Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Feb 2018, 18:55

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gjeld og prepping
InnleggSkrevet: 23 Mar 2012, 17:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvordan balanserer folket her mellom preps i form av mat og utstyr, og prepping i form av å kvitte seg med gjeld? De siste dagene har jeg begynt å fundere på om ikke det hadde vært lurt å sette av en større andel av månedslønnen til å betale ned hus og bil osv. Når skatte- og feriepengene kommer til sommeren vil jeg få mulighet til å bli kvitt all gjeld på bilen.

Grunnen til at jeg vurdere dette nå er at vi lever i ekstremt gunstige økonomiske tider akkurat i dag. Renten kan omtrent ikke bli lavere, og lønningene er kunstig høye. Sannsynligheten for en økonomisk kollaps i europa er absolutt tilstede og skulle det skje spørs det hvor lett det blir å betale avdrag når privatøkonomien blir snudd på hodet.

Prioriterer dere gjeldsfrihet eller anser dere det som usannsynlig med økonomiske problemer? :?:

Topp

Innleggets emne: Re: Gjeld og prepping
InnleggSkrevet: 23 Mar 2012, 17:42 
Avlogget

Få betalt billånet øyeblikkelig! Billån har langt dårligere betingeleser og høyere rente enn standar huslån, så det er det liten vits i å ha lenger enn nødvendig.

Du bør først og fremst få gjelden ned på et komfortabelt nivå. Økonomien i Europa er en ting, at du blir syk og havner utenfor arbeidsmarkedet er noe helt annet. Du kan få personlige økonomiske problemer, glem aldri det. Gjeld er noe som bør nedbetales så fort som mulig, for du bruker tusenvis av kroner i renter som du kunne brukt på andre ting. Derfor lønner det seg og betale gjeld så fort som mulig.

Dertil bør du ha en to tre månedslønner stående på en høyrentekonto, bare i tilfelle. Uansett bør du ha en buffer til slike ting som rørlegger, eller annet som kan gå i stykker. Det er ikke sikkert at du kan bytte hermetikken din mot en nytt vindu, om det gamle sprekker.

Dernest bør du sette opp et budsjett, og tenke over hva du egentlig vil forberede deg til. Sett deg delmål, og kjøp inn der du har råd. Spar eventuellt opp over noen måneder hvis det er noe dyrt du ønsker deg.

Jeg vil ha så lite gjeld som mulig, for den viktigste forberedelsen jeg kan gjøre er å ha et eget sted å være. Da passer det dårlig med et tvangssalg på grunn av noe uforutsett! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2012, 19:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for gode råd og veiledning! :D
Ja, da tror jeg det får bli mindre "vil ha" kjøping og mer nedbetaling av gjeld i sommer! :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2012, 20:38 
Avlogget

Jeg refninansistere "alle "mine lån og satt alt på leiligheten. Sparer en del penger. Sjekk også forsikring om du kan få en bedre deal.

Å ha litt extra cash i bakhånd er aldri feil. 20 000 kr +.

Lag din egen alkohol. Når man har utstyret kan man lage ca 22 liter øl for vel 200 kr. Litt prøving og feiling er det. Men etterhvert finner man satsen og mengden sukker det skal til for å lage brukbart.

Europris sin Scottish export er faktisk ikke gærnt i det hele tatt.

Bortsett fra hermitikk for lageret så ser jeg litt på bruks utstyr, og ikke minst fiskeutstyr. Stenger, sluker, garn og teiner. Om økonomien går nedom og hjem og man mister jobben så kan jeg i det minste ordne litt rimeligere middager.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 00:55, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2012, 22:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Ikke dumt. Jeg tenkte å ta meg en runde for å se om jeg kan få bedre avtaler på lån, forsikring osv. ved å bytte bank og forsikringsbyrå.

Er det noen av dere som var boligeiere i perioden på 90-tallet når renten steg mot 16% som kan dele erfaringer mtp. hvilke endringer det medførte for økonomien deres og hvordan/hvorfor dere klarte dere evt. ikke klarte dere?

Det er få ting jeg kan se for meg som er surere enn å bli fratatt boligen mens en eier masse unyttige luksusting som ingen lenger vil kjøpe.

Hvordan ligger dere ann i forhold til nedbetaling av boliglån? Jeg har ikke sjangs i et 5-års perspektiv, men ser for meg at det er mulig i et 7-10-års perspektiv hvis jeg prioriterer raskere nedbetaling. 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2012, 23:18 
Avlogget

Rundt 200 K på boliglånet mitt så ikke så alt for lenge til! Men så er det en LEILIGHET og ikket et hus. Det er et problem.

Sommer feriene våre var stort sett på min morfar`s hytte. Var ikke før jeg var 16 år + før vi dro til syden. Mine foreldre er dog blitt veldig flink med økonomien, og min far har vært flink å invistere og deretter tjent litt på fonn og aksjer. Men aldri gått bannanas på det!

For et år siden gikk han fra Postmann Patt til en mye høyere stilling. Han kurset seg en del på kvelden.

Jeg vet en del folk på jobben som hadde 18% rente. Folk jobbet seg halvt ihjel slikt jeg har forstått det!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 00:55, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2012, 09:30 
Avlogget

Har vurdert å kvitte meg med tv`n. Føler det går alt for mye tid bort i den. Alt jeg vil se er på internet og youtube anyway. Slipper man unna litt NRK lisens penger.

Hvor mange har gjeld på over 2 millioner? Evnt 3 mill?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 00:57, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2012, 13:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Nærmere en mill. Hadde ikke turt å sette meg i gjeld på 3 millioner. Pengene skal tross alt betales tilbake.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2012, 15:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Under en mill. Og to greie inntekter til å betale ned på den!

Ikke overdriv preppingen. Ikke lev over evne på annet vis heller. Og framfor alt: Ta vare på partneren. Ikke noe kan kaste rundt på økonomien som et brutt forhold!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 17:39 
Avlogget

Vil forøvrig på det varmeste anbefale og lese Dine Penger magasinet, som tar for seg en god del rundt gjeld, sparing og annet. Jeg bruker å låne det fra mitt lokale bibliotek, men det er en del og spare hvis man får seg et abonnement ryktes det....

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2012, 20:42 
Avlogget

Synes uten tvil at den beste måten å møte morgendagen på er å mestre dagen i dag. Har alikevel ikke satt gjeldsnedbetaling som første prioritet, siden jeg ikke føler at det brenner på dass der. Med dagens nivå, så er vi gjeldsfrie om 8 år, øker innbetalingen om renten øker, men opprettholder dersom den synker. Synes selv vi har full kontroll over økonomien, to ulike yrker (hvor av ett er100 prosent uavhengig av konjunktur). Alikevel er jeg helt enig i at å holde bankspøkelse på avstand, er basic 101 i overlevelse. Økonomien kolappser før samfunnet. Se bare på depresjonens betydning for milioner av amerikanere tidlig i 30 årene i forrige århundre. Er forberedt på å treffe veien om jeg må, men så langt jeg kan klare er mitt hjem min borg.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2012, 18:59 
Avlogget

Luksusfellen har kanskje noen gode tips? Personlig må jeg si at jeg liker og se det for underholdningen sin skyld også, og ergre meg over alle menneskene som klarer og opparbeide seg så mye gjeld på tulleting! :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2012, 21:13 
Avlogget

Ser sjeldent på luksusfellen, men elsker det når jeg gjør det :lol: Det sies at skadefryd er den mest ektefølte fryd, i sær for normannen, men det er ikke egentlig skadefryd jeg føler. Det er mer en bekreftelse om at en slettes ikke klarer seg så alt for galt selv, og at man tross alt har ganske god kontroll. Så langt har jeg hatt litt vansker med å mobilisere nevneverdig med sympati for de deltagerene jeg har sett på. Få som har blitt rammet av sykdom, personlige tragedier og konjunkursvigninger der, i de programmene jeg har sett. Tror det stort sett har vært kjekkaser med rødglødende kredittkort og som evnemessig (økonomisk) ikke klarer å leve opp til hvor høyt lommeboka snakker. Vil nesten si at å se på et program av nevnte type, gir langt mye mer for sjelefreden enn psykologitimer eller psykofarmaka :lol:

Hadde jo vært fryktelig gøy å svidd av en 6-700.000 på hobbyer og fjas da, men etter den søte kløe...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2012, 17:31 
Avlogget

Fant rådene Dine Penger kommer med om du vil spare i aksjer. Jeg kan se likheter mellom aksjer og preps: Begge deler kan være fullstendig ubrukelig, eller være det som sender deg i ekspressfart til Nirvana...

1: Kvitt deg med dyr gjeld.
Det første du bør gjøre, er å betale ned kredittkortgjeld og forbrukslån, for der svir lånerenten. Har du ln med dårlig sikkerhet (topplån) sørg for å betale ned på dette først. Renten er høyere på topplånet ditt enn på ordinært boliglån. Gjør dette før du bygger opp en sparekonto. Forsøk å flytte billånet over på boliglånet som ofte har lavere lånerente.

2: Senk renten på boliglånet.
Det neste du bør gjøre, er å få ned lånerenten på boliglånet. Send en e-post til banken og fortell at du har oppdaget billigere banker. Kanskje setter banken din ned renten. Dernest kan du finne en billigere bank fra en av våre lister, spør den om du kan flytte lånet ditt. Den nye banken bør ha minst 0,5 prosentpoeng lavere rente for et lån på en million, for det koster fort tre-fire tusenlapper å bytte. Du kan beholde lønnskonto, bankkort og internett i den gamle banken. Ønsker du lettvint å søke om lån, kan du gå til penger.no, som er drevet og finn.no og Dine Penger.

3: spar opp krisepenger.
Spar opp et beløp som tilsvarer to månedslønner. Velg banken med best rente. Fleksilån kan også brukes som krisepengermulighet.

4: Betal ned ekstra lån på boliglån.
Betal boliglånet raskere ned. Få det ned på et komfortabelt nivå slik at du sover godt om natten. Det er lite poeng i å sette masse penger på en høyrente konto hvis du fremdeles har et stort boliglån, for lånerenten er høyest.

Det er noen flere råd, men jeg finner dem ikke så relevante for prepping selv. De er mer lagt opp til sparepenger. Som også er prepping, men hvis man er interessert kan man lese Dine Penger selv. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2012, 21:43 
Avlogget

For egendel, så beveget akkurat ratioen mellom gjeldsanering og prepping seg feil vei :x Bilen takket og bukket for sin gjesteopptreden i vårt liv, og la etter seg et vakum vi trenger å fylle. Om ikke mine regnestykker er helt feil, så vil vi klare å opprettholde dagens nedbetaling, selv om vi må kjøpe ny bil (brukt da..). Det kommer uansett til å berøre det økonomiske handlingsrommet vi har i dag, men det får bli tettere da. Det er også et krysningspunkt mellom frugan og meg; hun synes vi skal beholde handlingsrommet og øke nedbetalingstiden, jeg synes vi skal få ny bil og være gjeldsfri minst like tidlig som vår nåværende nedbetalingsplan legger opp til. Om mitt forslag vinner ( og det gjør det jo 8-) ..), så betyr nok det at det er 1000 kr mindre i mnd å kjøpe harskt havregryn og kikkertsikter for i måneden. Tror alikevel at det å kvitte seg med gjeld er mest fornuftig.

(ps: slik det ser ut som om nå, så ender vi opp med en bil som har litt mindre plass, men er fanden så mer trafikksikker og fremkommelig, kanskje bare fattigmannstrøst :?: :lol: )

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: