Mye eksperimentelt med nye energikilder som blir gjort rundt om kring.
Biogass fra alger, eksempelvis. Og for litt sprek flyvning hadde de et reaktordrevet fly på 50-tallet (
brennpunkt- ca 12 minutter uti), men for dem som ikke gidder å se programmet så var det visse problemer som gjorde at flyet aldri ble brukt i USA's flyvåpen.
Ett problem med kjernekraft er at om all kraftproduksjon ble dreid mot kjernekraft, vil alle reserver være utbrukt i løpet av 40 år (orker ikke lete opp kilde på denne)
Som nevnt av dere før er det lite å gjøre, bortsett fra å senke levestandarden. Som om det vil skje før man absolutt må...
Jeg synes det er skumlere med
fosfatkrisen som det virker som om vi beveger oss mot med 7-milssteg. Bensin klarer vi oss uten... men om landbruket skulle knele - da er det ikke bare tilbake til 1920, men til steinalderen.
Jeg er ingen økonom. Hva vil skje ved en økonomisk kollaps? Er det ikke da irrelevant om hvor mye gjeld man har? Om man ikke har penger eller andre assets - hva så om en bank som ikke lengre er i drift mener du skylder den penger? Jeg skjønner at det er negativt med gjeld om rentene går opp (og det vil de gjøre) eller hyperinflasjon. Men er kraftig renteøkning og/eller inflasjon økonomisk kollaps?
Jeg tenker iallefall at ø.k. er en situasjon hvor alle banker går konkurs og det ikke finnes penger man kan bytte til seg ting med. I såfall er jeg enig i at gull og edle stener er en dårlig byttevare. Kunnskapen om hjemmebrenning kan derimot være en nyttig ting å inneha. Tenker på situasjonen etter Katrina - da var alkohol gangbar mynten. Den devalueres ikke og det er stadig bruk for mer av det. Man burde kanskje sette seg inn i teorien bak destillering og heller spare praksisen til det ikke finnes lover som regulerer hjemmebrenning. Det er ikke akkurat rocket science så jeg mener at en hver bør ha forutseninger for å lære seg prinsippene og med prøving og feiling får man alltids til noe.
Men til standard tøffe tider, dvs Hellas-situasjon og litt mer - da tror jeg at kunnskap/utdanning er til nytte. Ikke for mye utdanning, men type bachelor eller master i ett eller annet matnyttig - hva nå enn det er. Mange med PhD går arbeidsløse i Europa og får ikke jobb fordi de er alt for høyt kvalifisert for lavtlønn jobbene som finnes.