Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Des 2018, 21:10

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Gjeld og prepping
InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 17:53 
Avlogget

Fant denne artikkelen hos dine penger som jeg synes er genial, og slenger den ut her fordi 1, jeg synes ikke den fortjener sin egen tråd og 2, denne tråden kommer opp i systemet. "Bump" bruker man vel og si? ;)

http://www.dinepenger.no/regler/vil-ha- ... n/20310139

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 19:39 
Avlogget

Er uansett en fin tråd som det er fint å få frem :). Gjeldsprepping er det jeg er aller mest opptatt av og frykter høyere rente og økonomisk kollaps som kan øke renten ekstra mye.
Betaler ned så fort vi kan :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 20:14 
Avlogget

Gjør som meg, tok opp det jeg fikk i lån ca 20 ganger inntekten.

Levde på bønner og spagetti og var svært sparsommelig.
Bare etter 2 år kunne jeg leve nokså normalt men med stramm økonomi, etter det 4 året levde jeg normalt.
Det lønner seg å ta opp lån i dag, ikke helt prepper dette rådet men man kan faktisk ikke tape noe.

Jo høyere boligen er verd og mer man legger i boligen mer tjener man på det. Et tap vil bare skje om man må selge veldig fort uten at man har betalt på lånet.

Hvorfor .... inflasjonen er på 4% betyr at man får 4%. På 5 år har man fått 20% mer lønn, selv om da renten går opp til 10-12%, skal man ikke ha problemer med å betale lånet etter 3-5 år.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 18:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Gjeldssituasjonen i verden er det verste i vår tid! Både land og enkeltpersoner har opparbeidet seg en vanvittig gjeld i de siste 40 år.
Dette har nå nådd slike høyder, at det i praksis ikke er mulig å betale gjelden i all fremtid, selv med ekstra lavt rentenivå.
Myndighetene i en rekke vestlige land som USA, de fleste europeiske land, samt Japan, har tillatt seg å lånefinansiere sin velferd.
Dette er et kroneksempel på å leve på forskudd!
I all denne opplåningen, har det vokst frem en gigantisk finansindustri som lever av gjeld og renter. Det er et alvorlig sykdomstegn i seg selv.
Det som skal til for å holde galskapen gående, er stadig mer forbruk og mer opplåning.
Hvis mange nok stoppet opp forbruksøkningen, og i stedet begynte å nedbetale gjeld, ville finansindustrien få alvorlige pusteproblemer.
Den enkelte bør uansett starte å nedbetale sin gjeld, selv om det ikke er mye per måned, men uansett slik at gjelden minker. Samtidig må
man aldri bruke kredittkort, og aldri ta opp forbrukslån. Hus og bil er de eneste nødvendighetsgjenstandene som kan forsvares som lånefinansierte slik som samfunnet er i dag.
Et annet tydelig sykdomstegn er endringene til pensjonsavtalene, som akkurat nå blir godkjent av Stortinget. Dette har bakgrunn i at livsforsikringselskapene har store problemer med
å stå ved sine garanterte pensjonsforpliktelser overfor deg og meg. De skal nå i stedet få lov til å gi ansvaret for avkastning (og risikoen for tap!) på pensjonene over til sine kunder.
Det kommer til å hete "pensjon med fritt investeringsvalg". Imidlertid er det ikke fritt. Du får kun velge blant noen fond som selskapet har plukket ut.
Hvis livsforsikringsselskapene ikke klarer å få nok avkastning på pensjonsmidlene, hvordan skal da jeg (som privatperson) klare å gjøre dette bedre?
Får du brev om dette fra livsforsikring/pensjon/fripolise-selskaper på nyåret, så tenk deg nøye om. Jeg råder deg til å ikke inngå avtalen de vil selge til deg! La dem steke i sitt eget fett!
Uavhengig av gjeldsnedbetaling bør du spare penger på bankkonto. Bry deg ikke så mye om innskuddsentene, men gled deg over å se at det sparte beløpet hele tiden garantert øker. Bankene liker ikke dette.
De vil helst se at du kjøper fond i stedet, slik at de kan ta forvaltningsgebyrer fra deg.
På toppen av det hele har Kina blitt verdens fabrikk av alle slags varer. Vi kjøper varene fra Kina på kreditt, og Kina kjøper vår gjeld. Kan det bli mer forskrudd!
Sannsynligheten for at vi vil få en verdensomspennende GJELDSKRISE er svært stor. Det er kun spørsmål om hvor den starter og når. Jeg tipper Japan og innen 5 år.
Det er all verdens gode grunner til å gjøre seg mest mulig uavhengig og forberedt "Preppet" :!:

Sist endret av Netbird den 12 Des 2012, 20:25, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 18:35 
Avlogget

Veldig enig i å få penger inn på sparekonto! Toppers råd! Pass også på å sette dem i banken med best innskuddsrente, vær både kritisk og utro mot banken din når det lønner seg.

Dernest, jeg er enig i at kreditkort ikke skal misbrukes. Derimot er kredittkort brukt med fornuft et godt verktøy. Jeg passer alltid på å ha penger nok til å dekke pengene jeg har på kredittkortet, og jeg betaler alltid i tide. Med e-faktura får jeg ikke fakturagebyr en gang. Og da kan pengene mine godgjøre seg på sparekontoen litt lenger.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 22:37 
Avlogget

Rykende fersk artikkel: http://www.na24.no/m/?articleId=3525984

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 18:19 
Avlogget

du må være gjeldsfri ja og har du gjeld så bind renta og håp du klarer å skaffe høye nok inntekter til å betale den

all gjelda og pengetrykkinga tyder på at det blir veldig høy inflasjon framover, spesielt på livsnødvendige ting som mat og energi, og du vil nok og se deflasjon (at ting blir billigere) på ting folk ikke trenger, som mobiltelefoner, pcer o.l ... det kan godt hende vi får perioder med deflasjon, dvs at inntekter og priser synker, og sitter du da med høy gjeld er du .... .. raset er noen få måneder eller år unna, ingen veit 100% sikkert, men det er nært og på ett tidspunkt vil alle valutaer verden over rase i verdi samtidig (global valutakrig)

jeg sørget for å få solgt huset og flyttet til foreldrene mine for å gjøre gården deres gjeldsfri, men de dreit seg ut, ga bort en formue til lillesøsteren min (som har et ganske solid lån med flytende rente og er dømt til å gå nord og ned uansett) og tok opp mer gjeld etterpå fordi de mente de hadde så god råd, enda jeg tryglet og bad og sa vi ville dø om de ikke gjorde det og de bekreftet at de skulle betale ned gjeld ... ikke får jeg lov til å preppe her heller, for det mener de er tull, så jeg har snodd meg "rundt" forbudet ved å argumentere for at det er penger å tjene på å selge prepperutstyr .. og jeg har da ikke noe å klage over jfr dem for jeg får jo så mye arv! Å så heldig som jeg er...

så det her var jo "fint", ikke drit dere ut sånn som meg, ikke regn med at folk har vett nok til å høre på det dere sier selv om de later som de gjør det, dere må tydeligvis ordne med og eie ting sjøl

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 21:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Vel, det er flere aspekt ved forholdet til gjeld i prepper-sammenheng.
I utgangspunktet er all gjeld noe uønsket svineri. Finansbransjen er en forvokst parasitt, som lever på alle andre personer og firma. Kun økonomer påtar seg å forklare at et firma bør ha gjeld (det gjør de virkelig - har lært det på Handelshøyskolen!).
Standard gode råd fra meg er: Klipp i stykker ethvert kredittkort omgående, ha aldri forbrukslån, ha aldri et lån med høyere rente enn normalt boliglån. Det er god prepping-ånd å ha minst mulig gjeld, og prøve å redusere den maksimalt. Her blir det mye opp til den enkeltes livssituasjon og muligheter.
Smeller det ordentlig (les: Yellowstone supervulkan, asteroidenedslag eller lignende), er gjelden vår det siste vi bør bry oss om.
Bankene vil ikke finnes lengre, og lånene sammen med dem.
I visse halv-kritiske scenario vil du sannsynligvis ikke få noen inntekter lengre, og banken (med god hjelp av staten) vil trolig gjøre mye krampaktig for å ta fra deg bolig og bil. Lett vil det ikke bli for dem, for de har ingen å selge videre til, og må ta tapet uansett. Imidlertid kan det skape mye krøll for deg. Også i denne situasjonen ville jeg ikke brydd meg mye om at avdrag ikke kan betales. Andre problem ville ha mye høyere prioritet. Jeg ville forlatt huset, glemt gjelden, og trukket meg tilbake i en bortgjemt bug-out location. Det er det som utpeker seg som det optimale i de fleste overlevelsesplaner. Det behøver slett ikke å koste stort. Du kan f.eks. inngå en ordentlig langtidsavtale for en eller annen bortgjemt gårdsbygning langt utenfor allfarvei. Ingen luksus, men relativt trygt og lunt, kanskje også med god tilgang på friskt vann og ved (og riktig trivelig å stelle med).

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 23:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt enig. Å være prepper handler om å se litt framover og voldsom gjeld og (grøss) kredittkortgjeld, forbrukslån, etc. hører ikke hjemme der.

D.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2014, 13:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi har en del små gjeld: bil, noen små lån hos foreldre, litt lån i bank på ymse ting.
Men heldigvis ikke noe som til sammen går over 150.000kr.
Nå når vi kjøper gården har vi inngått en avtale med banken om å samle alle små lån/gjeld under samme lån som vi tar opp for å kjøpe gården.
Og det skal bli deilig og bare ha ett lån å betale på.
Og vi har fått det til slik at det vil til sammen ikke overstige det vi allerede betaler i måneden, det vil til og med bli mindre.
Så det blir bra.
Tror jeg vil anbefale alle å samle det som er av eksisterende små lån/gjeld til et større hos en bank og betale det ned etter avtale med banken.
tenk på alle rentene du slipper å måtte betale på.
litt renter blir det jo, men til sammenligning på kredittkort.. og små lån hos diverse selskaper..
*grøsser på ryggen* nei.. hvis du har mulighet samle det sammen i en bank hvor du får en god avtale, og få vekk mest mulig.
Og ha en liten sparebank hjemme også, sett inn en liten fast sum kontanter på sparegrisen, og legg det til side på et egnet sted hjemme i tillegg til det du har spart opp i banken også. (sånn i tilfelle rottefelle) ;)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 19:48 
Avlogget

Jeg har vanvitti mye gjeld og får snart enda mer gjeld. Men gjelden jeg får og har er basert på ting som stiger i verdi, dvs eiendom.

Jeg har nå en eiendom som sikkert har verdi på 3,5 millioner, og fra høsten av så har jeg gjeld på eiendommen på 2,7 millioner. Det er ganske heavy når jeg er alene.

Men da jeg ikke har et indre behov for familieliv rett og slett fordi min mening med livet ikke hører inn under dette, så sparer jeg en del penger. Sånn for ordens skyld kan jeg si at min mening med livet er av åndelig art, trening, sport og spill og ting jeg forbinder med det å ha det gøy. Jeg er onkel og det holder i massevis.

Planen min er ganske enkel, men likevel så vanskelig i forhold til gjeld, nedskriving av gjeld m.m.
Jeg herjer litt på aksjemarkedet med høyrisk med beløp jeg er beredt på å tape. Men aksjer er i alle fall mer gevinst på enn Lotto og slike ting.

Ellers er det utrolig viktig å ikke gå på den fella å hele tiden kjøpe ting som gjør at man bruker mer penger. dvs dyre biler, dyre ting som går i stykker m.m.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: