Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Sep 2018, 14:24

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Apr 2013, 09:28 
Avlogget

Sats på mat, verktøy og nedbetal gjeld...

Gull kan være vell og bra hvis man er gjeldfri, har ordnet seg prepper messig og fortsatt har masse penger på bok. Men utover det så ville jeg har prioritert punktene over. Vi i norge har liten erfaring med å handle med gull også så jeg synes jeg ser for meg folk betale med gull uten å ha oversikt over hvor mye de betaler. Litt som å tenke på at 9 pund er 9 kroner osv.

Nei, omsett oppspart valutta i de øverste punktene så er man mye bedre stilt enn å sitte med en halv gullbarre i kjelleren og være sulten.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2013, 13:39 
Avlogget
Brukerens avatar

og husk at det er moms på gull i norge, men ikke i sverige, da...

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2013, 12:17 
Avlogget

Vill bara tipsa om denna sida ang guldets något "oförklarliga" dipp på senare tid.

En analys gjord av en väldigt välrenommerad person!

http://www.paulcraigroberts.org/

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2013, 11:57 
Avlogget

Guldpriset är på nergång nu, men de skandinaviska valutorna anses vara övervärderade av somliga.

Detta är alltså om detta stämmer nu köpläge på metaller, för om valutorna skrivs ner så innebär det ju att guldets värde är "högre" enligt vår valuta.

http://www.di.se/artiklar/2013/4/17/varldens-mest-kreditvardiga-lander/

NOKen är ju väldigt hög nu, och det är ju ständigt växling av de övre platserna så det kan ju vara en ide att hålla i tanken nu om man råkar ha lite pengar över.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 06:56 
Avlogget

Stikk i strid med spådommene til skråsikre "eksperter" har gull og sølv nå steget kraftig i verdi de siste ukene. Mye av fallet fra i april er dermed hentet inn igjen og det er ingen grunn til å tro at kurven er skal flate ut med det første:

http://www.bullion-rates.com/gold/NOK/D ... iGDfBvIZ9U

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 09:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er godt mulig at du har rett, Agamemnon, men å bruke norske kroner i en periode hvor kronen har svekket seg markant er vel ikke det beste for å få fram poenget ditt. I dollar eller euro er ikke veksten like stor, selv om den er der også.

Dessuten er vel ikke et tremånedersperspektiv det man bør ha ved slike investeringer. Ved å velge 12 måneder blir kurven ikke like imponerende:
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 09:27 
Avlogget
Brukerens avatar

For øvrig står jeg fortsatt for de tre innleggene jeg hadde på denne trådens første side. De som har kommet til etter dette vil jeg råde til å få med seg starten av tråden også. viewtopic.php?f=50&t=88#p625

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 12:48 
Avlogget

Vil tro di beste "bytte-varene" må være mat, alkohol, kaffi, tobakk, klær i en SHTF situation... Eller ???
Jeg ville helle byttet noe korn mot kjøtt (f.eks) enn å få gull for hveten... Ialefall om krisen ble langvarig..

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 18:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjellz skrev:
Vil tro di beste "bytte-varene" må være mat, alkohol, kaffi, tobakk, klær i en SHTF situation... Eller ???
Jeg ville helle byttet noe korn mot kjøtt (f.eks) enn å få gull for hveten... Ialefall om krisen ble langvarig..

Enig!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2014, 11:27 
Avlogget

Anbafeler 1 kilo Australske "legal tender" mynter som denne: http://mobile.apmex.com/product/images/ ... lian-Koala

Den koster 676 dollar/4200 kr.

Disse får du mest for med kronene dine. Ca 30-50 dollar over spot. Noe som er mye bedre vs barrer hvor det er + 25% på i Norge.

Det er mye uvitenhet yte å går når det gjelder edle metaller. Mange sier "Men gullstandarden funket jo ikke, det er ikke nok gull til alle, gull er bare tradisjon, gull er ikke penger".

Hvor skal Wall Street flykte under et evt. Crack? Dit de alltid har flyktet, nemlig gull og sølv.
Noe sier meg at ingenting av det som startet krisen er fikset. USA har økt gjeldstaket og lånt mer Federal Reserve Notes enn før takket være flere år med 0 % rente policy.
Disse pengene har funnet vei til investeringsbankene og pompet opp prisene (merk IKKE VERDIENE) i aksjemarkedet. Boblen er større enn det den var i 2008. Og ingenting er fikset. Og nå har BRICS banken kommet også. Nevnte jeg at Russland, India og Kina kjøper alt gullet og sølvet de kommer over?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 21:13 
Avlogget

Draugjeger skrev:
og husk at det er moms på gull i norge, men ikke i sverige, da...

Det er ikke moms på gull i Norge :)
Moms på gull er det kun på gullbarrer og nyere gullmynter.
Eldre gullmynter kan omsettes fritt uten myndighetenes innblanding.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2015, 10:04 
Avlogget

Husk og betale for gullet/sølvet med cash og ikke kredittkort. Da jeg er ganske sikker på at en desperat befolkning med AP i ryggen vil konfiskere alt de kan få fatt på i en krisesituasjon. (Vi må jo ta de rike onde spekulantene).

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2015, 20:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Har hørt meg igjennom Rawles "expatriates" og "patriots" og han prater jo en hel masse om sølv og gull og sånt. I den anledning kom jeg på at min gamle myntsamling lå på loftet til mor og far og samlet støv. Ganske riktig, flere store norske sølvmynter. Så nå fikk jeg jaggu sølv på kistebunnen, jeg også.

Noen som vet hva man skal gjøre med resten av myntskrotet? Ta med rubbet til en myntbutikk og be dem ta det de vil ha?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2015, 22:31 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Har hørt meg igjennom Rawles "expatriates" og "patriots" og han prater jo en hel masse om sølv og gull og sånt. I den anledning kom jeg på at min gamle myntsamling lå på loftet til mor og far og samlet støv. Ganske riktig, flere store norske sølvmynter. Så nå fikk jeg jaggu sølv på kistebunnen, jeg også.

Noen som vet hva man skal gjøre med resten av myntskrotet? Ta med rubbet til en myntbutikk og be dem ta det de vil ha?

Det finnes Facebook sider som vurderer mynter som denne https://www.facebook.com/groups/745791482100741/
Der kan man også kjøpe og selge.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2015, 16:11 
Avlogget

Peter Schiff, more bullish than ever, sees gold headed to $5,000 an oz. http://www.marketwatch.com/story/peter- ... 2015-05-15

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support