Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 01:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hvem har en pengebuffer?
InnleggSkrevet: 19 Sep 2013, 09:47 
Avlogget

USA har iallefall ingen pengebuffer....

http://e24.no/makro-og-politikk/saa-stor-er-usas-statsgjeld/20082623

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2013, 22:19 
Avlogget

Jeg regner med å ha 50.000 i back fra mai neste år. Målet er å ha 100.000 på konto til enhver tid.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2014, 12:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Jobber med saken. I.l.a. neste år skal jeg passere seks siffer øremerket til beredskap. Så om det bare er at vaskemaskina streiker eller bilen takker for seg.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2014, 22:56 
Avlogget

Vi har en sparekonto som holder til de vanlige uforutsette utgiftene, og så sparer jeg en 500 lapp i måneden for å ha en kontant reserve om det blir vanskelig å betale med kort en periode (f.eks ved langvarig strømbrudd) men har ikke tenkt å ha noe mer en 5000 spenn på lur til slikt. Vil nok bruke litt tid til å komme dit også. Å veksle inn de store lappene til mindre valører var et lurt tips. I allefallmsånn at man har en sånn Ca tusing i 50, 100 og 200 lapper. Har ellers en 500 lapp gjemt bort inni lommeboka. Og den ha reddet dagen mer en en gang, spesielt når man kommer over noe man vare MÅ ha på et marked eller en messe hvor kort ikke er gangbart, eller når alle kort og bensin tanken er tom...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2014, 09:09 
Avlogget

Jeg har alltid rundt 500 i kontanter i lommeboka, men bortsett fra det er det ingen buffer på gang her. Jeg har betalingsevne, i form av kredittkort så jeg er alltid likvid, men jeg har ikke oppsparte penger. Det er viktigere for meg å sikkert få utdannelsen ferdig i tide enn å jobbe ekstra for å spare opp penger. Det kan jeg alltids gjøre etter at jeg er ferdigutdannet og årslønna klatrer hundre tusen i året.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2014, 20:14 
Avlogget

Jeg prøve å ta ut litt kontanter så fort lønningen kommer inn på konto, så langt har jeg ca 12-13 tusen i kontanter samt 10.000+ på rentekonto.
Kontantene har jeg låst i en gjemt safe, der har jeg også sølv for ca 1000 kr som jeg har planer om å smelte ned til 1-2 barer.

(NEI jeg er ikke redd for å dele verdiene jeg har,respekterer folk som vil holde det hemmelig men jeg ønsker å dele min status og evt få tips)

Jeg føler meg litt tryggere når jeg vet at jeg har midler til å evt kjøpe/bytte til meg ting jeg skulle trenge.

Jeg tror også at om ting her i verden skulle gå mot noe ille så er det en ting som jeg tror kommer til å være like ''farlig''
som i dag, og det er griske mennesker.
Derfor ser jeg at det å ha litt ekstra kontanter/gull/sølv/alkohol/røyk og andre verdifulle ting kan være smart i form av bytte/kjøp!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2014, 20:57 
Avlogget

Vestfold101 skrev:
..., der har jeg også sølv for ca 1000 kr som jeg har planer om å smelte ned til 1-2 barer. [...]

Om du har sølvtøy eller sånt liggende så er det mye bedre om du ikke smelter det ned. Det er to enkle grunner til det;
1. Sølvtøyet du har, har stemplet inn opplysninger om sølvkvalitet (vanligvis 830s). En tilfeldig barre med sølv kan inneholde nesten hva som helst, du kan putte i ganske mye tinn og kobber uten at det endrer på utseendet.
2. Nedsmeltet sølvtøy skriker tyvegods på lang avstand!

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2014, 21:20 
Avlogget
Brukerens avatar

...og der mistet jeg halvparten av den forventede inntekten ut året. Blir lite av sparingen jeg hadde tenkt meg.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2014, 06:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Strelok skrev:
...og der mistet jeg halvparten av den forventede inntekten ut året. Blir lite av sparingen jeg hadde tenkt meg.
Jeg håper at det bare er et utenlandsoppdrag som er utsatt og ikke noe mer grunnleggende. Men uansett aktualiserer jo dette at det ikke alltid går som man hadde tenkt - altså viktigheten av å ha en buffer for å takle det uventede.

Jeg håper det ordner seg og at dette bare betyr en utsettelse av dine spareplaner!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2014, 17:38 
Avlogget

Spare penger? e det mulig? E jo alltid noe man trenger eller må ha, ellers kommer det en regning snikende som man hadde glømt.

Joda eg har alltid noen penger på lur, det er alltid godt å ha noe om man plutselig trenger noen lapper til noe.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 16:20 
Avlogget

Jeg regner meg som en over gjennomsnittet økonomisk interessert mann. Det er lurt det de sier å ha ca 50.000 i økonomisk pengebuffer.
Men jeg er vel heller den som heller satser disse pengene i ulike prosjekter enn å ha de på bok. Jeg dro ut 30.000 fra aksjer her som lett kunne vært en buffer. Men det er mye annet jeg vil bruke penger på slik som f.eks. å bygge ut bolig. Når et boligprosjekt øker med 50.000 pr år i hva det vil koste, er det å spare 50.000 da ett år det samme som å gå i 0. :) Så derfor sylter jeg ned verdier i bolig og eiendom. Aksjer er og en god investering da :D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 17:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Strelok skrev:
Jeg håper at det bare er et utenlandsoppdrag som er utsatt og ikke noe mer grunnleggende. Men uansett aktualiserer jo dette at det ikke alltid går som man hadde tenkt - altså viktigheten av å ha en buffer for å takle det uventede.

Jeg håper det ordner seg og at dette bare betyr en utsettelse av dine spareplaner!

Budsjettsprekk..
Takk for omtanken :)
Har jo så klart en buffer fra før, men etter bilkjøp tidligere i år var målet å få betalt ned det så fort som mulig.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2014, 22:06 
Avlogget

Det er levelig med kredittkort om man bruker den ene halvparten av kreditten til å betale den andre kreditten. Da blir det ikke så utrolig mye å betale for å leve på kreditten. Det krever imidlertid disiplin :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: