Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Okt 2018, 09:51

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: jul og selvberging
InnleggSkrevet: 21 Des 2013, 14:50 
Avlogget

Leser at handelsstanden melder om rekorder i år igjen. Dette har fått meg til å tenke litt, til neste år skal jeg selv lage alle julegavene. Greit nok at dama fikk den kjøkkenmaskinen som hun ønsket seg, den er både praktisk og nyttig. Men den summen som den kostet forsvinner inn i tallene for julehandelen, og da bidrar jeg til disse pompøse salgstallene til handelsstanden. Hvor mange her gir gaver som er nyttig i ett selvbergings syn? Nei, til neste år skal alle gavene være hjemmelaget. Det blir bokhyller, krydderhyller og annet nyttig. Er det noen andre her som deler disse tankene eller har annet syn på dette?

Topp

Innleggets emne: Re: jul og selvberging
InnleggSkrevet: 21 Des 2013, 17:50 
Avlogget

Om ikke selvlaget, så i det minste noe som er varig. Jeg gir bort en Le Creuset støpejernsgryte til lillesøster, den kommer hun nok til å kunne bruke i førti år uansett hva som skjer i verden. Ellers er det litt småplukk fra Bondens Marked under treet, men også en DAB-radio til foreldrene mine. Den er i det minste norsk-designet, selv om arbeidet nok er gjort utenlands. Tidligere har det blant annet vært bærbusker til foreldrene under juletreet...

Julegaver trenger ikke nødvendigvis være ting, skal du gi bort tiden din i form av noe selvlaget kan det like gjerne være arbeid eller opplevelser. Noen kjappe ideer:
- Barnevakt / ta med andres unger på tur (opplevelser og fritid for både barn og foreldre)
- Hjelp til hagearbeid, kanskje spesielt viktig i våronna for de som driver kjøkkenhage
- Gi bort en hel liten kjøkkenhage, med matjord, planter og hjelp i anlegging.
- Vedhogst, still opp når det er behov for å klippe noen trær og ta med utstyr
- Kjøretimer til venner som ikke har lappen
- Hjelp med båtpuss / husbygging / mekking / fiksing, etter egne kvalifikasjoner.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2013, 18:01 
Avlogget

Ja, må innrømme at jeg ble kvalm da jeg så noe om dette på nyheten i går. Folk kjøper vesker og andre luksusting til 5-sifrede beløp i julegaver. Lurer på om dette er de samme som klager over at maten er for dyr og som spiser ribbe til 29,90 til jul :P

Om man er litt "selvberget" med mat og slikt så er det fint å gi i gave. Kaninkjøttdeig, gavekort på ferske egg, et lammelår pakket inn i en bærepose som er forseglet med "McGyver-tape" osv kan være luksuriøse gaver for de som lever et helt annet liv.
Ja, nå er det jo ikke lov å gi bort hjemmeslakt da, men det er jo en annen sak ;)

Nå er ikke jeg særlig flink til å lage ting, men jeg hadde blitt kjempeglad om jeg f.eks fikk hjemmestrikkede sokker og luer til jul :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2013, 18:34 
Avlogget

Her er forberedelser viktig, minst halve jobben. Hvis man lager noe 'enkelt' som rognebærsgele eller ramsløkpure til seg selv uansett er det 'bare' å finne fram 10-15 ekstra syltetøysglass og benytte sensommer godt. Med jamlabel.com ser det riktig så proft ut...som julegave. Men, så var det dette med å tenke på jul i mai / september da...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2013, 11:00 
Avlogget

Njardarlog skrev:
Her er forberedelser viktig, minst halve jobben. Hvis man lager noe 'enkelt' som rognebærsgele eller ramsløkpure til seg selv uansett er det 'bare' å finne fram 10-15 ekstra syltetøysglass og benytte sensommer godt. Med jamlabel.com ser det riktig så proft ut...som julegave. Men, så var det dette med å tenke på jul i mai / september da...

Kunne du linket til den sida? Det hørtes interessant ut, men finner ikke noe på den sida jeg kommer inn på.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2013, 12:25 
Avlogget
Brukerens avatar

caja skrev:
Njardarlog skrev:

Kunne du linket til den sida? Det hørtes interessant ut, men finner ikke noe på den sida jeg kommer inn på.

Jeg tror det kanskje kan være http://www.jamlabelizer.com/ det siktes til.

Men det er ikke veldig vanskelig å lage etiketter selv. For eksempel ved hjelp av Word, Publisher eller lignende program. Disse kan skrives ut på Avry-etiketter i passe størrelse. Det er i alle fall slik jeg lager mine.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2013, 12:31 
Avlogget
Brukerens avatar

klaresegselv. skrev:
Hvor mange her gir gaver som er nyttig i ett selvbergings syn? Nei, til neste år skal alle gavene være hjemmelaget. Det blir bokhyller, krydderhyller og annet nyttig. Er det noen andre her som deler disse tankene eller har annet syn på dette?

Jeg er svært enig i at dette er positivt. Selv er vi på ingen måte konsekvente her, men det har blitt en del gaver i "selvbergingsånd". Blant annet har jeg lagd en del delikatesser som vi gir bort. Og i år blir det noen fler støpejerns- og stålstekepanner, samt stålkasseroller uten belegg i kretsen vår.

Det at vi gir bort slikt som er spisendes, er både fordi folk rundt oss stort sett har alt de trenger fra før, men også for å inspirere til å lage mat fra grunnen selv om det kan kjøpes ferdig hvor som helst. Folk må ikke glemme at hjemmelaget faktisk både smaker og er sunnere enn masseprodusert vare.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2013, 15:25 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Jeg tror det kanskje kan være http://www.jamlabelizer.com/ det siktes til.

Takk :) Ser at det kan være en fordel å lage etikettene på annet vis om man f.eks har planer om å skrive "blåbær" :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2013, 19:54 
Avlogget

Mange bra forslag, men må nok innrømme at det ligger mitt hjerte nærmest å lage ting av tre. Men jeg må få ut fingern og lære meg andre ting også. Er nok ett vanedyr jeg, men det hadde nok gledet endel om de hadde fått noe hjemmelaget syltetøy og ett klippekort på endten snømåking/gressklipping eller vedhogst. Håper denne tråden kan gi rom for ettertanke på hvilket forbruker samfunn vi i dag lever i. Dette kan jo være en fin måte å få de rundt oss til å våkne opp på. De blir garantert glad for ting du legger ned timer av arbeid i istedet for noe du har vært og kjøpt for en altfor stor mengde penger. En av de gavene jeg husker jeg ble mest glad for i barndommen, var sansynligvis den billigste gaven jeg har fått. Men jeg visste hva som lå bak, derfor gledet den så enormt.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2013, 10:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Med unntak av tre gaver klarte jeg å lage alle julegavene iår selv:-) De tre unntakene var et par sheperd saueskinnstøfler til ei venninne som er en ting i høy kvalitet, og bøker til småsøsknene mine. Lillesøster får en god fantasybok og lillebror får kjøkkenhagebok og frø jeg har spart fra egen hage. (Alvorlig talt, han er 11år og kjøkkenhage/sylte/konservering skillsene hans overgår de fleste jeg kjenner, og definitivt mine *stolt storesøster*)
Begynte i begynnelsen av november, og he kost meg skikkelig med å lage ting. Har strikket bomulls-kjøkkenkluter, brodert og sydd lappeteppe til niese/nevøen som snart kommer til verden, sydd salunderlag til hestefolk, sydd kjøkkenforkle, strikket og tovet såler, nålebindt to par sokker, laget en scrapbooking reisebok til ei som skal reise verden rundt, en annen liten ordtaksbok, i tillegg ligger det hjemmelaget ripssaft, bringebær og jordbær -syltetøy og tre akvarellmalerier under juletreet. Det beste med alle gavene er hvor mye restestoff og garn jeg har kunnet bruke. Nesten alt av materialer hadde jeg liggende, designark fra tidligere prosjekter ble brukt til bøker, jeg måtte kjøpe rammer, noe kantebånd og vatt; men ellers hadde jeg alt liggende. Det har hjulpet meg å være mer kreativ, og spart meg mye penger :) Har brukt pinterest aktivt som inspirasjonskilde, og har allerede planer for neste år!

Jeg skal innrømme at det å gi bort akvarellbilder er litt.. Ehh.. Jeg føler meg som et barnehagebarn, egentlig. :D :oops: :roll: Men de som får det har enten ønsket seg det spesifikt eller er foreldre av meg, så jeg håper ikke det går bra. Jeg håper alle forstår at jeg ikke prøver å være gnien, men jeg har både en utfordrende økonomisk situasjon akkurat nå og har lyst til å være kreativ.

Hva slags julegaver tenker du å lage i tre Klaresegselv.? Er helt noldus med trearbeid, så det høres spennende ut!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2013, 16:51 
Avlogget

Tanken er å lage en stk vegghengt skap med krydderhylle under og under der igjen muligheter for å sette tellerkener på høykanr. (jeg er veldig inspirert av gamle og velfungerende ting). Noen sett med frokost briketter med hull i for å kunne henges opp samt ha egget stående i under frokosten. Skjærefjøler, disse freser jeg ut og lager praktisk spor rundt med tanke på om man skal skjære stek eller annet litt blodig. He he. Jeg må si du har vært virkelig flink frøken, meget imponert:)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: