Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Aug 2018, 00:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Investere i gull og sølv
InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 16:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det noen av dere som har erfaring i handel av gull og sølv? Jeg har begynt å se på muligheten for å investere litt i edelt metall men er helt i begynnerfasen.

Pga nåværende høye prisnivå på gull blir det sannsynligvis sølv jeg evt. kommer til å investere i da jeg anser det som høyere potensial for prisvekst.

Noen andre på forumet som vurderer å kjøpe gull/sølv?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 17:35 
Avlogget

Jeg har kjøpt et par sølvbarrer på RIIBE i Trondheim, og er godt fornøyd med det valget. I tillegg har jeg en gullmynt fra unionstiden med Sverige. Jeg har ønsket og få tak i 24 karats gull, men det er jo så himla dyrt. Så der prioriterer jeg andre ting for tiden, men hvis jeg får økonomien til det vil jeg definitivt ha noen gram av det også.

Jeg har sølvet av flere grunner. Jeg leser på noen forum at det ikke vil være behov for sølv i en total katastrofe, alla fallout eller bosniakrigen. Det kan så være, men det er flere situasjoner som jeg personlig tror har større sjanse for å hende hvor edelt metall vil være en lur investering. Om ikke annet er det en annen spareform enn bankontoen min.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 18:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, gull og sølv eksisterer bare i en begrenset mengde i motsetning til papirpenger som spyes ut ukritisk og vil derfor i mine øyne besitte en mer reell verdi. Jeg ser først og fremst på mynter og har merket meg at noen mynter er dyrere enn andre til tross for samme vekt og renhetsgrad. Vet du hva som er årsaken til dette? Er det mynter som har en slags samleverdi og derved er lettere å omsette?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 18:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror ikke edle metaller som investering er noe for amatører. Hvordan vurdere verdien post SHTF? Selv de som selger arvegodset sitt til oppkjøpere i dag blir ofte lurt. Og om du selger det du har skaffet deg i gode tider og vet hvor mye det var verdt en gang, hvordan overbevise en mulig kjøper om verdien senere? Og til sist: Om du kjøper, hvordan være sikker på at du ikke har å gjøre med en som har brukt disse metodene?

Salg og kjøp i "fredstid" er en ting, å bli av med sakene Post SHTF er en annen ting. Jeg for eksempel ville legge inn en betydelig risikopremie om jeg skulle bytte til meg gull i alle fall. Så et godt råd, ikke selg til meg! Du vil bare føle deg lurt.... :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 22:16 
Avlogget

samleverdi og alder kan ha innvirkning på mynter ja. Jeg ville egentlig ha sent på http://www.riibe.com/ en mail om det er noe du lurer på. Eller stukket innom personlig.

Hvordan du skal bli kvitt sakene post-shtf blir jo et spørsmål om hva du tror kommer til å skje. Jeg vet av flere i USA som har solgt edelt metall for å klare boliglånene i det siste, mens det sikkert ikke er mange i Syria nå som har sølv som første prioritet. Som en tommelfinger regel bør du ha dekket alle de andre tingene først med x antall måneder du synes du vil ha dekket med vann, mat og andre basisbehov. Når du har klart det, kan du se på andre ting, som edelt metall.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 22:51 
Avlogget

Dette sølvet har dere for hånd eller oppbevarer banken dette? Om jeg skal kjøpe så skal jeg nå ha det i huset mitt!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:10, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2012, 05:13 
Avlogget

I forhold til resten av forberedelsene mine er jeg tungt inne på edelmarkedet. Grunnen til dette er at jeg vet hva inflasjon faktisk betyr, og vet hvorfor man bruker gull og sølv til handel i mange land.

"Investere i gull og sølv" heter tråden. Personlig kjøper jeg det ikke som investering, og den dagen jeg må kvitte meg med det er det fordi økonomien min går dårlig. Men hadde tjent en del hvis jeg hadde solgt det nå.

Bamse Brakar skrev:
Jeg tror ikke edle metaller som investering er noe for amatører. Hvordan vurdere verdien post SHTF? Selv de som selger arvegodset sitt til oppkjøpere i dag blir ofte lurt. Og om du selger det du har skaffet deg i gode tider og vet hvor mye det var verdt en gang, hvordan overbevise en mulig kjøper om verdien senere? Og til sist: Om du kjøper, hvordan være sikker på at du ikke har å gjøre med en som har brukt disse metodene?

Du vil lære deg hvordan pengemarkedet fungerer ganske fort, ikke fordi du nødvendigvis vil, men fordi du en dag må. Det er en grunn til at myndigheter konfiskerer edle metaller.

Bamse Brakar skrev:
Salg og kjøp i "fredstid" er en ting, å bli av med sakene Post SHTF er en annen ting. Jeg for eksempel ville legge inn en betydelig risikopremie om jeg skulle bytte til meg gull i alle fall. Så et godt råd, ikke selg til meg! Du vil bare føle deg lurt.... :lol:

I "krigstid" får du ikke kjøpt så mye med papir.

Gullars skrev:
Dette sølvet har dere for hånd eller oppbevarer banken dette? Om jeg skal kjøpe så skal jeg nå ha det i huset mitt!

Oppbevarer alt hjemme, stoler ikke på at noen andre skal oppbevare det. Dessuten åpner det for en inflasjon i papirgull, og den dagen mesteparten av gullet blir kalt inn for fysisk levering, så vil man jo se hvor mye gull/sølv som faktisk er der ute.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2012, 07:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg betviler ikke at de som faktisk sitter på fysisk gull og sølv til en hvis grad er i stand til å skille ekte fra juggel. Men når hvermansen skal begynne å bruke slikt til betalingsmiddel vil det bli mye rart.

Som investering i ”fredstid” for salg i ”fredstid” er det et par ting dere har hoppet over så langt.

Den andre siden av inflasjon – deflasjon. Om det blir det ene eller det andre er ikke gitt.

Lite kvanta – høye summer. Gull er i alle fall ikke egnet for små innkjøp.

Det er MVA på kjøp av gull. Skal du tjene på dette må du først tjene inn disse 25 prosentene.

Spotprisen varierer kraftig og hva som er gunstig kjøpstidspunkt, ser man best i ettertid. Det er altså kraftig risiko forbundet med investeringer i gull. Blir du tvunget til å selge, har du ikke kontroll over salgstidspunkt – naturlig nok.

Ved kjøp av mynt ligger kjøpspris flere prosent over spotpris, en slags påslag for samlerverdi. Skal du investere, må du i alle fall holde greie på slikt. Samlerverdi post shit blir vel 0 kan jeg tenke meg, og dermed et rent verditap allerede der.

Erfaringene fra krisen i Argentina var at gull gikk for priser vesentlig under spotpris. Årsaken lå i det jeg prøvde å få fram i den forrige posten min.

Konfiskering av edle metaller: Skal man gjøre dette som investering, må man dokumentere eierskap. Ellers får man problemer med å selge til seriøse når det dukker opp en eller annen personlig krise. Da gjør man det vanskelig for seg selv dersom man er redd for konfiskering.

For meg virker det litt underlig at man bare snakker om papirpengenes usikkerhet, peker på gull som inflasjonssikring og siste års verdiøkning på gull, uten samtidig å nevne disse nedsidefaktorene ved edle metaller. Både de faktorene som peker opp og de som peker ned er reelle nok. Men jeg tror nå det er en betydelig fetisjfaktor med i bildet her som gjør at noen nedtoner det negative.

Dersom man er survivalsist og har så god økonomi at man har råd til en betydelig investering i edle metaller, bør man kanskje vurdere om det er noe man har oversett. Kanskje investering i fast eiendom kunne vært en ide. Altså en Bug Out Location. Man får et greit småbruk for 5 kg gull for tiden…..

Som sagt: Dette er ikke for amatører! Er man proff og har penger man tåler å tape, så er det en annen sak selvfølgelig. Men også da er det nok en ide å ha bred portefølje.

Personlig vil jeg heller ha en ekstra vedkomfyr stående enn en gullbarre. Først når jeg har to vedkomfyrer og en mengde småtteri som egner seg som byttemidler, vil jeg vurdere å kjøpe en barre.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2012, 11:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt klart, som med all annen investering skal man ikke investere penger man ikke har råd til å tape. Skulle vi få en deflasjon så blir jeg ikke lei meg av den grunn og bekymrer meg for synkende verdi av gull og sølv, men skulle vi få en stygg inflasjon kunne kanskje noe av gullet/sølvet nådd en slik verdi kontra valuta at jeg kan innfri gjeld og således bli en friere person enn per i dag. Jeg ser ikke for meg noe WROL scenario bare så det er sagt, bare vanskelige økonomiske tider. ;)

Tusen takk for tips Frøyatro! :D

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2012, 20:59 
Avlogget

Bare hyggelig og spre tips, det er jo meningen med forumet det. :)

Jeg investerer i edelt metall som en ekstra buffer. Jeg har også en del kontanter liggende, også i fremmed valuta, da primært SEK og EURO. Jeg har dem fordi jeg ikke vet hva som kommer til å skje i fremtiden, derfor satser jeg på å dekke alle muligheter jeg kan. I tilegg har jeg ting som kaffe og dasspapir liggende for et eventuell byttehandel/bestikkelse/gaver. Alt oppebares selvsagt i huset mitt, en kan da ikke være paranoid overlever hvis man setter sikkerheten sin bort til noen andre! :mrgreen:

Men jeg poengterer nok en gang, at dette ikke er noe man bør hoppe i før man har dekket andre basis behov først. Men man kan jo heller ikke fylle opp huset med vedovner! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2012, 00:01 
Avlogget
Brukerens avatar

For min egen del handler det om å spre risiko, jeg ønsker ikke å bare sitte med kapital eller bare med edelmetall. Litt av årsaken til at jeg er interessert i økonomiske spørsmål i forhold til prepping er det at jeg ikke tror på noe TEOTWAWKI der vi ikke kommer til å oppleve et fungerende samfunnssystem lenger, men heller en ny depresjon der vi får noen økonomisk tunge år hvor økonomien mer eller mindre resettes og bygges sakte opp igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2012, 05:47 
Avlogget

Her var det mye å ta tak i :?

Bamse Brakar skrev:
Den andre siden av inflasjon – deflasjon. Om det blir det ene eller det andre er ikke gitt.

Inflasjon, men vel så viktig, går gullprisen ned når det blir "deflasjon"?

Bamse Brakar skrev:
Lite kvanta – høye summer. Gull er i alle fall ikke egnet for små innkjøp.

Hva med sølv?

Bamse Brakar skrev:
Det er MVA på kjøp av gull. Skal du tjene på dette må du først tjene inn disse 25 prosentene.

Det er ganske enkelt å kjøpe momsfritt, kjøp mynter og ikke barrer.

Bamse Brakar skrev:
Ved kjøp av mynt ligger kjøpspris flere prosent over spotpris, en slags påslag for samlerverdi. Skal du investere, må du i alle fall holde greie på slikt. Samlerverdi post shit blir vel 0 kan jeg tenke meg, og dermed et rent verditap allerede der.

En ekte selvberger kjøper ikke samlermynter, men såkalte investeringsmynter(jeg kaller det sparemynt siden jeg er en gammel grinebiter). Påslaget på spotpris er heller ikke påslag for samlerverdi, men prisen du betaler for å få mynten i henda fra spotmarkedet som myntmakerne/handlerne kjøper fra.

Bamse Brakar skrev:
Erfaringene fra krisen i Argentina var at gull gikk for priser vesentlig under spotpris. Årsaken lå i det jeg prøvde å få fram i den forrige posten min.

Dette er interessant å lese, da jeg har lest det stikk motsatte i poster fra Ferfal.

Bamse Brakar skrev:
For meg virker det litt underlig at man bare snakker om papirpengenes usikkerhet, peker på gull som inflasjonssikring og siste års verdiøkning på gull, uten samtidig å nevne disse nedsidefaktorene ved edle metaller. Både de faktorene som peker opp og de som peker ned er reelle nok. Men jeg tror nå det er en betydelig fetisjfaktor med i bildet her som gjør at noen nedtoner det negative.

Har gull hatt økning, eller penger nedgang? Eller begge deler?? Hvorfor skjer dette? Hva slags faktorer er det som spiller inn og setter verdien på papirpengene i forhold til gull? Hva slags innvirkning har dagens politikk på fremtidig forhold mellom papirpenger og gull, både i langsiktig og kortsiktig perspektiv?

zXc skrev:
For min egen del handler det om å spre risiko, jeg ønsker ikke å bare sitte med kapital eller bare med edelmetall. Litt av årsaken til at jeg er interessert i økonomiske spørsmål i forhold til prepping er det at jeg ikke tror på noe TEOTWAWKI der vi ikke kommer til å oppleve et fungerende samfunnssystem lenger, men heller en ny depresjon der vi får noen økonomisk tunge år hvor økonomien mer eller mindre resettes og bygges sakte opp igjen.

Ser for meg noe lignende, derfor jeg er tungt inne i edelmarkedet i forhold til resten av forberedelsene. Men jeg ville byttet ut år med tiår.

------------------------------------------------
Og til slutt, som en liten start på veien mot forståelse av hvordan pengesystemet fungerer:

Lære seg hva ordene inflasjon, deflasjon, prisoppgang og prisnedgang faktisk er. Her er det mye feilinformasjon ute og går.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2012, 18:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er for at man skal ta informerte valg i den grad det er mulig. Da kjenner man både til positive og negative konsekvenser. Men ettersom ingen av oss har de samme forutsetninger, vil det som blir riktig for den ene ikke nødvendigvis være det for den andre. For eksempel vil den som sitter med egen gård ha andre muligheter enn den som er midt i en utdanning og leier hybelleilighet i Oslogryta. Eller som nettopp er ferdig med utdanning og har investert i en liten toroms i Gamlebyen…. Så for noen er plasskrevende forberedelser som i seg selv er fornuftige, ikke være noe alternativ ut i fra livssituasjonen. Mens derimot en ”kompakt” forberedelse som å salte ned verdier i gullmynt kan være det.

Men det gjelder å skaffe seg relevant kunnskap og eventuelt prøve å få vekk mulige skylapper som hindrer oss i å se relevante sider. Kanskje kan et internettforum som dette bidra til det. For meg er i alle fall det tilfelle!

Deflasjon: Ved deflasjon går prisene på varer ned, det vil si at det vil lønne seg å utsette kjøp fordi pengene bare blir mer og mer verdt. Det er ikke nødvendigvis noe poeng å sitte på gull i en slik situasjon fordi det er attraktivt nok å sitte på penger. Etterspørselen etter gull kan da godt gå ned og dermed er det slett ikke umulig at gullprisen også vil gå ned. Hva som vil skje er ikke lett å forutsi ettersom vi aldri har hatt deflasjon på verdensbasis noen gang. Men under den store depresjonen i USA, så hadde man deflasjon der, ikke inflasjon som i Argentina rundt år 2000. Historisk så er deflasjon knyttet til perioder med økonomiske nedgangstider. Så hvordan psykologien vil fungere kan vi bare gjette på.

Argentina og FerFal: Han anbefaler gull (og sølv) kun etter at alle andre behov er godt nok dekket. Slik situasjonen var der holdt gull og sølv BEDRE på verdien enn lokal valuta. Det betyr ikke at verdien var LIKE GOD som før krisen. Forhandlere av edle metaller gjorde det stort under krisen. Ingen av dem gikk konkurs. Hvorfor? Fordi de kjøpte til langt lavere priser enn verdensmarkedet og fordi de solgte lokalt til langt høyere priser enn de kjøpte for. Så for folk flest ble det et tap. Men dersom man solgte gull for å få råd til forbruksvarer, hadde man jo ikke noe valg. Men dersom man i en slik krise som i Argentina selger gull for å kjøpe typiske ”preppervarer”, vil man garantert gå på tap. Alternativet hadde jo vært å la være å kjøpe gull før krisen og heller investert i preppervarene før inflasjonen. Da ville man både sluppet inflasjonen i mellomtiden OG tapet ved å selge gullet til oppkjøpere som hadde kjempeprofitt.

Merk også at både i USA og Argentina hadde man fortsatt en pengeøkonomi. I sistnevnte tilfelle var US dollar en tryggere valuta enn den lokale valutaen. Gull er så kostbart at det kun er få handler hvor det egner seg til direkte bytte. Derfor var (og vil bli) folk tvunget til å bruke profesjonelle gullhandlere for å veksle til seg penger. Sølv har en mer håndterlig verdi. Men igjen har vi dette ikke uvesentlige problemet om at selger og kjøper må ha en felles forståelse av verdien. Det er ikke uproblematisk. At en 1 oz Grugerrand var verdt 10 000 en tilfeldig dag i 2012, hjelper lite når man skal bli enig i 2025…… Verdien vil nok da styres av hvem det er som er i størst nød og har mest å tape, vil jeg tro.

Påslaget ved kjøp av gullmynt: Det varierer stort. Fra 4 % og opp til MER enn merverdiavgiften. Gjennomsnittelig er det vel en 10-12 %. OG det er markedsavhengig. Slik det også var i Argentina. Det lokale gullmarkedet der gjorde som sagt at gullhandlerne gjorde det meget godt. Skal man kjøpe gull må man ha gode kunnskaper. Implisitt i dette ligger det vel at skal man selge lønner det seg å finne en med lite kunnskaper, men god betalingsevne. :?

Gullprisen: Ja, selvfølgelig har de som kjøpte gull for noen få år siden en gevinst. Den som kjøpte i perioden ca 1978 til 1988 har stort sett tapt, eller holdt break-even. Dersom de fortsatt sitter på gullet i dag, har de i alle fall gått glipp av en kraftig forrentning på den kapitalen gullet utgjør.
Gullprisen varier stort, hovedsakelig av psykologiske årsaker. Men de som kjøpte da den var på topp nå nylig, rundt 1850 dollar per oz, vil tape 210 dollar per oz om de selger i dag. Og da har vi ikke en gang tatt med dette påslaget i pris forhandlerne må ha. Spørsmålet er om det vil være en god investering i dag i forhold til alternative plasseringer av pengene. Forøvrig

Den som en gang i framtiden måtte ha gull, må gjerne komme til meg og kjøpe noe av det jeg har overskudd av. For uansett hvor god jeg måtte være til å forutse hva jeg vil ha behov for, vil det garantert være noe jeg helt har oversett eller undervurdert mengdene av. Og skulle jeg ikke ha fått avsetning på den ekstra vedkomfyren, så skal vi nok bli enig om en pris.  Så spørs det hvem som har gjort den gunstigste investeringen da….. :mrgreen:

PS: Den vil nok neppe være til salgs. Til det er det for mange i min krets som har hus i godt egnede lokaliteter, men som ikke har noen vedkomfyr.

Til slutt vil jeg be om unnskyldning for et alt for langt innlegg OG gjøre det enda lengre ved å lime på en interessant graf:
Bilde
Sitat:
5) A relatively neutral WSJ Chart from January 2008, gold at inflation-adjusted December 2007 dollars. (Wall Street Journal bak betalingsmur)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2012, 20:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Lange innlegg er bare et stort pluss når det er innhold i dem! ;) Takk for at du tar deg tid til å utbrodere til nytte for resten av forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Apr 2012, 16:44 
Avlogget

Tusen takk for lang post Bamse Brakar! Er tross alt delt opp i seksjoner, så da er det jo lett nok og følge med! :)

For nye og gamle som kanskje ikke vet det, så er FerFal eller Fernando som han vel egentlig heter hvis hukommelsen stemmer, har skrevet en bok om Argentina under den økonomiske krisen der. Han er selv Argentiner, og har skrevet om egne opplevelser under før nevnte krise. Sjekk ut http://www.themodernsurvivalist.com/ for linker til både bok og annet, pluss masse info.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support