeg har næringsmiddler nok, så er det nok gangbar valutta, Men når det gjelder medisinsk materiale... Forøverig så lagrer jeg slikt allerede. Tiden tærer på effekten, men doseøkning kan kanskje øke effekten tilsvarende. Om krisen er maksimal vil jeg anta at bytting i stor grad er basert på sekundære behov, ingen vil bytte ertesuppe mot plaster, så lenge magen rummler. Edle metaller tror jeg har sin verdi i en form for sentralisert økonomi. Våpen og ammunisjon tror jeg har en stor bytteverdi, men neppe så stor at jeg vil bytte de bort, dersom det ikke er siste utvei. Det er tross alt lite som heter for kald øl, og for lettkledde damer ;)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2012, 22:30 
Avlogget

Batterier! Hvordan kunne jeg glemme og skrive opp dem? :oops: Takk for at du brakte det på banen FruIsbjørn! Jeg håper i nær fremtid og skaffe meg en del oppladbare batterier, pluss en måte og lade dem opp på her hjemme, også etter at strømmen har gått.

Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale og starte byttekulturer allerede i dag! Jeg bytter for tiden egg mot fisk, poteter, og ved, og er godt fornøyd med dette. I tilegg er både egg og grønnsaker fine i gavekurver, og som bestikkelser/oppmerksomhet! :D

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 15:54 
Avlogget

Alkohol står vel i en særklasse, og det lureste ville vel være og lage vin, øl og sider selv. Men sprit er jo også en grei ting, og er det noen gode tips folk kan komme med om hva slags sprit som vil være best i forhold til mengde kontra pris? Og som du ikke blir blind av og drikke? ;)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 18:15 
Avlogget

Vin kan lagres forholdsvis lenge, og faktisk bli bedre med lagringen, dersom den lagres rett. Har selv flere flasker som har anbefalt lagringstid på 15+ år. Øl har begrenset lagringstid, men lar seg ofte lagre utover best før dato. Dette gjelder spesielt søte og sterke øltyper.

Sprit har vel nærmest ubegrenset lagringstid, selv om både % og volum vil minke noe over lang tid. Dersom spriten er på flaske og ikke på fat, så vil ikke lagringstiden påvirke smaken (men tenk å ha et coganac fat liggende...her savner jeg sikklesmily :lol: )

Om du er ute etter billigst mulig sprit, til konsumering, så er det vel billige vodkatyper du er ute etter. Råbrennvin på 60% og strohrom, samt casket strength wiskyer kan også benyttes til konservering av bær. Om du reiser til Danmark (som du vel neppe gjør ;) ) så får man kjøpt 1l 60% vodka for snaue 200 kr. Flotte til å legge ned bær og frukt i. Om jeg har forstått det rett at du er fra Rosenborgland, så er det vel ingen som slår dere i å ordne slikt selv ;)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 19:53 
Avlogget

Av en eller annen grunn tror jeg ikke at moderatorene liker det om jeg anbefaler folk og kjøpe hjemmebrent, så jeg valgte og la det være:) Men jeg bor ikke så langt i fra svenskegrensen, så det blir vel noen turer over dit også. Men det er jo et stykke, og jeg kan jo heller ikke oppfordre til smugling! ;)

Hvilke viner som kan lagres og som er billig... Hm, jeg tror jeg skal spørre de ansatte på vinmonopolet om det. Men, vin er jo ikke like greit til førstehjelp og (molotov) cocktails, så jeg har allerede en ja takk begge deler policy i barskapet mitt! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 20:06 
Avlogget

Billig vin er sjeldent lagringsverdig, men i verste fall så sitter du jo på et lager med bra edikk da, og det er jo også nyttig fra et konserveringssynspunkt ;) Annen tilegning av sterksprit til sårrens og konservering, enn Danskebåten tør jeg ikke komme inn på. Referansen var kun å regne som et utrykk av de nasjonale stereotypiene jeg tidligere har uttrykt at jeg har :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2012, 18:45 
Avlogget

Jeg tørker/dehydrerer norske medisinske urter. Og er man en god dose vaskeekte heks, så tror jeg etterspørselen etter helsehjelp er noe som ikke vil gå av moten. Om det skulle ha vært en krise, ville jeg helst ha bodd i nærheten av meg, for å si det sånn. Det er kjedelig å bli syk uten å få hjelp.

Det mange preppere kanskje ikke tenker på er vaskemidler. Man skal tross alt leve. Og hvis krisen kun består av at det er matmangel, økonomisk krise og at man ikke har strøm, så regner jeg med at preppere flest prøver å leve som normalt. Og de fleste ønsker da å ha det rent og pent rundt seg. Rene truser er også litt moro å ha. Så jeg stemmer for vaskemidler, såpe og medisinske urter. :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2012, 21:20 
Avlogget

Hei nettvenninen!
Det å kunne benytte den naturlige floraen, både som næring og som medisin vil nok være utslagsgivende for de som ikke kan bedrive storbruk, om storsamfunnet svikter i fremtiden. Jeg har spist mye rart tidligere, både for å forsøke det som mat, og som rusmiddel, men medisinbiten har jeg sålangt ikke forsøkt. Leser om det nå, og kommer nok til å begynne å teste/samle i løpet av måneden.

Morsomt med en vaskeekte heks her da ;) Dere har jo tradisjonelt innehatt uvurderlig kunskap om medisin, men også andre aspekter av tro/ernæring/forgiftning mm. Praktiserer du i noen organisert Wicca sirkel eller holder du på på egen hånd? Med Frøyatros norsepaganisme, Equalitors budisme nære tanker, Gullars Kristendom og min magick/panteisme så begynner vi i allefall å få et religiøst mangfold :lol:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 94 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support