Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 05:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvem har en pengebuffer?
InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 21:15 
Avlogget

Vi er veldig opptatt av og matlagring, og annet som er typisk "preppe"ting. Men hvor mange har også en pengebuffer? Jeg har som mål og alltid ha tre månedslønninger stående på en høyrentekonto, i tilfelle noe dukker opp. Jeg pleier også å ha rundt tusen kroner i kontanter på meg/i huset. Hvor mange andre på forumet har det samme?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Hvem har en pengebuffer?
InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 21:20 
Avlogget

1 1/2 månedslønn som buffer på konto. Jeg kunne tenkt meg det dobbelte, men det er et annet prosjekt.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:51, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 21:38 
Avlogget

Jeg har sparepenger til meg og kona+sparekontoer til 3 barn.
I tillegg har jeg 4 månedslønner i kontanter til enhver tid.
Dette i tilfelle banksystemer svikter.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 22:44 
Avlogget

En prepper har penger i kontanter, samt gull og sølv :)

Det har vist seg at penger ikke er trygge i banker, verdien som man har opparbeidet seg kan halvere seg på noen timer om man i det hele tatt får tatt ut penger.

Selv har jeg en månedslønning og noen dollar, pund og euro.
Om noe skulle skje tar jeg ut alle pengene selv om staten sier at dem er trygge.
Staten er ikke til å stole på når det kommer til en krise for da kan/vil dem sette begrensinger på uttak og bruk.

I en matkrise sier det seg selv at staten griper inn, f.eks. vil da staten gi alle 500kr til mat i uka mer vil man ikke få uansett hvor mye man har på kontoen.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 23:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Ved en alvorlig matkrise blir nok nåværende sedler satt ut av sirkulasjon raskt, og erstattet av slike matkuponger, klippekort man hadde under krigen.
Selv har jeg verken mye sparepenger på bok eller kul på madrassen, men det går da rundt. Synes også at folk skal være forsiktige med å fortelle at de har penger og andre lettomsettelige verdier i hjemmet. Norsk survival forum kommer nok til å fortsette å øke medlemsmassen fremover og det er ikke sikkert alle bare er interessert i kjøkkenhager om dere skjønner hva jeg mener. Selv om det anonymt her inne kan kan man komme i skade for røpe identiteten sin en dag. OPSEC folkens OPSEC :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 23:49 
Avlogget

Rockatansky skrev:
Ved en alvorlig matkrise blir nok nåværende sedler satt ut av sirkulasjon raskt, og erstattet av slike matkuponger, klippekort man hadde under krigen.
Selv har jeg verken mye sparepenger på bok eller kul på madrassen, men det går da rundt. Synes også at folk skal være forsiktige med å fortelle at de har penger og andre lettomsettelige verdier i hjemmet. Norsk survival forum kommer nok til å fortsette å øke medlemsmassen fremover og det er ikke sikkert alle bare er interessert i kjøkkenhager om dere skjønner hva jeg mener. Selv om det anonymt her inne kan kan man komme i skade for røpe identiteten sin en dag. OPSEC folkens OPSEC :)

hehe er klar over det men jeg synes ikke risikoen er så veldig stor at jeg skal bli gjenkjent eller gi meg til kjenne.
Det er like mye å dele erfaringer og synspunkter med andre.

Kjøkkenhager er fine å ha men dem vil bli spist opp i en krise :lol: mens mine er lettomsettelige verdier er godt gjemt.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 18:19 
Avlogget

Gull og sølv har jeg liten tro på. Jeg vil ikke ta det i mot om noen vil prøve å bytte med meg.
Angående det å oppgi at man har verdier så er jeg ikke så veldig redd. Huset vårt tror jeg må være det minst interessante for enhver tyv :lol: Her er det så lite å hente at det ikke er verdt bensinen ;)

Ja, jeg har litt kontanter og vi har en buffer i banken. Målet er å få en god buffer på 6 mnd inntekt da jeg er selvstendig næringsdrivende og har veldig varierende inntekt. Men vi er ikke der ennå :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 11:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, jeg har penger både i banken, og i huset (en del tusen i 50-lapper, godt gjemt). Regner med at ingen kan gi tilbake vekslepenger når strømmen er borte.
Jeg tror ellers at kontanter kun vil være aktuelt betalingsmiddel i en svært begrenset periode, kanskje noen uker. Deretter, når sulten og panikken melder seg,
er det nok spiselige ting som er mest aktuelle som byttemidler.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 19:19 
Avlogget

viking77 skrev:

Det har vist seg at penger ikke er trygge i banker, verdien som man har opparbeidet seg kan halvere seg på noen timer om man i det hele tatt får tatt ut penger.

Om noe skulle skje tar jeg ut alle pengene selv om staten sier at dem er trygge.
Staten er ikke til å stole på når det kommer til en krise for da kan/vil dem sette begrensinger på uttak og bruk.

I en matkrise sier det seg selv at staten griper inn, f.eks. vil da staten gi alle 500kr til mat i uka mer vil man ikke få uansett hvor mye man har på kontoen.

Ja, jo det kan jo skje det du beskriver. Meeen, jeg tror det er langt mer sannsynlig at man får personlige økonomiske problemer enn at hele samfunnet får problemer. Man bør nok være forberedt på at det kan skje, samtidig som man bør være forberedt på at det kanskje ikke skjer.

Man bør ha en to tre månedslønninger i buffer. Jeg setter opp noen fordeler og ulemper nedenunder. Uten å gidde og se noe på gjennomsnittslønninger regner jeg ut i fra at man har spart opp seksti tusen kroner.

I banken:
Innskuddsgaranti opptil to milloner garantert av staten dekker deg hvis banken går konk.
Man får renter av sparebeløp. F.eks 60 000 med 3% gir 1800 kroner.
Tilgjengelighet fordrer bankkort og nettbank, men til gjengjeld tar de fleste kort i dagens samfunn, og nettbank blir stadig mer tilgjengelig med nett tilgang og "apper".

I madrassen:
Tilgjengelig, men økt risiko ved brann, flom, ran. (Joda, jeg sverger mitt kjære forsikringsselskap, jeg hadde flere titalls tusen kroner i madrassen. Beviser? eh... Eh...)
Ingen økonomisk gevinst. Tvert i mot, kjøpekraften vil synke hvert år. Husk at prisene stiger vært år.
Ikke alle tar kontanter lenger...
http://www.pengevett.com/generell-penge ... anter.html

Hva kommer man dessuten mest sannsynlig til å trenge en slik pengebuffer til? Plutselige uforutsette utgifter, som fordrer dyre reperasjoner o.l. Det kan også ta en stund før man får hjelp av NAV ved arbeidsledighet. Kanskje ikke like spennende ting og forberede seg til som jordens undergang, men det bør heller ikke bli oversett. :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 22:35 
Avlogget

Frøyatro skrev:
viking77 skrev:

Ja, jo det kan jo skje det du beskriver. Meeen, jeg tror det er langt mer sannsynlig at man får personlige økonomiske problemer enn at hele samfunnet får problemer. Man bør nok være forberedt på at det kan skje, samtidig som man bør være forberedt på at det kanskje ikke skjer.

Man bør ha en to tre månedslønninger i buffer. Jeg setter opp noen fordeler og ulemper nedenunder. Uten å gidde og se noe på gjennomsnittslønninger regner jeg ut i fra at man har spart opp seksti tusen kroner.

I banken:
Innskuddsgaranti opptil to milloner garantert av staten dekker deg hvis banken går konk.
Man får renter av sparebeløp. F.eks 60 000 med 3% gir 1800 kroner.
Tilgjengelighet fordrer bankkort og nettbank, men til gjengjeld tar de fleste kort i dagens samfunn, og nettbank blir stadig mer tilgjengelig med nett tilgang og "apper".

I madrassen:
Tilgjengelig, men økt risiko ved brann, flom, ran. (Joda, jeg sverger mitt kjære forsikringsselskap, jeg hadde flere titalls tusen kroner i madrassen. Beviser? eh... Eh...)
Ingen økonomisk gevinst. Tvert i mot, kjøpekraften vil synke hvert år. Husk at prisene stiger vært år.
Ikke alle tar kontanter lenger...
http://www.pengevett.com/generell-penge ... anter.html

Hva kommer man dessuten mest sannsynlig til å trenge en slik pengebuffer til? Plutselige uforutsette utgifter, som fordrer dyre reperasjoner o.l. Det kan også ta en stund før man får hjelp av NAV ved arbeidsledighet. Kanskje ikke like spennende ting og forberede seg til som jordens undergang, men det bør heller ikke bli oversett. :)

Joda det er riktig det du skriver, alle i dag har nettbank, apper, penger i banken som man får rente på.
Når det kommer til å ha penger i kontanter er ikke noe problem for det er noe som heter safe og bankboks.
Har man forsikring dekker forsikringen alle pengene i safen, bare man har tatt bilder og kopi av uttak i tilfelle en brann.

Det er noe vi har glemt fra våre forfedre, dem stolte nemlig ikke på staten og bankene. Av bitter erfaring lærte dem at staten og bankene bokstavelig talt tok pengene som sto i banken.
NAV har i dag enkelte tilfeller rett til å gå inn på din konto og se hvor mye penger du har der, og i enkelte tilfeller kan du ikke få støtte fra NAV, du må bruke opp pengene man har på kontoen før du får støtte.

I dag fungerer bankene og alt er sikkert, men en dag virker ikke banksystemet hva da?
Staten garanter for 2 millioner men alt over 2 mister man, men da er også Norge på konkursens rand selv om vi har oljefondet.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 22:58 
Avlogget

viking77 skrev:
[
I dag fungerer bankene og alt er sikkert, men en dag virker ikke banksystemet hva da?
Staten garanter for 2 millioner men alt over 2 mister man, men da er også Norge på konkursens rand selv om vi har oljefondet.

Som du selv sier, i dag fungerer banker og alt slikt. At fremtiden kanskje bringer noe annet er mulig, men du er vel enig at slik det ser ut i dag så er det en overhengende fare for at når solen stiger opp igjen i morgen så er systemet i Norge fortsatt ganske likt det er i dag. Hvis det brygger opp til konkurs i Norge er det jo selvsagt smart og trekke pengene ut, men det er vel ikke den største faren har vi står overfor her på berget i overskuelig fremtid. Kontanter kommer antagelig ikke til å være så veldig viktig hvis vi skulle miste alt over natten heller i hele nasjonen.

Som du selv sier, har du mer enn to millioner i banken mister du de pengene, det er riktig. Det er derimot også viktig og huske på at vi har formueskatt i Norge. Idiotisk nok, men man bør passe seg for straffeskatt. Skattefogden er en nådeløs kreditor... Renteinntektene man kan få på de to millionene er faktisk ganske betydelig. Så spørsmålet må jo da bli om risikoen er verdt det.

Finnes det forresten mye til bankbokser her i Norge? Jeg har fått det for meg at det blir sjeldnere og sjeldnere. Hvor mye koster det årlig for en slik boks, kort sagt hvordan fungerer det systemet? Kan jo ikke skade og ha et og annet der heller, selv om jeg ikke forstår hvor mye sikrere det skal være og ha ting i en bankboks istedet for en konto hvis ting skjer. Men, det er bare hva jeg tror, jeg vil helst vite. :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 17:08 
Avlogget

Jeg har litt kontanter liggende hjemme. Det er oppgitt til beskattning. Det er ikke ulovlig å ha store , meget store beløp liggende,men de må oppgis. Det har vært nevnt i aviser iblandt at 1000 sedler bare brukes av kriminelle og at de derfor bør fjernes. Den siste artiklen jeg leste nevnte 1000 og 500 sedler som bare brukt av kriminelle ,til aktivitet og til oppbevaring av uoppgitte formuer i hjemmene. Da ser jeg for meg,uten at jeg aner noe om når det vil skje, at vi en mandag etter en langhelg vil våkne opp til nyheten om at 1000 kr sedlene ikke er gyldige betalingsmiddel,men kan innløses mot legitimasjon i banker.Antar at dette vil skje etter at selvangivelsen er levert.
Tror at 50 lappen blir byttet ut med mynt .
Dette er et interessant forum og jeg lærer.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 21:45 
Avlogget

Jeg er godt utrustet på alle måter med mat og utstyr, nettverk og tankesett.

Penger har jeg gravd ned i mindre kvanta på forskjellige cacher rundt omkring. Hjemme har vi dog bare mindre summer og buffer messig er det veldig tynt siden vi har hatt strørre omgjøringer på hus og eiendom det siste året. Jeg har så jeg kan gjøre mindre tilpassninger og endringer raskt, men så må jeg basere meg på det vi har bygd opp.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 21:59 
Avlogget

Pengebuffer er jo på sett og vis litt trasig. Jeg har et kredittkort som jeg kan bruke uten at det blir for mye renter som løper om det er krise. Nå har jeg spart opp 160.000 i cash til å få bygget egen garasje. Jeg tenker at det er bedre å investere penger som kan formere seg, slik som da eiendom o.l. enn å la pengene råtne på en konto. :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 11:30 
Avlogget

Vi hadde jo nylig et medlem som måtte selge sølv for å få råd til å reparere bilen sin. Og det for å sikre seg for slike hendelser at jeg mener det er lurt å faktisk ha penger på bok. Nå fikk jo dette medlemmet solgt sølvet i løpet av noen få dager, og forhåpentligvis tapte ikke medlemmet noen penger, men det er jo et sjansespill det også. For det første at man får solgt verdisakene til en pris som ikke er mye mindre enn det man betalte for det, og at man i det hele tatt får solgt det i tide. I alle fall så har min egen pengebuffer gjort meg i stand til å betale min egen verkstedregning for bilen min, samt kjøpe ti american eagle mynter fra før nevnte medlem. Fornøyd med det altså. :D

Jeg har selv kredittkort, og jeg bruker det også, men å skulle bruke det som en buffer er jeg skeptisk til. Det går jo greit hvis du får lønning som dekker gjelda, men problemet blir om du ikke får dekket gjelden raskt nok... blir fort dyrt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: