Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Sep 2018, 15:23

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 18:33 
Avlogget

Jeg har kun preppet siden oktober i år og må si at jeg har brukt litt.
Men den aller viktigste preppingen for meg er å betale ned mest mulig på lånet da jeg tror økonomikaoset først vil føre til svært høye renter og dårlig verdi på boligene lenge før det blir snakk om å bli Robbinson cruose. Og jeg bruker jo ganske mye av lønnen på å betale ned lån :)

Foreløbig har annen prepping vært kanskje tre tusen kroner tilsammen. Fra oktober, altså.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 19:28 
Avlogget

Jeg forsøker å ikke ta helt av, hehe :). Men det er utrolig hvor fort man blir bitt av basillen og bare tar med noe hver gang man handler :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 11:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har vært i en "oppkjøringsfase", så det har nok gått med minst 5000 pr. måned.
Det vil jo roe seg en del ned når mye har kommet på plass.
I går brukte jeg kr. 2600 på å kjøpe 55 sekker med bjerkeved, så det går unna!
Totalt sett har jeg nå nok tørr ved i kjelleren til å holde varmen døgnet rundt i ca en måned. Det føles riktig og godt!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 11:51 
Avlogget

Spennende å høre om hva dere andre gjør.

Angående ved:
Jeg kjøper paller med ved for 800kr her hos meg. Har egentlig mulighet til å hugge på egen tomt, men vi har hverken tid eller krefter til å hugge nok for tiden (småbarn og muskelplager- mosjonering er underveis og på bedringens vei).
Jeg gjetter egentlig litt på at vi som blir bitt av basillen slett ikke kommer til å roe oss ned når flere ting er på plass :lol: . Er ikke dette en sånn ting man bare vil ha mer og mer av? Altså- når vi ser at haugen vokser vil vi ha enda større haug for man kan jo aldri være forberedt nok?

På grunn av faren for å 1. bruke for mye penger 2. Bli sittende med en masse ubrukelig ting som til slutt kastes, forsøker jeg å kun kjøpe ting jeg vil bruke eller spise. Blir nok litt mer overlevelsesutstyr enn jeg vanligvis har hatt, men tenker å utvide turhobbyen og bedre utstyr vil komme godt med. Forsøker å kjøpe mat vi liker godt og som vi gjerne kan rullere. Har for eksempel funnet ut at First Price risen ikke er så veldig god og har begynt å kjøpe Jasminris i stedet mens vi spiser opp FPen. (Ja, jeg vet at grov ris er bedre, men det spiser vi ikke opp for det er ikke så godt, hehe)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 16:35 
Avlogget

Synes dette er et svært vansklig spørsmål å svare på, all den tid "prepping" i stadig økende grad er i ferd med å bli livsstil. Derfor er det vansklig å skille mellom hva som er prepping per se og hva som er hobbier og daglige utgifter. I tilegg kommer økonomiforvaltning forøverig. Innenfor alle disse områdene har våre disposisjoner forandret seg det siste året og på månedlig basis er det nok snakk om en stor del av vår inntekt.

Innenfor det økonomiske aspektet, så har vi vært nødt til å øke vårt lån siden vi måtte ha en ny bil. Preppemessig ser vi på lån som lite fornuftig, derfor har vi iverksatt mottiltak. Betalingsraten er øket, slik at nedbetalingstiden vår nå er lavere (dog marginalt) enn tidligere. Prisen på det er vel ca 1500,- pr mnd. I tillegg sparer vi nå mer enn før. Både i bank og kontanter. Det gir vel en merkostnad på ca 1000,- pr mnd.

Vi innvisterer mye tid og noe penger i det å kunne bli så selvbergede som mulig, med våre beskjedene to mål. Utstyr, planter, dyr, konstruksjon mm. vil nok totalt bli minimum 1000,- pr mnd. (evnt. tapt arbeidsinntekt tørr jeg ikke tenke på :o Med tanke på at en strikk til et norgessglass koster 5-7 kr og en boks brekkbønner 10,- så er det ikke å komme fra at selvberging ironisk nok idag fort blir dyrere enn detaljist handel :cry: ) Uansett så er målet et microbruk med så stor produksjon som mulig, så vi får betrakte det hele som en etableringsfase som krever sine utgifter.

Jakt og fiske krever jo også sine innvisteringer. Vel fiske har vi ikke brukt mye på i år, verken tid eller kroner, men en ny båt har gitt en utgift på i overkant av 1000,- pr mnd sålangt. Nå er den nedbetalt og vil jo således bare ha driftskostnader fremover. Jakt og våpen har på den andre siden kostet litt i år. Ser man bort fra direktekostnader forbundet med jakta, og bare betrakter innvisteringer og trening, så er det nok minst 2500-3000,- pr mnd. Det er i hovedsak innkjøp av våpen, amunisjon og skytebane utgifter som ligger til grunn.

Annet utstyr generelt har jo også gjort sitt for utgiftssiden. Tipper vi forsiktig kan si 1000,- pr mnd her. Dyrest var vel dehydratoren, men det har blitt en del lykter/ladding, gadgets med :? Likt og ulikt til oppbevaring har også blitt en utgiftspost. Det meste kan heldigvis brukes igjen og igjen.

Matlageret er jo også en utgiftspost. Siden mars, hvor vi bare
hadde "mer enn nok mat" i huset, så har vi bygd opp et lager som både krever sin plass og sine kroner. Tror nok et svært forsiktig estimat her er 2000,- pr mnd (er nok litt vel forsiktig her ja...men frykter bunnlinja :lol:

Realistisk sett vil nok det være ca 10.000 pr mnd, men på den andre siden blir det helt feil å si at vi bruker 10.000 pr mnd på prepping. Mye av utgiftene hadde vi fra før, fx jakt, fiske, en del mat og mye utstyr, uten at vi da betraktet det som preppeutgifter. En del er også betjening av lån og sparing. Selv om det nå er målbevist ift preppingen, så klarer jeg ikke å se på det som bare prepperelatert. Alt som gjelder ift selvberging gir jo også allerede tilbakebetaling nå. Vi spiser allerede godt av sommerens grøde og slikt gir jo også mindre utgifter. Vi handler også mye i store kvanta på tilbud og det sparer oss for utgifter i hverdagen. Når vi finner gode tilbud, så handlet vi det vi tror vi har plass til i lageret som vil bli brukt innenfor lagringstiden. På det sparer vi mye penger som kan benyttes mer fornuftig.

Mer interresant enn hva vi bruker på prepping pr mnd, synes jeg det er med hvor mye vi kan preppe pr mnd uten å bruke penger. En pall i veikanten kan brukes, en planke her og en planke der...lage skaft til redskap selv, få likt og ulikt folk gir bort på finn, benytte langt mer av frukt og bær enn vi har gjort tidligere, få venner, kollegaer og slekt til å ta vare på slikt de ser på som søppel og gi det til oss (matavfall til kompost aviser, tomme eggkartonger, syltetøyglass mm.), erværve seg kunskaper og ferdigheter som sparer penger (sålangt ser det ut som om neste sommers spekeskinke blir under halvparten så dyr som tidligere...) Så langt blir jeg langt gladere for alt jeg ser på som preppeaktivitet som er gratis, enn hva vi handler inn. Og det er ikke bare fordi jeg er gnien ;)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 16:50 
Avlogget

Crusoe skrev:
Mer interresant enn hva vi bruker på prepping pr mnd, synes jeg det er med hvor mye vi kan preppe pr mnd uten å bruke penger. En pall i veikanten kan brukes, en planke her og en planke der...lage skaft til redskap selv, få likt og ulikt folk gir bort på finn, benytte langt mer av frukt og bær enn vi har gjort tidligere, få venner, kollegaer og slekt til å ta vare på slikt de ser på som søppel og gi det til oss (matavfall til kompost aviser, tomme eggkartonger, syltetøyglass mm.), erværve seg kunskaper og ferdigheter som sparer penger (sålangt ser det ut som om neste sommers spekeskinke blir under halvparten så dyr som tidligere...) Så langt blir jeg langt gladere for alt jeg ser på som preppeaktivitet som er gratis, enn hva vi handler inn. Og det er ikke bare fordi jeg er gnien ;)

Applaus! Helt enig, Crusoe.

Jeg bruker nok noen tusen i måneden på prepping. For meg er den viktigste preppingen akkurat nå å spare penger siden jeg står i fare for å miste jobben i en nedbemanningsprosess, så når jeg sier "bruke" er det "overføre til sparekonto" jeg mener. ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: