Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Mai 2018, 18:22

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 22:34 
Avlogget

Sitat:
I en krise vil gull være "gull verdt" skal man kjøpe edelt metall må man kjøpe gull, sølv vil bare ha begrenset verdi.
Et gram gull vil i en krise tid være verdt flere kilo med sølv.

Jeg er ikke helt enig i dette, men det er utvilsomt riktig at prisforholdet mellom gull og sølv vil avhenge av krisescenario. Mange faktorer kan spille inn:

- I noen situasjoner vil gullets gjenkjennelighet og bærbarhet (og skjulbarhet) være helt avgjørende.
- Sølvverdien inneholder et element av industriell bruksverdi, og det kan føre til at verdien faller sammen med industriproduksjonen.
- I mange krisescenarioer vil økonomien bli ganske lokal. Da vil befolkningens tradisjon og kunnskapsnivå avgjøre hva man kan få for en gull- eller sølvmynt. Dermed kan det f.eks. tenkes at sølv styrker seg i de nordiske landene, mens gull styrker seg i østen og søreuropa.

Min personlige konklusjon er at det er tryggest å ha både litt kontanter (gjerne et par valutaer), sølv og gull.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 23:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har ganske mange meninger om dette med kjøp av gull som reservevaluta om ting skulle gå så kraftig åt skogen at valutasystemet som vi har i dag kollapser. Dette er et tema jeg har undersøkt litt men er på ingen måte noen ekspert, og jeg mener på ingen måte å støte noen når jeg noe humoristisk disser hele ideen om å investere i edelt metall, MEN:

På internett finner man det meste. Noe av det jeg liker å bruke tid på er å søke opp gamle amerikanske survivalblader fra den kalde krigens tid, og etter min mening er det 70- og 80-tallets blader som virkelig tar kaka når det kommer til å spekulere i eventuelle krisemaksimerte konsekvenser av forskjellige hendelser kan komme til å være. Dette er samtidig den eldste referansen jeg har hvor dette om å kjøpe gull er nevnt. På alle forum, i alle blader, YouTubekanaler og på alle survivalblogger snakkes det opp og ned om hvordan få tak i gull, sølv og alt tilsvarende, som om dette skulle vært en tilsynelatende ny måte å lure seg unna konsekvensene ved en finansiell krise på.

Så vidt jeg har forstått har gullprisen historisk sett vært tilnærmet flat når verdensøkonomien har vært stabil og majoriteten av befolkningen har godt betalte trygge jobber, før gullprisen stiger til himmels når økonomien i den vestlige verden når bånn i bøtta, og folk mister jobbene sine. Det er her problemet ligger for min del. For å tjene penger på gull må man altså mer eller mindre vente på at økonomien skal kollapse for at investeringen skal gi avkastning. Om man da er så heldig at man i gode økonomiske tider har bygget seg opp et betydelig lager av gullverdier er man jo paradoksalt nok avhengig av at markedet fortsatt er intakt nok til at man har muligheten til å få omsatt gullet sitt til noe som lettere kan handles med, og da er man jo tilbake til problemets utgangspunkt, man står fast med kontanter i en eller annen form. De eneste som altså i mine unge og uopplyste øyne kan tjene penger på store gullinvesteringer er følgende:

1. Folk som tjener penger på at andre kjøper gull, altså folk som lever av frykten til survivalister.
2. Folk som allerede er milliardærer, altså folk som har nok penger på bok til å mure opp bæreveggene i husstanden sin i gullbarrer og dermed har råd til å sitte på dette gullet til godt ut i en økonomisk kollaps.
3. Kaptein Sabeltann og alle vennene hans

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 01:05 
Avlogget

Gull er det eneste som kan redde deg og din familie om noe virkelig stygt skulle skje, gull vil aldrig miste sin verdi bare øke. Om all valuta vil slutte å fungere vil gull bli mest ettertraktet
Skulle det bli slutt på mat og det er noen som i det hele tatt vil selge sin mat er det bare gull som vil bli godtatt.
I alle kriser og krig, er det bare gull som har fungert, det vil fungere neste gang også.

I Argentina for noen få år siden så devaluerte argentina sin valuta og frøs alle kontoer, man kunne bare ta ut en liten begrenset mengde penger ut av kontoen sin. Det endte med at alle pengene nesten ble verdiløs.
Hadde man da kjøpt gull hadde man ikke tapt noe ettersom gullprisen er lik i alle land.

Man må tenke langsiktig når man kjøper gull, minst 10 år.
Avkastingen er ikke stor ;) jeg har tjent 4 ganger på 20 år. Det jeg kjøpte for 20 år siden for 500kr kan jeg selge i dag for 2000-2500kr.
Gull er det begrenset av, mye brukes industrielt og i smykker. Det forbrukes nå mer gull en det utvinnes. Ettersom lagre av gull ligger nedlåst og ikke er til bruk (USA, Tyskland, Russland osv. vil ikke åpne sin gullbeholding), vil gullprisene stige.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 13:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kan godt forstå de som satser på edle metaller, i stedet for bankinnskudd, obligasjoner eller aksjer.
De fleste store valutaer er til de grader overvurdert, og kan lett kollapse. I prinsippet er disse landene (USA inkludert)
allerede "teknisk konkurs", men det er som humlen, den er for tung til å kunne fly, men visste ikke om det, og fløy likevel.
Hvor lenge kan vi i fellesskap late som om sedlene har slik høy verdi? Ikke lenge!

Jeg stiller meg ellers noe tvilende til om gull og sølv vil bli etablert som betalingsmiddel, hvis vil får en situasjon der bank- og betalingsystemene
blir stengt ned for lang tid. Beholdningene er for lite utbredt blant folk, og vil ikke dekke behovet. Det blir nok heller varebytte.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 14:14 
Avlogget

Spørsmålet er i hvilken scenario folk forventer å kunne bruke gull og sølv som byttemiddel og hvem som faktisk bestemmer hva de respektive metallbitene er verdt?

La oss si du og dine holder på å sulte i hjel ute i grisgrendte strøk, verdensøkonomien er fullstendig lammet og den siste boksen joikakaker blei spist i går. Dere støter på meg som sitter i veikanten med tre bokser joika til overs. Er det virkelig du som bestemmer at jeg ikke skal få alle de 100 sølvmyntene dine i bytte..?

En klassisk sitat som er nærmest glemt er at "man ikke kan spise gull". Dessuten finnes det alt for få mennesker der ute som har sølv og gull som byttemiddel istedenfor penger, som allerede påpekt.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 15:46 
Avlogget

Enig.

Men det finnes mange scenarier mellom en fungerende pengeøkonomi som idag og joika-kaker i veikanten scenariet der gull kan ha nyttige bruksområder. I tillegg er gull et investeringsobjekt i en perfekt økonomi. Det samme kan ikke sies om joika-kaker.
Mens joika-kakene vil være mye mer verdt under en krise enn før, vil gullet kunne bli mye mer verdt enn før også om noen krise ikke inntreffer.

Løsningen er som Ole Brumm sier, "ja takk, begge deler".

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 16:32 
Avlogget

Hehe ikke kan man spise gull, det jeg mener er at om en katastofe skjer og et fly/helikopter lander og skal ha med seg folk, da vil dem ta med seg folk som har gull.
Hadde vært kjedelig å preppe huset fullt av joika kaker når man må flykte hals over hode, kommer ikke langt med noen joika kaker å tilby da nei :lol:

Om noe skulle skje med valutaen i Norge eller i verden, ville jeg klart å komme meg ut av Norge på noen strakser kun ved hjelp av gull.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 17:32 
Avlogget

MjaMjo skrev:
Enig.

Men det finnes mange scenarier mellom en fungerende pengeøkonomi som idag og joika-kaker i veikanten scenariet der gull kan ha nyttige bruksområder. I tillegg er gull et investeringsobjekt i en perfekt økonomi. Det samme kan ikke sies om joika-kaker.
Mens joika-kakene vil være mye mer verdt under en krise enn før, vil gullet kunne bli mye mer verdt enn før også om noen krise ikke inntreffer.

Løsningen er som Ole Brumm sier, "ja takk, begge deler".

Hør, hør! Man kan aldri vite hva fremtiden bringer, så jeg er takknemlig for sølvet jeg har tilgjengelig, pengene på sparekontoen min, og maten jeg har lagret. Aldri dumt å ha flere bein og stå på. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 00:17 
Avlogget

Jeg er ikke imot investering i sølv og gull selv, men ser hvordan dette er blitt en religion for folk flest. Enkelte evangeliserer og misjonerer så mye at det er til å spy av. Ved en total kollaps, som er uunngåelig gitt samtidens realiteter vedrørende matproduksjon, ressursbruk, befolkningsvekst o.l, vil det ikke komme til særskilt nytte med mindre du tar turen til Chernobyl og håper på at mutasjoner gjør deg i stand til å spise edle metaller.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 08:45 
Avlogget

Hei alle.

Første melding fra meg her. Vil holde meg til edelmetall/sølv.
Har bare nylig kommet meg på sølvmarkedet og i første omgang kjøpt "mindre" antall fra følgende steder:

Tavex.no
Goldsource.no
Realverdier.no

Sålangt har alle levert korrekte vare til avtalt pris. Prisen kan variere noen små kroner, men jeg vil utifra erfaring heller velge den som har best kommunikasjon og levering. Har ikke konkludert noe enda, skal og teste de andre som er nevnt tidligere i denne tråden.

Har noen spørsmål til dere som har vært i markedet en stund, håper noen kan hjelpe.

1) Har ikke klart å sjekke/teste myntene for deres innhold. Ønsker å ta noen stikkprøver, men gullsmed sier han ikke klarer det, og de få gullmyntene jeg har sa han måtte ødelegges for å testes. Noen forslag?

2) Har lest litt om Fisch verktøyet (for å måle mynt vekt/størrelse etc). Har noen erfaring med denne? Finnes det billigere alternativer?

3) Hvordan kan mann i disse dager kjøpe sølvmynter uregistrert (utenom å gå direkte til en mynthandler)?

4) Jeg bor i Sør/vestlandet. Kjenner noen til brukbare mynhandler/sølvmynt dealer i dette området?

Håper noen kan hjelpe med dette. På forhånd takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 11:13 
Avlogget

lommekniven skrev:
Hei alle.

Første melding fra meg her. Vil holde meg til edelmetall/sølv.
Har bare nylig kommet meg på sølvmarkedet og i første omgang kjøpt "mindre" antall fra følgende steder:

Tavex.no
Goldsource.no
Realverdier.no

Sålangt har alle levert korrekte vare til avtalt pris. Prisen kan variere noen små kroner, men jeg vil utifra erfaring heller velge den som har best kommunikasjon og levering. Har ikke konkludert noe enda, skal og teste de andre som er nevnt tidligere i denne tråden.

Har noen spørsmål til dere som har vært i markedet en stund, håper noen kan hjelpe.

1) Har ikke klart å sjekke/teste myntene for deres innhold. Ønsker å ta noen stikkprøver, men gullsmed sier han ikke klarer det, og de få gullmyntene jeg har sa han måtte ødelegges for å testes. Noen forslag?

2) Har lest litt om Fisch verktøyet (for å måle mynt vekt/størrelse etc). Har noen erfaring med denne? Finnes det billigere alternativer?

3) Hvordan kan mann i disse dager kjøpe sølvmynter uregistrert (utenom å gå direkte til en mynthandler)?

4) Jeg bor i Sør/vestlandet. Kjenner noen til brukbare mynhandler/sølvmynt dealer i dette området?

Håper noen kan hjelpe med dette. På forhånd takk :)

Det er lite forfalskninger på sølvmynter, det er kun sjeldene mynter som kan være forfalsket.
Det enkleste er å veie og ta mål av mynten, stemmer ikke vekten og målet med oppgitt mål og vekt, er mynten falsk.
Gull er den som blir forfalsket mest og da U.S dollar i gull.

Uregistrert kan man kjøpe overalt, som Finn og QXL og Blocket.Se som er dobbelt så stort som Norske Finn.
Man kan også kjøpe kontant gjennom mynthandlere, det blir da uregistrert.

Den billigste måten å kjøpe store mengder med sølv er å kjøpe silver Eagle 1 dollar. 30, 103g for 295kr.
http://www.myntogseddel.no/Mynter-Verde ... mynter/USA.
Søvbarrer er det også mulig å få kjøpt men er overpriset.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 11:38 
Avlogget

295 NOK for en Silver Eagle er ekstremt dyrt (som Lommekniven allerede vet, ettersom han allerede har bestilt fra andre leverandører). Den prisen er beregnet for myntsamlere, ikke sølvstablere. Nøkkelen hvis du følger Viking77's link er denne setningen:

"INVESTERING:
Dersom du ønsker å kjøpe et større antall av en eller flere av disse mynten som investering, ta kontak på tlf. 55 93 46 00 eller på e-mail: post@myntogseddel.no. Prisen vil da ta utgangspunkt i den aktuelle sølvprisen pluss en premium"

Prisen går opp og ned, men med dagens smeltepris (knapt 175 NOK pr. troy unse), bør du ikke betale mer enn ca. 210 NOK pr. mynt (litt mindre for Maple Leaf eller Philharmonikere enn for Eagles). Men ettersom det vanligvis tilkommer en porto/transportutgift, er det antakelig fornuftig å kjøpe et "rør" på 20 stk.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 21:22 
Avlogget

lommekniven skrev:

Det er lite trolig at sølvmyntene dine ikke er ekte. Det vil rett og slett ikke lønne seg (nok) å lage troverdige etterligninger med andre metaller. Og når du attpåtil kjøper myntene av seriøse forhandlere er det ingen grunn til å gruble på dette.

Når det gjelder gull derimot, har det dukket opp endel gullbarrer der noe av gullet er erstattet med det billige metallet wolfram (tungsten på engelsk), som er ett av få grunnstoffer med tilnærmet samme egenvekt som gull:
http://silverdoctors.blogspot.no/2012/0 ... d-bar.html

Et kinesisk selskap reklamerer med at de kan produsere barrer og mynter av tungsten som de deretter "kler" med ekte gull. Hvor mye av dette som faktisk er i omløp er vanskelig å si; man må jo fysisk ødelegge myntene/barrene for å finne ut om de inneholder wolfram, noe de færreste er villige til bare p en svak mistanke.

Om du greier å ta nøyaktige mål og vekt på myntene dine kan du jo lett regne ut hvilken egenvekt de har. Rent sølv skal ha en egenvekt på 10,49 gram/kubikkcentimeter. Siden det finnes andre grunnstoffer og legeringer med lignende egenskaper er det naturligvis ikke en bombesikker metode, men en dårlig forfalskning av et lettere metall ville enten være for lett eller for stor eller begge deler.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 22:47 
Avlogget

Bortsett fra egenvekten, har tungsten/wolfram så forskjellige metallegenskaper fra gull at det virker svært usannsynlig at skal dukke opp gode myntforfalskninger i normale størrelser (en unse eller mindre). Jeg har aldri hørt at noe slikt er blitt oppdaget. Gullbarrer er noe annet, der er det funnet en del tungstenkjerner, men så vidt jeg vet bare i barrer fra 10 unser og oppover.

Derimot så jeg at det faktisk er blitt funnet en del falske Silver Eagles ganske nylig. De var ikke høykvalitetskopier, og var blant annet for tykke, men gode nok til å lure en litt sløv sølvstabler. Pussig nok var en av feilene at de var "medaljepreget" (som f.eks. norske mynter) og ikke "myntpreget" som amerikanske.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2013, 09:13 
Avlogget

Uups. Det lønner seg kanskje å satse på sølv nå?

http://www.aftenposten.no/okonomi/Sterk ... 75339.html

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support